Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 3 4 5 6 7 … 15  

Gemensam bänkpresstävlingsdagbok för mellanstarka pojkar! :-)

Från: Luleå
Registrerad: 2006-02-03

grattis till PB steve!!

Körde bulgaren idag i bänken, gick riktigt bra faktiskt.

I parentes står det jag egentligen skulle köra

Bänkpress:
8@70kg   (8@69kg)
0@110kg   (1@109,25kg)
1@100kg   få in känslan lite
1@110kg   (1@109,25kg)
7@75kg   (7@74,75kg)
1@105kg   (2@103,5kg)
2@102,5kg   (2@103,5kg)
6@82,5kg   (6@80,5kg]
3@97,5kg   (3@97,75kg)
5@87,5kg   (5@86,25kg)
4@92,5k   (4@92kg)
körde på 115kg som max, tror inte jag klarar att öka nästa gång.

Registrerad: 2006-10-19

Go stevebc go!

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

MM2K pass 4

92,5 kg 2x3
100 kg 2x2
117,5 kg Negativ

Det känns konstigt att sluta när man vet att man klarar ett par reps till. Jag har alltid kört till åtminstone positiv fail tidigare. Det ska bli mycket intressant att se om det här ger mer!

De negativa känns också knepiga, hur sakta jag än gör så är det inte tungt första halvan. När jag kommer längre ned börjar det bli lite jobbigt. Hoppas det ger effekt, för det känns mest fjantigt tycker jag.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Ja jag vet. Det tar emot att inte ta ut sig. Men det gick bra för mig. Gjorde nog en ökning i bänk med stopp på 15kg (varav 10 var "komma tillbaka"-kilon) och man kan förvänta sig åtminstone 10kg av den. Så du har nåt att se fram emot iaf :P

Från: Göteborg
Registrerad: 2003-08-07

coffe_aberg skrev:

MM2K pass 4

92,5 kg 2x3
100 kg 2x2
117,5 kg Negativ

Det känns konstigt att sluta när man vet att man klarar ett par reps till. Jag har alltid kört till åtminstone positiv fail tidigare. Det ska bli mycket intressant att se om det här ger mer!

De negativa känns också knepiga, hur sakta jag än gör så är det inte tungt första halvan. När jag kommer längre ned börjar det bli lite jobbigt. Hoppas det ger effekt, för det känns mest fjantigt tycker jag.

Men det skall vara lätt i början av schemat, inte förens första failtestet som du kan se hur du ligger, kände likadant. Satsa på lyfta vikten rappare istället så du "inprincip förbrukar samma energi".

Har samma känsla som dig med dom negativa. Förmodligen är du tillräckligt stark i första halvan men inte tillräckliget i slutet, sedan så tar det ju mycket energi att bromsa vikten i flera sekunder desutom. Försök ändå sänka så långsamt som möjligt.

Det är så jag har uppfattat det hela iallafall =)

Webbsida

Mm, det har jag märkt när jag har maxat. Har det varit för tungt får jag inte upp stången många mm. Har jag väl fått upp den halva vägen så går den i regel upp resten också, även om det är tungt och tar lång tid. :-) Jag ska fortsätta med de negativa iaf, har tänkt följa programmet till punkt och pricka.

Jag försöker pressa upp stången med lite extra fart när jag kör faktiskt. Ska göra failuretest nästa pass, ska bli intressant! En trea borde jag klara iaf tycker jag.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

spännande tråd tycker jag. synd att jag inte själv hoppade på den innan jag märkte hur man skulle göra med tekniken, då skulle jag ha vunnit den eviga äran då mitt pb är just på 130 =D
lycka till killar! bra att ni sporrar varandra också!

Från: Göteborg
Registrerad: 2003-08-07

coffe_aberg skrev:

Mm, det har jag märkt när jag har maxat. Har det varit för tungt får jag inte upp stången många mm. Har jag väl fått upp den halva vägen så går den i regel upp resten också, även om det är tungt och tar lång tid. :-) Jag ska fortsätta med de negativa iaf, har tänkt följa programmet till punkt och pricka.

Jag försöker pressa upp stången med lite extra fart när jag kör faktiskt. Ska göra failuretest nästa pass, ska bli intressant! En trea borde jag klara iaf tycker jag.

du fixar 6.5! ;)

zartok skrev:

spännande tråd tycker jag. synd att jag inte själv hoppade på den innan jag märkte hur man skulle göra med tekniken, då skulle jag ha vunnit den eviga äran då mitt pb är just på 130 =D
lycka till killar! bra att ni sporrar varandra också!

bra då kan du vara domare =)

sen vill jag gärna ta del av dina tekniktips, inte här bara så dom andra kan höra.... ;)

Senast redigerat av razor (2008-05-23 00:15)

för att kicka igång alla här så skriver jag vad det var som gjorde så att jag gick från 100 i ett pass till 130 i passet därefter, och det var då utan otillåtna medel naturligtvis! =)

jag läste tekniktips från gene ryshlak jr tror jag att han hette, eftersom jag ville öka i bänk, hans tips gjorde hur mycket skillnad som helst.

att pressa ihop skulderbladen och ligga på dom, så att man svankar var det viktigaste han tipsade mig om iaf. då blev man mycket starkare. att hålla ihop benen mot bänken så att man skulle få stabilitet hjälpte också, samt att spänna mage och ben. en annan sak man kan tänka på är att bredda ryggen i uppgången har jag för mig, det gör att man pressar på med ryggmusklerna, och dom är starka. det här är dock ingen teknik som jag har.

läs mer på hans sida, där det står utförligt vad man ska ändra. efter det så kommer ni hela bunten att göra rejäla resultathöjningar, om ni går från noll teknik till bra, som jag gjorde ^^
lycka till allihopa!

Från: Stekvadet
Registrerad: 2006-10-15

zartok skrev:

för att kicka igång alla här så skriver jag vad det var som gjorde så att jag gick från 100 i ett pass till 130 i passet därefter, och det var då utan otillåtna medel naturligtvis! =)

jag läste tekniktips från gene ryshlak jr tror jag att han hette, eftersom jag ville öka i bänk, hans tips gjorde hur mycket skillnad som helst.

att pressa ihop skulderbladen och ligga på dom, så att man svankar var det viktigaste han tipsade mig om iaf. då blev man mycket starkare. att hålla ihop benen mot bänken så att man skulle få stabilitet hjälpte också, samt att spänna mage och ben. en annan sak man kan tänka på är att bredda ryggen i uppgången har jag för mig, det gör att man pressar på med ryggmusklerna, och dom är starka. det här är dock ingen teknik som jag har.

läs mer på hans sida, där det står utförligt vad man ska ändra. efter det så kommer ni hela bunten att göra rejäla resultathöjningar, om ni går från noll teknik till bra, som jag gjorde ^^
lycka till allihopa!

30kg + pga tekniken passet efter... Ja din teknik måste verkligen varit pinsam, duktigt att ändå pressa 100kg i bänken utan att ens veta standarden/grunden för hur man ska bänka för mesta möjliga vikt! Grattis!

Fint pressat steve!:)

Moderator

Tack till hejarklacken lol..

Registrerad: 2008-04-09

Håller med Lajne. Spännande trots att man inte själv deltar. Samtidigt sporrar ni min egen bänkning för man vill ändå fortfarande ha ett visst avstånd till vem som än vinner och som ni ökar så måste jag trycka på för att inte bli omsprungen.

Heja den som vinner!!!

Zacke skrev:

30kg + pga tekniken passet efter... Ja din teknik måste verkligen varit pinsam, duktigt att ändå pressa 100kg i bänken utan att ens veta standarden/grunden för hur man ska bänka för mesta möjliga vikt! Grattis!

alltså, min teknik innan innan... när du beskriver den som pinsam så är det nästan berömmande för min teknik. jag la mig ner, tog tag i stången och körde, armbågarna utåt, ner och upp. absolut inget tänkande, mer att det skulle kännas. jag körde även med stången ordentligt högt upp, vilket jag verkligen inte gjorde när jag satte perset. då var den nere i undre bröstregionerna, och armbågarna var neråt, som dom ska vara. jag blev själv förvånad över att 100 gick så lätt när jag körde med tekniken, så jag tänkte att jag skulle testa 120. det gick också lätt, så det blev att testa 130, och den dagen hade jag säkert kunnat göra 140 också. därefter så har jag inte bänkat mycket eftersom jag är byggare, och växer bättre med hantelpressar ^^

zartok skrev:

Zacke skrev:

alltså, min teknik innan innan... när du beskriver den som pinsam så är det nästan berömmande för min teknik. jag la mig ner, tog tag i stången och körde, armbågarna utåt, ner och upp. absolut inget tänkande, mer att det skulle kännas. jag körde även med stången ordentligt högt upp, vilket jag verkligen inte gjorde när jag satte perset. då var den nere i undre bröstregionerna, och armbågarna var neråt, som dom ska vara. jag blev själv förvånad över att 100 gick så lätt när jag körde med tekniken, så jag tänkte att jag skulle testa 120. det gick också lätt, så det blev att testa 130, och den dagen hade jag säkert kunnat göra 140 också. därefter så har jag inte bänkat mycket eftersom jag är byggare, och växer bättre med hantelpressar ^^

Wow nu blev jag intresserad. Ska armbågarna vara inåt?! Undre bröstregionen?
Jag känner mig alltid starkast med brett grepp, armarna utåt och stången vid nipplarna ungefär. Trodde armbågarna inåt var mer för tricepspressar. Känns inte som man alls har samma kraft där.
Kanske får modifiera lite nästa pass.

Moderator

Stickus skrev:

zartok skrev:

Zacke skrev:

Wow nu blev jag intresserad. Ska armbågarna vara inåt?! Undre bröstregionen?
Jag känner mig alltid starkast med brett grepp, armarna utåt och stången vid nipplarna ungefär. Trodde armbågarna inåt var mer för tricepspressar. Känns inte som man alls har samma kraft där.
Kanske får modifiera lite nästa pass.

Det är typ westside-tekniken att köra med armarna nära kroppen. Då involverar man lats och axlar mer, men bröst mindre. Använd den teknik du är starkast med. Tänk dessutom på att de använder bänktröja (t.o.m. starkare än våra i IPF) vilket antagligen påverkar deras teknik.

så det är därför jag är riktigt stark i den övningen? jag är värdelös i mark, men mina lats är i princip hur starka som helst. jag kan hantelrodda med hantlar som endel av ibbf-proffsen använder, däromkring 80-90 kilo. med dragrem naturligtvis, jag har inget som heter grepp alls.

för er andra som är starka i rygg och axlar rekomenderar jag samma teknik. den går väldigt snabbt att få in, jag gjorde det ju på ett pass, och ni lär inte vara sämre än mig på sådant.
blir kul att se hur ni presterar om ni testat den här tekniken. skriv med det bland resultaten, och lycka till! =)

Moderator

För er som har svårigheter att se hur lats involveras i bänkpress så tänk på dips. I dips används lats. För att få bänkpress till en dip-liknande rörelse måste man ha riktigt bra brygga (så att stången i förhållande till bröstkorgen pressas neråt) samt att man har armbågarna intill kroppen som i dips.

stevebc skrev:

För er som har svårigheter att se hur lats involveras i bänkpress så tänk på dips. I dips används lats. För att få bänkpress till en dip-liknande rörelse måste man ha riktigt bra brygga (så att stången i förhållande till bröstkorgen pressas neråt) samt att man har armbågarna intill kroppen som i dips.

Läste igenom båda era senaste posts och det var just frågan som dök upp i mitt huvud. Grym tajming med senaste posten där steve!
Kul att lära sig nya saker. Jag tycker jag kan en del om träning men känns som jag lär mig nya grejer och får ny inspiration varje dag här på forumet.

Ska definitivt se vad mina lats duger till i nästa bänkpass.

Webbsida

Jag har noterat att jag använder latsen rätt bra i bänken. Kände av det en gång när jag hade träningsvärk i dem. Innan dess hade jag inte tänkt på det.

Moderator

Bänkpress stopp
90kg x 5 - explosiva!
100kg x 3 - lätt!
100kg x 3 - tung =/
105kg x 2 - riktigt tung
105kg x 2 - positiv fail!

Tror jag hade för kort vila. I början gick det lätt sen blev det tungt.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Bänkpress: 80*12
100*3
85*9
97,5*4
90*6

Jag går inte framåt för fem öre längre :(

Moderator

Följer du ett bänkprogram eller? Träna ettor. Mycket ettor! Det behöver inte vara tungt. Om du på ett pass t ex ska göra 3 set på 100x3 så gör 9 stycken 100x1. 85x9 hade jag aldrig klarat av t ex och för du över den styrkan till ettor kommer du öka mycket!

Från: Stekvadet
Registrerad: 2006-10-15

Englund skrev:

Bänkpress: 80*12
100*3
85*9
97,5*4
90*6

Jag går inte framåt för fem öre längre :(

Vad va det jag sa;)
Dina tidigare ökningar har varit riktigt fina! Därmed inte sagt att du inte kan fortsätta öka. Hade själv en tung period i bänken efter stora ökningar på kort tid. Började variera bänken betydligt mer, stopp, kloss, explosivt osv. Det kommer! Men inte innan steve når 130kg;) Lycka till!

Webbsida

Dagens pass, MM2K pass 5

85 kg 6
90 kg 2x5
95 kg 5+1/2 (failure test) De första fem var stabila så jag chansade på en sexa, men det ville sig inte så jag fick kasta in stången på de lägre pinnarna eftersom jag inte hade någon passare.

Om några pass börjar det bli lite halvtunga vikter, ska bli riktigt kul att se hur det kommer att gå. Det är ändå rätt långt in i deffen (-7-8kg) och den ska fortsätta hela MM2K-perioden.

Från: Hunnebostrand
Registrerad: 2005-01-10

Bänkpress måndag!

1rep 1set @100kg
1rep 1set @107.5kg! ökning
2-3rep 1set @100kg
4rep 1set @95kg
4-5rep 1set @90kg

Sidor: 1 … 3 4 5 6 7 … 15  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB