Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

vad behövs för att bygga muskler

Registrerad: 2008-05-22

Förutom protein, kolhydrater och fett vad finns det för viktiga ämnen som man skall se till att man får tillräckligt av?

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Vitaminer och mineraler

vilka vitaminer? vilka mineraler? räcker de med dom man får från maten?

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

det beror på din kost. De flesta får vad de behöver genom kosten, så för genomsnittsmänniskan är nog vitaminer överskattat. Tränar du väldigt hårt kan du lida brist på vissa mineraler, framför allt zink och magnesium.

okej det var lite det jah hade tänkt. Men bra nu är jag säker.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

du behöver egentligen det mest grundläggande för överlevnad, men i större doser av vissa saker.
bra mat.
träna hårt.
vilja att fortsätta.

det är dom tre sakerna som är grundläggande. det finns inga direkta legala sätt till snabba muskler. det snabbaste du kan få muskler är om du börjar träna byggning. då blir du dock inte lika stark som om du tränar styrke iofs, men det är ju lite prioritering som gäller också. man kan inte få allt alla gånger ^^

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Man behöver väl knappast kolhydrater för att bygga muskler?

Du behöver ett energiöverskott. Om du äter någorlunda vanlig mat ordnar sig både mikro och makronutrienterna högst antagligen! =)

jodå, man behöver kolhydrater för att bygga muskler.

Webbsida

zartok skrev:

jodå, man behöver kolhydrater för att bygga muskler.

Varför?

tja, för att kroppen ska kunna använda sig av proteinerna på ett bra sätt så är det fördelaktigt att äta kolhydrater till dom. insulin i say.

Webbsida

Protein ger också insulinpåslag? =P Kroppen kan använda sig av proteiner utan kolhydrater. Dessutom var det ingen fråga om det var mera fördelaktigt eller inte, utan snarare om det går att bygga muskler utan kolhydrater, vilket jag menar att går. Va gärna mera konkret i denna fråga. =)

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-25 23:58)

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1086
paulunlänken här berättar nog endel i ämnet. jag har inte skummat igenom den eftersom jag är helt övertygad om att det står att man behöver kolhydrater för att bygga en bra muskelmassa.

Webbsida

- Paulun känns inte som en säker källa.
- Insulin klassas ej längre som anabolt i muskelbyggande syfte
- Argumentet "Dessutom behövs kolhydraterna för att du ska kunna fylla dina muskler med det värdefulla glykogenet, som är det huvudsakliga bränslet när du tränar hårt.", har inte med saken att göra. Visst är det fördelaktigt att ha många energikällor att ta ifrån när man tränar, men det är inte nödvändigt för att kunna bygga muskler.

så paulun är inte en bra källa?
ok, du kan *säkert* bygga muskler utan kolhydrater. det går säkert. jag har bara inte hört talas om någon som gjort det för det första och för det andra så skulle det -om det nu går- gå väldigt mycket långsammare än om man använde sig av kolhydrater. för att inte tala om alla magproblem man skulle få då man inte får i sig fibrer, utan bara kött i högar. inget vi rekomenderar iaf? =)

Webbsida

Nej Paulun är inte en bra källa, han må vara påläst och smart men han talar till den stora "korkade" massan och generaliserar därför mycket. Det är iaf intrycket jag har fått av honom.

Nej det är inget man kan rekommendera =P. Om man inte kör en ketodiet under bulk xD.

ketodiet? ett ord som man inte borde få lära sig. hur hemsk mot sig själv kan man faktist inte vara =)
jag har upplevt att han faktist har varit väldigt bra på föreläsningar och liknande, samt att han har kunnat svara på frågor rätt så bra. något som gör honom så bra enligt mig är att han talar i bildliga termer, och det gör att fler förstår. han beskrev bland annat fria radikaler som galna pitbullhundar och antioxidanter som hundfångare på en föreläsning som iofs var på svt för någon vecka sedan bland andra ^^

Webbsida

Ketodiet med periodisk fasta är något jag kan tänka mig göra under deff faktiskt, hehe =) Känner dock att jag inte läst på tillräckligt än om det och att det kan gå riktigt åt helvete. =D

Nja jag håller inte med om Paulun, han börjar bli för jävla "inne".

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

tycker det är konstigt att folk tar till sig allt som paulun skriver... är det inte konstigt att han ser ut som han gör fast han kan alla magiska "gå-ner-i-vikt-knep"?

jag tar inte till mig något. jag skrev som skrivet att jag inte hade läst det, men att jag misstänkte att det fanns en bra förklaring på varför man faktist behöver kolhydrater för att bygga bra muskelmassa på en viss tid.

kolhydrater behövs för att reparera de "söndriga"musklerna efter ett pass. Eller de underlättar processen. Utan kolhydrater är det svårt att gå på et kcl överskott.

Senast redigerat av fenix (2008-05-26 12:08)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Rent kemisk behövs inte kolhydrater för att bygga muskler eller för att göra någonting i proteinsyntesen över huvud taget. Däremot kan ett intag av kolhydrater i samband med ett intag av protein minska glukogenesen av proteinet i intaget, vilket ger mer protein till muskeluppbyggnad. Det är till stor del därför alla går omkring och häller kolhydrater i sina gainers, även om de inte vet om det. Glykogenlagrena kan de liksom ändå fylla på med hjälp av mat inom de minst 48 timmar som brukar gå innan muskeln tränas nästa gång. Ligger man på en ketodiet blir det hela lite annorlunda, då får man ju inte i sig några kolhydrater vilket innebär att kroppen har ställt in sig helt på att använda fett. Det i sin tur gör att väldigt lite protein oxideras till glukos just därför att kroppen vill inte ha glukos, den använder fett istället.
Så alltså, kolhydrater "behövs" inte för att bygga muskler. Men jag säger lycka till till närmaste person som vill försöka lägga sig på överskott utan att käka kolhydrater; när jag själv provade höll jag på att spy efter att ha verkligen proppat i mig 1500 kcal på en dag. Blodsockersvängningar är ett mäktigt vapen för att stimulera hungern:P Men det är väl också därför som man använder ketodieter till deff och inte till bulk rent allmänt:) Och juste, att bara leva på saker som innehåller protein och fett (ffa kött, fisk, fågel etc) är även ganska dyrt, btw.

Webbsida

Degis: Haha ja det har du rätt i!! Inte tänkt på det, men han har ju fan tom kagge xD!

Zartok: Ja som vi kom fram till underlättar ju ett kolhydratsintag väldigt mycket under bulk iaf!! =)

Fenix: Man trodde förut att musklerna går sönder och behöver repareras. Fett och protein kan i teorin ta över kolhydratens roll i de flesta avseenden. Men du har rätt i att de helt klart underlättar i en bulk! =)

Lajne: Rätt! =P Under keto, används aminosyror som inte är inlagrade dvs sådana man får i sig via föda? Eller "stängs" också den oxidationen av?

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-26 12:45)

lajne: jag måste fråga. 1500 kalorier en dag, helt utan kolhydrater. det gick åt endel kött där va? hur mycket? =)

Webbsida

Jag gissar att den oxidationen fortsätter relativt obehindrat. Proteinintaget brukar ju öka under en ketodiet, och hade då den totala oxidationen minskat hade vi sannolikt byggt mer muskler än tidigare eftersom aminosyrorna helt enkelt måste ta vägen nånstans:P

Webbsida

zartok skrev:

lajne: jag måste fråga. 1500 kalorier en dag, helt utan kolhydrater. det gick åt endel kött där va? hur mycket? =)

Inte så mycket faktiskt. 1500 kcal är inte så mycket spritt över en dag, det var mest det att jag blev mätt nästan direkt när jag började äta, och sen blev jag aldrig hungrig igen. Riktigt skumt var det. Helt klart rekommenderat för folk som har problem med att de är för hungriga under diet iaf:P

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB