Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Fredagens vattenkrig i videoformat: http://www.facebook.com/video/video.php … 4517347547
Söndag:
Inte på hugget idag!
Senast redigerat av cube (2008-05-20 00:52)
--
Senast redigerat av cube (2008-05-26 01:25)
Tisdag
Löpning intervaller 3min x 12
Tid: 55 min totalt inklusive uppvärmning och nedkylning.
Hmm kände mig seg i benen, måste bero på att det var några dagar sen jag kutade sist... fick typ mjölksyra/trötthet i vaderna och det sänkte farten en hel del. Pulsen låg i snitt på 168 istället för 170-175 som det var tänkt.
Det gick inte så fort heller för den delen...! Men ett pass är ett pass och jag är iallafall trött i vaderna såhär efteråt. Alltid något!
En rolig händelse under passet måste varit när jag kutade på en terrängslinga och det stod en stor tjur och började skrapa och frusta. Eftersom det gick en Å precis brevid så var min plan att kasta mig i ån om den skulle braka igenom det lilla staketet. Därför pluggade jag ur MP3spelaren som jag skulle släppa på marken för att inte förstöra den - innan jag hoppade i ån!
Hahahaha :-)
Hehe, rädlsan för tjuren borde ha hjälpt Din löpförmåga tycker jag. Lite ökad adrenalinproduktion i kroppen rationaliserar Ditt sinne om vad som är viktigt i livet och plötsligt känns inte mjölksyran i vaderna så intensivt...? ;)
Det är bra att Du ser det positiva ("Alltid något" som Du sade), kötta på med intervallerna så blir det bra!
Mvh
Mr_W.P skrev:
Hehe, rädlsan för tjuren borde ha hjälpt Din löpförmåga tycker jag. Lite ökad adrenalinproduktion i kroppen rationaliserar Ditt sinne om vad som är viktigt i livet och plötsligt känns inte mjölksyran i vaderna så intensivt...? ;)
Det är bra att Du ser det positiva ("Alltid något" som Du sade), kötta på med intervallerna så blir det bra!
Mvh
Snarare tänkte jag att det skulle bli skönt att hoppa ner i ån och låta vaderna vila...
=)
Onsdag
Brons-cirkel enligt ett danskt cirkelstyrke-schema:
Bronze cirkel max 12 min:
4 Kropshævninger
8 Knæbøjninger (gerne kun på et ben)
12 mavebøjninger
8 Knæbøjninger andet ben
10 Armbøjninger
10 Reaktionsøvelser Jag körde kärring-dips istället
12 Rygøvelse
12 Englehop
Man kör 3 "cirklar"... det hela var rätt lätt.
Efter detta körde jag:
Armhävningar (strikt)
20 x 3
Senast redigerat av cube (2008-05-22 00:45)
Fredag
Löpning: backintervaller.
Totalt: 1h
Medelpuls: 159
Maxpuls: 187
Styrketräning
- Var sjukt seg i kroppen efter löpningen. Hade käkat väldigt lite idag... blev därför rätt dåligt tryck under gymmandet!
Pull-ups
5 strikta
4 strikta
2 oerhört långsamma
2 strikta
Chins i latsdrag
65kg x 12 reps
65kg x 6 reps
Sittande kabelrodd:
50kg x 16 reps
50kg x 13 reps
Biceps-curls - Vetefan vad stången väger
20 reps
5 reps (med en tyngre stång)
15 reps
Bänkpress
40kg x 25 reps
55kg x 15 reps (trött i kroppen som fan av dålig kost under dagen)
Brutalbänk
15 reps sneda (vartannan vänster, höger)
15 reps sneda (vartannan vänster, höger)
Hypersträck
20 reps utan vikt som uppvärmning
10kg x 20
10kg x 20
12 dips
20 sit-ups,
Min vänstra vad fick kramp när jag nådde 20 reps och jag fick kasta mig åt sidan och försöka stretcha loss den. Min polare fick stå och trycka men den var riktigt låst och det gjorde ganska ont. Fick fan inte loss den. Fick till slut ställa mig upp för att böjja ner skiten med kroppsvikten. Har ont än!
Senast redigerat av cube (2008-05-23 23:51)
Lördag
BRAK/Styrka med kroppsvikt; Brons-cirkel.
3 cirklar med följande:
4 Pull-ups
8 enbensknäböj (vänster)
12 sit-ups med benen på en bänk
8 enbensknäböj (höger)
10 armhävningar
12 rygglyft
12 "änglahopp" *
10 kärring-dips
Jag blev klar på tiden 9:24 (man har 12 minuter på sig). Det gick alltså bra och nästa gång så kör jag en silver-cirkel istället för brons. Det jobbiga är inte övningarnas repsantal i sig, utan att man kastar sig mellan övningarna och försöker få en så bra tid som möjligt. Därför blir det mer likt konditionsträning än styrketräning och man flåsar rätt bra de sista övningarna i den tredje cirkeln.
Angående brons-cirkeln:
* Änglahopp är en benövning där man har ena benet längre fram än det andra, sen går ner till händerna är i marken och sen hoppar upp med ena benet som drivmedel och bytar ben i luften.
Här kan man se hela passet jag kör, fast jag har bytt ut övningen där man drar sig själv mellan sina armar, såkallad "reaktionsövning" mot kärring-dips (dips på en bänk) då jag kör min träning utomhus!
http://www.youtube.com/watch?v=dCZuAG4g1jQ
Kompletterande styrka med kroppsvikt (efter cirkelträningen)
20 benlyft där en polare knuffar ner benen och man bromsar in vid marken och sen drar upp: http://img208.imageshack.us/img208/3600/leglift2pw5.jpg
60 flutterkicks direkt efter benlyften
20 armhävningar
20 armhävningar
20 armhävningar
6 pull-ups
Intressant cirkelträningspass där men jag tyckte att vissa av övningarna (enbensknäböj, änglahopp och reaktionsövning) såg mer ut som slöseri med tid än träning... Det är klart att enbensknäböjen kanske kräver lite men de andra två kan man nästan skippa, tycker jag. Jag förstår att Du har valt kärring-dips istället och det skall bli kul och följa Din jakt på silverklassen! Sedan håller jag med om att pulsen stiger rejält under en sådan typ av träning, det är intressant. :)
Mvh
Nja enbensknäböj kör jag från en bänk på detta sätt: http://www.beastskills.com/lowsteppistol.jpg
Prova den nästa pass och underskatta inte enbensknäböjjens effekt :-)
Men att köra som i videon lär vara en del enklare... angående Änglahoppen tror jag den ger bra seghet i benen. Man har ju ena benet framför det andra så man har belastningen på ett ben i taget. Har sett en hel del attackdykarförband köra den (tyska, danska o.sv...)!
Peace out
Senast redigerat av cube (2008-05-25 12:26)
mån: löpning, styrketräning gym
tis: - läxor...
ons: 57 min fartlek
tor: Styrketräning/rullskidor
fre: löpning, alkoholtolerans
lör: vila
sön: marsch
Senast redigerat av cube (2008-05-29 08:14)
Måndag
Löpning 45 min
Distanstempo
medelpuls: 149 bpm
Styrketräning
Bänkpress ------- satsade på nytt PB!
80 x 2 utan några som helst problem
100 x 1 = fail
60 x 10 för att trösta mig själv. 
Dips
13
11
9
Marklyft -teknikträning
60kg x 8
60kg x 10
60kg x 8
90kg x 5
90kg x 4
90kg x 4
Shrugs
60kg x 12
60kg x 12
60kg x 12
60kg x 8
Brutalbänk
25 reps (15 utan vikt sen 5 med 5kg sen 5 utan vikt, i ett set)
10kg x 5 reps
Hantelrodd
33kg x 12
33kg x 8
30kg x 2 utan vila från förra setet.
Vadpress i benpressen (1 ben i taget, ingen extravila emellan)
125kg x 12
125kg x 10
125kg x 10
125kg x 12
Pull-ups
3 st där jag hängde 5-6 sek i nedre läget
3 st med V-handtag
Chins i latsdrag
70kg x 6 (strikt såklart)
Kabelrodd
60kg x 6 reps (med jättebrett handtag, men gillade ej handtaget så körde inte så många reps.)
Benpress (45-graders vinkel)
125kg x 15 reps, mest för att det är kul.
Senast redigerat av cube (2008-05-26 23:21)
Styrketräning
100 x 1 = fail
AHAHHAHAHAHA så jävla bra
Sjoblad skrev:
Styrketräning
100 x 1 = fail
AHAHHAHAHAHA så jävla bra
Tur att jag kan glädja någon med mina misslyckanden!
0:)
Tisdag
Hade mycket att göra i skolan, satt typ 16-01 - så jag hann inte träna något. Men det var lika bra det.
Onsdag
Löpning 57 min fartlek
Medelpuls:
Maxpuls:
Maxspeed:
Lägger in fakta imorrn. Men det var ett bra löppass, första 30 min hade jag riktigt bra känsla i löpsteget, sen blev det aningen tyngre men det blev bra igen sista 10 minutrarna.
Senast redigerat av cube (2008-05-29 02:28)
Torsdag:
Gympass med bänk, chins, hantelrodd, dips, armhävningar, marklyft etc
Senast redigerat av cube (2008-05-30 12:38)
Fredag
5 backintervaller, 3 med cykel och 2 med löpning! Snabbt hela vägen upp i runt 1 minut. Sen så mys-cyklade jag nog totalt 40 minuter. Passets längd blev alltså typ 55 min.
Lördag
Jag körde cirkelträning a la bronscirkel, men med högre reps. Så det var väl en silvercirkel ungefär.
3 rundor med:
15 armhävningar
6 pull-ups
10 enbensknäböj per ben (bänk på 40cm)
20 sit-ups
20 rygglyft
20 "änglahopp"
12 kärring-dips
Tog drygt 10 minuter. Körde ingen vila emellan. Eller jo jag stod i övre läget i armhävningarna ibland för att inte faila.
I övrigt har jag bara svinat både fredag och lördag. Gutt.
Senast redigerat av cube (2008-06-01 16:15)
Gymmade i Tisdags, men utöver det har det inte blivit någon träning sen i Lördags.
Det blir en del krökande nu. Vartannan dag ungefär.
Har varit sjuk sen i fredags p.ga. oral kontakt med diverse individer senaste tiden (plus mkt drickande = sänkt immunförsvar).
Men jag börjar bli bättre och jag är nog frisk på onsdag sådär. Innan dess lär det inte bli någon träning. Jag tar studenten på tisdag och onsdag är det tveksamt om jag kommer träna. Just nu inriktar jag mig mer på att vara frisk från feber och snorighet på tisdag.
Men jag ser fram emot att börja träna hårt!
Grundschema för kommande veckor;
1. Löpning 50 min (+5 min varje vecka)
2. Styrketräning, 1,5h rullskidor
3. Löpning 30 min
4. Styrketräning, 1,5h rullskidor
5. Löpning fartlek 45-50 min
6. Marsch och cirkelträning hemma.
7. Vila
FREDAG
- Idag fredag blev det första passet på en bra tid!
Styrketräning
Pull-ups, 15 st totalt:
7 st
4 st
2 st
2 st
Dips, 30 st totalt;
10
8
2
9
1
Bänkpress, som dipsuppvärmning;
40kg x 10
Knäböj;
50kg x 10
50kg x 15
50kg x 5
- Helvete att man inte hittade den där vadderingen för stången (jag lade stången rakt på en ryggkota nu. det sinkade rejält p.ga. obehagliga känslan)...
Sittande lårcurl;
45kg x 15
50kg x 15
Sit-ups på en sned planka i detta stuk /;
30 st
Hypersträck
30 st
10kg x 20
10kg x 15
Jag är inte helt frisk än, därför det blev ett lite halvdåligt pass.
Lördag
Rullskidor;
Tid: 1h 5 min
Sträcka: totalt 13.2 km
3,5km åkning till en backe -
3,1km backintervaller (5 st totalt) - varje backintervall tar runt 3 minuter.
3,1km åkning ned för backen -
3,5km åkning hem från backen (långsamt med nedkylning o.sv.)
Alltså sammanfattat, 5 backintervaller på runt 3 minuter styck, vissa i skiftande och riktigt hög fart tidvis och vissa i högt men jämnt tempo. Sen totalt 7km transportåkning som uppvärmning/distanslir.
uff.. att du bara vågar köra backintervaller med rullskidor ;o
Backar och rullskidor hör inte ihop riktigt. :D
Hahaha det har du fan rätt i. Men den som vågar vinner!
Denna backen är inte så farlig, den är rätt öppen så man har fri sikt i närmare 1km efter bilar o.sv... så då hinner de se en, men åker man över backen till backens baksida - då kan man vara jävligt stekt (brantare och en vägkorsning precis under backen!!)
:-)