Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

fett%mätning

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Ms February skrev:

Gustav, nu får du ta och ge dig.
Ta och läs igenom ditt inlägg objektivt om du kan, en gång.
Det finns inte ett dyft av självömkan i mina inlägg, att du ens påstår nåt säger ju en del om hur du läser. Står du på huvudet när du läser?
Man behöver inte skriva hårt för att få fram sin poäng. Du borde också se över hur du formulerar dig.
Du förstår uppenbarligen inte min poäng. ok det är ok, om du håller dig utanför diskussionen ELLER frågar. Men som vanligt (uppenbarligen) här inne så hoppas det helst jämfota på nykomlingarna helt utan anledning.
Jag tror inte att vi "nykomlingar" är nåt hot för fem öre, men på sättet det skrivs så framstår det faktiskt precis som det.
Ni framstår inte så säkra när ni är så defensiva för minsta lilla outsider som nämner något.

Att i varje andetag berätta om hur dåligt man blir behandlad, hur missförståd man blivit i alla diskussioner,
försöka ge oss dåligt samvete för hur vi behandlar 'nykomlingar' (i.e du (såvida du inte kan nämna någon annan)) och anklaga oss för att inte läsa några som helst inlägg med objektivitet är självömkan. Du är inget hot - ingen har heller påstått det - för dem som kan hantera misshandlad information, men precis som du säger är du inte den enda nykomlingen här varför det kan vara adekvat att klargöra för alla som inte vet vad källkritik är, hur fel du har samt slå hål på de myter du sprider i varenda inlägg.

Ms February skrev:

Att lägga armarna i kors ruska på huvudet och säga "talk to the hand" är ju klockrena förslag på hur folk som inte har kommit ur puberteten än kan beté sig. (bildligt talat) Och det verkar inte ha så mycket med ålderna att göra, bara sättet man väljer att uppföra sig runt folk.

Vår ålder eller pubertala stadier har litet eller inget med din ignorans att göra så dina patetiska försök till retorisk-dominanta anklagelser kan du hålla för dig själv.

Ms February skrev:

Motbevis gentemot mig bestående av flödande tunga länkar har jag aldrig fått, men de kan ha kommit före mitt inlägg i någon tråd.
Har det kommit nån enstaka länk efter mitt inlägg riktat mot mig så är det väl klart att jag läser dem. Däremot så fick jag nog för mig, så som ni skräller och propagerar, att ni skulle vara lite mer uppdaterade, så hajja på länkar som ni är. (?)
Att länka till något som koms fram till för 18 år sen är väl lite under er?

Läs ditt senaste inlägg igen. Det är illa när läsförståelsen är så dålig att förståelsen av de egenskrivna inläggen är 0. Sedan att det refereras till 18 år gamla studier kan bero på att det inte gjorts några senare. Undrar du inte varför?

Ms February skrev:

Ditt "newsflash-ande" Gustav, tyder på ignorans, stor drunkna faktor och attitydsproblem. Du skulle nog må bra av en kurs i att uppför sig.
Lägg inte ord i munnen på mig, (och det är riktat mot flet fler än dig, Gustav. Jag tycker i stort sett alla är väldigt bra på att lägga orden i munnen på varandra här) det är oerhört ouppfostrat och provocerande som ni nog märker för att inte nämna oförskämt, med brist på ett bättre ord för tillfället.
Att sen flamsa till med att allt jag säger är argument, är också nonchalant om inte annat. Desperat är ett annat ord som gör sig påmint i sammanhanget.
Vill ni anklaga mig för något så föreslår jag att ni tar reda på saker och ting först innan ni flamsar omkring som skolflickor. Jag föreslår att ni börjar med att läsa inläggen ordentligt.
Gustav, allt du skrev ovan är tecken på att du inte förstår dig på vad andra människor skriver.
Ett gott råd, både till dig och andra. - Tänk efter före.
Det känns som att jag skriver till en pojkar i femte klass. Hur kommer det sig?
Läs mitt inlägg med neutralitet, om det går.
Mvh.

Mitt "newsflash-ande" var som en hjälp till dig att få bättre självinsikt. Tydligen är du den enda på forumet som inte har förstått var problemet ligger.

Fortsätt du anklaga mig för min ålder, kan dock inte låta bli att undra hur gammal du själv är när du ber mig vara 'neutral' (objektiv?) samtidigt som du själv pratar om allt mellan himmel och jord (e.g femteklassare och uppfostran) som inte har något som helst med diskussionen att göra.

/Med djupast kända förakt, Gustav.

(Mvh.)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Ms February, det är intressant att se hur många som har gjort sitt intåg på forumet utan att bli kallade för troll och idioter. Några utav dessa har till och med förändrat formets allmänna åsikter om träning med de åsikter de inför, i de fall de har varit väl underbyggda av vetenskap. I andra fall har de fått sina egna åsikter förändrade och i ytterligare andra fall har vi helt enkelt bara accepterat att ingen kan överbevisa den andre och låtit oss nöja oss med det. Du är dock den första jag ser på över ett år som orsakar en sådan här debatt; ett år då vi om jag inte missminner mig har fått åtminstone 2000+ nya registrerade medlemmar. Men visst. Det är helt klart tobbenos och gustav n's fel, det kan omöjligen bero på dig.

Edit: Jag får ändå lägga till, för att inte helt tappa min nyans, att gustav faktiskt har varit ganska fientlig från sin första post och det är helt klart något han hade kunnat göra bättre. Det är väl egentligen moderatorernas sak att påpeka något sådant, och jag är inte en sådan, men det hade nog ändå varit bättre om han kunde dels uttrycka sig lite vänligare och dels förlåta mig för att jag talar om honom i tredje person samtidigt som jag ger honom råd:P

Senast redigerat av Lajne (2008-05-30 13:11)

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Jag har inte läst hela tåden men tänkte komma med lite info:

De två mest tillförlitliga mätningarna av kroppsfett är undervattensvägning samt DEXA-skanning (Densitometri), båda har olika styrkor. DEXA tar även hänsyns till BMD (Benmineraldensitet) och gör det lättare att exakt få ut total andel kroppsfett (exluderat eller inkluderat essentialt fett). Undervattensvägning mäter ALLT fett. Kaliper och de modernaste BIA-vågarna (Bioimpedans) anses ha ungefär samma tillförlitlighet. Den sk. bod-poden använder sig av samma princip som undervattensvägning (dvs archimedes princip) där muskler och fett har olika densitet och kan därför särskiljas då de pressar undan olika mycket luft eller vatten från ett stängd utrymme med känd volym. Men pga luftens flyktighet och lungans olika volymer (du kan aldrig helt andas ut all luft) är bod-poden fortfarande lite efter de två "bästa".

Som notis kan jag säga att alla sätt att mäta kroppsfett jämförs med undervattensvägning som är dagens "golden standard" vad gäller mätning av kroppsfett.

// Babel

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Nu var det mycket prat och lite logiska förklaringar av din ståndpunkt.
(Jag väntar fortfarande på en godtagbar förklaring till varför caliper skulle vara bättre än UV-vägning)

Angående länkar så var det väl framförallt i tråden om måltidsfrekvens du blev lite tillrättavisad.

Registrerad: 2008-05-26

Lajne skrev:

Ms February, det är intressant att se hur många som har gjort sitt intåg på forumet utan att bli kallade för troll och idioter. Några utav dessa har till och med förändrat formets allmänna åsikter om träning med de åsikter de inför, i de fall de har varit väl underbyggda av vetenskap. I andra fall har de fått sina egna åsikter förändrade och i ytterligare andra fall har vi helt enkelt bara accepterat att ingen kan överbevisa den andre och låtit oss nöja oss med det. Du är dock den första jag ser på över ett år som orsakar en sådan här debatt; ett år då vi om jag inte missminner mig har fått åtminstone 2000+ nya registrerade medlemmar. Men visst. Det är helt klart tobbenos och gustav n's fel, det kan omöjligen bero på dig.

Edit: Jag får ändå lägga till, för att inte helt tappa min nyans, att gustav faktiskt har varit ganska fientlig från sin första post och det är helt klart något han hade kunnat göra bättre. Det är väl egentligen moderatorernas sak att påpeka något sådant, och jag är inte en sådan, men det hade nog ändå varit bättre om han kunde dels uttrycka sig lite vänligare och dels förlåta mig för att jag talar om honom i tredje person samtidigt som jag ger honom råd:P

Intressant notering du har gjort Lajne och faktiskt ett av de rakare inlägg jag har sett av dig hittills och det ska du ha cred för.
För att besvara ditt inlägg, kan jag säga att det var så det började.
Båda berättade vart de stod och varför. När det sedan fick en personlig tvist så blir det inte lika roligt längre.
Jag säger inte att "debatten" är någons fel, men jag måste få säga att det är väldigt tråkigt att man inte kan hålla det på en trivsam ton och nivå. Otroligt tråkigt. Det är väl lite grann poängen med att kunna diskutera sånt här, med hänvisning till reglerna.
Jag var hårdare än vanligt i mitt sista inlägg (vad andra skriver till mig får de själva stå för) , jag blev rejält provocerad och det stör mig när folk kommer med en massa åsikter utan att ens veta exakt vad det är de kommenterar på.
Hälften av alla påhopp är ogrundade. Mycket är missförstått (fråga gärna om det är otydligt) och resterande blir jag gärna överbevisad i. (om det är fel)
Många här inne är såna experter på att få ärtor till meloner att jag funderar på att starta en plantskola hos dem.

Ser fram emot mer kunskap. Men som sagt, vart jag står i just den här frågan och VARFÖR går att läsa. De som vill kritisera mig, ifrågasätta mig och överbevisa mig UTIFRÅN det, är välkomna. Jag lyssnar.

Till Babel vill jag säga tack till ett bra, rakt och sakligt inlägg.

The sun is still shining. :)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Ms February skrev:

Många här inne är såna experter på att få ärtor till meloner att jag funderar på att starta en plantskola hos dem.

Haha, det var roligt sagt. :-)

I frågan som diskuteras får jag nog säga att jag ställer mig på pojkarnas sida. Däremot håller jag med dig om att det är tråkigt att det tas till en personlig nivå, vilket det ofta gör. Dock beror det sällan bara på den ena parten. Kan vara värt att tänka på...

Ha en bra dag. :-)

Webbsida

Hmm? Ett av mina rakare inlägg? Du för gärna berätta vad du menar med det, eftersom det antyder att jag inte brukar vara rak samt att rakhet är något att eftersträva. Skrivet helt utan fientlighet naturligtvis, mest för att få reda på om det finns något jag kan förbättra:)

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Lajne skrev:

Min ambition är att vara så objektiv som möjligt, ifrågasätta saker jag tycker verkar fel samt ge råd till folk i den mån jag kan utifrån den kunskap jag fått under de åren jag läst om träning och kost i alla dess former, men när folk helt utan självinsikt och respekt vägrar lyssna och ta till sig information - trots ett ivrigt påpekande om att man hungrar efter information - har jag svårt att hålla en vänlig ton. Att Ms February sedan förolämpar folk som tillrättavisar henne genom att slänga skit i ansiktet på dem och förolämpa dem indirekt när hon t.ex snackar med dig och Babel gör det hela outhärdligt.

Tack för rådet förresten.

Senast redigerat av Gustav N (2008-05-30 13:51)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Jag tycker det är väldigt trålkigt att jag måste gå in och be er att inte göra det personligt.

Min personliga ranking från dåligt till bra.

Kaliper.
Bioimpedans. De som Svensson har tillgång till.
Kaliper. Utfört av någon som vet vad de gör.
Bodpod.
Undervattensvägning.

Tobbeno skrev:

när de tips du i själva fallet gav var minst sagt halvknasiga.
Att förkasta undervattensvägning är ett av dem

Jag förkastar inget. Alla får göra som de vill och lägga pengar på de de vill, jösses vi lever i ett fritt samhälle. Jag berättade att JAG inte skulle välja tanken och varför. JAG skulle inte rekomendera någon att göra enbart den mätningen och utgå ifrån den (och varför). Jag har förklarat detta för dig.
Jag förstår inte vad det är du vill att jag ska gå in på mer?

Coffe, du får ställa dig till, eller hålla med VEM du vill.  :)
Jag är inte här för att övertyga om att "Min är större än din" och allt som kan refereras till liknande. Jag berättar mitt , och för de som vill höra, varför. That´s it. Svårare än så är det faktiskt inte.
Och för alla som har ett stort behov av att övertyga folk om motsatser så är jag en bra lyssnare och betänker det jag ser nogrannt om avsikterna är klara. Inte alls svårt att nå fram till mig om man gör det på rätt sätt.
Och med "rätt" så tänker jag inte på någon särskild individ utan mer användandet av sunt förnuft när man öppnar munnen eller flyttar fingertopparna över tangentbordet.

Ha det gött själv! :)

Lajne, Med rak menar jag att du höll dig på en bra ton och ändå fick fram vad du menade. All kritik, även dålig är bra om det läggs fram på ett snyggt sätt och det tycker jag att du gjorde.

Vart det nå´tydligare för dig nu? :)

Ha det allihop! (ja faktiskt ALLIHOP!)

Gustav N skrev:

Att Ms February sedan förolämpar folk som tillrättavisar henne genom att slänga skit i ansiktet på dem och förolämpa dem indirekt när hon t.ex snackar med dig och Babel gör det hela outhärdligt.

URSÄKTA men nu MÅSTE jag faktiskt fråga. Tänkte inte komentera dina inlägg mer Gustav för det verakar ju som vi är från två olika planeter och har uppenbarligen kommunikationssvårigheter.
Men är det NÅN annan av er som har uppfattat det på det sättet som Gustav just skrev!?

Honn - jag är intresserad av att höra mer om varför du just har din lista just i den ordningen, så om du vill får du gärna berätta.

Webbsida

Gustav N: Ja som sagt. Problemet är bara att man nästan aldrig får någon att lyssna på en genom att förolämpa dem:/

februari: Vi förstår varandra.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB