Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Har förgäves sökt om detta för att jag kommer ihåg att jag läste det någonstans men hittade inget nu. Så jag skapar en ny tråd.
Jag undrar hur proteinet förhåller sig till lagning.
Säg att jag har fryst kycklingfilé och det står att den innehåller 20g protein/100g kött. Jag väger en fryst bit och ser att vikten hamnar på 220g dvs 44g protein enligt förpackningen. Jag lägger biten i ungen utan att tillsätta något och väntar på att den blir färdig. När jag tar ut och väger samma bit igen väger den ungefär 130g. Jag undar om man "förlorar" någon protein via tillagningen?
Jag fattar ju att is omger kycklingen när den är i fryst form men det kan knappast vara nästan hälften av kycklingens vikt?.
Käkade den biten som nu vägde 130g och då fick jag i mig ungefär 25g protein? eller fick jag i mig 44g?
Är lite förvirrad och hoppas att ni förstår min fråga.
Du fick i dig 44 g. Vikten som försvann är vatten som avdunstat.
Kan tillägga att när du kollar på innehållet av t.ex. kött så ser du att när du lägger ihop allt fett, protein och kolhydrater så är det långt ifrån totalvikten. Det som är kvar är till största delen vatten. Det är inte bara människokroppen som består av typ 75% (eller? osäker på exakta siffran) vätska, även djurkroppar och därmed kött gör det också:)
och som grädde på moset så tillsätter man vatten i kyckling, kött, korv och allt annat som man kan köpa. att sälja vatten för ett kilopris är en kanonaffär. man ursäktar sig med att det blir saftigare kyckling då, men i vissa märken utomlands så kan det finnas över 20% vatten. här i sverige så har jag för mig att vi har en lag som säger att man inte får sätta mer än 14% eller något i den stilen, för att man inte ska kunna lura konsumenten.
Svenska producenter har kommit överens om att inte ha mer än 10% om jag minns rätt, det är ingen lag alltså, men iaf i min affär går det att köpa tysk kyckling med 20%. Finns kanske ännu mer, jag har inte direkt letat efter den kycklingen som innehåller mest vatten:P
Är det bara i vinstsyfte som vatten tillförs eller skulle det kunna ha något med hållbarheten i frysen att göra?
Men det spelar alltså inge roll om det är mycket vatten eller inte? om det står 20g/100g så är det så när jag tar ut kycklingen ur förpackningen och den är frusen? Så egentligen så skulle man kunna få plats med mycket mer kyckling på 1kg. Snåla jävlar :D
mesmile skrev:
Är det bara i vinstsyfte som vatten tillförs eller skulle det kunna ha något med hållbarheten i frysen att göra?
De säger att det är för att köttet ska bli saftigare.
du ska väga kycklingen tinad det är det näringsvärdet är beräknat på! :) har nämligen kollat upp detta hos fabrikörerna.
@frodizia skrev:
du ska väga kycklingen tinad det är det näringsvärdet är beräknat på! :) har nämligen kollat upp detta hos fabrikörerna.
Va fult... Men protein-innehållet hos kyckling varierar väldigt ( mellan 18-22%) enligt innehållsförpackningen. Borde väl bero på tillsatser avvatten, eftersom de med mer vatten har lägre %-halt? Och vattnet försvinner ju vid tillagningen?
Innehållsförteckningen på varor i butiken gäller alltid färsk råvara. Dvs aldrig frusen eller lagad.
För att få rätt värden så ska alltså allt vägas rått och olagat vare sig det är köttfärs, kyckling eller makaroner.
Riktigt pain in da ass, men sant...
Detsamma gäller om man får rekomendationer om vad du bör/ska äta (av olika anledningar) från PT, dietist eller näringfysiolog m.fl om inget annat anges.
Ha det! :)
man säger att det är eftersom att köttet ska bli saftigare, men naturligtvis så är det eftersom vatten är billigare än kyckling. dom säljer vatten och säger att det är eftersom vi tjänar på det, men så är det ju naturligtvis inte. vattnet ökar vikten utan att det för den delen behöver kosta mer för företagen, således så kan dom antingen sälja kyckligen dyrare eller sälja kycklingen till ett billigare pris för samma vikt. det är samma sak egentligen.