Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Varför dela på Triceps och Biceps?

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-05-10

Jag började gymma lite mer seriöst i december. Har lyckats hålla i träningen ganska bra, och snittar nog på iaf tre ggr i veckan. Målet är ändå fyra gånger i veckan, så snabbt lade jag upp ett löst sammansatt träningsprogram, i två delar.

Dag 1
Armar, axlar och bröst

Dag 2
Mage, rygg och ben

Jag kör alltså triceps och biceps tillsammans, men nu när jag läst en del här och på andra fora så verkar det som att man ska dela upp dem mellan dagarna. Kan någon förklara varför? För jag har fått för mig att man gärna ska träna en muskel och dess antagonist under samma pass. Idag gör jag ofta så att jag varvar en övning för biceps med en för triceps, dvs varannat set biceps, och varannat triceps.

Hälsn
Jesper

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

man delar dom i regel eftersom dom går in i olika andra övningar. tränar du bröst så får du i regel också tricepsträning, och tränar du rygg så får du ofta dra endel med biceps. det är därför många bakar in bi och triceps i andra pass, istället för att träna ett helt armpass.

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-08-10

Som ovannämt så handlar det hela om hur du lägger upp hela schemat. Om man vill träna biceps & Triceps tillsammans så får man planera det i schemat.

Exempel så kan man köra

Rygg, bröst
Axlar,vader
Framsida ben, Baksida ben.
Biceps, triceps.

Men som sagt, det finns miljoner olika scheman så man får helt enkelt köra det som passar en själv.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag vill nog lägga in en liten varning mot att träna axlar dagen efter ett bröstpass, detta eftersom dom redan tar mycket stryk i bröstpasset. dessutom så är bröst och rygg två väldigt stora och krävande muskelgrupper. jag har kört bara armar mycket tidigare, men då körde jag femsplit. på fyrsplit så blir det lite knepigare eftersom jag anser att man ska ta lite hänsyn till musklernas storlek samt att vissa muskler inte ska tränas efter varandra. men det kan fungera, absolut.

bröst
rygg
ben
armar
och en till två dagars vila efter armpasset är en ide som kanske skulle kunna fungera för dig. det viktiga är att armarna får vila upp sig tills proteinsyntesen återgått till den normala nivån, vilket det disskuteras om livligt i en annan tråd.

Registrerad: 2008-05-26

Har alltid kört armar ihop och det funkar skitbra, det handlar om som det står i dom andra inläggen att du får se över schemat så att musklerna får vila ordentligt.
Mitt schema:

Mån-bröst
tis-rygg
ons-vila
tors-axlar(fram) mage
fre-armar
lör-vila
sön-axlar(bak) ben/vader

Från: Malmö
Registrerad: 2008-04-16

Allt beror ju också på hur många splits man har. Jesper gbg har tvåsplit och då finns det ingen anledning att dela på triceps och biceps. Jag hade en liknande uppdelning tidigare, likadan bortsett från att jag även inkluderade rygg tillsammans med bröst, axlar och armar eftersom biceps gärna sammarbetar med rygg. Alltså hade jag hela överkroppen i ett pass, benen och magen i det andra passet och sedan en vilodag innan jag började om igen.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB