Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Negativa konsekvenser av att inte äta rätt vid styrketräning?

Registrerad: 2008-05-14

Ålder:19 år
Vikt: 81 kg
Längd: 182 cm

* Gått till skolan i 3 veckor (~6 km tur och retur)
* Jogging/gång efter skolan 3 gånger i veckan
* Styrketräning efter Joggingpassen
* Slutat med Godis/Chips/Cola/Skräpmat

Jag har kört detta nu i 3 veckor, förutom styrketräningen, den började jag med förra veckan. Kör hemma med hantlar, hittade ett träningsprogram på internet för hela kroppen. Godis äter jag en dag i veckan, och då inte överdrivet mycket. Till mat äter jag det morsan lagar hemma, ganska "vanlig" mat, oftast mycket grönsaker.

Har gjort väldigt bra framsteg på joggingfronten tycker jag. Första gången jag var ute kunde jag knappt jogga i 1 minut, både på grund av kondition och att jag fick extremt ont i benen. I förrgår klarade jag ~4 minuter, och jagfår aldrig ont i benen längre. Det är väldigt stora framsteg för mig iallafall, som knappt rört mig på 5 år.

Mitt mål är till att börja med att inte ha en mage som hänger över byxkanten när jag sitter ner, men jag skulle även vilja bygga lite muskler, för jag är verkligen totalt otränad. Jag vet dock inte riktigt hur mycket jag måste gå ner i vikt. Min naturliga kroppsbyggnad är inte direkt smal och tunn, har alltid varit ganska stor och kraftig, även när jag inte var lika fet om magen som nu.

Jag äter oftast bara 3-4 gånger om dagen, varav 2 är frukost/middag och dom 1 eller 2 andra består av något litet mellanmål som en frukt och några mackor. Har verkligen ingen aning om hur många kalorier jag får i mig om dagen, men jag skulle nästan tippa på ett underskott. Jag har gått ner mellan 2 & 3 kilo under de här 3 veckorna, så någon effekt måste det ju haft. Ser dock ingen skillnad på magen, och mina mått är desamma.

Jag är helt värdelös på det här med näringslära. Har läst en del, och jag förstår i alla fall att om man vill gå ner i vikt ska man förbränna mer än man förbrukar i kalorier, och tvärtom om man vill gå upp i vikt. Dock förstår jag inte riktigt hur det funkar med muskelbyggande. Att det inte är så bra att försöka gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt läste lite här och där, men hur funkar det i praktiken? Är mitt styrketränande helt värdelöst om jag inte äter rätt/tillräckligt mycket för ändamålet? Kan det ha några negativa konsekvenser?

Registrerad: 2008-05-25

Du skippar ett av de viktigaste målen? - Lunch!!!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag tenderar att skippa alla mål utom det som kommer direkt efter träning, så det är väl ingen katastrof direkt.

För att besvara frågan: precis som ett överskott bygger muskler ser ett underskott till så att du tappar muskler. Blandar man in träning bygger du mer muskler vid ett överskott; på ett underskott förhindras förlusten av muskler. Aningen förenklat naturligtvis. I vilket fall är styrketräningen alltså endast av godo även på underskott:)

Registrerad: 2008-05-25

Jag baserade mitt uttalande på att alla dietister jag varit i kontakt med. De hävdar bestämt att lunch är ett av dagens viktigaste mål.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Och jag hävdar bestämt att det viktigaste är ett regelbundet ätmönster med rätt mängd av rätt mat. Att kalla vissa mål för viktigare än andra tycker jag är väldigt fel, helt enkelt därför att det är fel. Prova att be din dietist om en icke-epidemiologisk studie som visar på fördelar med att äta lunch så tror jag att du kommer bli förvånad över den tystnad som framträder:) Detsamma gäller att äta kvällsmat, eller att äta frukost. Börjar vi specifiera oss så långt som att äta 6, 3 eller 1 mål om dagen så hittar vi däremot mer fakta, och emedan det helt klart finns en del skillnader mellan 1 mål å enda sidan och 3 och 6 å andra sidan så är det för och nackdelar med båda och inga enorma skillnader heller. Min poäng är att äter man så att man trivs och mår bra, finns det ingen anledning att hänga upp sig vid att man "måste" käka frukost, lunch och middag varje dag. Man måste tillgodose sitt behov av mikro och makronutrienter över en längre tidsperiod, det är allt:) Eller ja, jag såg iofs nyligen en studie som visade på fördelar med ett regelbundet ätmönster, men regelbundenhet är inte detsamma som en viss mängd mål mat utan bara att mängden mål håller sig konstant.

Senast redigerat av Lajne (2008-05-31 08:50)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB