Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Hade en diskussion igår med brorsan angående upptining av rå lax. Han läser bioteknik med inriktning på livsmedel och hävdade bestämt att det kan vara direkt livsfarligt att äta upptinad rå lax om den inte 'behandlats' rätt genom hela kedjan sedan den fångades (på grund av någon bakterie). Jag ifrågasatte honom i och med att jag läst på både halso.info och kolozzeum att folk gjort sushi själva, ätit rått kött och så vidare utan komplikationer men han svarade bara att det var direkt korkat.
Någon annan som har erfarenhet inom området? Jag vill trots allt tro att det går att tina upp laxen från willys och sedan äta den... Om det nu mot förmodan skulle gå, hur gör man då en korrekt upptining utan risker för matförgiftning?
Edit: Ser att jag fuckade upp rubriken. Hoppas det är okej ändå.
Senast redigerat av Gustav N (2008-05-21 01:00)
Vid tidsbrist lägger jag den i en påse och lägger i varmvatten för att det ska tina fort. Annars får den ligga framme eller i kylen några timmar. Har aldrig blivit dålig.
coffe_aberg skrev:
Vid tidsbrist lägger jag den i en påse och lägger i varmvatten för att det ska tina fort. Annars får den ligga framme eller i kylen några timmar. Har aldrig blivit dålig.
Äter du den rå sen då?
Gustav N skrev:
Hade en diskussion igår med brorsan angående upptining av rå lax. Han läser bioteknik med inriktning på livsmedel och hävdade bestämt att det kan vara direkt livsfarligt att äta upptinad rå lax om den inte 'behandlats' rätt genom hela kedjan sedan den fångades (på grund av någon bakterie). Jag ifrågasatte honom i och med att jag läst på både halso.info och kolozzeum att folk gjort sushi själva, ätit rått kött och så vidare utan komplikationer men han svarade bara att det var direkt korkat.
Någon annan som har erfarenhet inom området? Jag vill trots allt tro att det går att tina upp laxen från willys och sedan äta den... Om det nu mot förmodan skulle gå, hur gör man då en korrekt uptining utan risker för matförgiftning?
Edit: Ser att jag fuckade upp rubriken. Hoppas det är okej ändå.
hehe själv läser jag också bioteknik, men har inte kommit så långt som att välja inriktning än. men vad jag skulle kunna tro att din bror syftar på är
-kadaverin som ämnen-jag-inte-kommer-ihåg-och-pallar-inte-leta-upp-men-finns-i-kött omvandlas till i kött/fisk (det är visserligen när det börjar bli gammalt, och tror inte det sker i någon större utsträckning när fisken är fryst)
MEN!
-att sushi i nästan ALLA fall tillverkas på färsk fisk, så självfallet kan det vara meck med fryst fisk om den har blivit kontaminerad innan den blev fryst (då du inte tänker koka/steka och döda bakterier).
sjöräven skrev:
hehe själv läser jag också bioteknik, men har inte kommit så långt som att välja inriktning än. men vad jag skulle kunna tro att din bror syftar på är
-kadaverin som ämnen-jag-inte-kommer-ihåg-och-pallar-inte-leta-upp-men-finns-i-kött omvandlas till i kött/fisk (det är visserligen när det börjar bli gammalt, och tror inte det sker i någon större utsträckning när fisken är fryst)
MEN!
-att sushi i nästan ALLA fall tillverkas på färsk fisk, så självfallet kan det vara meck med fryst fisk om den har blivit kontaminerad innan den blev fryst (då du inte tänker koka/steka och döda bakterier).
Det kan ha varit något sådant han syftade på, inte säker. Hur vet man om den varit kontaminerad innan frysning? Något som står på förpackningen? Tack för ett bra svar hur som helst och lycka till med studierna = )
jag skulle tro att det finns regler om hur fisken ska behandlas innan den fryses in. jag hoppas iaf på det, nu när jag läser det här. men ska du göra sushi så skulle jag helt enkelt köpa en färsk laxsida istället, och lämna den frysta i frysen tills det är dags att göra lax som ska tillagas på något sätt, bara för säkerhetsskull. din bror BORDE inte bli felinformerad på sin utbildning, och som man säger, det finns säkert ingen rök utan viss mån av eld. någonstans. längst ner i högen.
Gustav N skrev:
Det kan ha varit något sådant han syftade på, inte säker. Hur vet man om den varit kontaminerad innan frysning? Något som står på förpackningen? Tack för ett bra svar hur som helst och lycka till med studierna = )
ja det är ju det man inte vet - och kan därför inte vara säker :/ det kan ju räcka att det legat liiite för länge och blivit småkass, och sedan fryst...som sagt så tycker jag helt enkelt du ska hålla dig till färsk fisk för säkerhets skull :)
Gustav N skrev:
coffe_aberg skrev:
Äter du den rå sen då?
Nej det gör jag inte. Jag läste ditt inlägg lite slarvigt och uppfattade inte att den skulle ätas rå.
sedan så är det väl också så att fettet är i bättre tillstånd när det äts så snabbt som möjligt också. jag menar, fett härsknar sakta men säkert även när det är fryst, varpå det kan smaka lite annorlunda om du jämnför med en färsk laxsida som du just fiskat upp från affären och kan sätta tänderna i. mums skriver jag bara. rå lax, rökt eller gravad, allt går ner när man pratar den fisken.
Tack för bra svar grabbar. Det råder med andra ord ett konsensus: Färsk fisk om den ska ätas rå.
Senast redigerat av Gustav N (2008-05-21 15:07)