Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

fett%mätning

Registrerad: 2007-01-29

hello! nån vecka kvar av deffen nu.. för 2 veckor sedan testade jag på mitt gym en såndär elektroniskt fettprocentsmätare som man greppar med båda händerna, den visade 11,3%.
Har tränat bra 2 veckor fram tills idag 4ggr styrkepass + 1-2 cardio /vecka. vågen visade viktnedgång på ca 1kg på 2 veckor. Så testade jag samma mätare igen under samma omständigheter (innan passet igen, och ingen mat på ca 3 timmar igen). Idag visade den samma, alltså 11,3%. kan fettprocenten vara oförändrad trots 1kg viktnedgång? någon som har erfarenhet av sånahär apparater? =)

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

De ger ingen vidare bild. Utan att veta mer om apparaten förmodar jag att det går en elektrisk impuls från ena sidan av apparaten, genom dina armar och axlar och sedan tillbaka i apparaten på andra sidan. Med den informationen till hands kan du ju räkna ut hur tillförlitligt det resultatet är (framförallt verkar det väl ha ganska lite med kroppsfettprocenten om man tänker efter lite).

Registrerad: 2006-08-28

Pappa stod nyligen på en sådan våg och fick veta att han påklädd vägde 80 kg, varav 65 kg var muskler =) Det är inte illa det.

Registrerad: 2008-05-26

Till TS.
Yes det kan den.
Maskinen ser ingen skillnad på fett och vatten eftersom det ena binder det andra. Kortfattat.
Kör du cardiopass så gör kroppen sig av med vatten och det kan då ha varit det du har gått ner.
Om du vill ha exakta fettsiffror... så behöver du en fettmätning i stället där en "klämma" mäter ditt underhudsfett på olika ställen på kroppen i hänsyn till kön. Olika mätställen på män och kvinnor)
Den är mer tillförlitlig än något annat. När det gäller muskelmassan så är det bästa att måtta med vanligt måttband skulle jag tro.
Kombinationen är givetvis mest rättvisande.

Med vänlig hälsning.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Ms February skrev:

Till TS.
Om du vill ha exakta fettsiffror... så behöver du en fettmätning i stället där en "klämma" mäter ditt underhudsfett på olika ställen på kroppen i hänsyn till kön. Olika mätställen på män och kvinnor)
Den är mer tillförlitlig än något annat. När det gäller muskelmassan så är det bästa att måtta med vanligt måttband skulle jag tro.
Kombinationen är givetvis mest rättvisande.

Njaaa, kalipper som du antagligen menar ger inte alls några exakta siffror. T.ex. så kan den inte mäta viskeralt fett, som istället räknas som LBM.
Vill man få en exakt siffra så krävs det mer sofistikerade mätmetoder än så. Undervattens-vägning t.ex.

Njaaaa.... var har du fått att undervattningsvägning som du kallar det, har exakta siffror? Vad har du för källa till det?
Det går nya trender hela tiden och alla "nya" höjs till skyarna. Bl. a det du nämner, Cowboy.
Lika snopet kommer man alltid tillbaka till den gamla välkända "klämman" som säkrast och det mest tillförlitliga kortet.
Helt 100% kan man dock aldrig vara. Så fine, du kan ändra mitt "säkraste" till "mest säkra" istället om du vill! ;)

Där håller jag min PT i handen som säger: "Känn på kläderna, mät och framförallt; Hur känns det för DIG?"
Vårt "inre fett" som du nämner behöver vi inte oroa oss för om vi inte har bukfetma eller om läkare varnar oss, oavsett vilket fett vi proppar i oss. (!)
Men sammanfattningsvis kan man säga att de inre fetterna krymper i samma takt som vårt yttre rent generellt.

Med vänlig hälsning!

Ms February skrev:

Njaaaa.... var har du fått att undervattningsvägning som du kallar det, har exakta siffror? Vad har du för källa till det?
Det går nya trender hela tiden och alla "nya" höjs till skyarna. Bl. a det du nämner, Cowboy.
Lika snopet kommer man alltid tillbaka till den gamla välkända "klämman" som säkrast och det mest tillförlitliga kortet.
Helt 100% kan man dock aldrig vara. Så fine, du kan ändra mitt "säkraste" till "mest säkra" istället om du vill! ;)

Där håller jag min PT i handen som säger: "Känn på kläderna, mät och framförallt; Hur känns det för DIG?"
Vårt "inre fett" som du nämner behöver vi inte oroa oss för om vi inte har bukfetma eller om läkare varnar oss, oavsett vilket fett vi proppar i oss. (!)
Men sammanfattningsvis kan man säga att de inre fetterna krymper i samma takt som vårt yttre rent generellt.

Med vänlig hälsning!

Den ger ett mycket mer tillförlitligt resultat än kalipper gör. Kalipper är bra för att hålla kolla på ökning/minskning av kroppsfettet, men inte för att ge en någorlunda exakt siffra.

Och för att nämna lite fler problem, förutom det viskerala fett-problemet, så:
* Olika människor har olika tjockt skinn. Det gör att man kan få en högre fettprocent än man egentligen har.
* Kroppsfett distribueras inte jämt över kroppen, och det skiljer även här mycket från fall till fall. Så beroende på vilken ekvation och mätpunkter du använder så kan det också här fucka upp resultatet.

Cybercowboy skrev:

Den ger ett mycket mer tillförlitligt resultat än kalipper gör. Kalipper är bra för att hålla kolla på ökning/minskning av kroppsfettet, men inte för att ge en någorlunda exakt siffra.

Det kan nog stämma kanske. Det är ju ökning/minskning framför allt som jag har koncentrerat mig på. *tänker*
Skinn hit och dit samt individuella skillnader är ju ett känt faktum. Men med kakan kvar i burken så skulle jag nog ändå vilja påstå att det är klämman (som gör hyffsat förbannat ont) som är det bästa av de metoder som finns på marknaden idag, så där går nog våra åsikter isär.
Skulle kunna räkna upp ett par fler anledningar till varför man bör välja klämman istället för flyt-tanken men som sagt. 100% tillförlitligt kan man aldrig räkna med.

Må gott!

Webbsida

Det är ok att man inte är så kunnig inom ett ämne när man inte har så mycket erfarenhet i början. Men då ska man vara ganska försiktig med att hävda sin rätt och vara väldigt ödmjuk.. Du har skrivit ett par inlägg där du varit ute och cyklat ganska rejält redan, ett tips kan vara att försöka formulera dig lite annorlunda i framtiden.

Calipermätning är verkligen ingen exakt vetenskap, du kommer få väldigt olika resultat trots samma kroppskomposition beroende på vem som utför mätningen, det kan jag lova.
Är det någon som är van och duktig på att göra den typen av mätning så kan det ge en ganska bra uppskattning.
undervattensvägning är nog det exaktaste metoden vi har idag (bortsett från obduktion förstås, men då måste man ju vara död). Annars ska väl Bodpod ge ett ganska tillförlitligt värde också.

Ms February skrev:

Skulle kunna räkna upp ett par fler anledningar till varför man bör välja klämman istället för flyt-tanken men som sagt.

Jag lyssnar...

Det finns mycket säkrare mätmetoder för att FASTSTÄLLA fetprocenten än kalipper - som för mig är ett bra sätt att mäta om fettprocenten går upp eller ner, INTE en exakt fettprocent.

Tobbeno - det är jättetråkigt att du har fått den uppfattningen om mig. Jag hävdar ingenting utan är i motsats ödmjuk och öppen för nya vinklar på saker och ting.
Har länge (år och år och år...) sugit åt mig information om hälsa inom många inriktningar och kan likt religion avfärda en del påståenden ganska snabbt. (I detta fallet är det inte så.)
Jag skulle aldrig "slänga ur mig" saker om jag inte hade erfarenhet och tillförlitliga källor som grund, då håller jag hellre tyst eller frågar. Det hoppas jag att du förstår.

Jag hävdar inte min rätt utan ser det mer som om våra erfarenheter och åsikter går isär, som jag också uttryck i inläggen.
Den information jag har är inte alltid, som i detta läget, "on record". Men det ser jag bara som en tidsfråga.
Om du tycker att jag uttrycker mig otydligt eller på ett ofint sätt så berätta gärna vad det är som gör att du tycker det så ska jag försöka tänka mer på det framöver.
Jag är väl medveten om att vissa tycker jag är "ute och cyklar", eftersom vi inte har lärt oss lika och har olika erfarenheter. That´s life.
Någon klok människa skrev att vi alla fungerar olika, det borde vara grunden.

Jag såg hela forumet som ett ställe där man lär sig mer av varandra och delar sina erfarenheter, inte ett ställe där besserweissrar härjar fritt och petar upp näsan så högt att de skulle drunkna om det började regna. Som dessutom finner ett nöje i att höja sig själva till skyarna medans de återupprepat försöker peta ner andra för att desperat hålla sig kvar på toppen. (inga namn nämnda)
Med kunskap kommer makt- med makt kommer ansvar- med ansvar kommer ödmjukhet är min starka övertygelse för ett fungerande samhälle över lag.

Att klämman mäts av erfaren person och givetvis då att det är samma som mäter varje gång trodde jag var underförstått.
Inte heller är tanken någon vetenskap som du själv uttrycker om klämman. Får jag fråga varifrån har du fått den informationen och erfarenheten om tanken?
Berätta gärna dina erfarenheter om Bodpod.

Cybercowboy. Informationen om vatten-tankarna jag har fått av kunnig personal som jobbar med flyt-tankarna, är inte så imponerande. "off the record" tipsar de att mäta på flera olika sätt för att få ut ett s.k genomsnittsvärde då tankarna inte mäter exakt. Samma person gick in i tanken flera gånger med ca tio minuters mellanrum och fick alla gånger olika värden.Den informationen får inte mig att lita på maskinen iaf. (vad ligger priset på nu?  nån som vet?) Den digitala talongen som kom ut är just också digital, vilket också får mig att dra öronen till mig lite grann, ungefär som min skepticism tilltog när jag ställde mig på Tanita.
Har också hört lite andra historier om att "siffran" på föregående person följde med till nästa tex.
Låter ganska skrämmande.
Summan av kardemumman är att de tjänar en hel del på denna nya uppfinning som ska vara utmärkt. Klart att de kniper igen ang felmarginalerna som inte är så fjuttiga?
Såpass mycket har jag förstått av träningsindistrin, att när det kommer till att lapa in pengar - då är alla medel tillåtna. :o

Men jag är inne på ditt spår med klämman där om att upp och nergångar i procent och procentenheter är vad de kanske var till för från början. Inte tänkt väldigt mycket på det, men det låter redan fullt rimligt tycker jag.

Ha det gött i sola!

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Ms February skrev:

Cybercowboy skrev:

Det kan nog stämma kanske. Det är ju ökning/minskning framför allt som jag har koncentrerat mig på. *tänker*
Skinn hit och dit samt individuella skillnader är ju ett känt faktum. Men med kakan kvar i burken så skulle jag nog ändå vilja påstå att det är klämman (som gör hyffsat förbannat ont) som är det bästa av de metoder som finns på marknaden idag, så där går nog våra åsikter isär.
Skulle kunna räkna upp ett par fler anledningar till varför man bör välja klämman istället för flyt-tanken men som sagt. 100% tillförlitligt kan man aldrig räkna med.

Må gott!

Sen när gör det ont att mäta bf% med en kaliper? Eller avser du med klämma ett skruvställ eller liknande?

Skojar du, det gör ju skitont. :o Lika illa varje gång! Var ett tag sen nu men HUA.
Klämma kallar jag för att den klämmer och det gör ONT.

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Ms February skrev:

Skojar du, det gör ju skitont. :o Lika illa varje gång! Var ett tag sen nu men HUA.
Klämma kallar jag för att den klämmer och det gör ONT.

Antingen har du jäkligt tight hud och låg bf%, eller så klämmer du lite väl hårt. hehe

Kan vara en kombination av förstnämna och sistämnda johan, plus att jag alltid tyckt att det gör ont att klämma, nypa, komma i kläm med hullet istället för en sammansatt muskel. Jag kan väl inte vara ensam om detta. :D Eller? :o

Webbsida

Att en undervattensvägning eller bodpod är mer tillförlitlig än en caliper grundar jag i ett par faktum.

1. Calipermätning har en stor del mänsklig faktor.
2. Calipermätning bygger på en större del antaganden och formler än de ovan nämnda metoderna.
3. Calipermätning kräver ett definierat grepp om kroppsfettet, vilket innebär att metoden inte fungerar för kraftigt överviktiga personer.

För att beskriva undervattensvägning klipper jag ut lite från Paulúns hemsida.
(även om han har mycket information som kan verka motsägelsefull så är detta lilla urklipp en ganska bra beskrivning av metoden)

Undervattensvägning

Detta är en metod som anses ge de allra bästa värdena. Den går ut på att man väger en person som sitter helt nedsänkt i vatten i något som liknar ett akvarium. Under tiden får försökspersonen andas genom ett plaströr. Eftersom fett och muskler har olika densitet (väger olika mycket i förhållande till sin volym) går det att avgöra hur stor del av kroppen som består av fett om man ser hur mycket vatten kroppen tränger undan. Undervattensvägning bygger därför delvis på Archimedes princip. Metoden är mycket noggrann och används ofta som referens när man ska bedöma andra metoder. Nackdelen är att mätningarna är ganska tidskrävande och utrustningen mycket dyr. Vattenbassänger avsedda för undervattensvägning finns därför bara på ett fåtal platser i Sverige.

+ mycket noggrann
- dyrt
- tidskrävande mätningar
- försökspersonen blir blöt!

Om bodpod kan du läsa mer på:

http://www.bodpod.com

EDIT: Angående min syn på ditt beteende Ms F. tyckte jag bara det var lite märkligt att du dök upp på en dag och skrev ett antal inlägg där du frågade om hjälp och ville utbilda och lära dig mer inom ämnet/ämnena vi dsikuterar här,
-men i andra inlägg gav tips och påståenden där du försökte agera kunnig, när de tips du i själva fallet gav var minst sagt halvknasiga.
(Att förkasta undervattensvägning är ett av dem, att kalla bananer för proteinrika är ett annat..)

Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-27 15:55)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Cybercowboy skrev:

Nu har du nog ätit för mycket Calippo.

Tobbeno - jag är ledsen att göra dig besviken där men jag håller fast vid min åsikt om vattentankarna V.S kalipper. :)
Måste fråga om du har någon personlig erfarenhet av detta eller läser du bara saker lite var stans? Frågan är ställd med neutralitet.

Att jag dök upp på en dag och skrev inlägg kan bero på att jag var sjuk, kom knappt upp ur sängen och var uttråkad. :P
Mina svar däremot (skit i bananen nu, där var jag inställd på en sak, svarade på en annan och har bett om ursäkt för det, men fine, fortsätt att ta upp det gärna om det ger dig något) , som jag redan har skrivit här, skriver jag med en del kött på benen.
Fick höra att mitt svar i en tråd om att regelbundna måltidsintag var crap och att man borde banna mig tex, för att idag gå in och läsa på en annan tråd precis samma sak utan att någon reagerar.
Då undrar man - är det crap för att det kommer från någon ni inte känner, eller är det jag skriver crap om det bara kommer från mig och ingen annan med mig?

Jag kan inte allt om träning och kost, jag är osäker på mycket och det är de frågorna du ser.
Svaren du ser däremot känner jag mig däremot säker på. Kommer jag mot all förmodan fram till i efterhand att jag ändå hade fel någon stans, ja då skriver jag gärna det också.

Må gott.

Webbsida

Jag kan godta vilken åsikt som helst om du grundar den i något vettigt.
Än så länge har du bara skrivit personliga erfarenheter, det räcker liksom inte riktigt.

Själv har jag en massa erfarenheter äver en ganska lång tidsperiod, tror jag gjorde min första kalipermätning runt 95, sen har jag testat ett antal olika metoder i de olika länderna jag bott i, med mer eller mindre bra/exakta resultat. I sig är det ganska ointressant egentligen.

Poängen med skillnaderna mellan metoderna är att den ena bygger på en större mängd formler och "gissninar" än den andra.

Jag tror att de flesta här på forumet är ganska överens om det med måltisfrekvens och att det som pratades om på början av 2000-talet om "att kroppen går in i svältläge" etc är felaktigt. Beroende på hur man formulerar sig så kommer man att få möta på patrull om man försvarar sådana åsikter här inne..

Du har haft ett par åsikter du propagerat för som i princip är rakt motsatt mot vad som är allmänt accepterat nuförtiden därmed har du blivit mottagen som du blivit det handlar inte om något personligt alls, hoppas du förstår hur jag menar.

/T

Då vet jag var du står någonstans.
Tvärtom så tycker jag personliga erfarenheter räcker väldigt långt, och är väldigt intressant speciellt när de kommer från många olika håll.
Det borde du också tycka tänker jag...? För all "fakta" kommer väl från början från personliga erfarenheter eller vad trior du?

Siffror säger inte allt, speciellt inte de digitala. Tycker att gissningar och felmarkeringar hör mer till den digitala faktorn än den kunniga mänskliga.
Eller vad anser du om alkomätare tex? Det är i fler sammanhang än folk som går på Ketos som det har missbedömts för. Helt vanliga Svenssons utan en droppe alkohol i blodet och utan dieter har åkt fast och blivit dömda för rattfylleri. Där har du den exaktheten de digitala utrustningarna har att erbjuda. Vi har en fullt fungerande hjärna som är ytterst underskattad tycke jag.
Det kanske är dax att helt enkelt acceptera att jag har en annan åsikt.
Jag är inte alls bångstyrig på det sättet, jag har ändrat uppfattning förut, men det ska till med ett bra argument för den saken som väger tyngre än min egen.

Som sagt, jag har sett de här tankarna och människorna som arbetar med dem på nära håll. Siffror och artiklar i all ära, men hur de fungerar i praktiken, dvs erfarenhet, väger tyngre i detta fallet.
Vad hade du för personlig erfarenhet inom detta sa du?

/F

Webbsida

Erfarenheter och åsikter är bra och kan vara intressanta, som just åsikter.

Men för att jag ska ändra min uppfattning krävs det att du redogör för varför en calipermätning skulle vara mer tillförlitlig än en undervattensvägning på ett logiskt sätt.

Jag kommer att hålla fast vid min uppfattning tills du eller någon annan för den delen presenterar motbevis som låter vettiga/troliga.

Mina erfarenheter om alkoholmätning är ungefär 0.
Ifall jag skulle bli fälld trots att jag inte druckit en droppe (vilket jag aldrig gör) så skulle jag kräva ett blodprov och då skulle det nog visa hur det verkligen ligger till.
Generellt tycker jag att det är bra att vi har alkotester av förare, MYCKET bättre än de larviga fartkontrollerna de så gärna har på raksträckor i nerförsbacke på motorvägar. Men men, det är en helt annan diskussion.

EDIT: erfarenheter av tester har jag massor, både där jag själv blir testad som elitidrottsman och där jag testat klienter när jag jobbat på gym.

I slutändan är jag i princip beredd att acceptera nästan vad som helst, bara du kan backa upp det med en rimlig logik/teori. Men att bara säga att "erfarenheter säger mig att.." Eller "alla digitala maskiner är otillförlitliga för att den mänskliga hjärnan är outnyttjad och bättre" känns lite gammalmodigt om inte annat.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-30 00:37)

Tobbeno skrev:

Erfarenheter och åsikter är bra och kan vara intressanta, som just åsikter. .

Precis. Jag har aldrig hävdat annat. :) Att folk antar och ser mina inlägg säger mer om dem än om mig tycker jag. Ingen har frågat om det jag skriver att jag tror på står mig fast som religion eller om jag skulle kunna bli bevisad om motsatsen. Väldigt mycket antagande och ständigt dömande här inne måste jag säga tråkigt nog.

Tobbeno skrev:

Men för att jag ska ändra min uppfattning krävs det att du redogör för varför en calipermätning skulle vara mer tillförlitlig än en undervattensvägning på ett logiskt sätt..

Här har jag en stor svaghet. Nämnligen att jag har inte länkar och vet var all info som jag själv har fått, alltid går att få tag i på nätet. Kalla det gammalmodigt eller vad som nu känns rätt för dig.
Sanningen är att jag är rätt usel på datorer över lag. Jag känner heller inte att jag behöver överbevisa er. Det är inte därför jag är här.
Men ni får gärna försöka övertyga eller förklara en motsats för mig om ni känner så. Jag finner det hela bara intressant.
Om inte, så står jag fast vid det jag har lärt mig.
Jag lär mig gärna nya saker, det var det som drog mig hit från början och att läsa igenom reglerna som borde respekteras av alla användare här inne, så kändes det som ett tryggt och trivsamt ställe att befinna sig på för att suga åt sig lite info, oavsett vilken nivå man är på.

Tobbeno skrev:

Jag kommer att hålla fast vid min uppfattning tills du eller någon annan för den delen presenterar motbevis som låter vettiga/troliga.

Precis. Samma här. Och vi alla har olika nivåer för vart vi känner oss övertygade, beroende på hur mycket kött vi hade på benen från början och vart det kom ifrån.

Tobbeno skrev:

EDIT: erfarenheter av tester har jag massor, både där jag själv blir testad som elitidrottsman och där jag testat klienter när jag jobbat på gym.

Det låter spännande och jag hade gärna hört mer av det.

Tobbeno skrev:

I slutändan är jag i princip beredd att acceptera nästan vad som helst, bara du kan backa upp det med en rimlig logik/teori. .

Där är vi som sagt lika. Kanske med en viss detaljs skillnad. Och det är när man överväldigas av länkar som leder till 300 sidor. Det ökar inte motivationen att öppna och läsa ett "JA MEN LÄS DÅÅÅÅ!" heller. Det ökar definitivt inte lusten.
Det finns ett par stycken här inne som formulerar sig snyggt och som jag har fått upp respekten för.
Jag ser fram emot att få läsa mer från dessa.

Slutligen kan jag säga att jag har massor av frågor, men med tanke på hur folk här inne har valt att läsa mina inlägg, så avstår jag hellre ifrån att fråga och går ovetande. Tyvärr. Jag önskar jag kunde säga annat.
Jag har letat efter sätt att avregistrera mig för att forumet inte alls var vad jag trodde och hoppades möta.
Någon sa att det alltid kommer in nya användare med "info" och de tror de har rätt, men det slutar alltid med att de drar. Jag tycker inte det är konstigt alls. Inte ett dugg förvånad. Hur tar ni emot era nya egentligen?
Är forumet endast till för de gamla internerna så borde det framgå tydligare från början tycker jag.
Tåls att tänkas på både av moderatorer och användare.

Hoppas du får en god natt Tobbe.
Mvh.

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Ms February skrev:

Där är vi som sagt lika. Kanske med en viss detaljs skillnad. Och det är när man överväldigas av länkar som leder till 300 sidor. Det ökar inte motivationen att öppna och läsa ett "JA MEN LÄS DÅÅÅÅ!" heller. Det ökar definitivt inte lusten.
Det finns ett par stycken här inne som formulerar sig snyggt och som jag har fått upp respekten för.
Jag ser fram emot att få läsa mer från dessa.

Slutligen kan jag säga att jag har massor av frågor, men med tanke på hur folk här inne har valt att läsa mina inlägg, så avstår jag hellre ifrån att fråga och går ovetande. Tyvärr. Jag önskar jag kunde säga annat.
Jag har letat efter sätt att avregistrera mig för att forumet inte alls var vad jag trodde och hoppades möta.
Någon sa att det alltid kommer in nya användare med "info" och de tror de har rätt, men det slutar alltid med att de drar. Jag tycker inte det är konstigt alls. Inte ett dugg förvånad. Hur tar ni emot era nya egentligen?
Är forumet endast till för de gamla internerna så borde det framgå tydligare från början tycker jag.
Tåls att tänkas på både av moderatorer och användare.

Hoppas du får en god natt Tobbe.
Mvh.

Ursäkta att man stör er dialog, men det var längesen man läste ett så teatraliskt inlägg med efterföljande självömkan i var och varannan mening varför jag inte för allt i världen missunnas befogenheten att reda ut vissa saker.

Newsflash:

1. Det är inte synd om dig.

2. Hade du läst länkarna (som du säger att du inte har motivation till) och sedan argumenterat för din sak hade allt varit i sin ordning, men att helt skita i vad andra säger och likt förbaskat vägra acceptera att du har fel (när folk gång på gång försökt övertyga dig genom vetenskapliga studier och godtyckliga argument men enbart bemötts av indirekta invektiv), referera till din "källa" och använda dagisargument som att 'alla är olika' och 'min granne säger si och så' (helt utan belägg, vilket gör merparten diskussioner inom tränings- och näringslära helt ointressanta i och med att man inte är överens om ett något så fundamentalt antagande i berörda ämnen: Alla är vi människor och fungerar som människor) och anklaga folk som tillrättavisar dig för att vara 'dömande' för att i slutändan själv döma dem som inte står ut med din ignorans är fruktansvärt pinsamt.

3. Vill du bli avregistrerad är det bara att fråga en moderator. Jag tror inte att vi behöver veta huruvida du försökt eller inte.

Senast redigerat av Gustav N (2008-05-30 02:32)

Webbsida

+ 1

Om man skiter i att ens ögna igenom länkar när ett antal användare motbevisar/tillrättavisar det man trodde var rätt, (för att ens PT sagt det) så kanske man inte var så öppen för nya idéer och uppfattningar som man trodde.

Oavsett så tror jag inte vi kommer så mycket längre, så nu får det vara slut med det här daltandet.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-30 08:31)

Gustav, nu får du ta och ge dig.
Ta och läs igenom ditt inlägg objektivt om du kan, en gång.
Det finns inte ett dyft av självömkan i mina inlägg, att du ens påstår nåt säger ju en del om hur du läser. Står du på huvudet när du läser?
Man behöver inte skriva hårt för att få fram sin poäng. Du borde också se över hur du formulerar dig.
Du förstår uppenbarligen inte min poäng. ok det är ok, om du håller dig utanför diskussionen ELLER frågar. Men som vanligt (uppenbarligen) här inne så hoppas det helst jämfota på nykomlingarna helt utan anledning.
Jag tror inte att vi "nykomlingar" är nåt hot för fem öre, men på sättet det skrivs så framstår det faktiskt precis som det.
Ni framstår inte så säkra när ni är så defensiva för minsta lilla outsider som nämner något.

Att lägga armarna i kors ruska på huvudet och säga "talk to the hand" är ju klockrena förslag på hur folk som inte har kommit ur puberteten än kan beté sig. (bildligt talat) Och det verkar inte ha så mycket med ålderna att göra, bara sättet man väljer att uppföra sig runt folk.
Motbevis gentemot mig bestående av flödande tunga länkar har jag aldrig fått, men de kan ha kommit före mitt inlägg i någon tråd.
Har det kommit nån enstaka länk efter mitt inlägg riktat mot mig så är det väl klart att jag läser dem. Däremot så fick jag nog för mig, så som ni skräller och propagerar, att ni skulle vara lite mer uppdaterade, så hajja på länkar som ni är. (?)
Att länka till något som koms fram till för 18 år sen är väl lite under er?
Ditt "newsflash-ande" Gustav, tyder på ignorans, stor drunkna faktor och attitydsproblem. Du skulle nog må bra av en kurs i att uppför sig.
Lägg inte ord i munnen på mig, (och det är riktat mot flet fler än dig, Gustav. Jag tycker i stort sett alla är väldigt bra på att lägga orden i munnen på varandra här) det är oerhört ouppfostrat och provocerande som ni nog märker för att inte nämna oförskämt, med brist på ett bättre ord för tillfället.
Att sen flamsa till med att allt jag säger är argument, är också nonchalant om inte annat. Desperat är ett annat ord som gör sig påmint i sammanhanget.
Vill ni anklaga mig för något så föreslår jag att ni tar reda på saker och ting först innan ni flamsar omkring som skolflickor. Jag föreslår att ni börjar med att läsa inläggen ordentligt.
Gustav, allt du skrev ovan är tecken på att du inte förstår dig på vad andra människor skriver.
Ett gott råd, både till dig och andra. - Tänk efter före.
Det känns som att jag skriver till en pojkar i femte klass. Hur kommer det sig?
Läs mitt inlägg med neutralitet, om det går.

Mvh.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB