Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Tips och frågor om fettförbrännare sökes

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-04-05

Hej
Undrar va ni har för erfarenhet av AMP. finns där några bieffekter?
eller om ni kan tipsa mig om någon bra fettförbrännare. Eller ska man prova lose-it?

Kan inte ta koffein så sent på kvällen(läs efter fem).
Kan man ta dem på morgonen och typ till lunch och att de ändå gör nytta?

Å amp har inte så hög koffein halt per tablett heller så där kan man ju reglera lite som man vill.
En redbull innan träning e ok men en 200mg koffein funkar inte. Testade fierce och kunde inte somna.

Senast redigerat av Iggle (2008-05-09 16:01)

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Iggle skrev:

Hej
Undrar va ni har för erfarenhet av AMP. finns där några bieffekter?
eller om ni kan tipsa mig om någon bra fettförbrännare. Eller ska man prova lose-it?

Kan inte ta koffein så sent på kvällen(läs efter fem).
Kan man ta dem på morgonen och typ till lunch och att de ändå gör nytta?

Å amp har inte så hög koffein halt per tablett heller så där kan man ju reglera lite som man vill.
En redbull innan träning e ok men en 200mg koffein funkar inte. Testade fierce och kunde inte somna.

Amp är mycket svårare att somna på en enbart koffein kan jag lova dig..
Dessa "fettförbrännare" är bara bra för att ge extra energi och möjligen minska aptiten,någon större/märkbar effekt på kalori förbrukningen ger det inte.
Skulle vilja påstå att Amp och Hyperdrive är dom bästa stimulant produkterna som finns ute i dag.
(Enligt mig)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Jag skulle vilja slå ett slag för Stimulant 2X också. Fast iofs så är jag inte ett fan av såna tillskott, men stimulant 2X är riktigt bra i min mening.

Edit: Stavfel.

Senast redigerat av Englund (2008-05-09 17:08)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-04-05

ok så om ja redan kör på rage(utan koffein) och samtidigt minskar mitt kaloriintag å lägger kanske till nått cardiopass så gör det säkert susen? =)

Webbsida

Englund skrev:

Jag skulle vilja slå ett slag för Stimulant 2X också. Fast iofs så är jag inte ett fan av såna tillskott, men stimulant 2X är riktigt bra i min mening.

Jag gillade verkligen första versionen skarpt,gav mig energi länge och på ett lugnt bra sätt elelr hur jag skall förklara det,av v2 får jag hjärtklappning samt en känsla av obehag,hur dosérar du den?

Webbsida

Iggle skrev:

ok så om ja redan kör på rage(utan koffein) och samtidigt minskar mitt kaloriintag å lägger kanske till nått cardiopass så gör det säkert susen? =)

Det är väl självklart,går du ner så ligger du på underskott,om inte så minska bara kalori intaget eller öka förbrukningen eller som du själv skrev,gör båda..
Väg dig en bestämd dag i veckan på tom mage och utgå från det.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Dr Nick skrev:

Englund skrev:

Jag gillade verkligen första versionen skarpt,gav mig energi länge och på ett lugnt bra sätt elelr hur jag skall förklara det,av v2 får jag hjärtklappning samt en känsla av obehag,hur dosérar du den?

I början räckte det med 1 kapsel per dag. Men så småningom så blev kroppen van. Jag gick över till 3 (2+1) kapslar och sedan 4 (2+2 eller 3+1) kapslar per dag men till slut var det också för lite.
Nu tar jag 2 eller 3 kapslar i samband med liten måltid (en frukt/macka eller liknande bara) de dagar jag vill få extra energi, 2-3 dagar i veckan ungefär.

Tar man varje dag så tycker inte jag att man får ut någon effekt efter ett tag.

Webbsida

Englund skrev:

Dr Nick skrev:

Englund skrev:

I början räckte det med 1 kapsel per dag. Men så småningom så blev kroppen van. Jag gick över till 3 (2+1) kapslar och sedan 4 (2+2 eller 3+1) kapslar per dag men till slut var det också för lite.
Nu tar jag 2 eller 3 kapslar i samband med liten måltid (en frukt/macka eller liknande bara) de dagar jag vill få extra energi, 2-3 dagar i veckan ungefär.

Tar man varje dag så tycker inte jag att man får ut någon effekt efter ett tag.

Jag använder bara sånthär när jag verkligen behöver en extra boost,aldrig som du säger varje dag...
Man vill ju inte bli imun..

Skall prova en kapsel nästa gång,började direkt med två eftersom jag hört/läst att den skulle vara mycket svagare än v1,men det verkar ju inte så..
Av version 1 har jag aldrig tagit mer än 1 per gång..

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-05-21

Minskar man sitt kaloriintag (bantar) då sjunker ämnesomsättningen.

Kroppen tar sitt behov av energi från bästa tillgängliga källa. Vilken källa då?
Muskler (protein=aminosyror) i första hand eftersom 1 gram protein = 4 kj (samma värde gäller för kolhydrater).
Kroppen hämtar energi i andra hand från fett eftersom 1 gram fett = 9 kj. 5 kg fett energimässigt motsvarar cirkus 31 kg kolhydrater.

Kroppen vägrar att förbränna sin bästa energkälla (fett) och tar muskler vid minskat kaloriintag. Därför är det så många kropssbyggare som tappar så mycket muskler vid deff. De tappar en del fett men mest muskler.
Att förlora muskler som har kostat så mycket arbete och tid är förödande.

Kroppen byggs av protein och fett. Det finns essentiella aminosyror (protein) samt essentiella fettsyror. Som vi måste tillföra kroppen med kosten. Men det finns inget som heter essentiella kolhydrater.

kolhydrater behövs enbart som energi. Det är fördelaktigt dock med välfyllda glykogen depåer när man tränar intensivt (anabolisk funtion av IGF-1). Men för att fylla sina glykogendepåer räcker det med ett par måltider i veckan av stärkelse. Levern och musklerna kan lagra glukos som glykogen. Musklernas glykogen är den som används vid mycket tunga lyft och kraftigtansträngning. Kroppen kan lagra cirkus 400 gram glykogen.
Långa fettsyror är mycket bra "bränsle dock. Dessutom kan korta fettsyror användas i musklerna (medium chain intramuscular triglyceride MTC).

Bästa sättet att "deffa" är att dra ner på kolhydraterna och öka fettintaget och behålla samma nivå på proteinintag.
Fett som olivolja, linförola och/eller Udos choice, fiskolja.

Om man baserar sitt energibehov främst på kolhydrater då man kan komma att känna sig lite segt ett par eller 3 dagar men det går snart över. Då hjärnan snabbt anpassar sig till de s.k. ketonkroppar istället för glukos.

Jag kan tillägga att jag började att undersöka information om detta bl.a. för ett par år sedan efter att ha läst om Jonas Coltin.
Efter flera lästa böcker och egna erfarenheter insåg jag så fel jag hade genom att övervärdera kolhydraternas roll.
Min favorit författare i ämnet är dock Rob Faigin (Natural Hormonal Enhancement och Hormanally Intelligent Exercise).

Jag tränar styrketräning och kampsport sedan 90-talet. Efter att ha ändrat min kost har jag fått de bästa resultaten i mitt liv.
Jag äter (och tränar) enligt Natural Hormonal Enhancement och har nått reslutat som jag trodde var möjliga enbart genom artificiella steroider.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Kan inte hålla med dig. Kroppen skulle vara ganska korkat uppbyggd om den tog muskler före fett. Tycker inte heller att byggare tappar speciellt mycket, om några, muskler när de dietar. De som blir snuskigt sternhårda tappar en del, men det gör nästan alla som går ner i tävlingsform.

Registrerad: 2007-03-03

Honn skrev:

Kan inte hålla med dig.

Klokt.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

kroppen är "korkat" uppbyggd eftersom den vill ta muskler före fett. om man sätter sig själv på självsvält så är det ju inte bara fett som ryker, utan rejält med muskler, trots att vi vet att energin i vårt fett är många gånger högre än energin i våra muskler. detta kan ju ha att göra med att kroppen vill ha aminosyror (som jag förstått det) snabbt, och då är musklerna det bättre alternativet.

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

zartok skrev:

kroppen är "korkat" uppbyggd eftersom den vill ta muskler före fett. om man sätter sig själv på självsvält så är det ju inte bara fett som ryker, utan rejält med muskler, trots att vi vet att energin i vårt fett är många gånger högre än energin i våra muskler. detta kan ju ha att göra med att kroppen vill ha aminosyror (som jag förstått det) snabbt, och då är musklerna det bättre alternativet.

Va? Kan du utveckla och förklara vad exakt du menar? =P

Webbsida

zartok skrev:

Skulle även vilja ha lite källor på det där..

Moderator

zartok: Det är skillnad på svält och diet. Vid en diet kan du få i dig tillräckligt med energi samt protein från kosten, så att kroppen slipper äta av musklerna för att tillfredställa sitt proteinbehov. Svälter dig får du däremot inte i dig mycket av något, och kommer att tappa både fett och muskler.

Om organismen vore "korkad" då hade homo sapiens dött ut för länge sedan.

Under miljontals år har homo släkten (människan m.fl.) levt under långa perioder av bytesdjur och nästan inga kolhydrater alls. Detta är grunden till varför kroppen är så bra på att utnyttja fett när kolhydrater saknades (läs vinter eller torkperioder. Fast planeten har inte alltid sett ut som det gör idag. Tänk på senaste istiden som varade i tusentals år. Då var det vinter året om).

Det är en förolämpnig att kalla kroppen korkat. Däremot att påstå det visar på grundläggande kunskapsbrist.
Det är tvärtom.
Efersom musklerna och kolhydraterna är värda 4kj/g är det första som förbrukas medan den smarta organismen sparar på fettet för att detta är värt dubbelt så mycket energimässigt.
Observera att detta gäller vid bantning, minskat kaloriintag.

Det relavanta här är att fett har dubbelt så mycket energi som både protein (muskler bl. a) och kolhydrater. Detta är en absolut sanning. Därmed kommer kroppen att spara den energirikaste formen till sist när den tror att det är ont om mat (läs vinter, istid, osv.) Man kan påstå att kolhydrat är 95 oktan medan fett är 98!

Senast redigerat av eldslandet (2008-05-22 23:30)

Webbsida

eldslandet skrev:

Efersom musklerna och kolhydraterna är värda 4kj/g är det första som förbrukas medan den smarta organismen sparar på fettet för att detta är värt dubbelt så mycket energimässigt.

4kcal/g protein eller kolhydrat

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-21 18:33)

Registrerad: 2007-03-03

Ojojoj. Internetexperterna med Zartok i fronten slår till igen!

Felfelfel, muskelprotein BESPARAS i både svält och diet.

Källa: valfri högskolebok i fysiologi, näringslära eller biokemi.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Eldslandet, du har en aning fel. Saken är den att när du hamnar på ett underskott kommer det första kroppen tar av att vara fettet och dessutom minska ner glykogenlagrena något. Man börjar inte förlora muskelprotein förrän underskottet är väldigt stort, 70kcal/kg kroppsfett och dag anses vara en säker gräns för hur stort ens underskott kan vara utan att man börjar tappa fett, men jag vill påstå att de flesta (framför allt unga, aktiva människor) kan tappa i ännu högre takt än så. Sedan är det något som är relativt till ens muskelmassa också, men det viktiga är att så länge man tränar är inte muskler något som tappas i första hand. Och tränar man inte kan man ligga på ett överskott och ändå tappa muskler, så det anser jag inte vara relevant.
Du har dock rätt i det stora hela, en ketodiet är mer muskelbesparande under deff än en isokalorisk diet. Enda problemet är att vissa upplever vägen in i ketos som extremt jobbigt, och de har även problem med att prestera då. För andra går det ganska smärtfritt. Personligen kan jag rekommendera en tripp till gulag som ett trevligare alternativ, men så reagerade nog min kropp exceptionellt dåligt på att inte få kolhydrater också:P

Edit: Svea kom först:(

Senast redigerat av Lajne (2008-05-21 18:57)

Registrerad: 2004-10-13

falukorv, ägg och stekpotatis! Ne skämt och sido.. kaffe tycker jag är en enkel metod! funkar på mig... om man dricker för mycket blir man sur i magen de är väl ändå prblemet, men förbränningen ökar lite i alla fall ;)

Svea har alldeles rätt!

Jag skrev fel.

Kolhydrat= 4kcal (16,75 kj)
Protein= 4 kcal (16,75 kj)
Fett= 9 kcal (37,68 kj)

Trots felskrivning innehåller fett dubbelt så mycket energi i alla fall.

Svea: Men lika viktigt eller viktigare: fett ger drygt dubbelt så mycket ATP

Laine: Natural Hormonal Enhancement eating plan som det kallas på engelska är en ketodiet med modifikationer så att säga.
Detta är inget nytt egentligen.
En modifierad version användes av Vince Gironda (Arnold Schwarzennegers tränare). Vince var en passionerad förespråkare av hög fett-låg kolhydrat diet. Det har också används av världsmästaren och författaren Mauro Di Pasquale.

Men Rob Faigins går på djupet. Han hjälper en att förstå och optimera det endokrina systemet baserat på tusentals studier som  nämns i boken NHE.
Det handlar att optimera anabolismen: tillväxthormonet, testosteron och insulinets anabola funktion. Samt att neutralisera de katabola funktioner av glukagon och speciellt kortisol.
Samtidigt som man optimerar testosteronets och glukagonets lipolytiska (fettförbrännande) funktioner och neutraliserar insulinets lipogeniska (fettbildande) sida.

Detta är ett alternativt med många fördelar. Du befinner dig i ett kontinuerligt "deffande" tillstånd.

Jag rekommenderar Rob Faigin varmt.

Senast redigerat av eldslandet (2008-05-22 22:52)

Moderator

eldslandet skrev:

Observera att detta gäller vid bantning, minskat kaloriintag.

Det relavanta här är att fett har dubbelt så mycket energi som både protein (muskler bl. a) och kolhydrater. Detta är en absolut sanning. Därmed kommer kroppen att spara den energirikaste formen till sist när den tror att det är ont om mat (läs vinter, istid, osv.) Man kan påstå att kolhydrat är 95 oktan medan fett är 98!

Allt jag sett och upplevt säger emot dig.  Fettet ryker före musklerna. Hade det varit tvärt om hade vi inte blivit långlivade förr. Muskler är tämligen bra att ha när man ska skaffa mer föda.

Webbsida

eldslandet skrev:

Svea: Men lika viktigt eller viktigare: 1 gram kolhydrater = 4 ATP
                                                  1 gram fett = 9 ATP

Vill återigen bara kommentera småsakerna och inte det stora hela eftersom jag inte har koll på det andra: Kan man bara generalisera sådär? Är det inte en kolhydratsmolekyl som ungefär ger 4ATP eller var det 1mol kolhydrater som gav 4ATP?

Keep On Pumpin:

Som du säger det är det stora hela som räknas. Fett ger dubbelt så mycket energi (läs Adenosintrifosfat, ATP)

Exempel på fettmolekyl : C18H32O2 innehåller 18 kolatomer, 32 väteatomer och 2 syreatomer (essentiell fettsyra)

Glukosmolekylen: C6H12O6, 6 kol, 12 väte och 6 syre.

Webbsida

Jag skrev att jag inte vill kommentera det stora hela eftersom jag inte har koll på det! =)

Nu kom jag iaf på att du har helt fel med det du skrev innan, men jag minns inte de exakta talen:

1molekyl kolhydrat ger ungefär 32ATP-molekyler. (detta innebär alltså att 1mol kolhydrater ger ca 32mol ATP)

Hur många ATP molekyler fett metaboliseras till har jag ingen siffra på, men det borde ju handla om ca det dubbla i båda fallen.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB