Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 4 5 6 7 8 … 81  

Spice försök till ett proffsliv

Registrerad: 2008-03-24

NybZ skrev:

Häckpass? Är det för spänsten då? :D
Det låter sjukt jobbigt iaf. :)

Haha! Vissa pass med häckar kan vara jobbiga. Men just detta var lugnt eftersom häckarna knappt var en halvmeter höga :P
Ja, det är för spänsten och explosiviteten! En gång i tiden har jag haft grym spänst , men den är borta nu. Du borde testa! Väldigt roligt faktiskt! :)

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Hehe, kanske det. Vet inte vad jag ska ha spänsten till tho. men kan alltid vara kul och kolla hur mkt träningsverk det ger.

Du löper iofs mkt så du får ganska bra spänstträning där. Spänstträning är bra för löpsteget för dig, och hälsenan får bra träning. Jag är inte expert på området, men jag tycker det är bra för i tennisen måste man ha spänst när man ska hoppa och jag känner skillnad att ha en bra spänst mot en sämre. :)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Spänst är samma sak som kombinationen av nervernas reaktionstid och en muskels förmåga att utveckla kraft, dvs ju mer spänst ju snabbare utvecklar musklerna mer kraft och ju högre hoppar du (t.ex., handlar ju inte bara om hopp). Detta är intressant för en tennisspelare då ju mer spänst ju snabbare kan ni "fånga upp" ett löpsteg och vända och springa i motsatt riktning, eller för den delen gå från stillastående till springande i hög fart. OL är den styrkeövning som kommer absolut närmast att träna detta, och det var därför jag rekommenderade det:)

lajne: bra text! nu förstår jag lite mer hehe. Japp, OL next.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Vad står OL för? Jag är ju orienterare i grunden och OL är just en förkortning på orientering. :D Men det är inte det, right?

hihi, det står för Olympiska Lyft. = tyngdlyftning :P
Edit: trodde också först det var orientering XD

söndag 25 maj:

Tränade jag med en kompis, två timmarspass i det fina vädret. Gick sämre i början men allt eftersom fötterna kom igång blev det bättre spel. På slutet blev jag lite seg i benen, ville heller inte glida med tanke på den dåliga banan.
Hem och käka en bit mat därefter iväg till gymmet där jag inte har varit på ca 2 veckor. Jag tänkte för första gången sedan knäskadan köra ett lite tuffare benpass och se hur knät reagarar- förhoppningsvis. bra.

uppvärming 10 min cykel

bencurls: 50kg 5*5
baklår, curls: 35kg 5*5
Raka marklyft: 43 kg 3*5 ( 3:e gången i mitt liv jag gör den övningen :P)
Knäböj i maskin: 50kg 3*5
Utfall bakåt i maskin: 50kg 3*5

Ville inte köra fler sets pga av inte överbelasta knät direkt med tanke på spänstpasset också i lördags. Men det kändes bättre än väntat och jag känner jag har blivit starkare i baklåren/sätesmusklerna efter rehabträningen! Förhoppningsvis kan jag lägga på mer snart för att komma upp mer i styrka.

frukost: 1 macka med ost
lunch 1 timme senare därav den sämre frukosten för ville äta bra innan träning så jag inte blir hungrig: pasta med korv och majs, glas vatten
mellanmål: kixi, banan
lunch/middag: 1 fläskkotlett 4 tjocka skivor kål, 2 ägg, macka med ost och linfrö, vatten
middag: lövbiff, kidneybönor /qinua-sallad, (kidneybönor, qinua, paprika, rödlök, peppar,salt, olivolja vatten
efterrätt: chokladpudding, grädde :( INTE BRA !! men var trots allt mors dag :P

Kollade mitta värden första gången idag:

• vikt: 73,2
• längd: 174
• BMI: 24,2
• fettprocent: 28 %
• muskler: 32 %

Är detta bra?? Känns sådär.. :/

Webbsida

Det enda du behöver fokusera på är fettprocent och vikt, enligt min ringa mening. Nu brukar jag inte nämna sådant här för små flickor pga allt skit med ätstörningar som ni verkar ha så lätt för att dra på er, men jag säger det inte med tanke på någon sorts kvinnoideal utan mer på hur värdena borde se ut för att optimera förutsättningarna för din sport.
Där spelar ju kroppen bara den rollen att du behöver ha kraft i slagen och kunna ruscha snabbt, allt annat sitter i teknik. Någonstans går gränsen för när man faktiskt inte blir starkare i förhållande till sin vikt när man lägger på sig muskelmassa, det har med ett förhållande mellan muskelbukarnas längd och dess tjocklek att göra. I vilket fall. Kvinnor bör inte ha mindre fett än som minst 17%; man brukar säga att det är direkt ohälsosamt att ha under 17-20% någon längre tid. Så att ligga i den gränszonen är tyvärr rekommenderat, det ger dig minimala mängder extra vikt att släpa på. En spice på 20BF% väger 67kg, med 17bf% 65kg. Lägg på ett eller max 2 kilo muskler på det och jag tror du har någon form av ideal form att kämpa mot.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Tänk på att bf%-mätningar kan slå på en hel del. En kompis till mig, som definitivt inte är överviktig, uppmätte hela 28% som man. Det är att betrakta som fetma, åtminstone på hans kroppsvikt (>90kg).

Så det är nog bättre att använda kaliper/spegeln till det.

lajne: Jag har håller på att ska gå ner i vikt. jag tänkte faktiskt försöka lägga mig någonstans vid 67kg då jag tycker jag är lite tung, även om jag inte är klumpig. Men som du säger, jag ska ju helst inte dra med allt för mycket vikt. Det är ok, att du säger det till mig för just nu har jag inga ätstörningar eller att jag ska sluta äta bara för att jag ska gå ner- nej, ut och löpa mer.

Har du något bra tips för att komma ner  i fettprocenten? Ut och löpa. Kan ju säga att jag löpte mer förut så det ska jag bli bättre på, men det har inte ritkigt blivit av med tanke på sjukdomar, skador osv. Men nu känns det bra och jag hade tänkt att löpa på löpbandet 7-8 kg idag.

Webbsida

Gå ner i vikt hur du vill, det blir ju jobbigt i vilket fall tyvärr. Om du löper så se bara till så att du inte kompenserar det med att äta mer av misstag:P

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Jag tror inte du behöver öka din träning då du redan tränar rätt mycket. Försök äta liiite lite mindre bara, och fortsätt din träning som vanligt i övrigt. Förhoppningsvis orkar du prestera bra, men i värsta fall kanske du inte orkar träna lika hårt om du ligger på ett FÖR stort underskott.

Lite trial&error som vanligt alltså.

ok, tack för tipsen, hade tänkt dra ner på maten faktiskt, då jag tycker att jag kanske äter lite mer än nödvändigt!
Ska ja dra ner på maten och löpa mer  eller bara dra ner på kosten?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

spicegirl_17 skrev:

ok, tack för tipsen, hade tänkt dra ner på maten faktiskt, då jag tycker att jag kanske äter lite mer än nödvändigt!
Ska ja dra ner på maten och löpa mer  eller bara dra ner på kosten?

Som jag sa: du tränar väl redan nu väldigt mycket pga din satsning på tennisen, right? Jag tror det kommer bli för mycket om du utöver det lägger till en massa löpning också.

ok, men jag hade tänkt att löpträna intevaller 1-2 ggr  veckan + ett längre pass 7-8 km. För at hålla igång hjärtat. Ja jag tränar ca 20-25 timmar / vecka. Nu är det lite mindre pga av mt tävlingar men annars så kör jag hårt..

måndag 25 maj

Hej hopp. Idag tränade jag med en kille som var ganska duktig och som spelat mot björn borg, han fick 9 bollar totalt :P men roligt att få spela med honom ändå. Skulle jag också vilja!

Ja, träninge gick hyffsat då jag drog på mer än vanligt och det kändes bra. Har haft lite känningar i ryggen/axelpartiet så jag körde axlar,rygg lite lätt för att öka blodcirkulationen , hjälpte väl sådär kännar jag idag.

Löpte innan träning hårt på bandet 20 min. Sedan tränade jag igen, den här gången kvällstid då jag cyklade både fram och tillbaka ca 1 mil allt som allt. Träninge gick bättre än det har gjort på flera månader :)

• frukost: 1,5dl havregrynsgröt med linfrön
• mellanmål: 2 bananer
• lunch: pasta ed prinskorv och majs
• mellanmål: 1 äpple
• kvällsmål: pasta med räkor, lök, ärtor, paprika

tisdag 27 maj

Idag har det varit en dålig dag rent kostmässigt.. Har inte ätit bra alls - fy fy! Första gången idag tränade jag med coach 44 år och stämningen var så fruktansvärt dålig att jag verkligen inte ville spela. Det är första gången någonsin som jag inte velat spela med min coach. Vi pratade knappt och det var hur stelt som helst .. Jag vet inte alls hur hon känner, om hon är ledsen eller arg eller besviken. Hon säger inget alls om det. Men jag tog mod till mig och bad om ursäkt, det konstiga var att jag fick en jättekonstig blick tillbaka, förstår inte riktigt :( Men hon sa att ursäkten är godtagen.
Men om det ska forsätta såhär vet jag inte hur det ska sluta, då vill jag verkligen inte vara kvar i klubben.

träninge gick ju då förstås inte jättebra med henne, tänkte på massa annat. Löpte sedan 20 min på gymmet igen med bra tempo. Känns bra trots den dåliga kosten idag. Åkte hem och har just varit på massage för överkroppen bara. SÅ SKÖNT! tror han fick bort det onda i ryggen :) Så nu är det ingen kvällsträning..

• frukost: 1 glas apelsinjuice, kosttillskott, macka med skinka
• mellanmål: 1 banan + risifrutti
• lunch: pasta med rökor, lök, ärtor, paprika + 2 varmkorv( samma som tisdags)
• middag vet jag inte ej vad mamm har lagat :)

rent allmänt så mår jag just nu inte bra och jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja med mina problem. Har så mkt att tänka på och orkar inte ens tänka pådet ..

EDIT: jag skriver inte ner mina bekymmer bara för alla ska tycka synd om mig och att jaginte gör något. Känner bara att det är bättre att skriva här i en bok. Alltid skönt att skriva ner saker och tankar.. Hoppas det är ok. Det blir lite som en dagbok för mig med fokus på träningen då förstås :) samt kosten

Registrerad: 2008-05-02

Hej! Låter jättetråkigt det där med coachträningen och att det gick så "fel". Men har du funderat över varför du egentligen bad om ursäkt? För det låter som om hon hade kunnat förklara sig också, och kanske be om ursäkt hon också.. För ni var ju faktiskt 2 personer som gjorde att träningen blev så stel och konstig.
Sen, en bra ände att börja med sina problem är alltid du själv. För att kunna fungera och prestera är det nog viktigt att du mår bra själv, annars funkar det inte i längden. Man kan ge inte ge 100% om man inte är 100& själv.

Hoppas jag gjorde mig lite förstådd iallafall.. Jag vet hur det är. Ta hand om dig!!

Filippacecilia skrev:

Hej! Låter jättetråkigt det där med coachträningen och att det gick så "fel". Men har du funderat över varför du egentligen bad om ursäkt? För det låter som om hon hade kunnat förklara sig också, och kanske be om ursäkt hon också.. För ni var ju faktiskt 2 personer som gjorde att träningen blev så stel och konstig.
Sen, en bra ände att börja med sina problem är alltid du själv. För att kunna fungera och prestera är det nog viktigt att du mår bra själv, annars funkar det inte i längden. Man kan ge inte ge 100% om man inte är 100& själv.

Hoppas jag gjorde mig lite förstådd iallafall.. Jag vet hur det är. Ta hand om dig!!

hej!

Nja, alltså jag vet inte om du har läst  min tråd om mitt problem i "näringslära" då jag berättar allt. Så själva träningen var alltså inte stel pga av att träningen utan ett helt annat problem! Som är vädigt stora..

ja, jag själv måste ta tag i mina problem, jag vet inte riktigt hur jag ska börja, men en psykolog är ett måste!
tack :)

onsdag 28 maj

Idag tränade jag tidigt på morgonen, vid 9.00 ;) Körde stenhårt tennis 2timmar. gick väldigt bra faktiskt. Men jag känner mig lite tung :( Därför har jag tänkt att gå ner till 67kg till att börja med. jag tror det kan vara bra, att ha 28% i fett är kanske inte helt 100 om jag ska lyckats helt!

Så därför så ska jag börja äta mindre. Iallafall försöka göra mitt bästa då jag inte har någon våg att väga maten jag äter.

frukost: 1dl havregrynsgröt med linfrö
träningsmål: 2 bananer + 1 äpple
lunch: tonfisksallad vet inte hur mkt jag fick i mig men blev lagom mätt, lite hunger kvar efter måltiden
mellanmål: te med smörgås, skinka
mellanmål 2: 3 smörgåsar med skinka
middag: färskpotatis med 1 fjärilskotlett och lite kål

Känner hunger nästan hela tiden och förhoppningsvis var detta ca 2500 kcal . Dock har jag proppat i mig lite mer potatis än nödvändigt :( 

mått: gymmets våg: 73,2kg
bmi: 24,2
fettprocent: 28%
muskelprocent: 32%

Mål: att gå ner till 67kg och dra ner fettprocenten! bli lättare!!

Igår kväll kom min kära fader och jag på att vi ska utmana varandra  i olika styrkeövningar! Han har nämligen sag att han ska börja träna 1-2ggr i veckan på ett gym. Vilket var ca 5-6 minst han var på ett gym senast. För att motivera honom att verkligen GÅ dit så sa jag till honom att jag utmanar honom  följande grenar:
• chins
• dips
• bänkpress
• benpress

I början av december ska vi alltså ha kampen, dvs har jag ca 7 månader på mig att förbättra mig i dessa!
Jag ska till gymmet idag och maxa för att få en bild av hur mycket jag klarar nu. Jag måste helt enkelt slå honom!!!! :P

Så, jag ska köra ännu hårdare fys nu när jag har en bra mål! :)

Från: Hoby-town
Registrerad: 2008-03-30

Shit, sådant är kul. Har själv en dröm om att slå min pappa i Göteborgsvarvet, men löpning är inte riktigt min grej;). Ska dock ta tag i det nu när jag tröttnat på cyklingen. Du får skriva upp dina resultat sen i de olika övningarna =).

Sidor: 1 … 4 5 6 7 8 … 81  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB