Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Har slutat inta Coca-Cola och övergick till att dricka kaffe 2-3 ggr i veckan. Anledningen är beroendet koffein har skapat efter flera år av intag och komplikationerna den medför när man slutar helt med den. Vill nu sluta helt, alltså även att dricka kaffe men det kommer bli väldigt svårt då kroppen är van vid koffein och mår dåligt och nervöst när den inte får sitt intag. Finns det nått sätt att dämpa symptomerna på nått naturligt sätt? Äter fortfarande chocklad men tydligen är koffeinet i chocklad annorlunda och hjälper inte.
Gillar du kaffe så är det bara att fortsätta, eller varför vill du sluta?
är nog väldigt personligt. Jag drack energi drycker hela dagarna ett tag, ofta cola lr fanta till maten. kunde sluta utan några som helst problem. Tråkiga är dock att nu för tiden ger det mig inte längre ngn märkvärd effekt mot trötthet även om jag bulkar alert FX (200 mg koffein tabletter)
Koffein gör dig inte beroende.
Huvudvärken man kan känna när man inte får sitt koffein försvinner efter några dygn om man håller sig borta från drogen. Övriga besvär är troligtvis borta efter 1 vecka
Easy peasy japanesey!
Senast redigerat av Herr Oberst (2008-06-01 18:47)
Jag bör nog fortsätta dricka kaffe!
"Positiva effekter är att koffein stimulerar tankeförmågan och flödet av dessa samt motverkar dåsighet och trötthet. Koffeinet ökar den intellektuella kapaciteten och förbättrat associationsförmågan. Vi uppfattar dessutom stimuli från våra sinnen bättre liksom att den motoriska förmågan förbättras. Vi kan i regel arbeta något snabbare med färre fel. Dessa effekter kommer efter en eller två koppar kaffe.
Samma dos påverkar även kroppen på så sätt att hjärtfrekvensen ökar, blodkärl vidgas samt att omsättningen av vätska och substanser genom kroppen underlättas. Sammantaget utgör detta ”kicken” som flera känner efter kaffestunden."
Om man redan är lika intellektuellt begåvad som jag så behöver man inget koffein.
På tal om ingenting ...
Kaffe kan minska risken för diabetes; anledningen till detta är dock ganska bestridd, med tanke på att intag av koffein eller kaffe med koffein akut sänker glukostolleransen och borde därför öka risken för diabetes. Dett första bevisas dock genom epidemiologi och det andra genom ... ja vad fan säger man? ("lab-tester" får duga) ... labtester.
Hursomhelst så diskuteras detta vidare och en anledning till den minskade diabetesrisken tillsammans med minskad akut glukostollerans kan vara att koffein ökar ämnesomsättningen och på sikt leder till viktminskning som leder till förbättrad insulinkänslighet och mycket mindre risk för diabetes.
Kaffe påverkar blodtrycket uppåt, dvs. blodtrycket ökar vid kaffeintag, ehuru vid intag av koffeinfritt kaffe så påverkas inte blodtrycket. Slutsats: det är koffeinet som påverkar blodtrycket. Koffeinfritt kaffe är säkert för personer med blodtrycksproblem.
Lägger man ihop alla ledtrådar så leder detta till att koffeinfritt kaffe kan vara ett bra förebyggande medel mot diabetes, även om även kaffe är bättre än ingenting (detta gäller inte för personer med diverse problem, t.ex. blodtrycksproblem).
Senast redigerat av I Svea I (2008-06-01 21:33)
Herr Oberst skrev:
Huvudvärken man kan känna när man inte får sitt koffein försvinner efter några dygn om man håller sig borta från drogen. Övriga besvär är troligtvis borta efter 1 vecka
Easy peasy japanesey!
Är koffein inte beroendeframkallande? varför kan jag inte sluta dricka kaffe? eller är det inte samma sak?
T-Rex skrev:
Är koffein inte beroendeframkallande? varför kan jag inte sluta dricka kaffe? eller är det inte samma sak?
Nej. Kaffe kan ge tillfälliga abstinensbesvär, men inte långvarigt beroende. Så kan kan du nog, men jag förstår mycket väl om du inte vill :)
Ett sådant lätt beroende ja. Men dricker man för mycket så blir de positiva effekterna mindre. Ens första kaffekopp gav ju lite bättre effekt än nummer 500.
Dessutom är ju inte kaffe så bra att ta i samband med maten eftersom positivt laddade mineraler binds upp, i varierande grad.
Då jag och andra jag stött på under min utbildning gjort olika korta arbeten på kaffe/koffein har vi kommit fram till att ett måttligt intag på 2 koppar/dag är bäst, och de kopparna bör ligga på för och em fikat för att inte störa mineralupptaget från frukost, lunch, middag.
Man bör också ha i minnet att fysiologiska effekten av kaffe kommer första efter ca 45 min (ska ju tömmas från magsäck, tas upp till blodet, trasporteras, binda in till receptorer samt ändra genuttryck, sedan måste genuttrycket hinna ändras en stund innan de verkliga effektern kommer).
Intressant läsning Ironwoman. Jag tycker att kopp 498 ger rätt bra effekt faktiskt ;) men skämt åsido så dricker jag nog på tok för mycket kaffe och ofta direkt på maten. Det har jag gjort under många år... jag kan nog sluta men det skulle kännas som att dra ner på livskvaliteten i onödan XD
Ironwoman skrev:
Ett sådant lätt beroende ja. Men dricker man för mycket så blir de positiva effekterna mindre. Ens första kaffekopp gav ju lite bättre effekt än nummer 500.
Exakt. Kalla mig galen men jag undviker faktiskt koffein förutom inpå träningen då och då för att verkligen få ut effekt. Jag är ofta väldigt slö/otaggad på träningen, särskilt när det är så här varmt. Hade jag druckit kaffe regelbundet hade jag fått mycket mindre effekt när jag väl tagit en kopp/piller före passet och hade därför fått öka mängden efterhand - något jag vill undvika.
Har börjat gilla kaffe mer nu på senaste tiden, inte överdrivet mycket dock. Har det någon negativ inverkan på träningen om man dricker en kopp om dan? Utan socker alltså.
Nej. Tvärtom faktiskt, kaffe höjer insulinkänsligheten :)
Okej hehe, det låter ju bra. Men vilket är bäst att dricka, före eller efter träningen? Efter då?
När du vill. Det såvitt jag vet ingen akut effekt, utan nånting man bygger upp av en tids kaffedrickande och som sitter i mest hela tiden. Om du vill ha en mental boost av koffeinet under träningen kan du ju däremot dricka det 40min eller så före passet :)
nicoliani skrev:
Jag bör nog fortsätta dricka kaffe!
"Positiva effekter är att koffein stimulerar tankeförmågan och flödet av dessa samt motverkar dåsighet och trötthet. Koffeinet ökar den intellektuella kapaciteten och förbättrat associationsförmågan. Vi uppfattar dessutom stimuli från våra sinnen bättre liksom att den motoriska förmågan förbättras. Vi kan i regel arbeta något snabbare med färre fel. Dessa effekter kommer efter en eller två koppar kaffe.
Samma dos påverkar även kroppen på så sätt att hjärtfrekvensen ökar, blodkärl vidgas samt att omsättningen av vätska och substanser genom kroppen underlättas. Sammantaget utgör detta ”kicken” som flera känner efter kaffestunden."
Många upplever också ett onödigt stresspåslag av kaffe
Var och varannan kaffedrickare är ju helt hyper och skakig och irriterande eftersom de inte lyssnar utan bara pratar :P
Senast redigerat av Madball (2008-10-23 17:53)
T-Rex skrev:
Herr Oberst skrev:
Easy peasy japanesey!Är koffein inte beroendeframkallande? varför kan jag inte sluta dricka kaffe? eller är det inte samma sak?
Det kan vara "psykiskt" beroendeframkallande, dvs kicken du får av kaffet kan ge dig psykisk tillfredsställelse också i form av att bli peppad, "komma igång" osv
Det är nog den svåraste delen med att dricka kaffe, iaf för mig. De rent fysiska
"utsättningssymptomen" är väldigt lindriga med koffein.
Ironwoman skrev:
Man bör också ha i minnet att fysiologiska effekten av kaffe kommer första efter ca 45 min (ska ju tömmas från magsäck, tas upp till blodet, trasporteras, binda in till receptorer samt ändra genuttryck, sedan måste genuttrycket hinna ändras en stund innan de verkliga effektern kommer).
Den kommer väl dock mycket tidigare? Man känner ju av effekten av starkt kaffe redan inom minuter när man druckit det
Madball skrev:
Ironwoman skrev:
Den kommer väl dock mycket tidigare? Man känner ju av effekten av starkt kaffe redan inom minuter när man druckit det
beror väl på hur mkt du har i magen... men förmodligen är det en del placebo också.
Senast redigerat av Degpekka (2008-10-24 03:23)
Är kaffe dåligt att dricka vid vikt minskning om man dricker så där 1kopp om dagen?
Är där mycket kalorier eller annat dåligt?
Senast redigerat av Grin (2008-10-27 21:10)
Grin skrev:
Är kaffe dåligt att dricka vid vikt minskning om man dricker så där 1kopp om dagen?
Är där mycket kalorier eller annat dåligt?
Nej, det är lugnt.
Degpekka skrev:
Madball skrev:
Ironwoman skrev:
beror väl på hur mkt du har i magen... men förmodligen är det en del placebo också.
okej, det varierar nog oerhört beroende på vilken koffeinkänslighet man har också.
Jag har för mig (hehe) att kvinnor har nåt enzym eller liknande som gör att de i regel tål koffein bättre än män, undrar vart jag läste det...
Senast redigerat av Madball (2008-10-27 22:22)