Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Ja, jag gillar sån feedback också =)
Vad sägs om det här upplägget:
Knäböj, Marklyft, Bencurl, Benspark, Utfall, Viktade rygglyft
Bänkpress, Lateral raises, Dips, Militärpress, Hantelpress, Hantelrodd för baksida axel
Chins/Pullups/Latsdrag, Viktad crunch på lutande bräda, Skivstångsrodd, Viktad crunch på boll, Hantelrodd, Vader, Shrugs
Har säkert missat något =)
hm nu ska vi se. :)
om raka marklyft är ok, har tröttnat lite på vanliga, har inga lust o köra dom alls :( viktade rygglyft? menar du ryggresningar med extra vikt?
dips gillar jag verkligen inte, tycker det är en konstig övning, men mellan 2 bänkar tycker jag den är ok så kan man lägga vikt i knät. ?
hantelrodd för baksida axel? hm
jag kör hellre kabelrodd tror jag än vanliga hantelroddar för ja jag tycker inte om dom heller. *kräsen* shrugs har jag aldrig kört.
armträningen då? jag har tillräckligt små armar så det känns dumt att inte kör några armar alls? annars så :D
Ja, det låter som bra argument till att förändra upplägget. För mig är det iofs tvärt om, hatar kabelrodd, älskar hantelrodd =)
Jo, armarna får faktiskt massa stryk, men vill du ha lite extra mos på dem så lägg Triceps sist på Bröst/Axel dagen och Biceps sist på rygg dagen...
Shrugs är en skön övning. jag brukar hänga på så stången väger minst 80 kilo, och då är det ändå lätt. Så jag förstår inte pojkar som kör shrugs med fåniga 25 kilos vikter i händerna ;) Shrugs är alltid bra greppträning =)
Senast redigerat av Sigyn (2008-05-20 15:23)
jaså. ja smaken är verkligen som baken när det gäller olika övningar. =) sen så gillar jag verkligen att träna armar. vet inte varför :) jo jag lägger dom sist isf! tänker inte börja curla för att sen ge mig på chins iaf ;)
80 kilo. hjälp :D men tränar den inte trapzen framförallt? vad har du för grepp då? hur brett håller du? greppträning behöver jag iofs för stångfanskapet vill gärna glida ur näven på mig :(
Jo, det är en övning för trapsen, men du får även med greppträning. Jag håller rätt brett, tycker jag iaf. På en SL-stång så ser jag iaf 4 cm av mönster innan det blanka centrumet tar vid på stången. Ibland fattar jag ett grepp där ena handen har handflaten åt andra hållet. Så minskar risken att stången glider ur näven. =)
Pullups kommer ge fina biceps. Kan du inte göra chins från början, så träna den negativa fasen iaf.
Och sen så är min mark nog mer stela/raka än vad de är vanliga mark. ;)
okej :) nu vet ju inte jag hur en sl stång ser ut om det är en vanlig stång eller vad det är. dao
nej jag klarar inte att göra chins däremot så är jag ganska duktig på att hålla emot på nervägen iaf. ;) jag gillar mer att hålla emot än pressa saker :D men frågan är hur jag ska göra i chinsräcket då? elelr om jag ska fortsätta i den där jäkla hjälpmaskinen. annars får jag la hoppa upp o hålla emot på nervägen eller nått. :O
haha jaså :D ska inte du återuppta din gamla dagbok? ;)
Att hålla emot på nedvägen är första steget man kan ta om man inte klarar av att köra chins själv. Excentrisk (som det heter) träning bygger rätt bra med muskler och det är något som även styrkelyftare brukar ägna sig åt.
Om jag hade mer fokuserad träning just nu så skulle jag gärna föra digital-dagbok. Men den är så sporadisk och mest för att jag inte ska tappa i styrka. Och en träningsdagbok har jag, även om den är gjord av papper =)
Jag skulle aldrig komma ihåg till nästa gång om vad jag körde på senast och om jag tyckte det var lätt eller tungt och om det är dags att öka, annars.
SL-stången (Internationellstandard) väger 20 kilo och den har två små blanka ringar rätt långt ut. De använder jag som mått för var jag ska sätta lilfingrarna vid bänkpress tex. Vet inte hur man mer ska beskriva den...
Sigyn skrev:
SL-stången (Internationellstandard) väger 20 kilo och den har två små blanka ringar rätt långt ut. De använder jag som mått för var jag ska sätta lilfingrarna vid bänkpress tex. Vet inte hur man mer ska beskriva den...
Blir det lättare eller tyngre ju bredare man håller? jag håller mellan mitten och de blanka ringarna.
Ju smalare, desto mer triceps aktiveras. Smalbänk tex kör man mest som triceps övning. Inte bröst. Testa att hålla lite bredare. De som tävlar håller väldigt brett för att få kortare väg att pressa stången. Men jag känner mig starkast med lillfingrarna på de små ringarna. Är säkerligen individuellt...
Min smal bänk är med pekfingrarna bredvid det blanka i mitten.
Senast redigerat av Sigyn (2008-05-20 16:55)
Cybercowboy skrev:
Att hålla emot på nedvägen är första steget man kan ta om man inte klarar av att köra chins själv. Excentrisk (som det heter) träning bygger rätt bra med muskler och det är något som även styrkelyftare brukar ägna sig åt.
Oh så bra för jag gillar det nämligen ;) hoho älskar att hålla emot hatar däremot att pressa eller aa om du förstår. MEN även om jag orkar hålla emot hur ska jag då bli starkare så jag orkar häva mig upp? att hålla emot hjälper mig väll ändå inte att bli starkare i den hm vad säger man kontraktionsfasen? skratta inte om det är helt fel begrepp men det låter bra iaf.
Sigyn skrev:
Om jag hade mer fokuserad träning just nu så skulle jag gärna föra digital-dagbok. Men den är så sporadisk och mest för att jag inte ska tappa i styrka. Och en träningsdagbok har jag, även om den är gjord av papper =)
Jag skulle aldrig komma ihåg till nästa gång om vad jag körde på senast och om jag tyckte det var lätt eller tungt och om det är dags att öka, annars.
Okej jag förstår. :) du startar väll en igen om du är redo ;)
Hm likadant minne som mig alltså ;) därför jag börja skriva ner allt när jag insåg att minnet inte var som det skulle!
ja men då är det den stången vi har och jag tänker på.. jag är med nu!
http://us.commercial.lifefitness.com/Co … thtraining
Finns massa att läsa =) Så googla på du =)
Tihi, ja jag börjar nog bli gammal ;P
på engelska också. pust, fast iofs bra nu när man slutat skolan att uppehålla sina kunskaper haha annars får pimpen översätta som bor i england nu väll ?:D
google ja där sa du nått! har jag glömt bort det senaste
Jag med, hm har nog 18 års kris skulle jag tro. det är nog inte vanligt!
Återkommer strax med redovisning körde första passet idag nämligen. här går det undan, ibland iaf. kändes bra. mina axlar och triceps är mööra!
Edit. den artikeln gillade jag :) tex. i bänken då borde det ju inte alls vara dåligt om man vill öka i stryrka om man har en passare som hjälper en upp med stången eller lyfter den helt måste det ju nästan bli (annars blir det forced reps o det är väll inte samma som detta?) medan man håller emot på nedvägen? eller har jag fattat fel :D
Senast redigerat av Carro09 (2008-05-20 18:38)
Carro09 skrev:
Oh så bra för jag gillar det nämligen ;) hoho älskar att hålla emot hatar däremot att pressa eller aa om du förstår. MEN även om jag orkar hålla emot hur ska jag då bli starkare så jag orkar häva mig upp? att hålla emot hjälper mig väll ändå inte att bli starkare i den hm vad säger man kontraktionsfasen? skratta inte om det är helt fel begrepp men det låter bra iaf.
Jodå, det gör det eftersom det bygger muskelmassa. Och vi vet alla vad muskelmassa är bra för...
Du kan väl köra pull-ups (supinerat grepp) om du vill? Bygger också bra med rygg och biceps får sig en kyss också.
http://www.t-nation.com/findArticle.do? … dy_100back kika där för lite mer tips, och även stöd för det jag skriver.
Lägg märke till att vi i sverige av någon anledning säger att chins är med ett pronerat grepp och pull-ups med ett supinerat grepp. I USA och andra länder är det tvärt om, så blir inte förvirrad av det när/om du läser texten.
oh så bra då. får se hur jag ska lösa detta. :)
men du nu blev jag förvirrad. läste nämligen idag en tråd på kolo att pullups alltså med supinerat grepp skulle ta mindre på biceps om jag inte fattat allt om bakfoten. suck
mm jag har fattat det. självklart ska vi i sverige va så jävla besvärliga o omständiga jämt!
edit. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/show … p?t=107906 om du vill undersöka saken själv. jag läste inte så jätte nogrannt :)
Senast redigerat av Carro09 (2008-05-20 19:00)
pullups, alltså med handflaten mot dig, ser ju lite ut som en bicepscurl eller hur? =) Den tar mer på biceps än chins.
jo jag vet men i länken där, säger inte alls att det är så för jag har ingen koll. men det lät bra som han skrev iaf. :D o det lät som han visste va han prata om men det är svårt när man inte har en susning själv. men kan vara värt att titta igenom iaf.
det jag tänkte mest på var detta. =)
"Det är ett vanligt missförstånd att handflatorna inåt (supinerade underarmar) skulle ta mer på biceps brachii. De tar mindre på biceps brachii. I en supinerad armhävning sker det simultant en extension i axeln med en flexion i armbågen. Eftersom biceps brachii löper över både axelled och armbågsled, kommer den att förlängas över axelleden och förkortas över armbågsleden. Kontentan är att biceps brachii inte förändras i längd, och utför alltså stabiliserande arbete. För att vara exakt: dynamisk stabilisering. Den viktiga armbågsböjaren i sammanhanget är brachialis. Den löper inte över axeln utan blir en synergist i rörelsen. Brachioradialis är med på en kant, men mycket marginellt eftersom underarmen är supinerad.
En (bred) armhävning med handflatorna framåt (pronerade underarmar) har biceps brachii som synergist eftersom det blir en adduktion i axelleden. Överarmens rotation i axelleden gör att biceps brachii inte kan förlängas över leden, utan flexionen i armbågen kommer att orsaka en förkortning av muskeln. I en pronerad armhävning blir biceps brachii en synergist och inte bara stabiliserande i sin funktion. Brachialis arbetar alltid oberoende av fattningen med brachioradialis blir väldigt aktiv eftersom underarmen är pronerad.
Så är det. Det är alltså inte alls så att bara för att en supinerad armhävning "ser ut" som en bicepscurl, så tar den mer på biceps. Som det beskrivs ovan aktiverar den biceps mindre."
Aha, Man lär så länge man lever. =) jag är inte direkt någon anatomi expert men det lär ju vara min brachialis som jag trodde var min biceps då ;) Usch för dessa knepiga namn...
ja visst gör man :) nu ska ju inte jag säga att det är så här bara för denna mannen skrev detta men det lät iofs lite logiskt.. hm ja alla dessa namn förstår inte skillnaden vart dom sitter faktiskt dessa olika små muskler ;)
http://www.exrx.net/Lists/WtFemale.html
Vet inte om du sett den här sidan innan. Men om du inte har det kan jag verkligen rekommendera den. Klicka på en muskel för att få upp vad för övningar du kan göra för att träna den, vad den heter, var den sitter, olika muskler som samverkar när man tränar den osv...
Senast redigerat av Sigyn (2008-05-20 19:19)
jodå den har jag allt vart inne på x antal ggr, o har övervägt att börja studera kroppens anatomi lite närmare men jag är för lat! tack ändå ;)
Jo det stämmer att chins (svenska) tar mer på biceps, men det är ju inget som säger att inte det biter bra på dem när du kör pull-ups också. Satsa på att köra någon av dem så ska du se att även dina biceps kommer igång och börjar växa (förutsatt att du ligger på ett energiöverskott).
Nu blev det dock lite väl insnöat på chins tycker jag, men tja; vill du vill bra på chins så ska du självklart träna dem - minst 2 gånger i veckan.
Haha! Ja vem är inte det =) Själv använder jag den mest för att variera mitt program. Ibland fastnar jag verkligen i samma gamla övningar. Och när jag hamnar på en platå eller bara har allmänt tråkigt, så tycker jag det kan vara rätt kul att göra något nytt =) Jag har ingen fallenhet för varken biologi, språk eller geografi, Och att då försöka memorera en karta över mäniskokroppen som dessutom är på latin, det är att gå lite för långt...