Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 22 23 24 25 26 … 46 Tråd låst

Lajne piskar KOP 23/2-06/6

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Sverige är ett land som lever i dubbelmoral!

Denna texten kanske är lite OT men den är så jävla bra att den ändå måste postas när vi snackar löner mm.

Den som tjänar mest betalar mest

Tio vänner gick ut varje dag för att äta middag. Notan för de tio tillsammans hamnar på 1000 kr.

Om de delade upp notan på samma sätt som vi betalar skatter, skulle det bli ungefär såhär: De första fyra - de fattigaste - skulle inte betala någonting; den femte skulle betala 10 kr; den sjätte skulle betala 30 kr; den sjunde 70 kr; den åttonde 120 kr; den nionde 180 kr. Den tionde personen - den rikaste - skulle betala 590 kr.

De bestämde sig för att betala notan på det viset.

De tio åt middag på restaurangen varje dag och kände sig nöjda med uppgörelsen - tills en dag, ägaren till restaurangen gav dem rabatt. “Eftersom ni är så bra kunder,” sa han, “ger jag er 200 kr rabatt på era middagar.” Middag för tio skulle då bara kosta 800 kr.

Gruppen ville fortfarande betala middagen på det sätt vi betalar skatter.
Så de första fyra påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra sex göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin “beskärda del”?” De sex personerna insåg att 200 kr delat med sex blir 33,33 kr. Men om de drog bort det från varje persons andel skulle den femte och sjätte personen få betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslog då att det vore rättvist att reducera varje persons nota med ungefär jämt och han satte igång att räkna på de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den femte personen fick äta gratis, den sjätte fick betala 20 kr, den sjunde betalade 50
kr, den åttonde 90 kr, den nionde 120 kr, vilket lämnade den tionde personen med 520 kr istället för tidigare 590.

Alla sex personerna fick lägre pris än tidigare och de fyra första fick fortsätta äta gratis. Men plötsligt utanför restaurangen började personerna jämföra vad de sparat. “Jag tjänade bara en tia av 200 kr, “började den sjätte personen. Han pekade på den tionde: “men han tjänade 70!” “Precis,” sa den femte personen. “jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!” “Det är sant!” skrek den sjunde personen. “varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!” “Vänta ett tag,” skrek de fyra första unisont, “Vi fick ju ingenting alls! Det här systemet utnyttjar de fattiga!” De nio personerna omringade den tionde och gav honom stryk. Nästa kväll kom inte han till middagen, så de nio andra satte sig ner och åt utan honom.

När så notan kom in upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr.

http://www.hurjagblevrik.se/den-som-tja … alar-mest/

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Svea: Detta är nog verkligen extremfall. Statligt betald med endast kandidatexamen och noll framförhållning etc... Det är verkligen en pisslön som jag aldrig skulle acceptera. Jag har alltid velat komma upp i runt 200000 i månaden iaf... men de kan jag ju glömma med denna utbildning xD. Vi får se helt enkelt.

Steve: Jag har sökt till Karolinska Institutet som 1a, Lund som 2a, Linköping som 3e, Halmstad som 4e. Jag kommer nog in på KI, så då stryks alla andra =P.

Zartok: Jag vill som sagt upp i runt 200k/mån... Så jag vene riktigt vad jag ska ta mig till =P. Men ska lyckas på något sätt iaf, inte för att pengar är viktigast men ack så roligt man kan ha :D!!

HSB: Applåder till den texten!!! =D Inte nog med det, utan Sveriges arbetsmoral har sjunkit djupare än någonsin känns det som. Tom jag som knappt har vart ute i arbetslivet känner starkt av det... Folk vet endast sina rättigheter och ska gnälla en jävla massa om att de har det så jävla knapert och dåligt men ingen av dem inser att de också har skyldigheter inför staten och sina medmänniskor, de enda som betalar i det här landet är de som insett det och arbetat sig hårt upp... men av dessa tas alla pengar...

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

200k/månaden så får du ha en finfin idé :P

Forska fram ett magiskt tillskott som gör att man blir mer än 3000% mer anabol och man ökar 5cm runt biceps första veckan så ska du se att du tjänar dina pengar!
Jag köper upp halva lagret också ;)

Webbsida

Ah jag vet =P. Jag ska fan bli bäst ^^. Jag vill forska, skriva böcker, hålla föreläsningar osv. Om jag inte stannar i Sverige, kanske lönen löser sig? =P

En fråga till alla: De ledande forskarna inom medicin i världen, vad har de för utbildning och vilken väg ska man gå? =P

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Keep_On_Pumpin skrev:

Steve: Jag har sökt till Karolinska Institutet som 1a, Lund som 2a, Linköping som 3e, Halmstad som 4e. Jag kommer nog in på KI, så då stryks alla andra =P.

HSB: Applåder till den texten!!! =D Inte nog med det, utan Sveriges arbetsmoral har sjunkit djupare än någonsin känns det som. Tom jag som knappt har vart ute i arbetslivet känner starkt av det... Folk vet endast sina rättigheter och ska gnälla en jävla massa om att de har det så jävla knapert och dåligt men ingen av dem inser att de också har skyldigheter inför staten och sina medmänniskor, de enda som betalar i det här landet är de som insett det och arbetat sig hårt upp... men av dessa tas alla pengar...

Exakt. Ingen vill baka kakan men alla vill smaka den sen. Ingen vill offra sin personliga ekonomi för att vinna något men någon annan gör och lyckas så ska de självklart få ta del av det! Så fel så fel...

Kom till linköping ffs. Nära mig. =) haha

Registrerad: 2007-11-01

Härlig motiviation :) önskar man hade den!
200 k/ månaden känns lika overkligt som, jadu, jag vet inte, och jag är lite yngre än du. Fast jag kan ju oxå bara drömma om dem betygen du har.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Stackars nummer 10. Började han käka utomlands sen eller? Alltid lika roligt att läsa avskalade och vinklade liknelser för att gemene man verkligen ska "förstå" var orättvisorna verkligen ligger i vårt samhälle. Det som inte är lika roligt är när folk lyser upp och säger nåt i stil med "ja precis så är det!" efter att ha läst detta. Då får man hoppas att respektive person iallafall inte är röstberättigad.

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Ah jag vet =P. Jag ska fan bli bäst ^^. Jag vill forska, skriva böcker, hålla föreläsningar osv. Om jag inte stannar i Sverige, kanske lönen löser sig? =P

En fråga till alla: De ledande forskarna inom medicin i världen, vad har de för utbildning och vilken väg ska man gå? =P

som biotekniker anser jag att organisk kemi ligger i täten för tex cancerforskning - en väg som inte är helt omöjlig att gå om du läser biomedicin (?). och ja, lönen löser sig nog med största sannolikhet om du tar dig utanför sverige. en väg jag själv tänker gå är att läsa klart bachelor här i Lund, för att sedan ta masters utomlands (helst ivy league eller oxford variant - om nu det går vägen får den som lever se).

edit; förövrigt ligger en bioteknikers lön bra mycket bättre till än biomedicinare (iom att det är civil ingenjör), samt att du iallafall här i lund kan välja medicin som inriktning för master - vilket ger dig ungefär samma kunskaper som biomedicinare skulle jag tro, bara att du slipper vara labråtta (men klart att du kan vara det också ifall du verkligen vill :P). med andra ord rekommenderar jag starkt en civ ing utbildning om du vill komma upp i cash, men ändå syssla med det du verkar tycka är roligt :)

Senast redigerat av sjöräven (2008-05-26 11:53)

Webbsida

Alltidxx skrev:

Stackars nummer 10. Började han käka utomlands sen eller? Alltid lika roligt att läsa avskalade och vinklade liknelser för att gemene man verkligen ska "förstå" var orättvisorna verkligen ligger i vårt samhälle. Det som inte är lika roligt är när folk lyser upp och säger nåt i stil med "ja precis så är det!" efter att ha läst detta. Då får man hoppas att respektive person iallafall inte är röstberättigad.

Nu ska vi inte ha en politisk diskussion och verkligen inte börja bråka. Jag har min åsikt och du har din, det syns också tydligt under valen. Jo, jag är röstberättigad.

Webbsida

Chebmami skrev:

Härlig motiviation :) önskar man hade den!
200 k/ månaden känns lika overkligt som, jadu, jag vet inte, och jag är lite yngre än du. Fast jag kan ju oxå bara drömma om dem betygen du har.

Hehe ja... Jag är inspirerad av min far... Började som väldigt fattig, bodde i hus utan element osv, sov på en bänk i köket blablabla... Hans familj hade noll pengar... Nu får han faktist mera än 200k/månaden, så han har jobbat sig upp kan man säga och han är en stor inspirationskälla för mig. Han har aldrig någonsin glassat med pengar och skänker väldigt mycket till välgörenhet osv, det enda han alltid poängterar är att man ska kämpa och jobba hårt. Det är nog därifrån jag har fått synen på sveriges arbetsmoral, en jävla bunt gnällande idioter som bara vill ha sina bidrag... jag har som sagt sett det med egna ögon fast jag knappt vart ute i arbetslivet =P

Webbsida

sjöräven skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

som biotekniker anser jag att organisk kemi ligger i täten för tex cancerforskning - en väg som inte är helt omöjlig att gå om du läser biomedicin (?). och ja, lönen löser sig nog med största sannolikhet om du tar dig utanför sverige. en väg jag själv tänker gå är att läsa klart bachelor här i Lund, för att sedan ta masters utomlands (helst ivy league eller oxford variant - om nu det går vägen får den som lever se).

edit; förövrigt ligger en bioteknikers lön bra mycket bättre till än biomedicinare (iom att det är civil ingenjör), samt att du iallafall här i lund kan välja medicin som inriktning för master - vilket ger dig ungefär samma kunskaper som biomedicinare skulle jag tro, bara att du slipper vara labråtta (men klart att du kan vara det också ifall du verkligen vill :P). med andra ord rekommenderar jag starkt en civ ing utbildning om du vill komma upp i cash, men ändå syssla med det du verkar tycka är roligt :)

Tack så mycket! Känns som ett jävligt bra förslag faktiskt! Jag tänker antagligen börja med biomedicin eftersom kurserna i början verkar vara rätt "basic" och jävligt intressanta, sen ska jag höra mig för lite närmare på skolan. Men detta är helt klart ett alternativ, Lund har Sveriges bästa tekniska utrustning va? Fan va jag är sugen på Lund... =P

Webbsida

Nu till lite mera on topic: Morgonvikt: 72kg =P

Webbsida

Pass 34 26/5:

Lite sporadisk pass där jag körde de muskler jag kände för men försökte få till ett helkroppspass.

Bänkpress

10x50kg
10x70kg
11x60kg
2x80kg --> AARGH?
10x60kg

Dragonflags

7
7
8
8

- Nu klarar jag en rep med helt korrekt utförande!!! :D

Leg Extension

10x90kg
10x90kg

Leg Curl

10xlite mindre än max
10xlite mindre än max

Upprätt rodd

12x40kg
12x45kg
12x45kg
12x45kg

ATG Knäböj REHAB

12x50kg
12x50kg
12x50kg
12x50kg
12x50kg --> frontböj

Stångcurl

8x50kg
10x45kg
10x45kg
ca 50 reps på 20kg xD. Sjukt pumpset där jag körde 30 reps i vanlig takt och sen 10 skitlångsamma sen 10 snabba och sen några långsamma till biceps ploppade ur armen! =D

Registrerad: 2007-03-03

Keep_On_Pumpin skrev:

Kan vi hålla föreläsning tillsammans då? Så att jag kan rädda dig om du skulle göra bort dig, menar jag.

Vilken väg?

Biomedicin -> doktorsavhandling -> (docent ->) professor.

När du är professor kan du välja och vraka.

Jag rekommenderar att forska vidare på tumörer och ketosis.

Webbsida

Välja och vraka? vad menar du då? =P Hur ser lönen ut här?

Jag skulle faktiskt helst genforska =P Men sånt kan ju ändra sig mycket =)

Om du vill forska så är det ju bara att fortsätta efter din utbildning?

Du måste ju bli antagen som doktorand osv. men med dina jävla betyg så klarar du det lätt.

Webbsida

Kommer mina gymnasiebetyg ha nån invärkan efter båda kandidat och masters, så jag kan doktorera sen dvs? =P Eller syftar du på att jag kommer fortsätta som jag gjort hittills också på universitetet? =P

Fortsätter du som tidigare så blir du lätt antagen som doktorand om du ber om det.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

I Svea I skrev:

Du måste ju bli antagen som doktorand osv. men med dina jävla betyg så klarar du det lätt.

Ja ä int bitter...

Webbsida

stevebc skrev:

I Svea I skrev:

Ja ä int bitter...

huh? =P

Moderator

Tony Rickardsson-sketchen! Äh..

Webbsida

stevebc skrev:

Jo den har jag ju sett, med Robert Gustafsson va? Men vad hade detta med det som Svea sade att göra? =P

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Den här tråden går ju åt helvete om jag bara lämnar den ifred i några timmar^^ Nåväl. Jag börjar med ett välbehövligt +1 på alltidxx, har sällan sett en så haltande jämförelse. Vidare, så angående dina studier är biomedicin ett ord som låter sjukt avancerat och coolt. Till sist vill jag säga att passet såg bra ut, men du lurar lätt dig själv till en negativ inställning om du reppar loss med 11 på 60 och sedan försöker på 80kg, bättre då att antingen köra högreps rakt igenom eller ta de låga repsen först. Att köra en tung 2a påverkar inte ens 11RM så mkt, men att köra en tung 11a sänker ens 2RM med mååånga kilo:)

Moderator

Keep_On_Pumpin skrev:

stevebc skrev:

Jo den har jag ju sett, med Robert Gustafsson va? Men vad hade detta med det som Svea sade att göra? =P

Han är bitter på dig för att han var för odisciplinerad under sin gymnasietid medan du var Bror Duktig och därmed fick toppbetyg. Men jag försökte bara skämta. Jag var också Bror Duktig på gymnasiet.

Webbsida

Lajne: Hehe okej. Jag ville mest bara latscha lite idag på gymet, men du har rätt... högrepsen tog musten ur mig speciellt 10x70 =P

Steve: Haha jag fattade att du skämtade men fattade inte ditt skämt xD. Nu haja jag ;)

Sidor: 1 … 22 23 24 25 26 … 46 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB