Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 3 4 5  

Sötningsmedel!

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Englund skrev:

Gustav N skrev:

Englund skrev:

Jag hänvisar fortfarande till att insulinfrisättningen är proportionell mot energimängden (edit)av ett visst ämne(edit). Och eftersom små intag av aspartam inte triggar insulinutsöndringen så bör således inte större mängder heller göra det.

Det där är ju jävligt kontroversiellt. Studierna du refererar till svarar inte på det.

Förvisso. Men vad säger studierna du inte refererar till? Säger de något annat kanske?

Som jag skrev tidigare har det inte gjorts några studier varför jag inte kan referera till några. Utsöndrar 3 kg lakritsbåtar insulin? I så fall vill jag ha studier på det tack.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

du kan inte referera till studier som styrker det du skriver, men andra kan referera till studier som styrker det motsatta. visst förstår du vart skon klämmer?

igen, metanol och insulinutsöndring? någon som har det i huvudet, eller något undersökning på det hela?

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Gustav N skrev:

Utsöndrar 3 kg lakritsbåtar insulin? I så fall vill jag ha studier på det tack.

Nej. 3 kg lakritsbåtar utsöndrar inte insulin.

Edit: Jag orkar inte vara cpdryg. Så jag är väl lite halvdryg då :)
Man måste äta lakritsbåtarna för att insulin ska utsöndras.

Senast redigerat av Englund (2008-05-22 12:44)

bara för att fortsätta på samma nivå av humor: även när du ätit dom så utsöndrar lakritsbåtarna inte insulin, det har kroppen en egen mekanism för att göra ^^ bukspottsköteln utsöndrar däremot insulin när man ätit lakritsbåtarna.

zartok skrev:

du kan inte referera till studier som styrker det du skriver, men andra kan referera till studier som styrker det motsatta. visst förstår du vart skon klämmer?

igen, metanol och insulinutsöndring? någon som har det i huvudet, eller något undersökning på det hela?

Men herregud, ingen har refererat till studier som styrker det motsatta.

Eftersom ingen här verkar veta vad de snackar om tog jag upp saken med brorsan. Han hävdade i princip samma sak som Englund; att aspartam inte utsöndrade något insulin i princip alls, oavsett mängd på grund av dess struktur. Jag ville ha en jämförelse med glukos och skrattade han bara och sade att 1000 kcal aspartam (om det nu över huvud taget skulle trigga några insulineffekter) inte skulle vara tillnärmelsevis så insulintriggande som 1000 kcal glukos. Han lade däremot till att allt som töjer magsäcken (om jag minns rätt?) triggar insulineffekter och menade att man måste skilja mellan insulintriggande och insulintriggande.

Edit: Btw, jag fick 100 kg havrekli (gratis!) av honom idag. Kyssar ;)

Senast redigerat av Gustav N (2008-05-22 14:34)

allt som töjer magsäcken? skulle det betyda att vatten i mängder (så mycket att det töjer magsäcken) skulle trigga insulin. det låter... intressant iaf. men jag antar att han inte menade det så bokstavligt?

Registrerad: 2007-03-03

Jag frågade min mamma!!!!!!!!! HON SA ATT JAG HAR RÄTT!!!!!!!!!!!!!!1

zartok skrev:

allt som töjer magsäcken? skulle det betyda att vatten i mängder (så mycket att det töjer magsäcken) skulle trigga insulin. det låter... intressant iaf. men jag antar att han inte menade det så bokstavligt?

Han förklarade mycket kring det men jag snappade inte upp så mycket i och med att jag inte har några direkta förkunskaper.

@Svea: Vad har din mamma för utbildning då?

Senast redigerat av Gustav N (2008-05-22 15:57)

Biologi-/kemiutbildning. Vad spelar det för roll?

Vad har din bror för utbildning?

jag har letat efter metanol och insulineffekter, men inte funnit något. det enda som står är mer eller mindre att träsprit är galet farligt och ett par cl kan skada eller döda en om det dricks rent.

så, finns det verkligen ingen här inne som känner till om metanol i små doser ger insulinförhöjningar i blodet? gör det det så borde disskutionen vara finito egentligen, eftersom aspartam släpper metanol när man äter det.

I Svea I skrev:

Biologi-/kemiutbildning. Vad spelar det för roll?

Ok. Undrade bara om det fanns någon substans i ditt uttalande.

Min bror har inte fått sin examen än, 1 år kvar.

Registrerad: 2006-08-28

zartok skrev:

Jag skulle bli mycket förvånad om det fanns en studie på det med tanke på att det är inte är direkt hälsosamt. Snarare dödligt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol

det är där jag läste som metanol efter det att jag läste att aspartam utsöndrar det efter att det hettats upp i över 30 grader. jag tänkte att det kan påvisa om det finns en insulinhöjning eller inte, men troligtvis inte.
dock så blir jag skrämd av att veta att ett så potent gift som metanol finns i ett så vanligt sötningsmedel som aspartam. ett par cl kan vara dödande, så hur mycket aspartam är ett par cl metanol?

ok, även om det inte är lika farligt när det är utblandat som rent så lär det inte vara bra för en. varför vill man inte använda sukralos istället?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Aspartam ger i allmänhet en mer naturlig sötma än sukralos, som iaf enligt mig smakar ren skit:P Dessutom är det enormt små mängder aspartam man får i sig, ska du överdosera metanol via intag av t.ex. coca zero så lär du dö av vätskeförgiftning långt innan du kommer upp i några farliga mängder metanol:)

Sidor: 1 … 3 4 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB