Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Jag lyssnade på er och...

Registrerad: 2008-05-26

... fy *piiip* vad bra det blev! :D
Fick rådet i en annan tråd att jag borde byta ut min PT snabbare än kvickt av en del orsaker, vilket jag gjorde!
Trots att denna nya´s meriter inte är A4 pappers långa som min tidigare PT´s och har heller inte lika många utbildningar, så känns det här bara så himla skönt.
Att få ordentliga svar och till och med ingående om man har lust med det, är underbart.
Hon är toppen och engagerad! (och har redan hjälpt mig massor)
Jag har dock kvar samma "tvådagarssplit" som tidigare, som jag tränar två dagar i veckan. (En till två gånger kan jag träna som jag vill och där jag känner "behövs".)
Och nu kommer en fråga.
(hon vill att jag kör detta programmet i ca tre veckor till för att sedan göra en utvärdering och komplettera/ändra. låter vettigt)

Hur som helst. På en av de dagarna så kör jag axlar, rygg, (tre olika maskiner) mage, bröst.
Grejen är den att jag vill verkligen "buffa upp" axlarna i den mån jag kan. Men jag blir skittrött i axlarna efter ett "varv". (Tar ett set av varje och sen runt igen) Och ska ju göra tre set på varje så jag orkar knappt lyfta mina armar efteråt. Jag blir seg trött och utmattad vilket ju kan vara bra säkert, men är det det bästa just eftersom jag vill träna upp axlarna i mitt fall?
Spelar det nån roll? Är träningen lika effektiv? Hur hade ni gjort?

Andra dagen är då hela armar och ben.

Måste ju berätta om dagens händelse på gymmet också, när jag flåsandes kämpar med att trycka upp denna (favorit) trevliga axelmaskin med ihopskrumpet ansikte av ansträngningen (trodde jag var själv i lilla gymsalen), varav en man uppenbarar sig, såg ungefär ut som en oxe med alla de musklerna, ja en typisk biffig muskelknutte helt enkelt :)  - hoppar fram till mig och skriiker "KOM IGEN NU DÅÅ!" Riktigt nära så han höll i min maskin!
Blir lite chockad för att inte säga skrämd, he he, men forsätter och klarar sex reps till när jag hade bara två kvar och trodde jag skulle klara knappt en. (jag kunde väl inte med annat :P )
Det var skitkul. Det måste sett ut som om jag behövde all hjälp jag kunde få, och med en snubbe som får Rambo att se ut som lillebror, ja då var det bara att pressa. Skämdes över vikterna gjorde man ju lite grann förståss (det gör man alltid när just dessa muskelknuttar uppenbarar sig i gymmen! )
men fick trösta mig med att "han såg säkert inte" och "jag är ju tjej..." :P

En annan fråga till er som vill svara, nyfiken som jag är.
Har ni någon förebild, nån modell som ni känner att ni vill likna som ni går efter? Vem i så fall?

Wohoo! Jag är bara så himla glad!! Jag var bara tvungen att skriva av mig, jag är på strålande humör! Inte mycket kan dra ner mig denna underbara dag. :)
Hög på träningen fortfarande är jag också. :P Träning är min drog. En god sådan!

Tuddelutt!

Ingen?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Ms February skrev:

Wohoo! Jag är bara så himla glad!! Jag var bara tvungen att skriva av mig, jag är på strålande humör! Inte mycket kan dra ner mig denna underbara dag. :)
Hög på träningen fortfarande är jag också. :P Träning är min drog. En god sådan!

Skitkul när man har den känslan! Jag hade en period för något år sedan när det var sanslöst roligt att träna så jag verkligen satt och tänkte på nästa pass och längtade dit medan jag var på gymmet. :-)

Angående förebild har jag ingen direkt så. Men storleksmässigt skulle jag vilja vara ungefär som exempelvis Roddy "Hero" Benjaminsson. Det är rätt lagom, en stadig bit som ändå ser naturlig ut.

Oj då!
Hmm... googlade på Roddan och fick upp lite bilder. Ser helt ok ut! =)
Härligt att fler blir så upprymda av känslan att träna. Uuunderbart. =)

Nån vänlig själ med tips ang mina axlar?

Webbsida

Jag kör ingen separat axelträning för tillfället, men kan ju komma med lite erfarenheter ändå. Axelpressar gör riktigt ont och jag blir helt färdig av dem de första passen. För min del är det bara att härda ut några pass så blir det bättre. Pressar över huvudet är ju egentligen en rätt onaturlig rörelse. Man märker ju hur fort man blir trött när man arbetar med händerna ovanför huvudet. Det är ju nästan så det kan vara jobbigt att byta en glödlampa i taket ibland. :-)

Har du själv någon förebild förresten?

He he, byta glödlampa har jag aldrig haft problem med och jobba med armarna över huvudet är jag ganska van vid eftersom jag kör en hel del pass.. =)

Den axelmaskinen jag kör så trycker man ju uppåt/frammåt. Den är verkligen urskön och RUSKIGT effektiv. Det bränner till som tusan så den är go. Bara att köra tills man får kramp. 8X3 Minst. Klarar man fler än 12 så får man kämpa sig igenom nästa platta. :)
Den med fria vikter med raka armar ut från kroppen, uppåt till flygplansposition, den är värre. Dessutom tar den ordentligt mycket på Trappen mellan huvud och axel och det är den muskeln jag vill ha minst/tränar upp snabbast... :-/
Jag ser lätt ut som en buffel. Jag fattar inte varför den tar åt sig så mycket och växer när resten av kroppen tar sån god till på sig att bygga på sig?

Jag tycker det är svårt att köra axlar samtidigt som nåt annat på överkroppen, man spänner ju alltid axlarna en hel del oavsett liksom.

Jag har ett par förebilder faktiskt, men de ser lite olika ut.
Anastacia-sångerska är en. Men jag är nöjd om jag når till Electra. Sett den filmen? :) Hennes färdigheter tar jag gärna på köpet också om de ingår. :P

Webbsida

Jennifer Garner va? Hon ser ju bra ut, men ack vilken dålig film det var. :-)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Ms February: Det där låter ju kanon. Roligt att höra att du fått någon som du trivs med och som kan driva på dig.

Angående axlarna, så tror jag att det är en sak som kommer efter lite träning. I början är kroppen inte vad vid att lyfta och blir snabbt trött. Kör treveckorsperioden ut. Känns det inte bra efter det så tycker jag du och din PT ska gå igenom programmet för att hitta ett upplägg som passar dig.

Tack för feedbacken Honn. :) Yes, will do.
Några tips för hur man tränar biceps, övre rygg och axlar, triceps osv... UTAN att aktivera trappen, eller minimalt?

Coffe - ja jag tror att hon heter Jennifer Garner. Jag blandar ihop henne och en annan skådis. Hon i Elektra och hon i Million dollar baby.
I filmen Elektra iaf, så var hon i väldigt bra form och jag kollade mer på den och hennes färdigheter i ren fascination och framtidsplaner, än själva historien. Tyckte dock inte att den var helt värdelös, jag är lite fjollig när det kommer till hjältekaraktärer. ;)

Registrerad: 2006-10-02

http://www.exrx.net/Lists/WtFemale.html
Klicka på den muskel du vill träna...

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB