Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 36 37 38 39 40 … 86 Tråd låst

Machine gun testar triathlon

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Nå, kör man tre timmar spinning regelbundet på vintern, så ligger nog 18 mil inom räckmål med typ två månaders träning med en ny röd cykel och ett marathonlopp i botten. Men det finns ju annat att göra här i livet!

Registrerad: 2006-08-28

Jag tror inte heller att 18 mil skulle vara några problem. Du och lillasyster bodre vara rel jämna, du har en lite bättre grund, men hon lite mer cykelvana (alltså 100 racermil 07 och knappt 100 racermil 06). Hon körde ju vättern på 11,40 inkl 1 timmes matpaus, men pappa drog henne hela vägen.

Registrerad: 2007-05-08

Ibland tycker jag det blir lite hets kring Ironman-tävlingar, ungefär som att det är enda distansen i triathlon och allt annat delmål. Jag själv tänker köra KAlmar och sen trappa ner tror jag, tar för mycket tid. Man måste både springa och cykla långt. Satsar man på olympisk eller halv-IM räcker det med max 3 h-pass på cykel och 2 mil i löpspåret. Å andra sidan får man väl börja köra lite mer fart istället, på IM verkar det ju mest handla om att hålla sig strax över styrfart på löpningen.

Webbsida

De klassiska grenarna är Ironman och Marathon. Allt annat är "delmål". OM man väljer att satsa. Sen kan man trappa ner eller ta en paus på 21 år. Det går också.
Men visst det tar sin tid. Det tar det att kryssa fåglar, bygga hus, renovera bilar, sy stramaljtavlor, besöka vindistrikt i Frankrike och annat som kan vara både trevligt och minst lika viktiga mål i livet.
Vill man hålla sig i hygglig fysisk form räcker Olympiskt jättebra. Mångsidig, men trevligare träning. Aldrig 4 timmar på cykelf-n.
Vill man ha en utmaning räcker inte det till, men nog 1/2 IM.
För mig är nog ett problem att själva tävlingen tar så långtid. Har en ide om att satsa / arrangera Nice-IM nästa år. Då har man ju "bara" 135 på cykel o 31 i löpning. Senaste sommar uppskattade jag nog att jag hade klarat den distansen med min triathlonträning. Som ju var 30 km löpning (el motsvarande per vecka). Det är ett långt steg mellan IM o 1/2 IM. Så är det.

Registrerad: 2006-03-15

steph skrev:

De klassiska grenarna är Ironman och Marathon. Allt annat är "delmål". OM man väljer att satsa.

Du vet att du sågar min satsning rätt ordentligt va? Antar att du sågar friidrottare som springer 100 meter oxå?

steph skrev:

De klassiska grenarna är Ironman och Marathon. Allt annat är "delmål". OM man väljer att satsa. Sen kan man trappa ner eller ta en paus på 21 år. Det går också.
Men visst det tar sin tid. Det tar det att kryssa fåglar, bygga hus, renovera bilar, sy stramaljtavlor, besöka vindistrikt i Frankrike och annat som kan vara både trevligt och minst lika viktiga mål i livet.
Vill man hålla sig i hygglig fysisk form räcker Olympiskt jättebra. Mångsidig, men trevligare träning. Aldrig 4 timmar på cykelf-n.
För mig är nog ett problem att själva tävlingen tar så långtid. Har en ide om att satsa / arrangera Nice-IM nästa år. Då har man ju "bara" 135 på cykel o 31 i löpning. Senaste sommar uppskattade jag nog att jag hade klarat den distansen med min triathlonträning. Som ju var 30 km löpning (el motsvarande per vecka). Det är ett långt steg mellan IM o 1/2 IM. Så är det.

Det är ungefär så jag menar att mentaliteten verkar vara, fast jag håller själv inte med. End el vill köra långt och långsamt, andra gillar fart och fläkt. Inom löpningen är och förblir marathon den stora motionärssporten, men kollar du eliten så är det 100 meter som är den stora grenen.

Och det där med utmaningen. Det är ju upp till var och en. För mig är inte en marathon i sig en utmaning. Jag vet att jag klarar en marathon, däremot kan utmaningen vara att klara det under en viss tid, precis som 100-meterslöpare vet att distansen i sig inte är en utmaning, utan tiden eller medaljerna. En triathlonsprint vara en stor utmaning.

Gillar man att tävla är ju IM värdelöst. Vill man utmana sig själv genom många tävlingar så är det bättre att satsa på annan distans som sliter mindre.

Webbsida

Här diskuteras väl mest uthållighetsidrott o träning. Självklart är ju även 100 meter en klassisk gren. Och de som vinner tränar antagligen lika mycket som den som vinner marathon.
Många här har ju "bara" målet att klara av - som sekundära mål snackas tider.

Endag skrev:

End el vill köra långt och långsamt, andra gillar fart och fläkt.

Jag har tyvärr inget val! Jag är inte, har aldrig varit, och börjar så småningom inse att jag aldrig kommer att bli snabb.

Så för mig har alltid utmaningen varit att klara av en gren - ibland med lite väl medioker träning. Men IM har en sån respekt att det måste man träna långsiktigt. Och som även IW skrev att det plötsligt känns som sommaren närmar sig med stormsteg.

Slitaget är alltid ett problem, men jag är inte övertygad om att IM-träning är den mest slitande. Tror själv att ex den enformiga marathonträningen kan vara mer slitsam och kanske även träning för att bli bra på korta distanser. Även grenar med fysisk kontakt lär väl vara ännu mer slitsamma - typ fotboll, ishockey.
Jag talar ofta varmt för triathlon som träningsform - omväxlande och skonsam. Hur mycket och OM man vill tävla är ju upp till var och en.

Senast redigerat av steph (2008-05-20 20:35)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Vill man verkligen satsa på triathlon borde ju olympisk vara distansen att satsa på. Det är ju den distansen som gäller både i Sverigecupen, Världscupen och inte minst OS.

Jag håller med om att det är väldigt mkt IM-hets i trikretsar. De som satsar seriöst på kortare distanser tränar ofta minst lika mkt som IM-folket, bara att de kör mer tempo och "tuffare" träning. Att sen säga att olympisk inte har något att göra med uthållighet är ju aningen snedvridet. Att hålla ett högt tempo i ca 2-3 h kräver absolut uthållighet och inte minst pannben.

Tryman skrev:

Smart drag, dock så tror jag inte du är en trafikfara =)
Har du någon fundering på tävlingsdebut? Den vill man ju inte missa.

Jag är mindre trafikfarlig än alla trendkänsliga reklamare på fixies mitt i stadstrafiken iaf.

Jag har funderat, men inte riktigt kommit fram till nåt vettigt. Kanske kanske Säter, men det beror på flera faktorer. Annars hade jag tänkt Stockholm, men jag är bjuden på bröllop dagen innan, så det känns direkt olämpligt ;D Sundbyholmstriaden ligger ganska bra till både i tid och rent geografiskt annars.

Summering träning v.20

Måndag:
Tisdag: Löpning distans 7,04 km
Onsdag: Styrketräning 1:05
Torsdag: -
Fredag: Löpning intervaller 5x1000 m
Lördag: -
Söndag: Löpning långpass 25,15 km

Träningsdagar: 4
Träningspass: 4
Total träningtid: ca 5:00
Simning: 0 km
Cykel: 0 km
Löpning: 43,02 km

Kommentarer: Varken frekvens eller volym är väl speciellt respektingivande, men åtminstone två riktigt bra löppass.

Idag har jag varit på idrottsmassage och fått en genomgång av benen inför SM. Nu är det nedräkning...

machine gun skrev:

Tryman skrev:

Smart drag, dock så tror jag inte du är en trafikfara =)
Har du någon fundering på tävlingsdebut? Den vill man ju inte missa.

Jag är mindre trafikfarlig än alla trendkänsliga reklamare på fixies mitt i stadstrafiken iaf.

Jag har funderat, men inte riktigt kommit fram till nåt vettigt. Kanske kanske Säter, men det beror på flera faktorer. Annars hade jag tänkt Stockholm, men jag är bjuden på bröllop dagen innan, så det känns direkt olämpligt ;D Sundbyholmstriaden ligger ganska bra till både i tid och rent geografiskt annars.

Jag kan absolut rekommendera säter, lär ju åka upp en och annan från SCT som du kan få skjuts med. Det är ju en sprint oxå, ta det som en "testa-på" tävling.

steph skrev:

Här diskuteras väl mest uthållighetsidrott o träning. Självklart är ju även 100 meter en klassisk gren. Och de som vinner tränar antagligen lika mycket som den som vinner marathon.
Många här har ju "bara" målet att klara av - som sekundära mål snackas tider.

Precis som MG säger så är det en uthållighetsidrott om man kör t.ex olympisk oxå. Tar en stund att komma i mål.
Svårt att snacka om tider överhuvudtaget i triathlon då, väder och banor kan skilja så mycket från gång till gång. Man får ha riktmärken.

Webbsida

Mina filosofier kom som svar på Endags fråga om varför det var ett sånt fokus på IM-tävlingen. Jag ansåg att IM o maran kan kännas som det naturliga ultimata målet i resp gren - sett ur uthållighetssynvinkel.
Sen kan man självfallet träna mycket mer för att spinga 100 meter, men det är en annan sak.

Skrev jag. Inte alls att det inte skulle vara en uthållighetsgren. 5 km kan ses som uthållighetsgren för en nybörjare, och hösten -05 när jag hade börjat träna igen efter sex års total paus så såg jag själv mitt deltagande i en 1/2 mara som en utmaning - en rejäl sådan. Men som namnet redan säger så är det en 1/2. Jag ville nå hela: Men det är ju många som aldrig vill göra det, även om de gott kunde det.
Liksom du Tryman, som gör tider på kortare triathlon som jag aldrig någonsin kunde ha drömt om att göra i min vildaste fantasi. Men jag skall hålla mig från att fråga varför du inte ställer upp på ...

Tryman skrev:

Jag kan absolut rekommendera säter, lär ju åka upp en och annan från SCT som du kan få skjuts med. Det är ju en sprint oxå, ta det som en "testa-på" tävling.

Jag har hört att det ska vara en perfekt nybörjartävling och jag skulle gärna börja med en sprint. Om jag får möjlighet ska jag definitivt åka. Halva klubben ska säkert dit hursomhelst.

080521
Löpning - intervaller (asfalt)

Uppvärmning 2,41 km (inkl 3 korta tempoökningar ca 70-100 m), 5:24/km, HR 143/164

Intervaller 10x300 m, stå-/gåvila 60 sek
Tid, tempo, puls
1:23, 4:35, 164
1:28, 4:53, 154
1:27, 4:50, 153
1:16, 4:12, 160
1:12, 4:00, 161
1:08, 3:46, 156
1:15, 4:10, 164
1:16, 4:13, 164
1:21, 4:29, 165
1:15, 4:08, 166

HR max 176

Nedjogg 1,24 km, 5:44/km, HR 160/165

Testade intervallprogrammet i Garmin och det var ju praktiskt, förutom att man varken såg puls eller tempo under passet. Det går säkert att ställa in nånstans, men det orkade jag ju inte ställa mig och fippla med mitt under passet. Ännu en stilstudie i ojämnt tempo. Aningen trögstartad, sen blev det visst överfart i intervall nr 6, med helt ologisk puls dessutom. Tappade lite tempo på intervall nr 9, men det beror nog på att jag hade räknat fel och trodde att nr 8 skulle vara den sista. När jag insåg att jag hade två kvar tog det väl musten ur mig ;)

Nu är planen lätt jogg på fredag, snabbdistans söndag och nån slags pass tis-ons. Sen vila två dagar innan SM.

steph skrev:

en massa text

Förstår hur du tänker. Har faktiskt varit med om det omvända, fick frågan om jag höll på med motionstriathlon eller tävlingstriathlon. Med motionstriathlon menade han långdistans. På ett sätt kan jag hålla med honom, Kalmar t.ex är mer som en del av en svensk klassiker. Svenska klassikern anser jag vara motionstävlingar med klickar av elit (som t.ex Ironwoman) som satsar på långdistans. Hardcoreeliten finns på både lång och kort och dom anser nog att sina respektive grenar är utmaning.

machine gun skrev:

Tryman skrev:

Jag har hört att det ska vara en perfekt nybörjartävling och jag skulle gärna börja med en sprint. Om jag får möjlighet ska jag definitivt åka. Halva klubben ska säkert dit hursomhelst.

Kul =)
För oss i Väsby så är det ju även övernattning som gäller då det är tävlingar både lördag och söndag. Perfekt för att kunna svetsa ihop klubben och ha kul tillsammans.

Registrerad: 2006-08-28

Tryman skrev:

Svenska klassikern anser jag vara motionstävlingar med klickar av elit (som t.ex Ironwoman) som satsar på långdistans.

http://www.badgeplanet.co.uk/badges_large/smiley-heart-1.jpg

Första gången någon jag respekterar för sitt konditionsidrottskunnande kallar mig elit.

Webbsida

Tryman skrev:     

Förstår hur du tänker

Bra. För min avsikt var aldrig att sätta tävlingar, tävlingsinriktning eller personer som bättre eller sämre utan försöka hitta en förklaring till "fokuseringen" på IM / mara.
Själv tycker jag att det är bäst att alla får utrymme. Däremot har jag ju sett en tydlig förskjutning av fokus under min långa "karriär". Förr var ju marorna och triathlon en salig blandning av elit - elitmotionärer - blåbär. (Har tävlat i samma triathlon som killar som varit bland topp 10 på Hawaii.) Numera så är ju de flesta deltagarna i småmaror elit eller elitmotionärer. Alla kan ju plötsligt inte ha blivit 3:30 löpare! Där är väl bara de stora typ SM, som har stor bredd.
Och som jag bara noterat så är nivån på ex olympisk triathlon väldigt hög. Elementär statistik (typ Gausskurva) visar ju att blåbären inte är med. Vilket jag tycker att är synd. Alla borde vara med.
Jag älskar ju sporten och är ju fundersam över varför man inte lyckas med nyrekryteringen på "blåbärssidan".
Även lokalt när man arrangerade att cykellopp förra helgen, så beklagade man sig för att det numera verkar vara så att alla tror att man måste cykla 35 km/h för att delta.
Tittade häromkvällen på skoj vad det fanns för triathlontävlingar i S och jo, det finns ju många men de flesta är ju korta. Men den tävling som ligger överlägset i topp var ju Kalmar. Kollade inte vilka tävligar de gällde, men de har tydligt byggt upp ett starkt varumärke. Men Kalmar tycks ju innehålla alla, från värdleliten till gamla sega gubbar och unga fräscha blåbär.

Men kanske det då ligger nåt i indelningen motionstriathlon och tävlingstriathlon. Då möts ju alla på IM o (1/2 IM).

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Ja, det är märkligt det där. På Klassikertävlingarna och SM är största andelen av deltagarna vanliga motionärer, där brukar jag hamna ungefär mitt i fältet. Sen var jag med på en Olympisk triathlon i höstas, då var nästan alla mer tävlingsinriktade och riktigt snabba, där lyckades jag med nöd och näppe undvika sistaplatsen, kom bland de 5 sista... Så jag tycker att "tävlingstriathlon" är en bra beskrivning faktiskt.

Ironwoman skrev:

Tryman skrev:

Svenska klassikern anser jag vara motionstävlingar med klickar av elit (som t.ex Ironwoman) som satsar på långdistans.

http://www.badgeplanet.co.uk/badges_lar … eart-1.jpg

Första gången någon jag respekterar för sitt konditionsidrottskunnande kallar mig elit.

Du måste ju nästan varit topp 10 när det gäller kvinnor alla klasser i kalmar. Det är elit för mig.

Steph: Missförstånd är till för att redas ut =)

Kollar man på våra träningar så finns det en del blåbär, men det verkar som de som tävlar är rätt vassa. Vi hade ju en klubbtävling duathlon där jag var i mitt livs form, ändå kom jag nästan sist.

Kalle Löpare skrev:

Ja, det är märkligt det där. På Klassikertävlingarna och SM är största andelen av deltagarna vanliga motionärer, där brukar jag hamna ungefär mitt i fältet. Sen var jag med på en Olympisk triathlon i höstas, då var nästan alla mer tävlingsinriktade och riktigt snabba, där lyckades jag med nöd och näppe undvika sistaplatsen, kom bland de 5 sista... Så jag tycker att "tävlingstriathlon" är en bra beskrivning faktiskt.

Endag skrev:

Kollar man på våra träningar så finns det en del blåbär, men det verkar som de som tävlar är rätt vassa. Vi hade ju en klubbtävling duathlon där jag var i mitt livs form, ändå kom jag nästan sist.

De som arrangerar måste alltså ut och plocka blåbär för att utveckla sporten =)

Tryman skrev:

De som arrangerar måste alltså ut och plocka blåbär för att utveckla sporten =)

*trumvirvel*

:)

080524
Löpning - distans (asfalt)

Sträcka: 6,92 km
Tid: 0:40:03
Min/km: 5:47
HR: 160/170

Nedtrappning och vidare.

Min sambo har varit i NYC och bl a shoppat skor till mig. Lägre än halva priset mot här!

Asics Gel-Kayano 14
http://www.zappos.com/images/736/7366723/7769-518720-d.jpg

Asics DS Trainer 13
http://achillesheel.co.uk/images/products/Asics/f/f.gel_ds_trainer13_ss08.jpg

SM kommer dock springas i de gamla skorna (Kayano 13).

Sidor: 1 … 36 37 38 39 40 … 86 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB