Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 87 88 89 90 91 … 131  

Ironwoman mot 2008

Registrerad: 2006-03-15

Ironwoman skrev:

Tryman skrev:

+ jag kör i förheatet med drafting. Såg att Filip ska köra oxå.

Jag tror du får stryk;), men simningen kan du ta honom i.

Jo, det stämmer. Han körde bra senaste ½iron såg jag. Hoppas att kunna hitta en bra rygg att gå på.

Registrerad: 2006-08-28

Tryman skrev:

Ironwoman skrev:

Tryman skrev:

+ jag kör i förheatet med drafting. Såg att Filip ska köra oxå.

Jag tror du får stryk;), men simningen kan du ta honom i.

Jo, det stämmer. Han körde bra senaste ½iron såg jag. Hoppas att kunna hitta en bra rygg att gå på.

Eftersom jag tror på dig under simningen, så kan du kanske få hans rygg på cyklingen.

Nu vill ju jag åka och titta på er...

äntligen är årets beställning till cyclecomponents klar. Jag gillar att shoppa - när jag förstår vad det handlar om. Här fattar jag ingenting, inte ens kläder (stoppning i cykelbyxor, typ). Detta år fick pappa 2 mail med frågor om vilken cykel jag har=)

Registrerad: 2007-10-24

Ironwoman skrev:

18 maj

ca 60 g kolhydrater innan passet.

På trainer, 4 timmar 10 min

15 min uppvärmning 134 medelpuls

5 * 12 min, 3 min rullvila
medelpuls intervall, medelpuls vila
156, 122
154, 120
155, 121
156, 122
156, 121

Se så kul de följde varandra;)

1 timme 130 medelpuls

6 * 15 min, 1 min rullvila
medelpuls intervall, medelpuls vila
141, 122
142, 126
143, 124
144, 128
146, 128
148, 131

4 min nedvarvning 123 medelpuls

Blev lagom halvborta.

OJ!, Jag är djupt imponerad 4.10 på trainer med så lite carbo, RESPECT !

Registrerad: 2007-10-24

Ironwoman skrev:

äntligen är årets beställning till cyclecomponents klar. Jag gillar att shoppa - när jag förstår vad det handlar om. Här fattar jag ingenting, inte ens kläder (stoppning i cykelbyxor, typ). Detta år fick pappa 2 mail med frågor om vilken cykel jag har=)

Vad köpte du?

Från: Falun
Registrerad: 2006-05-31

Ser att du kör mkt på trainern:)
Är inte helt haj på det där med trainer, hur fungerar det egentligen? Kör du på din vanliga "utomhus" racer eller har du en särskild cykel till det? Har en kompis som köpte en trainer i vintras och för att köra på den måste hon ha ett särskilt däck(som är slitstarkare skulle jag tro) måste man ha det? Tänkte att det måste vara lite krångligt om man kör på samma cykel ute som inne och byta däck varje gång man kör...
Är lite inne på att skaffa en så man kan sitta inne när den svenska sommaren kommer ;) tänkte passa på nu i sommar när man tjänar lite pengar.

Registrerad: 2007-05-08

Jag kör samma däck inne som ute, men jag har skitdäck. Trainerdäck låter mindre också, påstås det.

jeppo99 skrev:

OJ!, Jag är djupt imponerad 4.10 på trainer med så lite carbo, RESPECT !

Tack! Jag saknar den riktiga fysiska talangen så jag får försöka vara mer envis.

Vad köpte du?

Lim och slangar så jag ska kunna börja köra på tub. Köpte tävlingshjul i januari, efter att pappa stressat mig med bra framsteg i simbassängen.

Lite nya kläder, har haft samma (ganska lilla) uppsättning kläder i 2 år, så jag börjar komma i riskzonen för att mamma ska protestera att jag ser ut som en uteliggare. Jag bryr mig inte så mycket om hur jag ser ut då jag tränar, fyller plaggen sin funktion och sitter skönt spelar det väl ingen roll om de ser ut, men jag har fått sy ihop 2 plagg senaste månaden.

Vanliga däck.

Flaskställ, så de matchar varandra;), kan hända att ett varit trasigt i närmare ett år också.

Säkert lite mer också

Senast redigerat av Ironwoman (2008-05-21 08:36)

lisse skrev:

Är inte helt haj på det där med trainer, hur fungerar det egentligen? Kör du på din vanliga "utomhus" racer eller har du en särskild cykel till det? Har en kompis som köpte en trainer i vintras och för att köra på den måste hon ha ett särskilt däck(som är slitstarkare skulle jag tro) måste man ha det? Tänkte att det måste vara lite krångligt om man kör på samma cykel ute som inne och byta däck varje gång man kör...
Är lite inne på att skaffa en så man kan sitta inne när den svenska sommaren kommer ;) tänkte passa på nu i sommar när man tjänar lite pengar.

Jo, jag tycker inte det är så hemskt som många påstår. men eftersom jag bor själv så kan jag även ha trainern i vardagsrummet framför TV'n, det underlättar.

Förutom TV, är musik och ev fläkt något man behöver. Jag kör utan fläkt och tycker jag står ut med det, som tjej så svettas man ju oftast inte lika mycket, men har provat med och det är stor skillnad.

Man har en liten ställning som man sätter sin vanliga utomhuscykel på (för de med flera cyklar finns det dem som har sin dåliga utomhussykel där). Vid bakhjulet är det en lite större grej, där finns en bromsanordning som på billigare trainers är magnet (låter mycket) och på finare är vätska oftast olja. Bromanordningen ligger och trycker mot bakhjulet, man gör först en grundinställning där, för hur stort motstånd man vill ha, på min gör man det med en skruv, så det är inte så svårt. Sedan finns en liten ställning till framhjulet som gör att cykeln ska komma i samma höjd.

Lite svårt att förklara så jag kompletterar med bilder.
http://sprenzy.com/~chuck/2007/03-05/Thor.jpg
http://www.consumerreports.org/cro/resources/images/health-fitness/exercise-wellness/bike-trainers-206/bike-trainers-overview-206/0602bik301.jpg

Jag har inte heller något annat däck på min vanliga racer, däremot de gånger jag ställt upp MTB på trainern, där hade det varit omöljigt annars. Byta däck gör man som du nämner pga slitage, men även pga ljudet. En trainer låter endel och ett slätt, välpumpat däck, ger många gånger mindre ljud. Dock är ju vanliga racerdäck tillräckligt släta. Slitaget tycker inte jag är så farligt. Jag har kört ca 180 timmar trainer och 160 timmar ute på det bakdäck jag har nu, då har jag senaste tiden börjat känna att det är slitet. Vid hårda inbromsningar ute så sladdar jag, inga direkta problem att träna, men tävla går inte. Sedan började det gnissla lite då jag kör trainer. Då har jag billiga däck (2-300 kr). Byta tror jag inte är så krågligt, då man ju inte är ute och cyklar så mycket under vintern om man har en trainer inne. Jag kör inte alls ute med racern på vintern.

Ljudet (för dig) och vibrationer (för grannar som bor under) brukar vara det som skiljer billiga från dyra, som jag tror att spelar roll för dig. Sedan har ju dyrare självklart en bunt extra funktioner, men jag tycker man klarar sig bra med pulsklocka. Du kan ju fråga Endag om han håller med. Sedan finns ofta möjlighet med högre motstånd med dyrare, men som tjejer är inte det ett problem. Så jag skulle tipsa om att leta efter de som går tyst (vätskemotstånd).

Ironwoman skrev:

lisse skrev:

Jo, jag tycker inte det är så hemskt som många påstår. men eftersom jag bor själv så kan jag även ha trainern i vardagsrummet framför TV'n, det underlättar.

Förutom TV, är musik och ev fläkt något man behöver. Jag kör utan fläkt och tycker jag står ut med det, som tjej så svettas man ju oftast inte lika mycket, men har provat med och det är stor skillnad.

Man har en liten ställning som man sätter sin vanliga utomhuscykel på (för de med flera cyklar finns det dem som har sin dåliga utomhussykel där). Vid bakhjulet är det en lite större grej, där finns en bromsanordning som på billigare trainers är magnet (låter mycket) och på finare är vätska oftast olja. Bromanordningen ligger och trycker mot bakhjulet, man gör först en grundinställning där, för hur stort motstånd man vill ha, på min gör man det med en skruv, så det är inte så svårt. Sedan finns en liten ställning till framhjulet som gör att cykeln ska komma i samma höjd.

Jag har inte heller något annat däck på min vanliga racer, däremot de gånger jag ställt upp MTB på trainern, där hade det varit omöljigt annars. Byta däck gör man som du nämner pga slitage, men även pga ljudet. En trainer låter endel och ett slätt, välpumpat däck, ger många gånger mindre ljud. Dock är ju vanliga racerdäck tillräckligt släta. Slitaget tycker inte jag är så farligt. Jag har kört ca 180 timmar trainer och 160 timmar ute på det bakdäck jag har nu, då har jag senaste tiden börjat känna att det är slitet. Vid hårda inbromsningar ute så sladdar jag, inga direkta problem att träna, men tävla går inte. Sedan började det gnissla lite då jag kör trainer. Då har jag billiga däck (2-300 kr). Byta tror jag inte är så krågligt, då man ju inte är ute och cyklar så mycket under vintern om man har en trainer inne. Jag kör inte alls ute med racern på vintern.

Ljudet (för dig) och vibrationer (för grannar som bor under) brukar vara det som skiljer billiga från dyra, som jag tror att spelar roll för dig. Sedan har ju dyrare självklart en bunt extra funktioner, men jag tycker man klarar sig bra med pulsklocka. Du kan ju fråga Endag om han håller med. Sedan finns ofta möjlighet med högre motstånd med dyrare, men som tjejer är inte det ett problem. Så jag skulle tipsa om att leta efter de som går tyst (vätskemotstånd).

Jag kör oxå med min vanliga racer på. Dock så har jag fått tipset att byta däck efter en vintersäsong för att få fräscht och onött gummi på cykeln tills man kommer ut. Kommer nog att byta tillbaka till de gamla däcken till vintern igen. Bor även jag ensam så jag har min permanent ståendes framför tv´n =)

Ironwoman skrev:

Har fått tips om http://www.bike24.de/. De ska tydligen vara billigare och ofta ha snabbare leverans än cyclecomponents. Ska testa det själv nästa gång.

Senast redigerat av Tryman (2008-05-21 09:49)

Från: Falun
Registrerad: 2006-05-31

Åh vad mycket bra ni skriver :)
Jag har surfat runt lite på nätet och kollat bl.a. har jag kikat på den här
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ … rtnr=EL066
och den här
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ … ;extra=utf
den billigare har magnetmotstånd och den dyrare har en blandning av vätska och magnet.
Är dom något att ha? och ska man satsa på den dyrare eller funkar den billigare varianten lika bra?

Tryman skrev:

Har fått tips om http://www.bike24.de/. De ska tydligen vara billigare och ofta ha snabbare leverans än cyclecomponents. Ska testa det själv nästa gång.

Utbudet såg ju nästan större ut också. Jag kan ingen tyska, men med den fina koll jag har på prylar spelar det ju ingen roll för jag fattar inte ens när det är svenska.

Ironwoman skrev:

Tryman skrev:

Utbudet såg ju nästan större ut också. Jag kan ingen tyska, men med den fina koll jag har på prylar spelar det ju ingen roll för jag fattar inte ens när det är svenska.

Det finns en brittisk flagga man kan trycka på för att få det på engelska.

lisse skrev:

Åh vad mycket bra ni skriver :)
Jag har surfat runt lite på nätet och kollat bl.a. har jag kikat på den här
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ … rtnr=EL066
och den här
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ … ;extra=utf
den billigare har magnetmotstånd och den dyrare har en blandning av vätska och magnet.
Är dom något att ha? och ska man satsa på den dyrare eller funkar den billigare varianten lika bra?

Jag har för dålig kunskap för att ge tips på modeller.
Det svenska cykelforumet där det finns bäst kunskap är http://happymtb.org/forum/list.php/1

Tryman skrev:

Ironwoman skrev:

Tryman skrev:

Det finns en brittisk flagga man kan trycka på för att få det på engelska.

Titta=)

19 maj

Vilodag, 5 min transportcykel (jobb möte)

20 maj

Löpning, 1,54,04, 138 medelpuls 19,5-20 km.

Samma slinga som förra veckan, då gick det på 1,46,34, 144 medelpuls. Så det var segt. Kändes ungefär i benen som då det är dags för maran i Kalmar (men då har ju första halvan gått ganska bra för mig), så det blev mer att hålla sig joggande. Men det är bra att träna på det med.

Glöm inte Kurt Kinetic, tysta vätskedrivna. Säljs av Re-cykel, finns på webben: www.re-cykel.se

Peter som har företaget är en skön schysst kille också.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Endag skrev:

Glöm inte Kurt Kinetic, tysta vätskedrivna. Säljs av Re-cykel, finns på webben: www.re-cykel.se

Nu har du gjort så mkt reklam för din trainer att man nästan måste köpa en för att se om du talar sanning ;) I min tidsbristdominerade vardag skulle en trainer faktiskt vara väldigt användbar.

machine gun skrev:

Endag skrev:

Nu har du gjort så mkt reklam för din trainer att man nästan måste köpa en för att se om du talar sanning ;) I min tidsbristdominerade vardag skulle en trainer faktiskt vara väldigt användbar.

Och vad tycker sambon om en trainer i vardagsrummet?

Undra hur det skulle se ut om jag bodde ihop med en triathlet, 2 trainers bredvid varandra framför TV'n:)

21 maj

Simning med killarna, knappt 4000 m (de hade 4100 m, men jag fuskade som vanligt), 75 min

Insim

3*25 m + 50
3*50 m + 100
3*100 m + 200
75 m lugnt
Sedan det * 3

På 25 körde de starttid 30 sek, så då hängde jag ju med, alla tre gångerna.
På 50 körde de startid 50 sek. Då gick det bra första gången. Andra klarade jag alla starttider, men klarade inte att hålla tempot på 100, så jag simmade bara första 50. På tredje missade jag starttiden på hundringen så jag hoppade första 50 m på den.
På 100 körde de starttid 1,40 första två gångerna och 1,30 sista gången. Första och andra gången klarade jag det, men hoppade över sista 50 på 200 m, de låg då ca 20 m från att varva mig. Sista gången hoppade jag första 50 på andra, klarade ju inte starttiden. Sedan missade jag även starttiden till 200 och hoppade första 50 där med.

Genom hela den serien simmade jag så jag inte skulle få syra, men ändå så bra jag kunde för att hoppa över så lite som möjligt.

100 m lugnt

400 m på tid. Jag fick 6,21, öppnade ganska lugnt och hade 3,15 på första 200. Sedan lade jag på benen sista 100. Killarna var inte ens nära att varva mig, de var bara ca 35 m framför.

En av killarna verkar starta upp en liten övertalningskampanj, han är psykolog så han borde ju lyckas. Att vi ska till Masters VM 2010 när det går i Göteborg (självklart som tävlande). Vi får väl se hur det blir med det.

machine gun skrev:

Haha, vad kan jag säga? I love Kurt :) Finns säkert både bättre och billigare, men jag valde ju den för att den är hyfsat tyst.
Jag köpte den endast av samma anledning: tidsbrist. Bor man mitt i stan så kan man inte sticka ut på små cykeltyrer hit o dit utan att det går en massa tid. Men 30 -40 min på trainer, det hinner man.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Och bor man på landet så kan man ha 700 meter till ytbelagd väg. Det tar också 10 minuter av och an.
Jag är i alla fall väldigt nöjd med mitt val av att skaffa motionscykel i vintras. Kostar ju ungefär som en trainer.
Körde väl 150 mil totalt. Den är tyst och bekväm. Nackdelen är ju att man inte får träning av "tortyrbänken", så det blir ju några obekväma turer i början av utesäsongen.
Under mellansasong så gick det ju även att varva utan att behöva släpa i någon cykel. MC går dessutom att "vika ihop" och blir mycket mindre än en racer.
Men som sagt är det kondition/motion man är ute efter så är det betydligt skönare och tystare.

En trainer blir också rätt liten ihopfälld. Kurt är ovanligt stor dock, en riktig biff. Men det borde man ju anat när man hörde namnet.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Ironwoman skrev:

En av killarna verkar starta upp en liten övertalningskampanj, han är psykolog så han borde ju lyckas. Att vi ska till Masters VM 2010 när det går i Göteborg (självklart som tävlande). Vi får väl se hur det blir med det.

Vad betyder det här, Masters i VM? Vilka distanser är det? Låter som något som kunde vara roligt att vara åskådare på.

Kalle Löpare skrev:

Ironwoman skrev:

Vad betyder det här, Masters i VM? Vilka distanser är det? Låter som något som kunde vara roligt att vara åskådare på.

Det är ren simtävling med kvaltider. De har klasser från 25 år och uppåt. På SM i våras var det sköna stötar på 80-90 år som simmade =)

Jag funderar starkt på VM oxå. Klarade de flesta kvaltider till årets tävling i australien men det kostar lite att åka.

Sidor: 1 … 87 88 89 90 91 … 131  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB