Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Träning - vanliga frågor och svar

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Frank Tommy skrev:

Just styrkeojämnheter och liknande kanske kan jämnas ut med hantelpress? Nervbanorna får väl arbeta lite annorlunda? Det är positivt för min del eftersom min egna bröstmuskel inte svarar lika bra som den andra.

Visst kan det vara bra, men att du är osymetrisk bevisar bara att du är som 100% av den resterande befolkningen på jorden. Och det är inget som hantelpress kommer jämna ut. Ju mer massa du lägger på dig, desto mindre kommer skillnaden visuellt vara - men den kommer alltid finnas kvar mer eller mindre.

Nu förutsätter jag att du har ett i övrigt bra utförande på dina pressar. Pressar du snett kan det mycket väl rendera i att ena halvan måste arbeta mer. Dock brukar kroppen vara ganska duktig på att jämna ut obalanser i ett sådant fall. Men ja, se till att du har en bra teknik och att du ligger stadigt på bänken.

Registrerad: 2008-04-22

Cybercowboy skrev:

Visst kan det vara bra, men att du är osymetrisk bevisar bara att du är som 100% av den resterande befolkningen på jorden. Och det är inget som hantelpress kommer jämna ut. Ju mer massa du lägger på dig, desto mindre kommer skillnaden visuellt vara - men den kommer alltid finnas kvar mer eller mindre.

Okej, tack för förklaringen. Det är väl ofta man själv som är självkritisk och tycker att alla andra är bättre och mer symetriska. Men det är sant det du skriver.

Cybercowboy skrev:

Nu förutsätter jag att du har ett i övrigt bra utförande på dina pressar. Pressar du snett kan det mycket väl rendera i att ena halvan måste arbeta mer. Dock brukar kroppen vara ganska duktig på att jämna ut obalanser i ett sådant fall. Men ja, se till att du har en bra teknik och att du ligger stadigt på bänken.

Jag har inte kört hantelpress så mycket, men tekniken är hyfsad men kan bli mycket bättre. Bra teknik och stadigt på bänken, ungefär som bänkpress?

En grej till, vet inte om det var du eller nån annan som skrev att bänkpressträning sätter igång en högre produktion av tillväxthormoner än vad hantelpress gör. Själv tror jag att det där är marginellt. Det borde inte ha någon större inverkan på hlheten och träningen eller? Börjar tröttna på bänk och efter korttidsmålet tänmkte jag mig hantelpress istället. Det är roligt och tar bra och tja, jag orkar inte med bänk.

Frontdeltat, var sitter det? Ska det tränas med vid hantelpress, då hantalrna inte biter där? Triceps bör också tränas mer?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Frank Tommy skrev:

En grej till, vet inte om det var du eller nån annan som skrev att bänkpressträning sätter igång en högre produktion av tillväxthormoner än vad hantelpress gör. Själv tror jag att det där är marginellt. Det borde inte ha någon större inverkan på hlheten och träningen eller? Börjar tröttna på bänk och efter korttidsmålet tänmkte jag mig hantelpress istället. Det är roligt och tar bra och tja, jag orkar inte med bänk.

Jag vågar satsa en hel del på att det bara är marginellt, ja. Själv har jag för tillfället bytt ut bänkandet mot hantelpressar just för variationen, men kör ändå 2 set bänk per pass med lättare vikter där jag fokuserar på fart, bara för att inte tappa tekniken.

Frontdeltat, var sitter det? Ska det tränas med vid hantelpress, då hantalrna inte biter där? Triceps bör också tränas mer?

Frontdeltan = främre delen av axelkulan. Det är knappast en kroppsdel som behöver specifik träning, någonsin. Den får i princip alltid tillräckligt med stryk antingen i hantel/bänkpressar eller i den "vanliga" axelträningen.

Lajne skrev:

Jag vågar satsa en hel del på att det bara är marginellt, ja. Själv har jag för tillfället bytt ut bänkandet mot hantelpressar just för variationen, men kör ändå 2 set bänk per pass med lättare vikter där jag fokuserar på fart, bara för att inte tappa tekniken.

Tack. Bra att det är marginellt. Om jag själv byter ut så kommer jag satsa på hantelpressar istället för bänkpress.

Lajne skrev:

Frontdeltan = främre delen av axelkulan. Det är knappast en kroppsdel som behöver specifik träning, någonsin. Den får i princip alltid tillräckligt med stryk antingen i hantel/bänkpressar eller i den "vanliga" axelträningen.

Tack, då var jag på rätt spår i tankarna. Då påverkas trots allt inte överkroppsstyrkan mycket av ett byte till hantelpressar.

Hur påverkas man om man efter att ha tränat med ganska hög frekvens går ner till låg frekvens. Exempelvis ett program där man kör flera muskelgrupper rätt ofta men inte till fail, och sedan växlar till max-ot? Kan fungera bra eller? Jag börjar bli sliten på mitt högfrekvensprogram, både psykiskt och fysiskt.

Webbsida

Frank Tommy skrev:

Hur påverkas man om man efter att ha tränat med ganska hög frekvens går ner till låg frekvens. Exempelvis ett program där man kör flera muskelgrupper rätt ofta men inte till fail, och sedan växlar till max-ot? Kan fungera bra eller? Jag börjar bli sliten på mitt högfrekvensprogram, både psykiskt och fysiskt.

Matti skrev:

Håll dig till trådens ämne, tack!
Den här tråden ska endast användas för att posta bidrag till FAQ:en. Irrelevanta inlägg kommer att raderas.

Registrerad: 2008-01-23

Tjo, många säger att om man tränar med för tunga vikter så kan man sluta växa. Så min fråga är vad händer om jag tränar med min egen kroppsvikt och gör armhävningar, situps, pullups och liknande övningar? Finns det risk att jag kan sluta växa då ? :D

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Testa och sök på forumet. Ja lovar dig att du finner svaret vid ditt första försök.

Sök: styrketräning växa ung

Registrerad: 2008-05-23

Det funkar inte att spra en signatur, går det att åtgärda?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Nej. Vi har valt att inte ha den funktionen.

Registrerad: 2008-05-23

Honn skrev:

Nej. Vi har valt att inte ha den funktionen.

Det förklarar ju saken, tack då.

Registrerad: 2007-11-01

Svartmetall = Franktommy är jävla klart. Satans troll. ;)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

varför är just det här forumet utsatt för så jädrans många troll hela tiden egentligen? jag förstår verkligen inte hur det kommer sig att alla såna varelser söker sig hit. under min korta tid här så har jag varit med om 7-8 användarnamn som varit troll, uppdelat på 3-4 pers någonstans. och då nämner jag inte hypertrollet som "väger 150 och älskar pizza".

Registrerad: 2008-06-06

Hej.
Jag är 15 år och undrar om det verkligen är nödvändigt att träna hårt för att få lite muskler?
Folk brukar säga att jag är breddare än andra, är det verkligen svårare att få magmuskler då?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Du har alldeles säkert lite muskler och magmuskler har du till 100%, Muts. Frågan är bara hur muskelfästena sitter och hur mycket fett som täcker över dem!

Registrerad: 2008-03-24

Sami boy skrev:

Tjo, många säger att om man tränar med för tunga vikter så kan man sluta växa. Så min fråga är vad händer om jag tränar med min egen kroppsvikt och gör armhävningar, situps, pullups och liknande övningar? Finns det risk att jag kan sluta växa då ? :D

Nej det är rent bullshit :) träna på så mycket du orkar!

Registrerad: 2008-08-06

Jag chansar på att det är okej att ställa min fråga här.

Jag styrketränar på gym några gånger i veckan, och springer några gånger i veckan. Börjar få vansinnigt ont i mina vader efter löppassen. En smärta som inte ger med sig helt lätt. Jag antar att det helt enkelt beror på att jag väger lite för mycket, och de tar lite för mycket stryk. Bör jag köra mycket vadpress på gym för att förebygga (i.s.f. stående eller sittande?), eller bör jag inte köra vadpress alls då det bara bidrar till överansträngningen? Tacksam för svar.

Från: olika, variation är ju viktigt
Registrerad: 2006-09-14

gissar på att nån här har sätt into the wild? ;) bra film :)

Indeed har jag sett filmen. Ska dessutom sätta mig till ro med boken i morgon.

Men åter till rätt ämne... :)

Webbsida

Framsida eller baksida av vaden? Dvs, gör det ont i området kring skenbenet (och isf på insidan eller utsidan) eller gör det ont där bak i den stora köttmassan? Denna köttmassa är f.ö. även känd som m. gastrocnemius och m. soleus, om det är mer beskrivande för dig:P

Oj, nu sätts mina anatomikunskaper på prov. Mitt huvudsakliga problem är värken på baksidan av vaden. Jag skulle säga att det inte är "den stora köttmassan" som gör ont, utan området under. Alternativt nedre delen av den stora massan.

Om jag böjer knät, och samtidigt lutar mig aningen framåt (så att tyngdpunkten hamnar rakt på vaden) framträder smärtan jag menar. Går det här att förstå? :)

Ibland får jag även ont i "benet" eller framsidan av vaden när jag promenerar raskt. Något jag misstänker kallas benhinneinflammation. Korrekt? Jag har dock inte upplevt något samband mellan smärtorna, de har aldrig kommit samtidigt eller i anslutning till varandra.

Webbsida

Jag gissar ont i hälsena på smärta nummer ett, och ren och skär mjölksyra/överansträngning i tibialis anterior på smärta två. Benhinneinflammation brukar nämligen dels inte uppträda vid gång om den inte är långt gången, ursäkta ordvitsen, och dels gör den definitivt ont vid löpning också isf. Tibialis anterior är en muskel på framsidan av vaden precis bredvid skenbenet som jobbar framför allt med att dämpa steget när du sätter ner foten med hälen först. På tunga och/eller lata människor är den inte van vid belastningen som kroppsvikten ger, och därför gör den ont när man använder den. Lite som att det gör ont att dra en 20-reppare knäböj efter en månads vila från gymet:P Inget att oroa sig för alltså.
Angående hälsenan, som jag har undvikit i allt mitt rabblande, så har jag ingen aning. Eller rättare sagt, jag antar att det är där det gör ont, men jag har ingen aning om varför eller vad som bör göras åt det^^. Du får hoppas att nån med kunskap som överstiger min minst sagt mediokra sådana kommer in och hjälper dig på den punkten:)

Jag kom just in från ett ganska lätt pass löpning. Eller, det var tänkt att vara lätt, men det blev tydligt ganska snabbt att benen inte skulle hålla med. Jag är rädd att jag ganska kraftigt underskattat överansträngningen, eftersom det knappt fanns den muskel/led som inte fullkomligt skrek åt mig att sluta.

Jag tog också och undersökte vadproblemet lite noggrannare, och får nog ändra mina uppgifter. Smärtan sitter faktiskt närmare "framsidan" än vad jag först upplevt. Och när jag, direkt efter passet, klämde med fingrarna längsmed skenbenet  (mellan benet och vadmuskulaturen) märkte jag att det var ömt som f-n.

Jag känner mig lite uppgiven. Betyder det här att jag helt enkelt måste lägga av med löpningen och benpassen på gymmet tills benen återhämtat sig?

Senast redigerat av AlexanderSupertramp (2008-08-06 18:51)

Webbsida

Finns lite olika varianter. Nu lider jag av en regelrätt benhinneinflammation, inga konstigheter, men det som min halv-coach inom löpning verkar ha velat att jag ska göra är att hela tiden vänta tills smärtan lägger sig på en vettig nivå (dvs där den inte känns förrän jag har sprungit nån km) och sedan dra ett nytt pass, och på det sättet långsamt öka löpvolymen samtidigt som smärtan så sett minskar. Med just benhinneinflammation finns det ett antal anledningar till varför löpvana minskar den, men så är det helt enkelt.

I vilket fall, jag tycker att det finns två saker du kan och bör göra. Det första är att vila tills du inte känner av det, och sedan springa, känns det när du springer så vilar du igen, och upprepa tills smärtan går bort. Det andra är att, om du inte redan har gjort det vill säga, fixa ett par bra skor och om nödvändigt även ortopediska inlägg till dessa.
Det tredje, som jag inte tänkte på när jag skrev "två saker", är att gå ner i vikt. Mindre vikt -> mindre slitage, med den vackra bonusen att du får en större syresättning mätt i ml syre per volymenhet kroppsmassa. Eller uttryckt i klarspråk, din kondition förbättras av själva viktnedgången i sig. Och det är ju alltid kul att bli bättre:)
Benpassen på gymet, well, gör samma sak som med löpning. Men en skada som skapas av löpning blir inte alltid irriterad av gymträning (även om den kanske känns då) och tvärtom. Gör det satans ont ska du givetvis inte träna, men jag tror du ska kunna styrketräna som vanligt. Mina erfarenheter av löpning + benträning kombinerat säger att knäsena/brosk i knät/knän i allmänhet är det man ska vara mest uppmärksam på vid en sådan kombination.

Senast redigerat av Lajne (2008-08-06 19:28)

Tack för ett så bra svar! Det känns skönt att höra att även om det är en benhinneinflammation så behöver det inte betyda vila i ett halvår. Jag ska prova förslag #1. Hyfsade skor har jag nog (asics löpdojor). Gå ner i vikt borde väl gå, men jag har inte så mycket fett på kroppen. Så det vore väl att sluta styrketräna för att få bort muskler. Något jag får överväga antar jag.

Problemet har ytterliggare en dimension. Jag är ganska kraftigt deprimerad, och en av de få sakerna som får mig att inte ta ett rep och gå ut i skogen s.a.s. är att få knyta på mig skorna och tvinga fram det där endorfinruset. Så att vila är problematiskt... :) Men jag ska inte tråka ut er. Återigen, tack.

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB