Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Hej!
Min Chef har gått ner 27kg sen februari och blivit lite av en amatör expert vad gäller näringslära.
Han babblade på om att insulinet var det viktigaste av allt när det kommer till muskelbyggande, därför att det "låser upp muskelcellerna" och "gör att de kan bränna energi".
Jag har försökt hitta någon bra läsning om det, men hittar inte så mycket.
Kan någon förklara vad insulinet gör och hur viktigt det är? Vad framkallar insulin? Bara socker?
Han sa att om man ska kunna bygga muskler lätt så måste man vara insulinkänslig tex..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin
För proteinsyntesens skull kan insulinnivåerna vara närmre vad de är vid fasta utan att p.syntesen påverkas negativt.
Insulin stimulerar cellerna till att plocka upp näringsämnen (glukos och protein) från blodet. Att använda insulin som utgångspunkt när man förklarar näringsbehov för en styrketränande är en aning fel, bland annat därför att näringsintag runt träning är det absolut viktigaste du kan tänka dig samtidigt som det är en period då insulinsvaret på maten är minimalt. Övrig tid på dygnet spelar insulinsvaret på maten dessutom ingen större roll, därför att även andra cellet (t.ex. fettcellerna) stimuleras till näringsupptag av insulin.
Glukos, aminosyror och fettsyror* glömde Lajne.
Fria fettsyror lagras iofs in helt utan insulin. Eller gällde det bara fettcellerna?
Insulinet påverkar fettsyror och fettmetabolismen.
Hur då? Har bestämt för mig att fria fettsyror lagras in helt utan insulin, och att det är därför som fettintag inte heller motiverar något insulinpåslag.
Insulinet inhiberar lipolysen totalt vid en otroligt liten ökning av mänden insulin i blodplasman. Samt så trycker insulin in fett i fettcellerna och rensar blodet på fettsyror. För att ge plats åt glukosen.
Men du har rätt i att fett lagras in oberoende av insulin. Via acylationsstimulerande protein (ASP) som aktiveras till viss del av insulin men även vid blotta närvaron av kylimikroner i blodplasman. Dessutom ökar närvaron av ASP LPL-aktivitet.
Jaha där ser man
Tack för förklaringen. Som vanligt när du väl tar dig tid att skriva lite mer utförligt blir det ett perfekt svar:)
Oj...
Kan någon ge en förklaring som jag kan förstå?
Vad höjer insulinnivån? Vad sänker den?
Vad exakt är glykos? Är det rent socker (kolydrater) eller?
Kan man säga att insulin talat om för muskelcellerna att ta upp kolydrater och bilda glykogen alltså? Med andra ord ladda om, alternativ lagra energi?
Senast redigerat av Hedlund01 (2008-05-21 22:44)
Vad höjer insulinnivån?
Blodglukos, dvs. blodsocker och aminosyror närvarande i blodplasman. Blodsockret/aminosyrorna kommer antingen från kroppens lager eller från munnen.
Vad sänker den?
Den sänker sig själv. Men det viktigaste är att den har antagonisthormon, som arbetar mot den, t.ex. glukagon och adrenalin.
Vad exakt är glykos?
Glykos = glukos = druvsocker. C6H12O6. En enkel sockerart, ja.
det disskuteras även livligt att aspartam kan höja insulinnivåerna i blodet =D
Så en sötsak efter träningen gör upptaget av tex proteindrinken effektivare? (jag vet att en gainer innehåller socker, men för resonemangets skull..)
Hedlund01 skrev:
Så en sötsak efter träningen gör upptaget av tex proteindrinken effektivare? (jag vet att en gainer innehåller socker, men för resonemangets skull..)
Nej. Post #2.
Ah!!!
Ja, visst är det hemskt att man inte bygger megamuskler av att äta godis? Tycker jag med ...
Kan kroppen producera för mycket insulin?
Vad händer i sådana fall?
Är du insulinresistent, och kroppen pumpar ut mer insulin än vad som är normaltnär man är frisk, så händer ingenting.
Är du frisk, så sjunker blodsockret för mycket.
zartok skrev:
Vad kom man fram till? Och var?
Alltidxx skrev:
zartok skrev:
Vad kom man fram till? Och var?
Om det gör det så gör det det så otroligt lite så du behöver inte bekymra dig! =)
Har jag förstått det rätt?
När man äter/dricker någonting som innehåller kalorier/energi producerar Betacellerna i Bukspotskörteln Insulin. Insulinet i sig åker runt i blodet och "stimulerar"(befaller?) kroppens vävnader och organ att plocka upp glukosen som blir till efter att kroppen brutit ner maten. Alla vävnader och organ behöver glukos/energi för att orka vara funktionella. När organen och vävnaderna har fått vad de behöver åker resterande glukos till fettcellerna i kroppen - därav viktökning i form av fett.
Äter man 2 chokladkakor får du i dig mycket "snabb energi" som fort omvandlas till glukos och åker ut i blodet. Kroppen producerar då mycket mer Insulin är normalt och för att justera detta utsöndrar kroppen adrenalin...
Är det när kroppens vävnader och organ tar åt sig för mycket glukos för snabbt som man kan känna ett sockerrus?
...- Det inte organen/vävnaderna behöver lagras i fettcellerna. Personer som väldigt ofta äter "snabb energi" har en högre produktion av Insulin - för hög. Därav kan man få Typ 2 Diabetes. På en person som har Typ 2 Diabetes reagerar kroppen starkt när denne stoppar mat i munnen, och producerar därför (för) mycket Insulin för att förbereda sig på att ta hand om glukosen som kommer från maten.
Hur rätt har jag?
Jag tror inte fett stimulerar någon insulinproduktion, men jag är osäker, någon annan får svara på det. Annars tror jag att allt med kcal stimulerar insulinfrisättning, dock omvandlas inte allt till glukos utan också fria aminosyror trycks in i cellerna.
Insulinet "befallar" inte vävnader utan sätter sig som en nyckel på en kanal som öppnas och släpper in valda ämnen.
Typ 2Diabetes har vad jag vet att göra med att kroppen slutar reagera på insulin och därför höjs ens blodsocker väldigt starkt, men man har ingen energi ändå eftersom energin inte når in i cellerna.
Ja just det. Det stod längre upp om fett och Insulin. När du äter en fettrik kost med mättade fetter lagras det lättare än en fettrik kost med fleromättade. Varför? För att kroppen ska lagra fett behövs det inte insulin som "öppnar" pärleporten till fettcellerna, utan de hittar dit själva.
Det är de fria Aminosyrorna som bygger muskeln?
Typ 2 Diabetes är då kroppen producerar för lite Insulin(läste det precis på en sida). Jag har inte lyckats läsa någonting om hur Typ 2 Diabetes och övervikt hänger ihop. Är det för att man ofta tvingar kroppen att producera så mycket Insulin att man tillslut pajar produktionen?
Shanghai skrev:
Ja just det. Det stod längre upp om fett och Insulin. När du äter en fettrik kost med mättade fetter lagras det lättare än en fettrik kost med fleromättade. Varför? För att kroppen ska lagra fett behövs det inte insulin som "öppnar" pärleporten till fettcellerna, utan de hittar dit själva.
Makes no sence.
Det är de fria Aminosyrorna som bygger muskeln?
Muskeln är aminosyror.
Jag har inte lyckats läsa någonting om hur Typ 2 Diabetes och övervikt hänger ihop. Är det för att man ofta tvingar kroppen att producera så mycket Insulin att man tillslut pajar produktionen?
Det är för att övervikt leder till insulinresistens som leder till diabetes.