Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Har läst massa trådar om detta men blir bara mer och mer förrvirrad.
Dels finns det dom som säger att det inte spelar någon roll när man äter, det viktiga är den totala summan kalorier per dygn.
Sen finns det en annan halva som säger att man ska äta var tredje timme och att näringstiming är extremt viktigt.
Vad är det som är rätt? Står säkert förklarat men det är lätt att tappa bort sig när fackspråket blir allför avancerat.
Min "standard-dag" ser ut så ungefär såhär
Frukost: 500kcal
Middag: 1000kcal
kvällsmat(efter träningen): 2500kcal
Kan tillägga att jag syftar på muskelbyggandet, inte humör och dylikt =)
Måltidsfrekvens och näringstajming är 2 helt olika saker.
Person A tränar inte utan är en soffliggare, han gör av med 2500kcal om dagen och han äter allt i en måltid på sena eftermiddagen när han kommer hem från jobbet. Inga konstigheter här.
Person B tänker på sin hälsa och har tagit sitt ansvar att börja styrketräna som en riktig karl! Han brukar träna vid 17-tiden direkt efter att han slutar jobbet. Om INTE person B äter någon innan sitt träningspass kommer ha vara i katabolt tillstånd under hela sin träning, något som kunde minimerats (eller undvikts helt med Esa Pro?) om han tex hade tagit en gainer direkt innan eller kanske ätit en lagad måltid mat 2-3h innan. Efter passet är det viktigt att Person B fyller på med energi så kroppen kan återhämta sig, fylla på glykogenlagrena och bygga upp muskulaturen. Därav är det mer eller mindre ett måste att han fyller på med mer energi efter passet om han inte vill förlora sitt absolut bästa och mest anabola tillfälle att bygga upp kroppen. OM person B nu varken hade ätit innan / under eller de kommande timmarna efter passet så hade resultatet av gymbesöket varit mer eller mindre 0.
Ojdå har trott att det är samma sak hela tiden. Att man ska äta efter träning är ju uppenbart, men borde inte det bästa vara att lägga merparten av maten efter träningen istället för att småäta hela tiden?
http://www.halso.info/forum/t-29923.html
Står det inte det motsatta emot vad du just skrev High school boy? Står bla att man inte hamnar i katabolt tillstånd när man tränar utan mat.
Som sagt är riktigt vilsen, finns det två "läger" av uppfattningar eller är det jag som inte kan läsa?
Där står exakt vad hsb skriver förutom delen om att käka före, något som efter att den tråden skrevs visade sig vara fel, dvs hsb har den nyare och rättare informationen i det här fallet:)
Okej tack för svaren! Och det visade sig att det var jag som inte kunde läsa... DOH
Man får säga att jag är ganska benägen att prova "nya" dieter, och sen jag startade min sundare liv för två år sen har jag hunnit med att gå ner i vikt mha Atkins, vanlig 6-måls diet, och nu sist IF (Intermittent Fasting, dvs all mat inom en 6-timmars period på dygnet). Jag har även misslyckats att gå ner i vikt med ett försök med kaloriunderskott på vardagar, och överskott på helger. Alla mina dieter har varat 3 månader eller mer.
Så, nu äter jag ca hälften av mina kalorier kring lunch, och andra hälften efter gymmet vid 18-tiden.
Hungerskänslorna är betydligt "bättre" nu än på 6-måls dieten, då var jag konstant hungrig, nu får jag faktiskt två st tillfredsställande mål om dagen. Hungern på morgonen/förmiddagen försvann efter ett par dagar in i dieten.
Mentalt och träningsmässigt märker jag ingen större skillnad. Jag får känslan av att jag tappade mer muskler på 6-målsdieten, men det har jag inte riktigt belägg för utan måste prova en till 6-måls diet innan jag kan säga hur jag fungerar.
En bra fördel med IF är dock allt förberedande med mat (eller avsaknad av detta). Jag måste kontrollera min kost noga för att faktiskt gå ner i vikt, och dessa 6 mål om dagen var jobbiga att förbereda och hålla koll på. IF typen av diet är enklare självklart då med endast två mål...
Kort och gott, jag kommer köra vidare med IF typ av diet, fungerar bra för mig. Ser framemot att testa vid viktuppgång. Men jag kommer även lägga in "vanlig" diet i framtiden för att kontrollera ev skillnader.