Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 24 25 26 27 28 … 37  

Kalle tränar för Triathlon

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Vi har redan +17 så jag får pusta upp lite varmluft åt er. Var det nu i helgen du skulle ut och njuta 15 mil???!!!

Registrerad: 2007-05-08

Tryman skrev:

Kalle Löpare skrev:

Blev kallt mot slutet, temperaturen nu är +3 grader. Hallå? Det är snart juni...

Du får köra träningsläger med Endag nere på varmare breddgrader. Han kanske t.o.m har en barnvagn du kan löpträna med ;)

Vi har flera vagnar, så ni kan komma ett helt gäng om ni vill träna barnvagnslöpning :)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

steph skrev:

Vi har redan +17 så jag får pusta upp lite varmluft åt er. Var det nu i helgen du skulle ut och njuta 15 mil???!!!

Yep, se nedan.

Endag skrev:

Vi har flera vagnar, så ni kan komma ett helt gäng om ni vill träna barnvagnslöpning :)

Barnvagslöpning?? Får fundera på saken. Ej aktuellt närmaste åren men så småningom kanske... ;)

Annars sprang ju Björn Sunesson genom hela USA med en slags barnvagn. Så, Endag, passa dig så inte du också fastnar i ultra-träsket!! ;)

OK, dagens träning:

Cykel lvg, 150 km, plus 5 km löpning. Gick bra, men jobbigt. Skriver mer sen för nu har jag bråttom, vi ska träffas kl. 8 för att kolla på Schlager. Det är om - 6 minuter. :-/

själv cyklade jag 12 mil, det är liksom lite mer behagligt än 15 ;)

Webbsida

Endag skrev:

Hehe, så din kusin lyckades med övertalningen?? Fast nu kommer man att tänka på 12 mil som semester när man väl har gjort 15. :-))

Webbsida

Vecka 21

Mån: Spinning, rätt hårt, 45 min. Puls 168 i snitt.
Tis:  Löpning, 8 km, 50 min, puls 148.
Ons: MTB, 53,5 km, 2:50. Puls 134.
Tor: Löpning, 17,1 km, 1:51. Puls 151.
Fre: Simning 2,2 km. 61 min
Lör: Cykel, lvg, 150,8 km, 6:32, HR138. Direkt på det löpning, 5 km, 36 min.
Sön: -

Totalt: 14 h 25 min Inte illa om jag får säga det själv. :)

Tuffaste veckan på den här perioden avklarad. Så nu blir det en välförtjänt lugn vecka. Det långa cykelpasset gick bra, åkte till Myckelgensjö, 75 km bort. Det var småjobbigt de första två timmarna, sen lossnade det och gick lättare. Motvind hela vägen dit, inte så jättestark men det kändes. Stannade i M-sjö en kvart, käkade en gel och åkte hem. 3:32 dit, 2:58 hem, så visst märks vinden! Sista timmen var lite dryg också, men det var väntat. Höll ändå snittfart på 23 km/h, det är ju rätt bra för solokörning på ganska kuperad vägsträcka.

Kommentar om upplägget på veckan: Valde att lägga långpasset löpning på torsdag istället för onsdag, eftersom de hade en lokal löptävling på min vanliga slinga varje onsdag i maj. Det var väl sådär lyckat, för på löppasset så blev jag trött i ljumskarna "benlyftarna" så att säga mot slutet.  Men jag fick en tanke, att det här kan vara en föraning om vad som väntar i Kalmar...

Är det någon som har tips om hur man tränar upp det här, är det brick-pass cykel/löp som gäller för att få in vanan?? Eller beror det på att man är stel?

Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-05-26 01:08)

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Fantastisk vecka! Och cykelhastigheten håller fast du kör bara längre o längre. Efter Vättern så kommer du bara att småle åt IM-cyklingen. Det är en mental styrka på morgonen! V-rundan ligger nog bortom min vilda fantasi!

Min erfarenhet av bytet är att det inte behövs mer än en handfull pass där man cyklar och joggar 3-5 km. Väldigt snabbt så vänjer man sig. I fjol körde jag snabbare på 10 km efter 5 mil på cykel än första milen på 15 km. Det är på nåt sätt olika muskler och andra rörelsemönster. Det brukar vara stelast de första metrarna innan benen ställt om sig så att säga.
Sen lär det vara bra att köra med lättare växel o hög kadens de sista kilometrarna på cykeln. Kanske även att sträcka på ryggen, cykla upprätt och medvetet släppa några sekunder. Inte köra ända in i kaklet så att säga!

Kalle Löpare skrev:

Endag skrev:

Hehe, så din kusin lyckades med övertalningen?? Fast nu kommer man att tänka på 12 mil som semester när man väl har gjort 15. :-))

Jepp det gjorde han, fast på slutet kändes nästan han fräschare än mig... Så du får se upp på Vättern, du kan ju inte förlora Slaget om Ångermanland till en Härnösandsbo ;)

Kalle Löpare skrev:

Kommentar om upplägget på veckan: Valde att lägga långpasset löpning på torsdag istället för onsdag, eftersom de hade en lokal löptävling på min vanliga slinga varje onsdag i maj. Det var väl sådär lyckat, för på löppasset så blev jag trött i ljumskarna "benlyftarna" så att säga mot slutet.  Men jag fick en tanke, att det här kan vara en föraning om vad som väntar i Kalmar...

Är det någon som har tips om hur man tränar upp det här, är det brick-pass cykel/löp som gäller för att få in vanan?? Eller beror det på att man är stel?

Fin vecka och vilket megapass i lördags, 7 timmar totalt!!

Jag tror att du ska köra lite brickpass, men kanske också lite styrka för höftböjaren. Du kör väl ändå gym en del, testa att läga in nån höftböjarövning med lätta vikter.

Registrerad: 2006-08-28

Riktigt bra tränat! Jag har tidigare känt en lite oro för din Kalmarstart, men nu vet jag att du har kapaciteten att klara dig till mål.

Var det löpningen på torsdag som var problemet eller den på söndag?

Webbsida

steph skrev:

Fantastisk vecka! Och cykelhastigheten håller fast du kör bara längre o längre. Efter Vättern så kommer du bara att småle åt IM-cyklingen. Det är en mental styrka på morgonen! V-rundan ligger nog bortom min vilda fantasi!

Jag hoppas det blir en viss mental fördel. Just nu är jag bara nervös inför Vättern..

Endag skrev:

Jepp det gjorde han, fast på slutet kändes nästan han fräschare än mig... Så du får se upp på Vättern, du kan ju inte förlora Slaget om Ångermanland till en Härnösandsbo ;)

<:-( 

Ironwoman skrev:

Riktigt bra tränat! Jag har tidigare känt en lite oro för din Kalmarstart, men nu vet jag att du har kapaciteten att klara dig till mål.

Vad, det var löpningen på torsdagen, jag var väl stel efter cyklingen dagen innan. Den korta löpningen på söndag gick förvånansvärt bra.

Kalle Löpare skrev:

Ironwoman skrev:

Vad, det var löpningen på torsdagen, jag var väl stel efter cyklingen dagen innan. Den korta löpningen på söndag gick förvånansvärt bra.

Ok då tippar jag på en kombination av
- ovana att springa så långt efter ett ordentligt cykelpass
- ovana att springa längre överhuvudtaget
- inte helt återhämtad
- psykologi (du hade förväntat dig att det skulle vara som vanligt, på samma sätt som löpningen på söndag förväntade du att den skulle vara grym)

Annars har jag upplevt att man behöver 5-10 brickpass innan man kommer igång med bra löpning efter cykel. För ovana är det rätt hemskt, men det är ganska lätt att träna till.

Webbsida

IW: Orolig för min Kalmarstart?? Ja, gissa vad jag har varit då! ;)  Det var egentligen först i slutet av april som jag började tro att det skulle gå i alla fall, annars hade jag inte anmält mig. Skönt att höra att du tror det kommer att gå. Nu bedömer jag att sannolikheten att jag kommer i mål är tillräckligt stor för att det är värt att göra ett försök.

Edit: Din analys är nog rätt, speciellt det där om förväntningarna. Men i framtiden ska jag se till att vara någorlunda utvilad inför långpassen löpning.

Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-05-26 15:14)

Kalle Löpare skrev:

IW: Orolig för min Kalmarstart?? Ja, gissa vad jag har varit då! ;)  Det var egentligen först i slutet av april som jag började tro att det skulle gå i alla fall, annars hade jag inte anmält mig. Skönt att höra att du tror det kommer att gå. Nu bedömer jag att sannolikheten att jag kommer i mål är tillräckligt stor för att det är värt att göra ett försök.

Edit: Din analys är nog rätt, speciellt det där om förväntningarna. Men i framtiden ska jag se till att vara någorlunda utvilad inför långpassen löpning.

Jag tyckte det var lite lite träning i lite väl lugnt tempo, så jag kände en viss oro för maxtiden efter cyklingen, som man når efter 9,30, samtidigt har ingen blivit tvingad av banan, utan fått fortsätta (dock utan vakter, vätskestationer och liknande). Håller du i träningen nu är jag säker på att du tar dig imål om du kämpar på och inget oförutsett händer.

Det kan vara bra att springa lite längre pass lite sliten, då får man för sig att det är normaltillståndet och då kännd inte kalmarlöpningen speciellt tung (iaf inte första halvmaran).

Webbsida

Tisdag 27/5

Morgonsimning!

2000 m, 48 min.

200 m bröst
1300 m fri
500 m rygg

Gick bra trots den tidiga timmen (var i vattnet 06.35). Har nyss ätit frukost på jobbet, så jag tappade inte så mycket jobbtid heller. Det här ska jag göra fler gånger, perfekt att ha träningen gjord direkt.

Nice work Kalle! Vad har hänt med dig? Du kör ju så det ryker nu!! Vd tror du att du kommer simma Kalamr på?

Kalle Löpare skrev:

Gick bra trots den tidiga timmen (var i vattnet 06.35). Har nyss ätit frukost på jobbet, så jag tappade inte så mycket jobbtid heller. Det här ska jag göra fler gånger, perfekt att ha träningen gjord direkt.

Morgonpass är bra.

Registrerad: 2006-03-15

Ironwoman skrev:

Kalle Löpare skrev:

Morgonpass är bra.

Beror på när man måste gå upp ;) Inte alltid skönt att gå upp före 5 för att träna.

Jag fick en riktig träningsdipp i december eller om det var november. Var trött och sliten från massa babynätter plus att jag cyklade till jobbet så jag gick upp tidigt. Då så kom jag på idén att varför inte börja simma före jobbet? Det gick inte alls bra, sänkte mig själv helt och det tog en månad att bli sugen igen. Märklig känsla.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Tryman skrev:

Beror på när man måste gå upp ;) Inte alltid skönt att gå upp före 5 för att träna.

Med mina nuvarande tider skulle jag behöva gå upp vid 4 om jag ska hinna träna också. Så hardcore är jag inte.

Registrerad: 2006-03-15

machine gun skrev:

Tryman skrev:

Med mina nuvarande tider skulle jag behöva gå upp vid 4 om jag ska hinna träna också. Så hardcore är jag inte.

Kan tänka mig det, du skriver inlägg här före 6 på morgonen.
Var rätt trött på eftermiddagarna i skolan när man gick upp före 5 för att morgonträna. Folk tyckte man var idiot då man åkte tillbaka till simhallen direkt efter plugget igen =)

Webbsida

Jo, man ska nog vara försiktig med morgonpassen om dem är riktigt tidigt. Sömnen är ju viktigt, och att gå och lägga sig 1 timme tidigare än normalt, det funkar inte.

Tryman skrev:

Var rätt trött på eftermiddagarna i skolan när man gick upp före 5 för att morgonträna. Folk tyckte man var idiot då man åkte tillbaka till simhallen direkt efter plugget igen =)

Shit, före 5... Insane. Kör du fortfarande såna pass?

Webbsida

Endag skrev:

Nice work Kalle! Vad har hänt med dig? Du kör ju så det ryker nu!! Vd tror du att du kommer simma Kalamr på?

Tack tack! Jo, träningen går bra, men jag vet inte hur mycket det ryker just nu. Sprang igår ett vanligt lågpulspass, 12,5 km, på den hiskeliga tiden 1:28 (!) om jag räknat rätt. 7 min/km... Så jag är nog lite sliten nu efter förra veckan, men det är ju vilovecka nu så det är ok.

Kalmar siktar jag på 1:30. Det är den fart jag tror jag kan hålla utan att det är direkt jobbigt. Vad siktar du på?

Webbsida

Torsdag 29/5

MTB, med inslag av multisport-löpning. Ca 30 km, 2:07.

Roligt pass med en tjejkompis, hon och hennes sambo bor i en liten by 1 mil utanför stan, fantastiskt vacker ställe. Så vi cyklade dit, och sen på en lämplig stig i närheten, en del av Höga Kusten leden. Det var en skogsbilväg första biten, men vi hade inte räknat med att det började med en lååååång sugande backe på drygt en km, och 200 m stigning! Riktigt skoj, man fick verkligen kämpa. Sen blev det så mycket rötter och sten så vi lämnade cyklarna och sprang ett par km, detta efter 3 SPD-vurpor från min sida. :)  Men roligt var det.

Kalle Löpare skrev:

Endag skrev:

Tack tack! Jo, träningen går bra, men jag vet inte hur mycket det ryker just nu. Sprang igår ett vanligt lågpulspass, 12,5 km, på den hiskeliga tiden 1:28 (!) om jag räknat rätt. 7 min/km... Så jag är nog lite sliten nu efter förra veckan, men det är ju vilovecka nu så det är ok.

Kalmar siktar jag på 1:30. Det är den fart jag tror jag kan hålla utan att det är direkt jobbigt. Vad siktar du på?

Lågpuls så ryker farten direkt när man tränat för hårt och är sliten, för mig iaf. Det är nog bara tillfälligt.

Jag hade ju tankar om att kunna simma på 1.20 men det verkade ingen tro på och nu nör jag har tränat i stort sett noll simning sen februari så har jag faktiskt inget mål. Bara simma på så fort jag pallar utan att använda benen. Jag tänker att det är bättre att inte ha ett mål för jag vill inte ta i med benen för att komma några minuter snabbare.

Sidor: 1 … 24 25 26 27 28 … 37  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB