Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Äta grädde tills man spyr.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

i'm från norrland, det riktiga norrland också. när våra husdjur dog så stoppade vi dom i deras tarmar, värmde det över en öppen eld och åt det =)
nej, men just det är nog inga som helst problem, iaf inte att ta hand om. att stoppa korv är jag nog lite sämre på. inälvor får han behålla. lever och sånt ska nog gå att tillaga.
priser? steves gissning är det enda vi har hittills ^^

Registrerad: 2008-01-24

En halv oxe vet du hur mycket kött det blir eller haha säg att djuret väger 1ton levande kanske 500kg slaktad och klar sen ville du ha halva ca 250kg kött då får du ha en ordentlig frysbox, du får ge ca 2500kr skulle jag gissa på ;) med kvitto det dubbla kanske

Senast redigerat av Ander (2008-05-28 20:02)

Registrerad: 2008-03-24

4000 kr :P

spicegirl_17 skrev:

Beror på om det är med eller utan kvitto

Ander skrev:

spicegirl_17 skrev:

va?

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Ander skrev:

spicegirl_17 skrev:

va?

"svart" eller "vitt" ;)

sjöräven skrev:

spicegirl_17 skrev:

Ander skrev:

va?

"svart" eller "vitt" ;)

ahaaa ;)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

sjöräven skrev:

spicegirl_17 skrev:

Ander skrev:

va?

"svart" eller "vitt" ;)

Om det är rött kött då? :-P

Nog är det billigare att köpa direkt från bonden allt. En halv gris innebär dock att du får halva grisen med allt vad det innebär. Både de finare och de mindre fina bitarna. Men det är definitivt ekonomisk. Det gäller bara att ha plats i frysen. :-)

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Haha, roligt att man inte blev helt utskrattad åt idén ;)
Polaren har en rejäl frys och vi känner en annan kille som nog ska kunna stycka och trixa liteför en billig slant. Så det kan bli riktigt bra det här =)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Tobbeno skrev:

Haha, roligt att man inte blev helt utskrattad åt idén ;)
Polaren har en rejäl frys och vi känner en annan kille som nog ska kunna stycka och trixa liteför en billig slant. Så det kan bli riktigt bra det här =)

Frågan är hur mycket kött en oxe innehåller. En stor oxe kan väga upp emot 1,8 ton men medelvikten på en ko är endast 800kg (wikipedia). 1,8 ton som är maxvikten, det borde åtminstone ge sådär 600 kg rent kött vilket skulle föda en afrikansk by i 10 år eller täcka Englunds årliga köttintag. Vad det kostar vet jag inte, men säg i snitt 20 kr/kilot då blir det 12 papp för allt kött. Letade ett tag på google men hittade inget.

det är nog inte en så dum ide. jag filerar i regel alltid mat själv, köper aldrig något färdigt. det är både billigare och roligare att arbeta med maten själv. dock så är det bra om man kan arbeta där det är lite svalare, annars så blir maten gammal fort. får såga upp den i delar, och sen filea dom efter vad man ska använda.

men det var faktist inte en så dum ide, speciellt inte om man bara skulle behöva betala 20 kr kilot. eller så drar man iväg och jagar älg, dom sakerna är inte små dom heller, och det finns det ju gott om lite överallt, även här i umeå har jag sett såna i avlägsna delar av stan. fram med studsaren och vänta på vägen ^^
eh... ok, en skum fråga här: är det som lägenhetsaffärer när det gäller att köpa med eller utan kvitto? dvs det är legalt att köpa men inte att sälja. man vill ju inte förstöra sin framtida karriärsstege pga att man vill spara lite pengar på kött direkt.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

20 kr/kg låter väl optimistiskt. Kostar det det dubbla är det fortfarande billigt! Det är ju inte så att man får en halv gris/ko med hud och inälvor och rubbet. Den är ju inte bara klyvd på mitten utan den är ju styckad också. :-) Det är väl i och för sig en förhandlingsfråga. Klart man kan få det billigare om man tar den helt opreparerad, men det är ju en omöjlighet för de allra flesta.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Får de ens sälja "lik" till vem som helst? =P Tänk vilket fuffens man kan hitta på med ett sånt? =P

man måste väl få sälja sin egendom till vem man vill, är det inte så?
är den redan styckad? då blir det ju inget kul, jag tycker att såna saker är kul, även om det är extremt tungt för trapsen att stycka och filea. så länge man har en vass kniv så är det inga problem alls att jobba med det. dock så låter det ju bekvämt om den är uppdelad i stycken om 10 kilo eller något sånt, så slipper man stå i plus 2 grader och stycka för att hela saken inte ska vara rutten innan man är klar. eh... det finns ju iofs risk att den redan är det, för 600 kilo tar ett bra tag, även om delarna är stora ^^
nej, det här ska jag allt kolla upp. bra ide!

Webbsida

zartok skrev:

man måste väl få sälja sin egendom till vem man vill, är det inte så?

Haha verkligen inte. Jag kan inte sälja mina vapen till dig hur jag vill. Jag får nog heller inte hugga av min vänstra arm och sälja den till dig. =P

EDIT: Jag skulle dock gärna köpa en oxe. Fatta vad mycket gott kött! =)

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-29 13:25)

ok, det finns vissa saker som restriktioner, tex skjutvapen, alkohol och tobak, som man inte får sälja till vem som helst. men jag skulle tippa att du faktist FÅR hugga av din arm och sälja den till mig. hur mycket vill du ha för den? =D
vi är många som vill det, men jag har också svårt att finna en väg att göra det. kollade lite på google om köttuppfödning och sånt, samt "storköp" men har jag har inte fått fram något.

Man får inte sälja djur hur som helst det ska gå genom slakterier för er som inte vet en oxe är en kastrerad tjur, det är nog inte så lätt att ta hand om flera hundra kilo kött heller. Slakterier kollar ju tex efter trikiner i griskött säljer man vid sidan om så tappar ju staten den kontrollen tex även nöt testas. ;)

så... man får INTE sälja sin egendom till vem man vill? det var mer än jag visste verkligen. man får ju tex sälja hästar och tamdjur till vem man vill. ander, kan man höra av sig direkt till ett slakteri och köpa en halv oxe av dom istället? =)

Webbsida

Zartok jag tycker det låter som en självklarhet? =P Och jag kan garantera att man inte får sälja sin avhuggna arm till nån. =P

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-29 15:30)

jag tycker att det är självklart att jag ska få sälja det som jag äger (så länge det inte är något som behöver restriktioner) till vem jag vill. ett annat exempel: jag får sälja min hund till vem jag vill, eller hur? eller min häst till någon som kan komma och hämta upp den med en hästtransport, eller hur? så varför ska jag inte få sälja min oxe till vem jag vill?

jag tror faktist att det är legalt. om du hugger av din arm så tror jag inte att du gjort någon illegalt. såvitt jag vet så är det heller inte längre förbjudet enligt lag att ta livet av sig, det har det dock varit i sverige för ganska länge sedan. ja, i vilket fall som helst, om du får hugga av din arm, eller låta någon hjälpa till med att amputera den, då borde du även få göra det du vill med den kvarvarande delen.

tror någon något annat? jag blev nästan lite sugen efter att kolla upp det i lagboken nu ^^

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Lagen är inte alltid logisk annat än juridiskt sett, tror fortfarande det är olagligt att ta livet av sig helt enkelt för att det som händer inte ska vara lastbilschaufförens fel om man slänger sig framför en lastbil med den avsikten, precis som det är olagligt (men inte straffbart, därför att det har ingen straffsats) att gå mot röd gubbe helt enkelt för att kunna avgöra skuldfrågan ifall det sker en trafikolycka i samband med just att någon går mot rött.
Angående att hugga av sin arm och sälja den tror jag definitivt att det är illegalt, precis som det är illegalt att sälja sina organ, helt enkelt bara därför att det inte är en uppoffring någon borde behöva göra för pengar. Motsatsförhållandet, dvs om det vore lagligt, kan lätt t.ex. utnyttjas av sadister med mycket pengar som kan betala uteliggare för att få se dem stympa sig själva, något som enligt de flesta utom möjligen extrema liberaler vore ganska förkastligt. Samma tankesätt går f.ö. delvis att urskönja vid en del av retoriken i debatten runt prostitution.

Senast redigerat av Lajne (2008-05-29 16:16)

organförsäljning är ju sedan man började donera organ förbjudet, och det anser jag är väldigt bra, så där är vi med varandra. att säga åt någon att hugga av sig sin arm så att man sedan får köpa den är säkerligen också olagligt på ett eller annat sätt, vilken lag det går under vet jag dock inte.

men jag är osäker om det finns en lag som säger att du inte får amputera din egen arm. läkare får inte amputera kroppsdelar "i onödan" även om man lider av en sjukdom som gör att man vill ha amputerade ben eller armar. det lättaste sättet att kolla upp det här vore nog att hitta fall där människor har amputerat sina kroppsdelar även fast dom varit hela, för har människor gjort det legalt så är det nog inte illegalt att denne får bestämma sig för vad denne vill göra med sin arm. troligast så kasseras den, men det kan kanske finnas undantag där någon velat ha armen konserverad, eller liknande. därefter borde det inte vara illegalt att sälja sin "prydnad".

mycket intressant disskution dock, och jag ska nog kolla upp lite fall nu. eller iaf leta lite smått.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Där börjar det ju handla om syftet med att hugga av armen. Om syftet med avhuggningen är att sälja armen kan jag säga att det måste vara förbjudet, av tidigare beskriven anledning. Om man däremot så som du föreslår skulle ha sin arm hemma som prydnad (fan vilket sjukt scenario haha) och sen skulle bestämma sig för att sälja den så är ju situationen helt klart en annan, känns som om man borde få göra det faktiskt^^

Webbsida

zartok skrev:

jag tycker att det är självklart att jag ska få sälja det som jag äger (så länge det inte är något som behöver restriktioner) till vem jag vill. ett annat exempel: jag får sälja min hund till vem jag vill, eller hur? eller min häst till någon som kan komma och hämta upp den med en hästtransport, eller hur? så varför ska jag inte få sälja min oxe till vem jag vill?

jag tror faktist att det är legalt. om du hugger av din arm så tror jag inte att du gjort någon illegalt. såvitt jag vet så är det heller inte längre förbjudet enligt lag att ta livet av sig, det har det dock varit i sverige för ganska länge sedan. ja, i vilket fall som helst, om du får hugga av din arm, eller låta någon hjälpa till med att amputera den, då borde du även få göra det du vill med den kvarvarande delen.

tror någon något annat? jag blev nästan lite sugen efter att kolla upp det i lagboken nu ^^

Pratade med min brorsa som iof var lite stressad men han gav mig några svar:

Djur är "saker". Därför får dessa säljas hur som helst, frågan är sedan bara vad köparen gör med dem. Han är alltså illa tvungen att ta hand om djuret/kadavret på ett propert sätt och kan inte bara dumpa den någonstans om han har lust. Det syftade jag på "kan hitta på vilka fuffens som helst", med andra ord kan man köpa det men det är sedan handlingarna efteråt som är straffbara om man inte sköter sig.

Lajne skrev:

Angående att hugga av sin arm och sälja den tror jag definitivt att det är illegalt, precis som det är illegalt att sälja sina organ, helt enkelt bara därför att det inte är en uppoffring någon borde behöva göra för pengar.

Bara för att det är lagligt måste man inte göra den uppoffringen för pengar. Arbetslösa i Tyskland tvingas inte prostituera sig   t ex. Man har rätten att skära av sig sin arm, dock är det illegalt att köpa en avhuggen arm.

(allt detta bara av snabbt snack med min brorsa som sagt, han skrattade mest, sen var han tvungen att gå så jag vet inte hur säker han är på sin sak.)

Registrerad: 2006-05-13

Jag litar på din brorsa han är bäst!

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB