Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ang det här med muskelgrupper/dag? Ny på träning...

Registrerad: 2008-05-31

Hej alla,
är ganska ny här och har bestämt mig för att komma igång med min träning igen. Går inte på något gym, utan har vikter hemma som jag använder.

Först lite info om mig; Jag är 24 år, 190 cm och väger 72 kg. Tränar för att öka i vikt och muskelmassa.
Har senaste veckan börjat styra upp min kost ordentligt, äta betydligt mer och bättre samt gainers före och efter träning.
Kommer börja ganska lugnt med ca 3 pass i veckan första månaden för att vänja kroppen.

Men som ett pass kan se ut för mig. Jag har ett sånt där "hjul" med en pinne i som jag antar att ni vet vad det är. Man står på alla fyra, fattar pinnen och drar sig fram och tillbaka. Sjukt bra träningsredskap för hela överkroppen.
Mitt senaste pass såg ut så här, när jag tränade med det hjulet och hantlar.
Har hantlar som just nu ligger på 14 kg som jag körde 8x8 vanliga curls på varje arm. Sedan 4x25 med hjulet. Efter det kände jag att jag hade kommit åt rätt bra i både biceps och mage.

Men, det här med att man inte ska en muskelgrupp mer än en gång i veckan? Det där hjulet tar ju rätt många muskelgrupper, både armar, mage, axlar. Betyder det att man inte bör träna med det mer än en gång i veckan?

Finns det någon som har några tips/länkar på hur man kan lägga upp en serie med 3 olika pass under en vecka bara med fria vikter?

Anledningen till att jag inte går på gym är dels för att jag inte vill vara borta mer från min hund än vad jag redan och dels för att jag tycker det är väldigt skönt att kunna träna hemma. Många här kanske tycker att det är "värdelöst" om man inte har tillgång till alla maskiner på ett gym, men jag tror att man kan få riktigt bra resultat utan ett årskort på sats. Tankar?

Tacksam för svar!
Tobbe

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

köp dig en hävstång också, kostar  runt 250 :-

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB