Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Sötningsmedel!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

även om insulin skulle frisättas i någon mån av det här sötningsmedlet, vem skulle klara av att äta så mycket som 25g av det? jag menar, är inte aspartam 100 gånger sötare än socker?
skulle det leda till en insulinkurva så skulle den väl ändå vara löjligt liten, eftersom man inte äter mycket aspartam åt gången.
---bortsett från undersökningen som säger att insulin inte frisläpps av intag för aspartam---

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

I Svea I skrev:

Cybercowboy skrev:

I Svea I skrev:

MEN!

När det står ISO-CALORIC aspartamdryck så kommer jag att tro på detta trams.

Släng fram någon studie som backar upp det du säger då, eftersom det finns ganska många som styrker motsatsen.

Känns inte riktigt som att det behövs en studie som visar att insulin frisätts vid intag av 100 kcal protein.

När blev aspartam 100Kcal protein?

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Cybercowboy skrev:

I Svea I skrev:

Cybercowboy skrev:

Släng fram någon studie som backar upp det du säger då, eftersom det finns ganska många som styrker motsatsen.

Känns inte riktigt som att det behövs en studie som visar att insulin frisätts vid intag av 100 kcal protein.

Jag tror han menar att aspartam i mängder motsvarande 100 kcal uppenbarligen kommer höja insulinnivåerna och att en studie gällande det skulle vara överflödig.

Registrerad: 2007-03-03

Cybercowboy skrev:

I Svea I skrev:

Cybercowboy skrev:

När kommer du bli människa?

igen, det blir nog svårt att klämma i någon 100 kalorier aspartam över huvudtaget.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nja, man kan ju kapsla det. Fast iofs brukar kapslarna vara gjorda av nån typ av stärkelse, så det kanske påverkar resultatet.

zartok skrev:

igen, det blir nog svårt att klämma i någon 100 kalorier aspartam över huvudtaget.

Frågan var i och för sig huruvida aspartam påverkar insulinnivåerna eller inte. Jag tror att Svea har en poäng.

Från: Hoby-town
Registrerad: 2008-03-30

En fråga till bara, köpte strö sötningmedel och testade det idag på lite blåbär. Men läste lite på baksidan och då stode det att 100 gram av det var ungefär 380 kcal, men på vanligt strösocker stod det 400 kcal, knappt någon skillnad ju? Stod på paketet att det var 90 % mindre kcal i det paketet än i vanligt socker, känner mig lite förvirrad nu. Har jag köpt fel?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Står det vilket sötningsmedel det är? Om man tänker såhär: Ett gram av det du köpt är 50ggr sötare än 1 gram sackaros, då kommer du ju aldrig komma upp i samma kcal mängd vid intag ändå! =)

Keep_On_Pumpin skrev:

Står det vilket sötningsmedel det är? Om man tänker såhär: Ett gram av det du köpt är 50ggr sötare än 1 gram sackaros, då kommer du ju aldrig komma upp i samma kcal mängd vid intag ändå! =)

Det heter Canderel och innehåller aspartam, acesulfam-K och maltodextrin.. Så du menar att jag kommer behöva mindre och därmed kommer kcal gå ner. Eller är det bara jag som inte fattar;)

Webbsida

Ljuvligt skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Det heter Canderel och innehåller aspartam, acesulfam-K och maltodextrin.. Så du menar att jag kommer behöva mindre och därmed kommer kcal gå ner. Eller är det bara jag som inte fattar;)

Ja precis =P. Iof är det ju maltodextrin i, vilket är vanligt "socker" men jag vet ju inte hur det är doserat i produkten "Canderel". Men du kan ju utgå ifrån att behöva väldigt mkt mindre för att få samma sötma, annars verkar det ju helt onödigt xD.

Ljuvligt skrev:

En fråga till bara, köpte strö sötningmedel och testade det idag på lite blåbär. Men läste lite på baksidan och då stode det att 100 gram av det var ungefär 380 kcal, men på vanligt strösocker stod det 400 kcal, knappt någon skillnad ju? Stod på paketet att det var 90 % mindre kcal i det paketet än i vanligt socker, känner mig lite förvirrad nu. Har jag köpt fel?

sötningsmedlet är mycket sötare än socker, så du behöver inte ha samma mängd. har du det så blir det hur sött som helst misstänker jag. dessutom så är det en annan form av kalorier.

lajne: skulle magen ta emot mängden utan att typ vela kräkas upp alltihopa?

Keep_On_Pumpin skrev:

Ja precis =P. Iof är det ju maltodextrin i, vilket är vanligt "socker" men jag vet ju inte hur det är doserat i produkten "Canderel". Men du kan ju utgå ifrån att behöva väldigt mkt mindre för att få samma sötma, annars verkar det ju helt onödigt xD.

Här försöker man vara "nyttig" och köpa en bra ersättnigsprodukt, men icke=D? Men hur ska man "dosera"/fördela det då. Lå oss säg att man ska ha 2 dl socker hur vet jag hur mycket jag behöver av sötningmedlet?

Webbsida

Ljuvligt skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Här försöker man vara "nyttig" och köpa en bra ersättnigsprodukt, men icke=D? Men hur ska man "dosera"/fördela det då. Lå oss säg att man ska ha 2 dl socker hur vet jag hur mycket jag behöver av sötningmedlet?

Står det inget om det? Hur mycket "sötma" det motsvarar relativt till vanligt socker? =P

Webbsida

Ljuvligt: Men omg. Om jag inte tror helt fel har de lagt i en jävla massa malto för att sötningsmedlet ska få "substans" så att det går att baka på, de flesta recept hade ju blivit ganska dåliga om man bytte ut 2dl socker mot typ 0,2g aspartam. Det gör i sin tur att du i princip har fått samma sak, med det lilla undantaget att du slipper oroa dig för att få i dig för mycket fruktos. Å andra sidan har det nu ett typ 60% högre GI. Om jag inte tror fel vill säga;)

Zartok: Ingen aning. För eventuella testpersoners skull hoppas jag det^^

Eller för att hela burken väger 90g? Den är 1l.

Lajne skrev:

Ljuvligt: Men omg. Om jag inte tror helt fel har de lagt i en jävla massa malto för att sötningsmedlet ska få "substans" så att det går att baka på, de flesta recept hade ju blivit ganska dåliga om man bytte ut 2dl socker mot typ 0,2g aspartam. Det gör i sin tur att du i princip har fått samma sak, med det lilla undantaget att du slipper oroa dig för att få i dig för mycket fruktos. Å andra sidan har det nu ett typ 60% högre GI. Om jag inte tror fel vill säga;)

Zartok: Ingen aning. För eventuella testpersoners skull hoppas jag det^^

haha jaja, jag är en idiot=D. Men för att göra mig lite dummare, menar du at det inte spelar någon roll vilket man använder då?

KOP: Jo jag ser att det står att en tsk canderel motsvarar en tsk socker. =)

Webbsida

Ljuvligt: Det beror på. Jag är fortfarande osäker, malto kan ju ha en lägre densitet än socker vilket innebär att 1dl malto är mindre än 1dl socker kcal-mässigt. Prova att väga, 1dl malto brukar gå på 50-60g. Annars kan det kvitta om du inte ska ha i dig mer än 100g socker per dag, då kan det vara lönt att byta ut det mot det här sötningsmedlet. Eller ja, då kan det väl egentligen vara lönt att fundera lite över kostupplägget över huvud taget:P

Lajne skrev:

Ljuvligt: Det beror på. Jag är fortfarande osäker, malto kan ju ha en lägre densitet än socker vilket innebär att 1dl malto är mindre än 1dl socker kcal-mässigt. Prova att väga, 1dl malto brukar gå på 50-60g. Annars kan det kvitta om du inte ska ha i dig mer än 100g socker per dag, då kan det vara lönt att byta ut det mot det här sötningsmedlet. Eller ja, då kan det väl egentligen vara lönt att fundera lite över kostupplägget över huvud taget:P

Haha okej... tänkte mest pröva det imon, har lovat att baka *typiskt också* men ville testa det eftersom jag annars inte vet när jag ska använda det. =)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Gustav N skrev:

zartok skrev:

Frågan var i och för sig huruvida aspartam påverkar insulinnivåerna eller inte. Jag tror att Svea har en poäng.

Nej, det har han inte.

Jo. Det har jag.

*Suck*. Englund. Jag trodde vi var färdiga här.

Englund skrev:

Gustav N skrev:

zartok skrev:

Nej, det har han inte.

Finns det fler sätt att få i sig energi utan insulinpåslag eller är aspartam det enda undantaget?

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Gustav N skrev:

Englund skrev:

Gustav N skrev:

Nej, det har han inte.

Finns det fler sätt att få i sig energi utan insulinpåslag eller är aspartam det enda undantaget?

Man får inte i sig någon energi när man intar aspartam.

Jo eftersom aspartam innehåller energi så frisätter det INSULIN!

Ge mig en aspartamdryck på 100 kcal så jävlar ska du få se.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB