Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Vitaminer

Registrerad: 2007-06-11

Jag känner mig väldigt ofta småkrasslig tycker jag, speciellt efter jag tränat. Någon annan som känner igen detta?

Har ni något tips på vitaminer eller nåt annat som kanske kan hjälpa?

Jag köpte Mivi Total plus får se om det hjälper nåt.

Tjing!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

c-vitamin är den vitamin som är bäst för immunförsvaret, och zink är den bästa mineralen för detsamma. rör inte på dig alltför mycket när du är krasslig och drick lite honungste så ska det nog bli bättre ganska snabbt ^^

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Vitamin C och E är anti-oxidanter, därför man säger att de är "bäst för immunförsvaret". Se till att äta och sova ordentligt.
Jag kör på multivitamin + lite extra juice osvosv (Ekströms blåbärssoppa är god och rik på c-vitamin!).

Jag kan känna mig krasslig om jag inte duschar på ett par timmar efter träning, bli fort nedkyld då.

Hoppas det hjälper!

Registrerad: 2008-03-24

jag brukar alltid ta echinagard ( vet ej hur det stavas riktigt) och mycket mycket vitlök när jag känner mig lite krasslig. det brukar hjälpa mig. Honungste är en höjdare som zartok sa, camomille med honung är toppen.

Registrerad: 2008-01-24

zartok skrev:

c-vitamin är den vitamin som är bäst för immunförsvaret, och zink är den bästa mineralen för detsamma. rör inte på dig alltför mycket när du är krasslig och drick lite honungste så ska det nog bli bättre ganska snabbt ^^

Koppar är bättre än Zink för att höja immunförsvaret men jag förespråkar INTE att ta enskilda mineraler hur som helst. Själv använder jag glutamin med mycket bra resultat för att höja immunförsvaret.

Senast redigerat av Ander (2008-05-23 18:58)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

där ser man. jag var övertygad om att zinken var bättre än kopparn.
så, då gäller det att tugga lite på någon telefonsladd =D

Registrerad: 2008-01-24

zartok skrev:

där ser man. jag var övertygad om att zinken var bättre än kopparn.
så, då gäller det att tugga lite på någon telefonsladd =D

Det är bättre att ta en multivitamin och sen när man känner att man börjar bli sjuk så äter man rena koppar tabletter dock inte i samband med Zink man behöver vänta några timmar imellan eller så äter man kopparrika livsmedel tex: Lever,Skaldjur,Baljväxter,Nötter,Russin,Katrinplommon och övrig inälvsmat.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Just efter träning är kroppen extra känslig då immunförsvaret är lågt. Detta kan göra att du känner dig lite halvkrassilg.
Käka lite vitaminer kanske och testa dig fram.
Hoppas det blir bättre!

Registrerad: 2008-04-09

Tips tips tips!
Multi FX på www.gymvaruhuset.com. 39 f*ing kronor burken. Har också kört Mivi total men blir dyrt i längden vilket är förväntat av något som säljs i Life-butiker.

Innehåller allt man behöver och räcker mer än 2 veckor (mivi). Btw angående c-vitamin så har iaf mina gainers alltid innehållit sinnessjuka mängder c-vitamin så jag har aldrig lidit pin där. Faktum är att när jag gjorde en kostdagbok för några år sedan så kom jag fram till att jag fick i mig ca 2500% av det dagliga c-vitaminbehovet om dagen. Tur att c-vitamin löses i vatten.
Så för alla er som bulkar med gainers så tror jag aldrig ni behöver oroa er för sjörbjugg iaf.

Senast redigerat av Stickus (2008-05-23 23:59)

Tack för era tips.

Börjat köra med vanliga c-vitaminer också.

Från: Linköping
Registrerad: 2004-01-30

Ett bra råd är att se över din kost. Att enbart få för sig att man behöver vitamineraler när man känner sig krasslig är ju inte direkt rätt väg att gå. Kasta in lite frukt, grönt och rotfrukter i kosten över dagen, behöver inte alls ge mycket kcal om du är rädd för det och du kommer troligen må bra mycket bättre. Undvik stress och se till att kroppen får lugn och ro med jämna mellanrum. Svårare än så är det faktiskt inte.

Angående c-vitamin så ligger den dagliga RDI på en sån nivå att du troligen ALLTID kommer överstiga det oavsett  din aktivitetsnivå. Det ingår i tamefan allting nästan. Det finns även de studier som påvisat att för mycket c-vitamin is (bokstavligen) the SHIT för kroppen kroppen. Tycker det är otroligt nästan att folk ens diskuterar skörbjugg idag, vad fan äter ni människor, äter ni nåt öht? :D

Tobben skrev:

Ett bra råd är att se över din kost. Att enbart få för sig att man behöver vitamineraler när man känner sig krasslig är ju inte direkt rätt väg att gå. Kasta in lite frukt, grönt och rotfrukter i kosten över dagen, behöver inte alls ge mycket kcal om du är rädd för det och du kommer troligen må bra mycket bättre. Undvik stress och se till att kroppen får lugn och ro med jämna mellanrum. Svårare än så är det faktiskt inte.

Angående c-vitamin så ligger den dagliga RDI på en sån nivå att du troligen ALLTID kommer överstiga det oavsett  din aktivitetsnivå. Det ingår i tamefan allting nästan. Det finns även de studier som påvisat att för mycket c-vitamin is (bokstavligen) the SHIT för kroppen kroppen. Tycker det är otroligt nästan att folk ens diskuterar skörbjugg idag, vad fan äter ni människor, äter ni nåt öht? :D

Jag äter jävligt mycket frukt och grönsaker.

Registrerad: 2006-04-02

jag var sjuk i stort sett hela vintern.. mer och mindre...

Sedan så käkade jag en massa rå vitlök i ett par dagar..  Och mådde finfint.. sedan om det var slump, vem vet.. Men sedan så fort jag kände att det var på väg tillbaka så åt jag några kurer med vitlök. Och efter 2-3 ggr så har samma konstanta sjukdomskänsla inte infunnit sig.

Registrerad: 2003-11-07

Viltök innehåller stora mängder allicin som dödar bakterier, svamptillväxt och i viss mån virus.
Därför fungerar vitlök.

Är man krasslig så bör det första vara att man köper ett vitamin och mineraltillskott, så man vet att man får i sig allt. Sen ät mer, av allt  och undvik att stoppa fingrar i ögon och ansikte så löser det sig :-)

mrburns skrev:

jag var sjuk i stort sett hela vintern.. mer och mindre...

Sedan så käkade jag en massa rå vitlök i ett par dagar..  Och mådde finfint.. sedan om det var slump, vem vet.. Men sedan så fort jag kände att det var på väg tillbaka så åt jag några kurer med vitlök. Och efter 2-3 ggr så har samma konstanta sjukdomskänsla inte infunnit sig.

du behöver ju inte käka rå vitlök bara sådär. Jag brukar göra en macka med smör,levepastej ( eller utan) med tomat och viktlöksskivor som man skär :) det är jätte gott!

Har även börjat med att värma mjölk i mikron tsm med pressad vitlök :p

edit: Fast kom på precis att man kanske inte ska värma vitlöken tsm med mjölken då det kanske inte ger samma effekt?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Jag älskar vitlök, men vitlöksmjölk... Jag är skeptisk!

coffe_aberg skrev:

Jag älskar vitlök, men vitlöksmjölk... Jag är skeptisk!

haha, nej men du måste testa! Ta en stor mugg med mjölk och sedan pressar du säg 1 stor vitlöksklyfta i mjölksen som du sedan värmer i mikron. =) Det är inte så farligt som det låter..

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB