Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Någon som är med på tävling?
Jag är uppe i 500ml nu och jag måste erkänna att det börjar ta emot :eating: Särskilt med en måltid innan.
Hahaha förlåt men hur många kcal innebär det nu från ren grädde? =P
Vispad grädde?
KOP: 360 kcal/100g :eat:
Steve: Hehe. Annars är det ju fusk. Man kan ju bara dricka liter efter liter.
Ska jag börja på nästa paket nu? :eat: :eat:
Håller med Lajne här, kör hårt Svea! Vi måste få se detta! =)
Usch fyfan. Nu har jag dragit i mig ett paket till. Inget youtube tyvärr.
Magen är minst 90cm nu kan jag lova :(. Jag mår illa.
Jag måste runka lite för att bota.
För att inte Stevebc ska tvingas låsa tråden så kan jag berätta för er alla att eftersom jag inte har ätit något kolhydrat idag så har min förmåga att förbränna fett nedsatts. Detta leder till ett överskott av acetylcoenzym A (eftersom fett bryts ner i beta-oxidationen till Acetyl-CoA) som ligger och snurrar runt utanför Citroncyracykeln. Acetyl-CoA åker då till levern och leverns mitokondrier, där de omvandlas till ketonkropparna aceton (den är en ketonkropp), beta-hydroxibutyrat och acetoacetat (de två sistnämnda kallas ketonkropp för att de har lite ketonliknande (minns inte namnet) saker i molekylen.
Detta är en mycket förenklad version men jag hoppas att ni fattade poängen iaf.
Senast redigerat av I Svea I (2008-05-26 23:59)
I Svea I skrev:
beta-hydroxibutyrat och acetoacetat (de två sistnämnda kallas ketonkropp för att de har lite ketonliknande (minns inte namnet) saker i molekylen.
det du kanske menade med ketonliknande är att de båda har dubbelbindning syre-kol...dock har acetat varianten en bindning till ett syre från kolet som är dubbelbundet till det andra syret, istället för kol-kol bindning i ketonen...?
Nej sjöräven, så menade han inte. Du är inne på rätt väg men inte riktigt helt rätt. Men jag fattar vad du menar svea!
Grädden slutade i toaletten. ... ^^,.
Haha! Du är rolig du. Varför detta experiment om man får fråga? =)
Gott :eating:
eller så är det hemskt äckligt. eller finns det såna som tycker om grädde rått? =P
Jag.
är du sääääker på det?
Jag är på tävlingen om du drar upp samma tävling efter sommaren, så på, och du har inte en chans!
Pelleplutt skrev:
Nej sjöräven, så menade han inte. Du är inne på rätt väg men inte riktigt helt rätt. Men jag fattar vad du menar svea!
ok, men kollar man på själva acetoacetatet så består den ju faktiskt av en keton och en karboxylsyra (i prinicp)...så där har vi ju iallafall en keton :)
hehe :)
Förra sommaren käkade jag och en polare en varsin 5 litersskål med chokladpudding och delade på en liter vispgrädde.
Det sorgliga var att de började bli motigt efter ungefär 20 skedar.
Varför gör man sånna saker egentligen? =)
I år diskuterade vi att köpa en oxe för att sedan äta upp.
Men efter lite beräknande på mängden kött som det faktiskt krävdes att man skulle äta så kom vi på andra tankar.. Ska besöka några bönder när jag kommer tillbaka till sverige.
Eventuellt köper vi en halv gris och en kvarts oxe eller något sådant.
DET inbjuder till riktigt lovande tävlingar i sommar.. moahahha! ;)
kan man köpa en halv oxe bara sådär från bönder? det måste ju vara brutalt mycket billigare än hos ica? undrar om man skulle grejja en stor frys till hemmet? =D
Zartok, frågan är om du är kapabel till att ta hand om alla "extra" grejer du får som inte bara är oxkött, dvs framför allt om du kan göra mat av alla inälvorna. Folk brukar i allmänhet vara sådär bra på att stoppa korv, laga till njurpajer etc:P
zartok skrev:
kan man köpa en halv oxe bara sådär från bönder? det måste ju vara brutalt mycket billigare än hos ica? undrar om man skulle grejja en stor frys till hemmet? =D
Lär ju kosta typ 10 tusen minst.
HAHAHAH, gillar denna tråd...