Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

hur ska man hålla vikten efter viktnedgång?

Registrerad: 2008-03-24

Nu kommer en sån där jobbigt fråga igen. Jag har letat runt på forumet men hittar inte det jag söker, ( kan givetvis letat lite dåligt eller bara inte förstått..)

jo, när en person som vill gå ner i vikt börjar äta mindre, tänka på sina kalorier in vs- ut och motionera mer osv. När personen sedan har intagit ett bra kaloribehöv som gör att han/hon går ner i vikt vi säger 4-5 kilo på ca 1-2 månader. När personen har nått sitt mål med vikten och skulle vilja äta lite mer som vanligt, kommer inte personen GÅ UPP IGEN DÅ?

Eller har det med att göra hur mycket man äter när man går ner? Om personen ligger på 2000kcal vid viktnedgång och skulle vilja äta lite mer för innan har den legat på 3000kcal? Eller är det därför som man ska ligga på -500kcal vid viktnedgång för att det är det bästa sättet att hålla hungern i schack? Vilket gör att man kan hålla sig till 2000-2500kcal för att kroppen ska må bra och vikten ska hålla sig nere?

blev lite rörigt men hoppas ni förstår :)

/ spice

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Låt säga att personen i fråga har en daglig förbrukning på 2.5Mcal. Personen har under viktnedgångens tid legat på mellan 1.8-2Mcal. När målet är nått så är det
1) vettigt att ta 1-2 veckor där man äter lite mer än 2Mcal, men fortfarande inte 2.5Mcal - för att kroppen ska stabilisera sig och komma i fas igen (hormoner etc).
2) Att gå tillbaka till gamla ätvanor är förkastligt och det resulterar i jojo-bantning a'la Aftonblaskan. Man kan/får ALDRIG gå tillbaka till de gamla vanorna där man kanske åt 3Mcal och blev fet.

Registrerad: 2008-05-26

Pratar du om matvanorna eller energimängden per dag cowboy?
Jag har också funderat på (ursäkta TS om jag lånar tråden lite:) ) hur man säkrast ökar. Hur mycket, när är det dags att trappa upp ytterligare osv.
Och hur räknar man? Man kan räkna ut hur mycker protein man ungefär behöver per kilo, finns det samma räknesätt för fett och kolhydrater?

Tack!

Registrerad: 2007-03-03

Kan du inte fråga din käre näringsfysiolog?

Han har ju mycket bättre koll än en hel vetenskap.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Feb, en vettig mängd är 0,5-1 g fett per kilo kroppsvikt, 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt och resten kolhydrater till önskat energiintag är uppnått.

Dagligt energiintag = 2500 kcal.
Protein: 140 gram = 560 kcal.
Fett: 50 gram = 450 kcal.
Kolhydrater: 350 gram = 1410 kcal.

Det där är en vettig vägvisning. Uträkningarna är ungefära. Ingefära. Ungefära ffs!!!

Tackar Englund. :)

Ha det gott!

Englund skrev:

Det där är en vettig vägvisning.

Och, olika människor svarar olika bra/dåligt på olika sorters makronutrientsammansättning. Därför måste man prova sig fram vad som är optimalt (grymt töntigt ord) för sig själv...om man nu gillar att optionanera, och det gör vi väl?

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Cybercowboy skrev:

Englund skrev:

Och, olika människor svarar olika bra/dåligt på olika sorters makronutrientsammansättning. Därför måste man prova sig fram vad som är optimalt (grymt töntigt ord) för sig själv...om man nu gillar att optionanera, och det gör vi väl?

Precis. Sänkte själv mitt proteinintag från 160 gram till 157 gram och höjde fettintaget med 1,3 gram för att optimera mig. Mina erfarenheter säger att det fungerar bättre så för mig.

Gustav N skrev:

Cybercowboy skrev:

Englund skrev:

Precis. Sänkte själv mitt proteinintag från 160 gram till 157 gram och höjde fettintaget med 1,3 gram för att optimera mig. Mina erfarenheter säger att det fungerar bättre så för mig.

Nu var det inte direkt så jag tänkte mig, även om jag misstänker en viss sarkasm. Vissa personer klarar sig bättre på mindre kolhydrater t.ex. Om de käkar för mycket kolhydrater så kan de t.ex. bli sömninga och "vattniga" (bloated). 40/40/20 som man ofta ser är ett bra utgångsläge, men sedan får man modifiera det under resans gång.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-05-27 15:47)

Cybercowboy skrev:

Låt säga att personen i fråga har en daglig förbrukning på 2.5Mcal. Personen har under viktnedgångens tid legat på mellan 1.8-2Mcal. När målet är nått så är det
1) vettigt att ta 1-2 veckor där man äter lite mer än 2Mcal, men fortfarande inte 2.5Mcal - för att kroppen ska stabilisera sig och komma i fas igen (hormoner etc).
2) Att gå tillbaka till gamla ätvanor är förkastligt och det resulterar i jojo-bantning a'la Aftonblaskan. Man kan/får ALDRIG gå tillbaka till de gamla vanorna där man kanske åt 3Mcal och blev fet.

ok, så när jag t ex ska gå ner ska jag sänka matintaget till ca 2000kcal hålla den även EFTER viktnedgången. ? Men om man inte är fet utan bara vill gå ner.? Och vi säger att man är hungrig ganska ofta vid viktnedgången? trots att man får i sig 2000kcal..

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Cybercowboy skrev:

Gustav N skrev:

Cybercowboy skrev:

Nu var det inte direkt så jag tänkte mig, även om jag misstänker en viss sarkasm. Vissa personer klarar sig bättre på mindre kolhydrater t.ex. Om de käkar för mycket kolhydrater så kan de t.ex. bli sömninga och "vattniga" (bloated). 40/40/20 som man ofta ser är ett bra utgångsläge, men sedan får man modifiera det under resans gång.

Då är jag med.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

spicegirl_17 skrev:

ok, så när jag t ex ska gå ner ska jag sänka matintaget till ca 2000kcal hålla den även EFTER viktnedgången. ? Men om man inte är fet utan bara vill gå ner.? Och vi säger att man är hungrig ganska ofta vid viktnedgången? trots att man får i sig 2000kcal..

Nej, när du har har nått din vikt ska du lägga dig på Kcal-balans. 2500 Kcal alltså om man följer sajbers exempel. Det kåbojsaren menar är att du inte ska gå från 2000-2500 från en dag till en annan, utan låt det ta ett par veckor innan du är uppe på 2500 Kcal.

coffe_aberg skrev:

spicegirl_17 skrev:

Nej, när du har har nått din vikt ska du lägga dig på Kcal-balans. 2500 Kcal alltså om man följer sajbers exempel. Det kåbojsaren menar är att du inte ska gå från 2000-2500 från en dag till en annan, utan låt det ta ett par veckor innan du är uppe på 2500 Kcal.

ok, då har jag en till fråga, om man har en kaloribalans nu? Men vill gå ner? Om man till slut är uppe i 2500kcal går man inte upp i vikt då igen? Det är just DETTA jag inte förstår?

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

ok, då har jag en till fråga, om man har en kaloribalans nu? Men vill gå ner? Om man till slut är uppe i 2500kcal går man inte upp i vikt då igen? Det är just DETTA jag inte förstår?

I exemplet är din Kcal-balans 2500. Om du då äter 2500 går du varken upp eller ned i vikt. Din balans kanske ligger på 2000, eller 2350, eller 3200. 2500 är bara ett exempel.

Vi säger att ditt energibehov är 2500 Kcal per dag i snitt. Om du då äter mindre än 2500 Kcal per dag så minskar du i vikt, om du däremot äter mer än 2500 Kcal per dag så ökar du i vikt. Äter du 2500 Kcal per dag så står du still i vikt.

Anta att du har 2500 Kcal som dagsbehov men du har en längre tid ätit ca 3000 Kcal per dag. Då har du gått upp i vikt och blivit tjock. En dag kommer du på att det inte är nå roligt att vara tjock längre. Då börjar du istället äta 2000 Kcal per dag och går ned i vikt. När du har nått din målvikt ökar du successivt Kcal-intaget till 2500 Kcal per dag och då kommer du att ligga still i vikt.

Nu har man dock högre förbränning ju mer man väger, så om man har gått ned mycket i vikt har man ett lägre energibehov än tidigare.

ok, tack för svar. men vi säger att jag har lagt på mig 4-5 kilo för mer muskler+fett pga av blivit starkare. Vilket gör att jag har ätit mer. Men att jag nu har hållit med kcalbalans senaste halvåret därav att jag inte har gått upp ir ner. Så nu när jag har insett att jag ska gå ner så ska jag alltså gå ner till de mått jag hade för ett halvår sedan? Har jag fattat din text rätt?

Det svåra är att jag inte riktigt vet HUR mkt jag ska äta nu för att gå ner. vilket kommer leda till att jag kommer äta för lite..

edit: därav en våg kommer in :P

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Så nu när jag har insett att jag ska gå ner så ska jag alltså gå ner till de mått jag hade för ett halvår sedan? Har jag fattat din text rätt?

Det svåra är att jag inte riktigt vet HUR mkt jag ska äta nu för att gå ner. vilket kommer leda till att jag kommer äta för lite..

Vad menar du med mått? Menar du kroppsmått? Om du har lagt på dig lite muskler så kommer det ju skilja någon cm här och där om du går ned till samma vikt som du hade tidigare.

http://www.uppladdningen.nu/uppladdning … CDF59?open kan du använda för att räkna utt på ett ungefär vad du har för energibehov. Lägg dig sedan ca 500 Kcal under det varje dag så får du en lagom viktnedgång. För att veta hur mycket du får i dig kan det vara bra att ha en köksvåg så att du kan väga allt du äter. På förpackningarna står det hur mycket energi maten innehåller. Så du får räkna lite för att få i dig rätt mängd energi. Med tiden kommer du att bli bättre på att uppskatta hur mycket Kcal maten du äter innehåller, men i början kan det vara bra att väga och räkna rätt noga. Lycka till! :-)

coffe_aberg skrev:

spicegirl_17 skrev:

Så nu när jag har insett att jag ska gå ner så ska jag alltså gå ner till de mått jag hade för ett halvår sedan? Har jag fattat din text rätt?

Vad menar du med mått? Menar du kroppsmått? Om du har lagt på dig lite muskler så kommer det ju skilja någon cm här och där om du går ned till samma vikt som du hade tidigare.

http://www.uppladdningen.nu/uppladdning … CDF59?open kan du använda för att räkna utt på ett ungefär vad du har för energibehov. Lägg dig sedan ca 500 Kcal under det varje dag så får du en lagom viktnedgång. För att veta hur mycket du får i dig kan det vara bra att ha en köksvåg så att du kan väga allt du äter. På förpackningarna står det hur mycket energi maten innehåller. Så du får räkna lite för att få i dig rätt mängd energi. Med tiden kommer du att bli bättre på att uppskatta hur mycket Kcal maten du äter innehåller, men i början kan det vara bra att väga och räkna rätt noga. Lycka till! :-)

tack så mycket: jag har räknat att mitt behov ligger vid ca 3100kcal, då jag ska ha ca 2600kcal i mig. jag menar kcalintag- inte mått. Ska jag alltså lägga allt sammans på en tallrik , då jag har vägt tallriken innan? :P

Webbsida

Du ska väga maten innan du tillagar den. Om du kokar makaroner till exempel ska du väga dem innan du kokar dem. Säg att 100 gram makaroner innehåller 340 Kcal. Du måttar upp 50 gram okokta makaroner och får då alltså 170 Kcal. Efter att du kokat dem har de ju sugit upp en massa vatten och har då en högre vikt. Det skulle bli missvisande om du vägde dem tillagade. Till makaronerna gör du en liten tonfiskgryta bestående av en burk tonfisk, ett paket matlagningsgrädde och lite kryddor. Matlagningsgrädden innehåller 60 Kcal per 100 gram och du använder hela paketet som väger 250 gram. 60x2,5=150 Kcal. Tonfisken innehåller 110 Kcal per 100 gram och burken består av 170 gram. 110x1,7=187 Kcal. Kryddorna behöver man knappast väga. Till maten dricker du ett normalstort (2 dl) glas lättmjölk. 40x2=80 Kcal.

Alltså:

Makaroner 50 g =170 Kcal
Tonfisk 170 g = 187 Kcal
Grädde 250 g = 150 Kcal
Ett glas lättmjölk 200 g = 80 Kcal
Totalt: 587 Kcal.

Nu har du gjort den maträtten och vet att den består av ungefär 500 Kcal (exklusive mjölken), så nästa gång behöver du inte väga och räkna någonting. Om du skulle byta ut tonfisken mot något annat med ungefär samma Kcal-innehåll behöver du inte heller räkna på det, för du vet att en sådan måltid är ungefär 500 Kcal. Väldigt många sorters kött, fisk och fågel ligger på ungefär samma energiinnehåll. Drygt 100 Kcal per 100 gram.

Om du brukar äta mackor med till exempel smör, skinka och keso så gör du enklast såhär:

1. Väg brödet och notera vikten, nolla därefter vågen.
2. Bre mackan och notera vikten på smöret, nolla därefter vågen.
3. Lägg på skinkan och notera vikten på den, nolla därefter vågen.
4. Sleva på keso och notera hur mycket keso du har slevat på.
5. Räkna ihop hur många Kcal totalt mackan ligger på.

3100 Kcal är rätt högt för en tjej förresten. Jag antar att du tränar rätt mycket. Själv så räknar jag på 2500 Kcal och äter därför ca 2000 Kcal per dag nu under deffen.

Jag kanske är lite övertydlig, men bättre det än tvärtom tycker jag! :-)

EDIT: Förresten, här är en jättebra länk om du vill kolla energiinnehåll på diverse livsmedel: http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.a … anguage=SV

Senast redigerat av coffe_aberg (2008-05-27 20:45)

coffe: tack snälla  för ett skitbra svar :)

jag tränar 20-25 timmar i veckanså det blir en del :)..

den sidan kan jag redan den är kalas :D

Webbsida

Oj, ja det var en del. Jag tränar i regel 3 timmar per vecka, ibland 4. :-)

Jag ska bli lärare när jag blir stor så jag har väl en liten förkärlek till att förklara saker tydligt. ;-)

haha, vad roligt :D du kommer säkert vara en toppen lärare :)

Skitbra coffe :).
Håller med föregående talare.

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

3100 Kcal är rätt högt för en tjej förresten. Jag antar att du tränar rätt mycket. Själv så räknar jag på 2500 Kcal och äter därför ca 2000 Kcal per dag nu under deffen.

Inte för att jag vill vara sån.. Men vad väger du när du har ett så lågt dagsbehov egentligen?
Låter som en väldigt låg aktivitetsnivå också? Men det kanske bara är jag som är van med sjukt mycket högre siffror på mig och mina vänner runtomkring ;)

Registrerad: 2007-03-03

Du är van vid onormala siffror.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB