Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Det är en riktig åskådarhelg i helgen. Vet ni om man kan följa Sthlm marathon på webben? Är jättenervös för minst tio pers som ska springa så jag vill kunna få hjärtinfarkt i realtid.
Sen ska Therese i vår klubb göra debut på längre sträckor, Halv-IM i Schweiz, satsar på att kvala till Florida. Ska bli grymt spännande att se hur det går. Tror det är rätt många svenskar med där överhuvudtaget, Eva Nyström bl a.
Endag skrev:
Det är en riktig åskådarhelg i helgen. Vet ni om man kan följa Sthlm marathon på webben? Är jättenervös för minst tio pers som ska springa så jag vill kunna få hjärtinfarkt i realtid.
Sen ska Therese i vår klubb göra debut på längre sträckor, Halv-IM i Schweiz, satsar på att kvala till Florida. Ska bli grymt spännande att se hur det går. Tror det är rätt många svenskar med där överhuvudtaget, Eva Nyström bl a.
och så Hallsta.
Du kommer att få en jobbig helg;)
Ironwoman skrev:
och så Hallsta.
Du kommer att få en jobbig helg;)
Ja just det, Hallsta! Både du och Tryman och så Larsson. Plus ett helt gäng jag känner från min klubb. Min fadder Angela skulle vara med om hennes allergi släpper. Hoppas hon kan vara med för det hade varit kul att se vad hon får för tid. Ni får ta er snabbast möjligt till en dator och rapportera!!!
Annars har väl ni latmaskar inte tränat nåt än i dag? Själv har man ju just dratt 95 min med barnvagn :)
Endag skrev:
Annars har väl ni latmaskar inte tränat nåt än i dag? Själv har man ju just dratt 95 min med barnvagn :)
Jag kommer att krossa din simning i kvällens pass (förhoppningsvis)
Just det, du har det Det Stora Testet i kväll. Är du nervös? Har du möjlighet att skriva in hur det gick redan ikväll? Nyfiken...
Endag skrev:
Just det, du har det Det Stora Testet i kväll. Är du nervös? Har du möjlighet att skriva in hur det gick redan ikväll? Nyfiken...
Inte så farligt, lite lagom. Jag känner mig hyfsat säker på att fixa det, iaf 3800 på 1,50. Spurten är jag lite mer rädd för, fast å andra sidan får jag köra ben då.
Jag kommer att åka till föräldrarna imorgon em, kan skriva då.
Btw frågade jag coachen om passet eftersom du tyckte det var lite tufft och fick till svar
Jag tycker väl inte att fredagspasset ser såå hårt ut men å andra sidan kanske det inte är helt optimalt om du ska vara tipptoppad till Hallsta. Men syftet är väl inte att vara tipptoppad då utan i kalmar? Klarar du dessutom sista hundra på 1.28 så har du mycket i reserv. Kroknar du däremot hela sista km så är det nog för hårt... Asch, det är bara att fläska på med träningen, man vill ju inte missa 10 träningstimmar för att göra en minut bättre på en försäsongstävling, eller hur?
Ironwoman skrev:
Inte så farligt, lite lagom. Jag känner mig hyfsat säker på att fixa det, iaf 3800 på 1,50. Spurten är jag lite mer rädd för, fast å andra sidan får jag köra ben då.
Jag tror också att du klarar det galant. Själv har jag aldrig simmat längre än 1500 m i sträck och typ 3500 som mest på en hel träning. Borde nog dra till med 2000 i sträck iaf.
Btw frågade jag coachen om passet eftersom du tyckte det var lite tufft och fick till svar
Jag tycker väl inte att fredagspasset ser såå hårt ut men å andra sidan kanske det inte är helt optimalt om du ska vara tipptoppad till Hallsta. Men syftet är väl inte att vara tipptoppad då utan i kalmar? Klarar du dessutom sista hundra på 1.28 så har du mycket i reserv. Kroknar du däremot hela sista km så är det nog för hårt... Asch, det är bara att fläska på med träningen, man vill ju inte missa 10 träningstimmar för att göra en minut bättre på en försäsongstävling, eller hur?
Det är ju förstås sant, men jag tyckler ändå du kunde väntat till nästa vecka... Jag hade hellre sett Hallsta som ett test än simpasset, men å andra sidan har du ju fokuserat på simning i år så då kan det vara bra med ett prioriterat test. Du är utvilad och det kommer i bassäng. Sen är ju farten inte tokhög för dig. Jag tror du klarar fortare men då får du ta i med ben också. På min sista träning var jag så besviken på mina tider. Började med en femhundring och hade en snittfart på 1.50/100 trots våtdräkt och trots att jag tog i. Men så kom jag på att jag ju inte använde benen... La man sen på benen så gick det fortare, men jag har verkligen tappat på simningen. Tappat en del teknik, men speciellt har ja tapat muskulär uthållighet som var mitt trumfkort.
Senast redigerat av Endag (2008-05-30 14:20)
Just därför att du kommentareade det frågade jag coachen. Mamma tycker alltid att jag kör för hårt, det tycker hon även nu, men det lyssnar jag inte på. Men när du tyckte det ville jag kolla med coachen.
Som sagt det beror ju lite på vad du satsar på. På sätt och vis spelar det ju ingen roll eftersom det är Kalmar som gäller. Men samtidigt kan det ju vara bra att få till en utomhussimning optimalt också. Fast jag tror att du är så vältränad att det inte påverkar jättemycket, annat än att du inte får en bra toppning.
Fredag 30 maj
Löpning barnvagn, 17.4 km, 1h 35 min, HR 144
Nytt distans-PB med barnvagn!!
Drog ett varv i Pildammarna på slutet med aningen extra fart: 2.88 km, 15:08 min, HR153
Jäklar vad soligt och varmt det var. Känner mig helt klubbad fortfarande. Nya taktiken med inplanerade vilodagar och färre pass men där varje pass antingen har bra distans eller är kort med bra fart funkar bra. Men det är rastlöst att ta vilodagar...
Söndag 1 juni
Löpning med och utan barnvagn, 19 km, 1h 45 min, HR 139
Sprang först ett varv i Pildammsparken med barnvagn och frun i lugnt tempo, sen resten själv. Det var varmt och skönt ute så jag tog med vätskebältet. Snavade på en kant och stukade foten lite, men fortsatte ändå. Foten känns lite lätt skadad nu, men det går bra. Gissar sträckan, det kan ha varit något kortare eller något längre. Avslutade med ett varv i Pildammarna på 15:15 (2.88 km) HR 150. Skönt att jag börjar få lite fason på långpassen. Nästa gång spräcker jag den magiska 20 km-gränsen!
Senast redigerat av Endag (2008-06-01 22:50)
Börjar du bli nervös inför Gbg?
Tryman skrev:
Börjar du bli nervös inför Gbg?
Nja, jag är nog snarare lite upprymd och förväntansfull. Äntligen ska jag köra en triathlon! Det jag är nervös för är allt det tekniska, prylar, växlingar osv. Men jag har inga förväntningar på att det ska gå specielt fort.
Funderar lite på GBG triathlon och hur jag ska prioritera. Jag har bestämt mig för att köra långsamma växlingar som kommer påminna om dem jag tänker köra i Kalmar. Strumpor, stretching och en liten power nap innan jag ger mig ut alltså ;)
När jag kollar i min träningskalender ser jag att jag inte kört snabb löpning mer än 1 gång i år, så jag borde inte vara i toppform där direkt. Men jag tror jag struntar i att läga in snabba pass och kör vidare på långsat och allt längre sträckor. Hellre 2 minuter sämre i Göteborg än att jag börjar gå efter 15 km i Kalmar.
Men sen borde jag kanske försöka få till nåt simpass i open water före GBG och gärna 1-2 kortare brickpass. Antingen 40 min hårt på trainern och sen ut och jogga 5-10 km eller så äkta vara med 1-2 timmar cykel ute plus en liten 5-km-runda. Fast kör jag dessa pass kommer jg får ställa in långpass cykel, vilket jag har mer nytta av till Kalmar... Får fundera lite...
Vecka 22
Måndag Simning 75 min
Tisdag Cykling trainer intervaller, 66 min
Onsdag Löpning barnvagn 15 km, 80 min
Torsdag Vila
Fredag Löpning barnvagn 17.4 km, 95 min
Lördag Vila
Söndag Löpning 19 km, 105 min (3 km med barnvagn)
Simning 75 min
Cykling 66 min (allt trainer)
Löpning 51.4 km, 4h 40 min (varav 35.3 km med barnvagn)
Äntligen ett simpass! Ingen riktig cykling tyvärr men man kan ju inte hinna med allt.
Bra löpvecka, börjar få upp distanserna. Volymen kommer då på köpet, sista fem veckornas volym i km med längsta pass inom parentes:
44.4 (12.1)
47.4 (14)
39.9 (13.7)
36.1 (16.5)
51.4 (19)
Kanske ökat längstapasset för fort? Fast det känns rätt ok, springer ju lugnt och stilla.
Senast redigerat av Endag (2008-06-02 12:59)
Fin löpning, det verkar som om du fått till kutandet nu. Ser riktigt bra ut!
Kalle Löpare skrev:
Fin löpning, det verkar som om du fått till kutandet nu. Ser riktigt bra ut!
Ja det funkar bra. Jag är rätt trasig dagen efter i rygg och just nu även foten efter jag snavat till lite, men eftersom jag inte kör löpning två dagar på raken så är det skitsamma.
Måndag 2 juni
Cykel trainer 43 min
3*5 min
Så jävla varmt att cykla inne så det blev inte 4*8 som jag hade tänkt.
Mes;)
Ang GBG så rekommenderar jag att inte gå helt max på löpningen om du inte är van vid tempo för att inte riskera skador. Alltså köra 95% av max, 1 min extra på löpningen spelar ju inte så stor roll då du ändå väljer att slösa 2 min i växlingstid.
Dina tankar om träning låter bra. Speciellt öppet vatten simning är att rekommendera.
Ironwoman skrev:
Mes;)
Ang GBG så rekommenderar jag att inte gå helt max på löpningen om du inte är van vid tempo för att inte riskera skador. Alltså köra 95% av max, 1 min extra på löpningen spelar ju inte så stor roll då du ändå väljer att slösa 2 min i växlingstid.
Dina tankar om träning låter bra. Speciellt öppet vatten simning är att rekommendera.
Jag vet, jag kände mig grymt mesig också... Men jag höll på att smälta bort. Cyklade klockan 14 på dagen så kan säga att det var stekhett inne. Och jag måste sitta inne eftersom jag måste höra om Lillen vaknar.
Det är nog klokt att gå lite lugnt. Det gäller plocka fram rätta tävlingsinstinkerna bara och inse att det är Kalmar som gäller och inte ryckas med i någon annans fart. Det är inte alltid så lätt.
Malmö är idealiskt för ute-simning. Finns massa fina ställen vid havet. Det är dock så svårt att passa tider med andra och jagvet inte om jag vågar simma själv. Jag har blivit lite försiktigare och mer ansvarsfull nu med barn. Men om jag simmar typ 400 m för att smaka på det såborde det ju vara lugnt. Jona i klubben ska hålla i växlingsträning i morrn ner vid havet så då kanske jag kan få simma lite.
Senast redigerat av Endag (2008-06-03 08:41)
Du vågar simma själv, med vådräkt kan du ligga och flyta på rygg. Så kan du välja en badstrand i början, i våtdräkt blir du garanterat uppmärksammad. Det går ju också att simma innanför inhängnaden på badstranden ibörjan, så välj en sådan badplats.
Fick mitt gear från Lewa igår.Tyvärr har det blivit nåt missförstånd och det blev en top utan dragkedja, men jag pallar inte byta. Klubbkläderna är ju med dragkedja så jag kommer ändå ha en sån i Kalmar, förhoppningsvis. Den slutar också en bit upp på magen så nu har jag fått motivation att sluta med kanelbullar, glass och godis :)
Sen köpte jag en väska att fästa på ramen för gel och sånt, ett race belt för nummerlapp och en löparkeps med nät på sidorna. Shoppandet fortsatte sen på Stadium i dag. De sålde ut PowerBars produkter eftersom de ska sluta med dem. 2 för 30 kr. Köpte alla geler de hade kvar plus fyra energy bars.
Racebält för nummerlapp fick pappa i julklapp av mig. Ramväska har jag med.
Ironwoman skrev:
Kör du med nåt i ryggen på Kalmar? Ramväskan verkar ju grymt praktisk, sväljer rätt många geler o bars.
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Kör du med nåt i ryggen på Kalmar? Ramväskan verkar ju grymt praktisk, sväljer rätt många geler o bars.
Ramväska ???? Det är väl ingen söndagspicknick ni ska på? Har ni hört talas om eltejp? :o) Måste ju vara hur opraktiskt som helst att behöva öppna en väska då man cyklar, för att inte tala om hur det måste se ut. Varför inte tejpa bars på ramen/styre? Lätt att slita loss och kan dela dem i lagom stora biter innan start. Det coolaste är ju såklart att ha en bar instoppat längs låret i cykelbyxan.....ehh..just det ni cyklar i bikini.....oavsett kön :o)
Senast redigerat av jeppo99 (2008-06-03 17:12)