Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Hedlund01 skrev:
Ja, eller så söker sig de hit för att lära sig..
Det va mikro- makrokopmositionen, proteinoxidationen och katabolt som jag inte förstod..
Men du behöver verkligen inte bemöda dig med att förklara för en sån som jag..
Makro är protein, kolhydrat och fett. Mikro är vitaminer/mineraler/spårämnen.
Proteinoxidation - oxidation av protein - proteinet bryts ned.
Katabolt - nedbrytningen av större föreningar till mindre. Motsatsen är anabolism.
För att svara TS på hans fråga.
Nu har jag inte läst hela tråden för tråden tog en sväng som vanligt. ;)
När det går för många timmar mellan målen så sjunker kroppens förbränning och ställer in sig på att spara på fettet eftersom den "vet" att det inte kommer nån näring på ett tag.
När det sen kommer 9 mackor med ost på kvällen så tänker den "Tack! DE behåller JAG!"
eftersom den förmodar att den nästa dag får spara pga uteblivna måltider igen. (inlärt mönster) Så länge du håller blodsockret jämt så håller du också ämnesomsättningen/förbränningen igång.
Som nån nämnde i början så behöver det inte vara mycket varje gång. Men något med kalorier som tuggas. Kroppen överlumpas nämnligen av dryck med kalorier och det läggs på hullet.
Mvh!
Ovanstående är enbart myter.
Banna Ms February.
Englund. Det vore intressant att veta vad du bygger det uttalandet på.
Mvh.
Ms February skrev:
Englund. Det vore intressant att veta vad du bygger det uttalandet på.
Mvh.
Vetenskaplig fakta?
Vad du bygger dina uttalanden på är lite interessantare.
Vetenskaplig fakta? Länk tack.
Mina fakta kommer från en näringsfysiolog ( och egna erfarenheter).
Din tur.
Albert Einstein.
Din tur.
Oj. Glömde. Egna erfarenheter såklart. Jag känner hur min ämnesomsättning påverkas när jag går runt, känner exakt hur mycket oxaloacetat som produceras i min glukoneogenes, m.m. såklart. Det du.
Eftersom I Svea I i vanlig ordning är en jävla surkuk och inte kan komma med vettiga svar, så kommer här ett:
Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70.
Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people's habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a 'nibbling' meal pattern may help in the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship. However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies. We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.
Ms February skrev:
För att svara TS på hans fråga.
Nu har jag inte läst hela tråden för tråden tog en sväng som vanligt. ;)
När det går för många timmar mellan målen så sjunker kroppens förbränning och ställer in sig på att spara på fettet eftersom den "vet" att det inte kommer nån näring på ett tag.
När det sen kommer 9 mackor med ost på kvällen så tänker den "Tack! DE behåller JAG!"
eftersom den förmodar att den nästa dag får spara pga uteblivna måltider igen. (inlärt mönster) Så länge du håller blodsockret jämt så håller du också ämnesomsättningen/förbränningen igång.
Som nån nämnde i början så behöver det inte vara mycket varje gång. Men något med kalorier som tuggas. Kroppen överlumpas nämnligen av dryck med kalorier och det läggs på hullet.
Mvh!
Till nästa gång rekommenderar jag dig att faktiskt läsa igenom tråden; den tog knappast en sväng utan behandlade tvärtom måltidsfrekvens in i det sista. Om du bara tar dig tiden att läsa tråden, samt framför allt de trådar som länkas i tråden, kommer du säkert att inse att måltidsfrekvens sett över ett dygn är irrelevant:)
Edit: Eller så kan du bara lita på den studie cyber postade medan jag skrev detta, men då missar du ju så mycket kul debatter:P
Senast redigerat av Lajne (2008-05-26 23:06)
Hehe.
Intressant Cowboy! Tackar för denna!
Jag har för mig att den studien jag läste var en sådär tio år färskare, men ska ändå för säkerhets skull ta med och fråga min "källa". :)
Lajne. Yes, jag vet. Tanken med mitt svar var mer "ett enkelt svar på en enkel fråga" som jag uppfattade av TS från början, det är allt.
Som jag beskrev i en annan tråd. Alla vi här inne på forumet är intresserade/hänger med i alla beståndsdelar. - Än. ;)
Tack ändå!
Ha det gött
Ms February skrev:
Hehe.
Intressant Cowboy! Tackar för denna!
Jag har för mig att den studien jag läste var en sådär tio år färskare, men ska ändå för säkerhets skull ta med och fråga min "källa". :)
Lajne. Yes, jag vet. Tanken med mitt svar var mer "ett enkelt svar på en enkel fråga" som jag uppfattade av TS från början, det är allt.
Som jag beskrev i en annan tråd. Alla vi här inne på forumet är intresserade/hänger med i alla beståndsdelar. - Än. ;)
Tack ändå!
Ha det gött

During the first 2 days of starvation there is often a small absolute increase in BMR relative to values obtained after an overnight fast.
Protein-Energy Interactions, United Nations University, UN ACC-Subcommittee on Nutrition, the International Dietary Energy Consultancy Group (I/D/E/C/G).
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
ÄGD!
Om Ms February i sitt nästa inlägg skriver om olika bra sätt att träna nedre magmuskulaturen samt den inre bröstmuskulaturen VET jag att hon är ett troll.
Nu kan jag bara med ungefär 90% säkerhet säga att hon är det.
EDIT: sorry, är bara lite smågrinig eftersom jag absolut inte verkar kunna somna trots att jag är astrött =( Men faktum är att det har kommit ett par riktigt sunkiga inlägg från hennes håll de sista dagarna..
Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-28 01:03)
Ja du Tobbeno, vad ska jag säga...
Svar ja: du verkar grinig. Troll är jag bara på morgonen och ja, jag har massor av bra sätt att träna nedre bukmuskelaturen. Bröstmusklerna däremot vet jag väldigt lite om eftersom jag helst skulle vilja sänka min egen storlek så lägger jag inte så värst stor ansträngning vid träning där. Bara som en liten parantes till ditt senaste inlägg.
Lite tråkigt att läsa om dina dömande inlägg efter inlägg tycker jag. Är det nåt som smittar här inne?
All credit åt de lite mer mogna skribenterna. (istället för att ge motsatsen till resten av skaran som inte hör dit)
Besviken.
Nu vill jag absolut inte verka grinig. Men du talar om många saker som är "mode" just nu, dvs går att läsa i aftonbladet och som många f&s PTs pratar om. Saken är att på seriösa forum som detta så är dessa myter sedan länge förkastade och med jämna mellanrum kommer nya användare och påstår dessa saker... efter ett tag blir man grinig. :/
EDIT: Jag tror inte att du är ett troll. Du har visat avsikten att hjälpa till, tyvärr dock med fel information relativt ofta.
Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-29 14:00)
Ms February skrev:
Ja du Tobbeno, vad ska jag säga...
Svar ja: du verkar grinig. Troll är jag bara på morgonen och ja, jag har massor av bra sätt att träna nedre bukmuskelaturen. Bröstmusklerna däremot vet jag väldigt lite om eftersom jag helst skulle vilja sänka min egen storlek så lägger jag inte så värst stor ansträngning vid träning där. Bara som en liten parantes till ditt senaste inlägg.
Lite tråkigt att läsa om dina dömande inlägg efter inlägg tycker jag. Är det nåt som smittar här inne?
All credit åt de lite mer mogna skribenterna. (istället för att ge motsatsen till resten av skaran som inte hör dit)
Besviken.
Svårt att tro att du är något annat när det du skriver är fel i 99 % av fallen. Sedan att du vägrar acceptera att du har fel och kanske borde läsa på litet grand gör ju bara saken ännu värre. Lycka till i livet.
Jag är inte Ms Februarys största supporter men hur fan man kan börja trollförklara henne och upplysa henne om hur man beter sig på ett "seriöst forum" för att hon har en uppfattning som väldigt många bär på är helt hål i huvudet.
Hon är ju ny här eller hur? Och känner inte till allt om kost och träning eller vilka åsikter som anses gångbara av hälso.info eliten. Jag kan själv vara rätt spydig ibland men när ett helt pack gör det samtidigt så är det lite elakt.
Såg ni? Jag kallade er för "pack" :D
*springer iväg när silverhantlarna kommer flygande*
Senast redigerat av Alltidxx (2008-05-29 15:07)
Gustav N skrev:
Lycka till i livet.
Veckans.
Var jag spydig ber jag om ursäkt, men att kommentera i en tråd och helt utan belägg gå emot det som står överallt i tråden och i den flod av länker som breder ut sig därifrån med diverse vetenskapliga studier mer eller mindre bakom sig är ju faktiskt inte helt väl genomtänkt. Att sedan fortsätta med att hålla fast vid det man säger, fortfarande utan några belägg, är ännu mindre väl genomtänkt. Kände att jag var tvungen att säga något då jag väl på gott och ont associeras med hälso.info-eliten; angående delen med silverhantlar så är det iaf inte jag som sitter och letar kontakt med flugvikter dagarna i ända *vissel*
Alltidxx skrev:
Jag är inte Ms Februarys största supporter men hur fan man kan börja trollförklara henne och upplysa henne om hur man beter sig på ett "seriöst forum" för att hon har en uppfattning som väldigt många bär på är helt hål i huvudet.
Hon är ju ny här eller hur? Och känner inte till allt om kost och träning eller vilka åsikter som anses gångbara av hälso.info eliten. Jag kan själv vara rätt spydig ibland men när ett helt pack gör det samtidigt så är det lite elakt.
Ok tuffing. Öva "inte-kasta-silverhantlar-i-glashus" + meningsbyggnad om du vill att folk ska ta dina invektiv på allvar. Packet (vi?) har nog tyvärr rätt i det här fallet, oavsett om du kallar det hälso.info-eliten eller inte.
Senast redigerat av Gustav N (2008-05-29 15:15)
glöm det gustav
Alltidxx skrev:
Denna insulten var riktigt fin hahaha
Okej, för att det inte ska bli en häxjakt här så vore det kanon om användare slutar trollanklaga varandra. Man ska ha mer än fel för att för att bli definierad som ett troll. Eller Aftonbladet och Anna Kipper kanske också är troll? Hur som helst så kan ni överlämna det jobbet åt moderatorerna och istället rapportera inlägg som bryter mot forumets regler.
Om man nu handskar med ett troll är det lättaste att inte ge det uppmärksamhet. Då självdör dom. Svårare än så är det inte.
Lajne skrev:
Var jag spydig ber jag om ursäkt, men att kommentera i en tråd och helt utan belägg gå emot det som står överallt i tråden och i den flod av länker som breder ut sig därifrån med diverse vetenskapliga studier mer eller mindre bakom sig är ju faktiskt inte helt väl genomtänkt. Att sedan fortsätta med att hålla fast vid det man säger, fortfarande utan några belägg, är ännu mindre väl genomtänkt. Kände att jag var tvungen att säga något då jag väl på gott och ont associeras med hälso.info-eliten; angående delen med silverhantlar så är det iaf inte jag som sitter och letar kontakt med flugvikter dagarna i ända *vissel*
Javisst, men nybörjers är ju inte alltid så himla slicka, det vet vi ju. Jag tyckte reaktionen blev väl kraftig. Det kanske inte andra tycker. Folk tycker olika.
Lajne skrev:
Jag vill också gå med i den s.k. "halso-info-eltiten", hur gör man? Får man en ansökningsblankett hemskickad eller mailar man modsen?