Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 73 74 75 76 77 … 129  

Endag tränar för en vacker dag

Registrerad: 2007-05-08

steph skrev:

Skoj att du börjar få upp lite volym, som du vill ha! Som vi skrivit tidigare så är det tyvärr många saker man måste beakta när man tränar. Det kan vara barn och det kan vara ben som gör att man inte kan träna som man vill. Om sen det man vill är optimalt, har vi också diskutera mycket om!
I december sprang jag tre pass i veckan för att jag inte kunde springa längre än 7 km. Hade jag väntat tills benet var 100% så hade jag fått hälsa hem.
Skadorna är olika och jag är ingen expert, men du vet senast så kunde jag inte springa 4 veckor innan utan körde de två andra grenarna. Kanske den erfarenheten som fick mig att inte kasta in handuken i december, utan i stället köpa Plankan.

Sjukgymnasten, hm.. du kan få svårt att förklara, men har du ingen chans att hitta nån som ger nån behandling av något slag, massage, elbehandling etc? Du gymnastiserar ju nog en hel del redan!

Jag kommer köra med öppna kort med sjukgymnasten. Jag kommer nog föreslå att vi börjar i augusti, men han/hon får bestämma. Min indé är att jag ska köra hos sjukgymnasten, bygga upp core- och löpmuskler och satsa på lite löpteknik i höst/vinter så jag kan springa normalt nästa år.

Kalle Löpare skrev:

Jadu, se till att ha ett förvarstal redo, som du rapar upp innan alla förmaningar kommer! :)  Jag ringde min sjukgymnast i februari, han sa att jag skulle springa som längst 1 mil hela sommaren och först på hösten på upp till 15 km... Jag bara: jo, ja, jo, det låter vettigt...

1 mil kanske är för ditt eget bästa,men det vore ju själviskt av dig att bara tänka på dig själv :)

Ironwoman skrev:

På vasaloppssändningen för något år sedan hade de ett repotage om en av veterangubbarna. Han blev påkörd av en bil i oktober då han tränade rullskidor och enligt läkare skulle det vara kört med vasaloppet. men då han fick tillåtelse att börja gå lite försiktigt med stavar tolkade han det som att han kunde åka skidor. Vet inte om han tog sig imål eller inte.

Fri tolkning :)

Torsdag 22 maj

Löpning barnvagn, 14.1 km, 1h 13 min, HR 152

Sprang bl a 3 varv i Pildammsparken:
14:35 min, 5:03/km,HR 153
14:45 min, 5:07/km,HR 153
14:50 min, 5:09/km,HR 157

Milen på sub 50 med barnvagn borde nu vara en formalitet. Ändå måste det göras för att räknas...

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Hamnar helt uppenbart att skaffa en sån där superkärra. Man måste ju kunna fylla den med gråsten också!?

steph skrev:

Hamnar helt uppenbart att skaffa en sån där superkärra. Man måste ju kunna fylla den med gråsten också!?

Javistt funkar gråsten. Sen lägger man på ett kg när man är mogen.

Registrerad: 2006-03-15

Funkar det inte bara att göda knodden =)

Tryman skrev:

Funkar det inte bara att göda knodden =)

Han göder sig rätt bra själv, snart 12 kg. Det i kombination med hans Demolitian man-inställning och inte konstigt att ryggen är kass hela tiden :)

Lördag 24 maj

Cykling 125 km, 4 h 27 min, HR 138 + bricklöpning 2.5 km, 14 min, HR 156
La in ett hårt avsnitt på 53 min efter 1h40 min cykling. Det var riktigt jobbigt, vilket inte märks på hastigheten för det var rak motvind hela biten, men pulsen visar att jag fick jobba rätt bra:

53 min, 24.3 km, HR 150

Lite senare hade jag en skön medvindssträcka där jag kunde cruisa utan större ansträngning i 50+ km/h på helt plan väg. Det var rätt trevligt :)
Cyklade ihop med min kusin. Vi körde på bra hela tiden förutom en lugn mil efter vår hårda sträcka. Ett kort stopp för lite cola-shopping.

Energi och vätska:
0.5 L 6% sportdryck: 30 g kolh
0.8 L vatten
1.3 L Coca cola: 135 g kolh
1 st Maxim 55 g energy bar:  ??20 g kolh kanske??
1 st 38 g High5 gel 23 g kolh

Cirka 210 g kolh + några gram fett och protein = ca 850 kcal
2.6 liter vätska, vilket var lite för lite kände jag

Körde lite lätt löpning direkt efter, ca 2.5 km lugnt men med hög puls, HR 156
stela ben

IM Brazil

Camilla Lindholm simmade över 20 min sämre än just nu ledande dam. Sen har hon cyklat första 47 km på 1h20 min cirka, men det har även lederskan gjort så Camilla är alltjämt en bit efter. Får se hur det utcvecklar sig. Synd hon inte simmar lite bättre när hon är så grym på cykel o löp...

Senast redigerat av Endag (2008-05-25 15:20)

Webbsida

utan större ansträngning i 50+ km/h på helt plan väg.

Kör du med spinnaker eller??

steph skrev:

utan större ansträngning i 50+ km/h på helt plan väg.

Kör du med spinnaker eller??

exactly! Det var en grymt skön känsla kan jag meddela...

IM Brasil
Kristin Lie som kom tvåa efter Camilla i Kalmar 08 simmade ännu sämre, 1.25. Fast hon har cyklat första 47 km på 1.15, det är fanimig helt galet snabbt, 37.3 km/h.

Skåne är blåsigt =)

Vecka 21

Måndag    Cykling trainer styrka 45 min

Tisdag     Löpning 16.5 km, 90 min, HR 140

Onsdag    vilodag

Torsdag    Löpning barnvagn 14.1 km, 73 min, HR 152

Fredag     vilodag

Lördag     Cykling långpass med fartavsnitt, 125 km, 4 h 27 min, HR 138
              Bricklöpning 2.5 km, 14 min

Söndag    Lätt familjejogg med barnvagn, 3 km, 21 min, HR 122

Bra vecka förutom att det för tredje veckan i rad saknas simning. Men inga meningslösa pass och nästan tre vilodagar. Bättre distans på löpningen även om totalvolymen får lida något. Men volym på enskilda pass + vila är högre prioriterat än totalvolymen just nu.

Webbsida

Ser ju bra ut det där. Snart kan väl du fara till nån vik och simma? Bra träning.
Kom ihåg att vi snackade mat under cyklingen tidigare. För mig är det inget problem för jag får/måst ju själv hålla mig med mat och kan nog se till att jag får den vätska, kolisar etc. Men du har det ju värrre. Det finns ju bar/gel etc och så kan man ju ha socker el dyl, men de smakar ju inte alla gånger så bra. Själv är jag ju hård på fruktjuice och kom på att det ju finns torkad fruktgodis, som ligger på ca 85% kolhydrater. Gott och praktiskt. Går nog bra att knapra på under cykelturen. Russin är ju även en klassiker.

Registrerad: 2006-08-28

Endag skrev:

IM Brasil
Kristin Lie som kom tvåa efter Camilla i Kalmar 08 simmade ännu sämre, 1.25. Fast hon har cyklat första 47 km på 1.15, det är fanimig helt galet snabbt, 37.3 km/h.

Hon har den västa träningsdagboken jag sett, Kristin alltså.

steph skrev:

Ser ju bra ut det där. Snart kan väl du fara till nån vik och simma? Bra träning.
Kom ihåg att vi snackade mat under cyklingen tidigare. För mig är det inget problem för jag får/måst ju själv hålla mig med mat och kan nog se till att jag får den vätska, kolisar etc. Men du har det ju värrre. Det finns ju bar/gel etc och så kan man ju ha socker el dyl, men de smakar ju inte alla gånger så bra. Själv är jag ju hård på fruktjuice och kom på att det ju finns torkad fruktgodis, som ligger på ca 85% kolhydrater. Gott och praktiskt. Går nog bra att knapra på under cykelturen. Russin är ju även en klassiker.

Jag kan simma ute nu om jag vil, iallafall några minuter. Det är mest det att jag har tidsbrist. Har jag en kväll där jag kan träna så springer jag helre 90 minuter än drar ner til havet och simmar 10 min.

Om du ska köra torkad frukt så prova det ordentligt innan så du klarar det. Det är rätt mycket kostfiber som kan sätta fart på magen. Det finns ju en anledning till att föärstoppade käkar katrinplommon :)

Ironwoman skrev:

Hon har den västa träningsdagboken jag sett, Kristin alltså.

Ja det är sjukt. Skulle tro att Camillas ser likadan ut, verkar ju träna jämt. Dessutom tävlar hon sjukt mycket, dels löpning men också cykling (både tempo o linje). Men Lie verkar ha tränat bäst för nu kom hon först av de båda.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Endag skrev:

Bra vecka förutom att det för tredje veckan i rad saknas simning. Men inga meningslösa pass och nästan tre vilodagar. Bättre distans på löpningen även om totalvolymen får lida något. Men volym på enskilda pass + vila är högre prioriterat än totalvolymen just nu.

Jag tror att det här en smart taktik, nu t.ex. fick du ju in två relativt långa löppass plus ett långt cykelpass. Tänk på Joe Friel "One long exercise in every discipline, the rest is fill-out."

Simning 75 min

Simmde med våtdräkt nästan hela passet och höll på att svimma av värmeslag och strypning. Körde väldigt långa pauser pga av värmen plus att jag simmade riktigt hårt i dag.

500 arm (som jag tänker mig Kalmar)
200 hårt
200 hårt
300 arm
150 max
150 hårt
200 arm
100 hårt
100 hårt
2*100 lugnt
lite navigeringssimning, fick hjälp av en av tjejerna
200 lugnt utan våtdräkt

Kalle Löpare skrev:

Endag skrev:

Jag tror att det här en smart taktik, nu t.ex. fick du ju in två relativt långa löppass plus ett långt cykelpass. Tänk på Joe Friel "One long exercise in every discipline, the rest is fill-out."

Det är fill out som jag tänker skippa. Bara kvalle numera vettu :)

Registrerad: 2006-08-28

Endag skrev:

Simning 75 min

Simmde med våtdräkt nästan hela passet och höll på att svimma av värmeslag och strypning. Körde väldigt långa pauser pga av värmen plus att jag simmade riktigt hårt i dag.

500 arm (som jag tänker mig Kalmar)
200 hårt
200 hårt
300 arm
150 max
150 hårt
200 arm
100 hårt
100 hårt
2*100 lugnt
lite navigeringssimning, fick hjälp av en av tjejerna
200 lugnt utan våtdräkt

Det var ett tufft pass. Att du låg och höll på att få värmeslag förvånar mig inte.

Ironwoman skrev:

Det var ett tufft pass. Att du låg och höll på att få värmeslag förvånar mig inte.

Ja speciellt som jag inte simmat på länge. Därför tog jag långa pauser på ett par minuter ibland. På slutet märktes att jag inte simmat så mycket på sistone- jag var helt slut i triceps och kunde inte trycka igenom alls. Sista hundringarna utan gummi var knäackande, kände mig ungefär som på bricklpningen efter långcykling, som en elefant på is.

När du simmade arm med våtdräkt, var det bara att inte sparka med benen?

Tisdag 27 maj
Cykling trainer 66 min

Intervaller 9 + 8 + 8 + 6 min med 3-4 min rullvila mellan
Bra tryck, men jag orkar knappt så lång effektiv tid på hög effekt.

Onsdag 28 maj
Löpning barnvagn 15 km, 80 min

Körde fyra varv i Pildammsparken varav två som fartökning
mellantider:
2.88 km, 16:02 min, 5:34/km, HR 134
5.76 km, 28:43 min, 4:59/km, HR154
2.88, 15:21 min, 5:19/km, HR155

Kändes lite i mina hamstrings sen cyklingen igår, men annars bra i kroppen.

Senast redigerat av Endag (2008-05-28 12:53)

Sidor: 1 … 73 74 75 76 77 … 129  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB