Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

inte äta trots hunger?

Registrerad: 2008-03-24

Hejsan

Nu är det såhär att jag hade tänkte gå ner lite 4-5kilo. DÅ jag räknat ut mitt behov är ca 3000kcal och jag ska då ligga på 2500kcal. mina frågor är då:

1.blir man inte hungrig att ligga på lite för lite?

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Var det bara en fråga? ja, man blir hungrig :p

Men ät då inte snabba kolhydrater så att blodsockret svänger alltför fort, för då får du ett sötsug oftare och det är lättare att synda, så att säga.

nej, d var egentligen flera.. :P

2. Om man nu ska äta och man blir hungrig hela tiden då får man alltså inte äta? Utan gå och lägga sig hungrig?
3. Om man äter så att man känner sig mätt, har man då ätit för mycket? Eller ska man alltid vara lite hungrignär man ska gå ner ?

Usch vilka idiotiska frågor :P

Hmm... det är så det är för mig under deffen. Jag är hungrig. Jag har inget bra tips egentligen. Ät som sagt långsamma kolhydrater, var tredje timme. Fasta inte längre än så, för om du är utan mat för länge så sjunker ämnesomsättnigneno ch fettet inlagras lättare. Ja, rätta mig nån nu om jag säger fel... jag läste nånstans att hungerkänslorna brukar gå över efter ca 20 min, så om du kan sysselsätta tankarna med annat under den tiden så lär du fixa det ;)

Är du mätt så är det bra :D men det lär du ju inte bli i början av deffen iaf.

T-Rex skrev:

Hmm... det är så det är för mig under deffen. Jag är hungrig. Jag har inget bra tips egentligen. Ät som sagt långsamma kolhydrater, var tredje timme. Fasta inte längre än så, för om du är utan mat för länge så sjunker ämnesomsättnigneno ch fettet inlagras lättare. Ja, rätta mig nån nu om jag säger fel... jag läste nånstans att hungerkänslorna brukar gå över efter ca 20 min, så om du kan sysselsätta tankarna med annat under den tiden så lär du fixa det ;)

Är du mätt så är det bra :D men det lär du ju inte bli i början av deffen iaf.

Ja, jag är käkat tonfisk och sallad, och lite kotlett med färskpotatis och en del mackor, men jag tror jag inte är uppe i 3000kcal idag. jag käkade inte så bra igår, där det kanske är därför jag är hungrig. hmm. så du gör så att du äter mindre och är hungrig men ändå äter var tredje timme?? Men lite mindre av allt.?

Det är inte så att jag ska vänta 5h innan mål mat och jag försöker ju inte äta en STOR FET GOD pastatallrik med 2 stora fläskkotletter! Mmm vad gott :)

Från: Hoby-town
Registrerad: 2008-03-30

Det är det som är svårt att klara av att vara hungrig, utan att slänga i sig alla onyttigheter som jagar en=/. Men jag vet inte om jag är så nyttig och hälsosam nu och iof har jag inte haft några bra resultat trots att jag håller mig på 1300 kcal om dagen, men jag dricker mycket te. Blir mätt av det plus att det är gott, men inget socker och bara pyttelite mjölk i. Men visserligen blir det fler rundor till toan, men det är det värt;). Har även börjat med en del cola light och läkerol och liknande, ifall jag är godis sugen. Mindre bra antar jag?. 

Sen äter jag ett ordenligt mål mat, och sen mer mellamål på dagarna innan träning. Kan inte träna om jag ätit för nära in på vilket betyder tidigast 3 h innan. Säkert dumt det med. För övrigt har jag aldrig haft svårt att somna hungrig, det är värre på dagen.

Äsch, nu blev det lite flumigt här. Men vill mest tipsa om te om du är hungrig/sugen. Annars är jag också intresserad av tips.

ok, ja te är bra!! Jag är inne på min första dag som "gå ner-mål" . Jag klarar av att gå hungrig men min fråga var att om man SKA gå hungrig vilket tydligen är så.. jobbigt, speciellt när det är en stor fet majkyckling som precis är klar, 10 färskpotatisar som jag säkert har tagit 5-6 av! :(

Jag har ju inte någon våg att mäta allt i och mina föräldrar skullle tycka det är jättekonstigt om jag vill ha en våg helt plötsligt. Så om jag håller mig till livsmedelsverket hemsida där man kan titta på kcalinnehåll + äta mindre och känna sig hungrig nästan jämt, borde jag kunna gå ner då? Även om det är det lite svårare sättet..

Ja, det blir ju lite svårare. Men du får väl känna efter genom både våg och måttband, så kan det nog fungera ändå. =)

Hmm, shit alltså. Men bara jag tänker på att inte äta som jag har gjort, äta mindre och inte lika mkt och inte ta världens portioner! Så förhoppningsvis kommer jag komma upp t 2500kcal ändå . Får se vad som händer :)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Det är mycket möjligt att hungerskänslorna avtar något efter några dagar också.

Under min deff (uppe i tre månader nu, puh) har jag helt enkelt bytt ut alla varor mot motsvarande lågkalorivarianter. 5 %-ig matlagningsgrädde istället för vispgrädde, lättmjölk i stället för standardmjölk. Varje gram fett innehåller 9 Kcal så det gör en hel del! Förutom det så äter jag lite mindre portioner än annars. Kakor, glass, godis och dylikt är borta helt. Jag brukar äta lättyoghurt och/eller ett äpple till mellanmål. Grovt bröd med lättkeso och tomat är både nyttigt, proteinrikt, kalorisnålt, gott och mer mättande än en limpskiva med marmelad.

Jag äter fibermakaroner i stort sett varje dag, gott, mättande och proteinrikt. En portion är enligt förpackningen 100 gram men jag klarar mig bra på 50 gram. Till det äter jag ofta exempelvis fiskbullar i hummersås (woho!), nån tonfiskröra eller köttfärssås. En näve frysta grönsaker hamnar ofta med i röran, lite utfyllnad plus att det är nyttigt och gott.

Något jag kan rekommendera är att införskaffa en ångkokare. Kyckling blir suveränt gott! Saftigt och inget extra fett. Jag har en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=262225 Kostar inte många kronor och är väldigt praktisk. Man kan koka ris, kyckling och grönsaker samtidigt. Grönsakerna blir väldigt krispiga till skillnad från när man kokar dem i kastrull. Tydligen behålls mycket mer vitaminer och annat nyttigt också när man ångkokar.

Vad jag babblar på... Men det var lite tips i alla fall. :-)

coffe_aberg skrev:

Det är mycket möjligt att hungerskänslorna avtar något efter några dagar också.

Under min deff (uppe i tre månader nu, puh) har jag helt enkelt bytt ut alla varor mot motsvarande lågkalorivarianter. 5 %-ig matlagningsgrädde istället för vispgrädde, lättmjölk i stället för standardmjölk. Varje gram fett innehåller 9 Kcal så det gör en hel del! Förutom det så äter jag lite mindre portioner än annars. Kakor, glass, godis och dylikt är borta helt. Jag brukar äta lättyoghurt och/eller ett äpple till mellanmål..... osv.
Vad jag babblar på... Men det var lite tips i alla fall. :-)

Ångkokare har jag varit sugen på under lång tid, får nog ta och bli en sådan. Kör mycket i ugnen annars. Åh, fiskbullar det var länge sedan, det måste jag käka någon dag nu. Supergott=)!

tack för bra tips coffe :) jag dricker inte mjölk föruto i gröt, utan det blir vatten och te.

menar du att du äter 0,5 dl pasta =O ??
ja, det kanske jag ska försöka inskaffa :)

Webbsida

1 dl okokta snabbmakaroner väger 40 gram, jag var tvungen att kolla. :-) Så drygt en dl blir det. Jag höftar i det i kastrullen, men jag har vägt ett par gånger bara för att kolla och det var ca 50 gram båda gångerna.

Ja köp en ångkokare, det är värt det bara för att kycklingen blir så god! Jag brukar snitta en filé och massera in basilika, oregano, flingsalt, curry och soja i snittet och lägga ihop filén igen. Ris, ångkokta grönsaker och tsatziki till det... Såhär ser det ut: http://img211.imageshack.us/img211/9563/dsc00494wk2.jpg

Väldigt gott och hyfsat kalorisnålt. Tsatzikin kan man göra på lättcreme fraiche eller lättfil till och med.

Kanske är du som ska laga mat åt mig istället;).. ser supergott ut!

<herrejsus vad gott!!!!!!  Hur många kcal , vet du det ca??

Åh vad hungrig jag blev! :(

Webbsida

Ljuvligt skrev:

Kanske är du som ska laga mat åt mig istället;).. ser supergott ut!

Vi kan turas om. ;-)

spicegirl_17 skrev:

Hur många kcal , vet du det ca??

Cirka 200 för riset, 150 för kycklingen, 50 för grönsakerna och 100-200 för tsatzikin kanske. Så 500-600 Kcal skulle jag tippa. Men det är en rätt skaplig portion också.

Jag har kommit på att allt jag lagar hamnar runt 500 Kcal, det är jättesmidigt. Jag har slutat räkna Kcal på mina luncher, de går alltid som 500 och jag skulle tro att det stämmer väldigt bra i snitt. Jag är nog sällan under 400 och ytterst sällan över 600.

det är ju jätte bra om du inte behöver räkna! själv så försöker jag räkan för mycket då jag knappt vet något , men det kommer väl . förresten: hur många kcal är en banan? :p

Webbsida

En banan utan skal väger nog 100-150 gram kanske. det blir ungefär 100-150 Kcal. Smidigt och lätträknat när det är 100 Kcal per 100 gram. :-)

Registrerad: 2007-04-26

När jag blir hungrig så brukar jag bara tänka på att jag har fått i mig vad jag behöver, och att det bara är mentalt :P
Sen ska du inte gå och tänka på mat hela tiden heller, blir bara kass då. Försök att sätta upp en tid och innan dess äter du inget, och börja inte tänk på det innan heller. Funkar för mig.

Webbsida

Förresten, kom på en till grej för lata dagar. Konsums egna pytt i panna (Extra eller vad nu märket heter, loggan är en blå stjärna) kostar 19,90 för 1 kg och innehåller 130 Kcal per 100 gram. En portion kostar 5 kr och ger 325 Kcal (räknar på 250 gram). Lite frysta grönsaker ihop med det i stekpannan så har man en skapligt mättande portion och bara 400 Kcal. Den smakar inte så mycket så man får krydda efter behag. Ett stekt ägg eller en macka till det så är man uppe i 500 Kcal och har en skaplig måltid.

coffe_aberg skrev:

Förresten, kom på en till grej för lata dagar. Konsums egna pytt i panna (Extra eller vad nu märket heter, loggan är en blå stjärna) kostar 19,90 för 1 kg och innehåller 130 Kcal per 100 gram. En portion kostar 5 kr och ger 325 Kcal (räknar på 250 gram). Lite frysta grönsaker ihop med det i stekpannan så har man en skapligt mättande portion och bara 400 Kcal. Den smakar inte så mycket så man får krydda efter behag. Ett stekt ägg eller en macka till det så är man uppe i 500 Kcal och har en skaplig måltid.

Värst va du hade bra förslag då;), ännu en grej man får pröva. Tack för tipset!

Webbsida

Jag har bara bra förslag damen. ;-)

coffe_aberg skrev:

Jag har bara bra förslag damen. ;-)

Jag märker det=D

Ljuvligt skrev:

coffe_aberg skrev:

Värst va du hade bra förslag då;), ännu en grej man får pröva. Tack för tipset!

Du ser ju på Coffes sommarform ;) man blir vad man äter.

Ser gott ut med tzatzikin, Coffe. Det ska jag prova!

Haha, ja verkligen. Det får nog bli så att han lagar mat till mig istället;)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB