Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

bygga muskler vid viktnedgång! återigen :(

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Tycker det kan bli lite väl flummt då och förstora gap. Kan ju ligga minus 2-3 dagar i veckan och masser plus de 4-5 andra. :-/ Det tror jag inte på. :P

Registrerad: 2004-09-02

Låter ju dumt att säga att man ligger på kcal överskott bara för man precis stoppat i sig något fastän du inte ätit något under hela dagen :P

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Frontline-warrior skrev:

Herr Oberst skrev:

Istället för att ge egna svar så kan du väl lägga upp rena bevis som stödjer dina påståenden

Jag har inga studier tillgängliga. Alla är välkommna att komma med motbevis, det har ingen lyckats med hittils. Lyckas nån så lovar jag att hålla igen min käft och hålla "mina" metoder för mig själv

Empiriska studier räcker väl?

Om du år efter år lyckas bygga muskler på underskott är jag den första att gratulera till vinsten i genetik-lotteriet. Det är teoretiskt möjligt, men som bekant går teori och praktik inte alltid hand i hand. Så att lyckas med det i praktiken är det få som lyckats med fler än en gång (undantaget som bekräftar regeln).

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Det finns en studie som kollat hur bra det går när man försöka bygga muskler under diet. Ingen av deltagarna ökade muskelmassan. Tyvärr hittar jag så klart inte den nu.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2005-12-22
Webbsida

Jag har legat ganska still i vikten i ca 10 månader. Under den tiden har jag lagt på mig muskelmassa och gått ner i fettprocent. Under den perioden har jag varken deffat eller bulkat utan kört med mer mat i samband med träningspass och mindre mat resten av tiden. Dvs väldigt korta perioder av bulk och deff beroende på hur man ser på det.

Jag är medveten om att jag skulle uppnå större resultat med riktiga bulk och deff perioder men det är inte det som jag är ute efter. Jag är nöjd med att bygga i min egen takt och "samtidigt" minska i fettprocent. Är inte heller jättestrikt med maten, annars hade jag fått ännu bättre resultat men man måste leva och ha kul också. =)

Det där med att bygga muskler och minska i fettprocent "samtidigt" kan ju självklart diskuteras i all oändlighet.

Man kan ligga på underskott före varje träningspass och överskott efter träningspassen. Totalt sett kommer man då att ligga på plus minus noll från träningspass till träningspass när det gäller under och överskott. Resultatet blir mer muskler och mindre fett. Vad man äter och när är självklart viktigt till en viss grad när man vill göra det. Försöker äta proteinrikt och undvika mättade fetter. Tränar ca 3 gånger i veckan, på sistonde har det blivit ännu oftare.

Jag har inga undersökningar för att styrka detta, skriver bara från egen erfarenhet.

Under 16 Maj har jag en liten bild av ryggen.
http://rikluz.bilddagboken.se
Lite flumbild då jag hade inte tänkt länka den här men det visar min dagsform litegrann iallafall.

Alltid lika intressant att läsa andras tankar om det här ämnet. =)

Registrerad: 2004-09-02

Hehe tycker din teori om att:

"Man kan ligga på underskott före varje träningspass och överskott efter träningspassen. Totalt sett kommer man då att ligga på plus minus noll från träningspass till träningspass när det gäller under och överskott."

Inte är så jättesmart.... du lurar inte kroppen så lätt, ligger du på underskott före passet kommer du ju att vara svarage och bryta ner mer muskler än om du åt mer före passet och om du äter så hela dagarna blir det nog ingen större skillnad på att äta lite med lite jämnare calorie-fördelning :P

Edit: I själva verket ligger du på ett totalt calorie överskott eftersom du ökar i muskelmassa men inte tillräckligt mycket för att börja lagra fett (eller stoppa fettförbränningen för mycket).

Senast redigerat av h3mbr3nt (2008-05-22 01:27)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2005-12-22
Webbsida

Jag äter normal (fettsnål + proteinrik) frukost, lunch, middag varje dag samt att jag äter lite innan ett träningspass, direkt efter träning och några timmar efter träning. Brukar träna på luncherna så det blir att jag äter något mellan lunch och middag och det brukar bli ett mål efter middagen också. Med andra ord äter jag tillräckligt för att orka med träningen och sedan extra medans kroppen återhämtar sig lite. Jag har en jämn kalorifördelning så att säga men det är en jämn fördelning efter kroppens behov. Den behöver mindre mat före träning och mer mat efter. En dag då jag inte tränar äter jag mindre jämfört med en dag då jag tränar.

Min vikt varierar litegrann från vecka till vecka men så är det för de flesta som inte väger maten men totalt sett ligger jag stilla i vikt vilket också betyder att totalt sett ligger jag inte på ett kaloriöverskott.

Jag påstår inte att min teori stämmer men det är så jag gör och det ser ut att fungera för mig.

Verkar dumt att säga att antingen ökar man i muskelmassa eller så minskar man i fett... Kroppen kan ställa om sig för bägge med ganska kort varsel verkar det som även om det tar längre tid för att det ska vara optimalt.

Det smarta är att köra längre bulk och deff perioder om man vill se resultat snabbare. Samtidigt verkar det dumt att påstå att det är det enda sättet att se resultat på för att öka muskelmassa samt tappa fett. Man behöver inte bulka för att sedan deffa om man nu inte vill det. Jag har gjort det också men trivs mycket bättre med hur jag har tränat och skött min kost det sista året.

Finns många vägar till målet. =)

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Gustav N skrev:

high_school_boy skrev:

lite +1 på den.

Vecka eller 3dagar brukar ja tänka.

Ex. Ja gör av med 2500kcal per dag.

Måndag ätar jag 3000kcal

Tisdag 2400kcal

Onsdag 2800kcal

Ligger fortfarande energi+. :)

Jag räknar med 19 600 kcal/vecka. Brukar ha det nedskrivet på papper vid kylskåpet; varje gång jag käkar något drar jag av från det...

Jobbigt om du föräter dig under veckans tre första dagar ;)

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

johanw skrev:

Gustav N skrev:

high_school_boy skrev:

lite +1 på den.

Vecka eller 3dagar brukar ja tänka.

Ex. Ja gör av med 2500kcal per dag.

Måndag ätar jag 3000kcal

Tisdag 2400kcal

Onsdag 2800kcal

Ligger fortfarande energi+. :)

Jag räknar med 19 600 kcal/vecka. Brukar ha det nedskrivet på papper vid kylskåpet; varje gång jag käkar något drar jag av från det...

Jobbigt om du föräter dig under veckans tre första dagar ;)

Yep. Brukar dock ta det lugnt i början av veckan för att kunna vräka i mig när helgen närmar sig = )

Registrerad: 2006-12-30

Honn skrev:

Det finns en studie som kollat hur bra det går när man försöka bygga muskler under diet. Ingen av deltagarna ökade muskelmassan. Tyvärr hittar jag så klart inte den nu.

Jag tror på dig, men minns du nåt annat än bara resultatet från studien ? jag är nyfiken på vad dom gjorde för fel

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Skriv en bok och bli rik FW

Cybercowboy skrev:

Frontline-warrior skrev:

Herr Oberst skrev:

Istället för att ge egna svar så kan du väl lägga upp rena bevis som stödjer dina påståenden

Jag har inga studier tillgängliga. Alla är välkommna att komma med motbevis, det har ingen lyckats med hittils. Lyckas nån så lovar jag att hålla igen min käft och hålla "mina" metoder för mig själv

Empiriska studier räcker väl?

Om du år efter år lyckas bygga muskler på underskott är jag den första att gratulera till vinsten i genetik-lotteriet. Det är teoretiskt möjligt, men som bekant går teori och praktik inte alltid hand i hand. Så att lyckas med det i praktiken är det få som lyckats med fler än en gång (undantaget som bekräftar regeln).

Nej dina empiriska studier duger inte till då mina erfarenheter säger emot dina.

Jag har svårt å tro att alla mina vänner är genetiskt lyckligt lottade. Jag förstår inte varför de inte ska gå. Kom med argumt om du kan. Måste man ligga på kcal plus över ett helt dygn för att musklerna ska växa ? Väntar kroppen med att bygga ny muskelmassa till den 23dje timmen för att försäkra sig om att den har legat på kcal plus ?? Växer musklerna bara den sista timmen ? Vad är det som gör att man inte kan lyckas..berätta snälla jag vill verkligen förstå

Och om mina inlägg verkar provocerande så lovar jag att så är inte fallet..jag är bara trögfattad

Herr Oberst skrev:

Skriv en bok och bli rik FW

Är du också med och diskuterar ? Eller leker du bara pajjas ?

Jag bygger muskler på underskott nu. Hade inte tränat överkroppen på 6-7 månader, tappat en del med en utgångsvikt på 84 kg (nu i Mars). Nu har jag börjat smått igen med allt förutom bröstträning och både axlar, rygg, ben och armar har utvecklats som fan... På bara 2-3 månader, plus att jag nu bara väger 81 kg. Jag har alltså gått ner 3 kg men lyckats bygga ändå... Sedan vet jag att det beror på att jag varit skadad och därför lätt kommit tillbaka, men sensmoralen är att det inte är en fysisk omöjlighet att bygga på underskott som vissa vill tycka.

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Självklart handlar det om tidsperioder och inte fasta dygn. Det säger sig självt. Jag gör en förenkling: Har du haft ett underskott på 5000 kalorier under 8 dygn kommer du under de 8 dygnen inte få någon muskelhypertrofi eller total ökning av muskelmassa. Har du ett överskott på 5000 kalorier under 2 månader så kommer du uppleva en viss musklehypertrofi. Du kan inte gå ner i vikt och öka i total muskelmassa. Vid en normal viktnedgång kan man förenklat säga att du går ner 70% fett och 30% muskler om du utesluter vattenförluster. Vid väldigt bra näringstiming samt hård styrketräning kan du förändra det till en förlust av ungefär 90% fett och 10% muskler. Det är bara fake-studier från företag till kosttillskott eller träningsmaskiner som hävdat något annat.

Att något "utvecklats" betyder inte att din totala mängd muskelmassa ökat, snarare har du tappat några kilo fett + ett halvkilo muskler samt att du förbättrat fiberrekryteringen, PNS - CNS och sedan med hjälp av teknikförbättringar så "tror" du att du byggt muskler på underskott.

Senast redigerat av Babel (2008-05-22 23:38)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

WTF, babel gjorde min post obsolet innan jag hann posta den.

Babel, att säga emot lyle macdonald är ganska vågat gjort i det här fallet:P

Senast redigerat av Lajne (2008-05-22 23:36)

Lajne vad är ditt svar till Babel ? han säger att det inte går´..det finns inga undantag verkar det som. Har man tur så förlorar man tydligen bara 10% fett av den totala viktförlusten

Jag tror Babel är mer kunnig än lyle macdonalds

Webbsida

Mitt svar är att Babel måste ha fel. Det finns större auktoriteter på ämnet som har sagt att det är en fullt teoretisk möjlighet, och jag väljer att lita på dem. Och att babel skulle vara mer kunnig än lyle finner jag högst otroligt, ta inte illa upp babel:P

Senast redigerat av Lajne (2008-05-22 23:41)

Webbsida

Jag håller också med att det är teoretiskt möjligt (förutsättning: positiv kvävebalans), men jag väljer att skriva såhär för att då slipper man gå in i konversationer om saker som inte har någon praktisk tillämpning. i "riktiga" studier har det studerats och bevisats vid muskelminne, dopingämnen och personer som aldrig styrketränat samt vid väldigt långsamma viktnedgångar. Men är det inte bara lättare att säga att det helt enkelt inte fungerar?

Att något "utvecklats" betyder inte att din totala mängd muskelmassa ökat, snarare har du tappat några kilo fett + ett halvkilo muskler samt att du förbättrat fiberrekryteringen, PNS - CNS och sedan med hjälp av teknikförbättringar så "tror" du att du byggt muskler på underskott.

Jag ser vad jag ser. Sedan undrar jag hur teknikförbättringar skulle kunna göra någon visuell skillnad, samt mycket av det andra du nämner (i.e PNS, CNS, fiberrekrytering)?

Ok då säger vi att Babel har fel.

Kan du hjälpa mig med att förstå det här med "extremt feta människor" ? Vilken Bf% måste dom ligga på för att lyckas med det ? Jag själv säger att unga killar som har högre än 15%BF kan lyckas med att bygga ny muskelmassa under deff trots att dom inte är nybörjare eller lyckligt lottade genetiska monster

Gustav N skrev:

Jag ser vad jag ser. Sedan undrar jag hur teknikförbättringar skulle kunna göra någon visuell skillnad, samt mycket av det andra du nämner (i.e PNS, CNS, fiberrekrytering)?

Jag undrar också om det är måttbandet som krymper när man deffar eller om armarna verkligen växer...

Webbsida

Babel skrev:

Jag håller också med att det är teoretiskt möjligt (förutsättning: positiv kvävebalans), men jag väljer att skriva såhär för att då slipper man gå in i konversationer om saker som inte har någon praktisk tillämpning. i "riktiga" studier har det studerats och bevisats vid muskelminne, dopingämnen och personer som aldrig styrketränat samt vid väldigt långsamma viktnedgångar. Men är det inte bara lättare att säga att det helt enkelt inte fungerar?

Då var det klart, där slapp jag ifrån en väldigt jobbig debatt:P Och visst är det lättare att säga att det inte fungerar, men jag vet inte. Jag personligen föredrar iaf att ge ett korrekt svar. Saken är nämligen den att om svaret man ger inte är korrekt riskerar man alltid att någon annan ger det fullständiga, korrekta svaret och därmed kommer det ses som att vi hade fel även om vi bara menade väl. Och det hade varit enormt synd, för det undergräver lite tilltron den fantastiska källa till kunskap som det här stället och andra liknande ställen utgör:) Dessutom är det svårt för folk att nå någon djupare förståelse om man serverar dem djupare svar, vilket iofs kanske inte spelar nån större roll för de flesta men likväl är irriterande för folk som mig som vill gräva så djupt det går:P

Webbsida

Frontline-warrior skrev:

Jag undrar också om det är måttbandet som krymper när man deffar eller om armarna verkligen växer...

Till 90% ökad glykogeninlagring. 1 gram glykogen binder också ca 2,7 g vatten.

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB