Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 35 36 37 38 39 … 86 Tråd låst

Machine gun testar triathlon

Registrerad: 2007-05-08

Well done mg!! Jag brukar nog köra ståvila med omedvetna gånginslag när jag kör intervaller. Fast jag kör ju aldrig nära max. Eller just nu kör jag inte några intervaller överhuvudtaget :(

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Du är snabb när du inte står stilla! Ta det lite lugnare nästa lördag! Vad är tanken med ståvila? Oftast betonar de ju att man ska röra på sig mellan intervallerna, tycker jag. Själv brukar jag alltid gå x sekunder.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Endag skrev:

Well done mg!! Jag brukar nog köra ståvila med omedvetna gånginslag när jag kör intervaller. Fast jag kör ju aldrig nära max. Eller just nu kör jag inte några intervaller överhuvudtaget :(

Tack! Det blev en del omedveten gång för mig med, benen vill liksom röra på sig :)

steph skrev:

Du är snabb när du inte står stilla! Ta det lite lugnare nästa lördag! Vad är tanken med ståvila? Oftast betonar de ju att man ska röra på sig mellan intervallerna, tycker jag. Själv brukar jag alltid gå x sekunder.

Tackar! Jag ska definitivt ta det lugnare under SM om det var det du syftade på ;) Poängen med ståvila är att man orkar springa snabbare under intervallerna än med joggvila. Testa själv, så får du se om du känner någon skillnad.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Aha, men jag har läst att man skall GÅvila för att slaggprodukterna skall fara bort snabbare så att man skall kunna springa ännu snabbare. Så det finns tydligen tre sätt att köra det på. Men joggvila kör jag inte med.

Jag har alltid jämställt gång- och ståvila, tvivlar på att det är speciellt stor skillnad på att stå helt stilla eller röra sig lätt på stället. Rask promenad däremot, det är en helt annan sak, ungefär som joggvila. På senare tid fick jag stå och stretcha hamstrings i varje paus... Den slingan vi (HEleneholm) kör intervaller på är en enkilometersrunda i Pildammsparken, men hela varvet är typ 1 km och 50 meter så man går till nästa start så att säga, om man inte kör 2-km för då vänder man ju och hamnar på rätt ställe...

Hehe, roligt vad man kan diskutera småsaker ibland :)

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Endag skrev:

Jag har alltid jämställt gång- och ståvila, tvivlar på att det är speciellt stor skillnad på att stå helt stilla eller röra sig lätt på stället. Rask promenad däremot, det är en helt annan sak, ungefär som joggvila. På senare tid fick jag stå och stretcha hamstrings i varje paus... Den slingan vi (HEleneholm) kör intervaller på är en enkilometersrunda i Pildammsparken, men hela varvet är typ 1 km och 50 meter så man går till nästa start så att säga, om man inte kör 2-km för då vänder man ju och hamnar på rätt ställe...

Hehe, roligt vad man kan diskutera småsaker ibland :)

Bor du i malmö? Min bror bor där också (medlem här med) och tränar inför klassikern. Han brukar springa i pildammsparken :)
Ta kontakt med honom om du är trött på att träna själv. Han behöver lite sällskap (tråkigt att alltid träna själv).

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

machine gun skrev:

080516
Löpning - intervaller (asfalt)
/text/ Jag tror faktiskt aldrig någonsin att jag sprungit såhär fort ett helt pass förut - och kolla pulsen! Ståvila is the shit när man vill springa fort.

Absolut ett bra pass, klockrena vo2-intervaller. Bra kört!

MEN

Jag tycker inte du ska ha panik över att du går omkring under vilorna, det är bara bra för att ytterligare underlätta borttransporten av eventuellt laktat. Och ta 2min vila (bara testa) nästa gång och se om det ger ett annat utslag i känslan på passet och tiderna. 1,5-2min och du har ett vo2-pass med extrakort vila. Vilket är en riktig boost för löpningen, OM du orkar hålla farterna i intervallerna ändå!

floppix skrev:

Absolut ett bra pass, klockrena vo2-intervaller. Bra kört!

MEN

Jag tycker inte du ska ha panik över att du går omkring under vilorna, det är bara bra för att ytterligare underlätta borttransporten av eventuellt laktat. Och ta 2min vila (bara testa) nästa gång och se om det ger ett annat utslag i känslan på passet och tiderna. 1,5-2min och du har ett vo2-pass med extrakort vila. Vilket är en riktig boost för löpningen, OM du orkar hålla farterna i intervallerna ändå!

Tack! En komplimang från hälso's löpardrottning värmer alltid extra :)

Haha, ingen panik här inte. Blev mest fascinerad över hur benen vill gå av sig själva :D Jag tyckte 90 sek kändes ganska långt, men jag får väl testa 2 min nästa gång istället då. Jag är ju inte så van vid kvalitetsträning, utan improviserar mest, så inputs från kunniga är alltid välkommet.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Ooohh, har du kört 1000 m intervaller, MG, så roligt!! Såna där tusingar är fantastiskt bra för att öka löptempot, och även tekniken. Ett sånt pass varannan vecka ungefär och du kommer att flyga fram! Och tidpunkten när jag kommer att ha en chans att utmana dig kommer också att flyga fram i det obestämda. ;)

Kalle Löpare skrev:

Ooohh, har du kört 1000 m intervaller, MG, så roligt!! Såna där tusingar är fantastiskt bra för att öka löptempot, och även tekniken. Ett sånt pass varannan vecka ungefär och du kommer att flyga fram! Och tidpunkten när jag kommer att ha en chans att utmana dig kommer också att flyga fram i det obestämda. ;)

Roligt är något av en definitionsfråga i det här fallet ;) Körde faktiskt lite tusingar med klubben för ett tag sen, men det var på bana och med joggvila. Helt klart nyttig träning. Du kommer knäcka mig på alla längre distanser med din superfettförbränning efter all lågpulsträning.

080518
Löpning - långpass med tempoökning (asfalt/grus)

Sträcka: 25,15 km
Tid: 2:20:12
Min/km: 5:34
HR: 164/172

Sådär, sista långpasset avklarat innan SM. Skulle egentligen hängt med på TSM's testlöpning av SM-banan, men jag kunde inte somna igår och prioriterade därför en sovmorgon istället. För en vecka sen blev man kokt i 27 grader och sol, idag bjöds det på 5 grader med kompletterande duggregn. Bara att dra fram långa tights och underställströja igen. Benen var lite sega efter fredagens intervallpass, i övrigt kändes det ganska bra. La in en tempoökning på ca 20 min efter ca 1:40. Givetvis passerade jag både Västerbron och Liljeholmsbron under denna tid med tillhörande kastvindar, så det blev ingen superökning av tempot, men jag fick upp pulsen lite extra iaf. Mötte vår huvudtränare 2 ggr under rundan och fick glada tillrop, det gjorde mycket för motivationen.

Kurvan från dagens pass. Man kan iaf ana tempoökningen. Maxtempo 4:26/km.

http://img262.imageshack.us/img262/7254/lngpass20080518yt1.jpg

Webbsida

machine gun skrev:

Roligt är något av en definitionsfråga i det här fallet ;)

Roligt efteråt. ;)

Körde faktiskt lite tusingar med klubben för ett tag sen, men det var på bana och med joggvila. Helt klart nyttig träning. Du kommer knäcka mig på alla längre distanser med din superfettförbränning efter all lågpulsträning.

Längre distanser än marathon? ;)  Haha! Det dröjer nog innan jag ställer upp i ett ultralopp. Men om ca två månader kan jag köra tempo igen.

Webbsida

Sista långpasset? Härligt, nu är det bara att ladda batterierna och reta kroppen med lite fartpass. 5:34 min/km, det är bra tempo. Det ser bra ut inför SM...

Kalle Löpare skrev:

Längre distanser än marathon? ;)  Haha! Det dröjer nog innan jag ställer upp i ett ultralopp. Men om ca två månader kan jag köra tempo igen.

Nej för sjutton! Jag syftade på typ 30-42 km. Några ultralopp är jag verkligen inte sugen på i dagsläget.

Webbsida

Ja men med 2min intervall-vila så ska intervallerna gå snabbare också :) Eller så kortar du ner till 1min och behåller farten. Tur att du har åratal på dig att träna så du hinner prova alla metoder XD

Senast redigerat av floppix (2008-05-18 20:23)

floppix skrev:

Ja men med 2min intervall-vila så ska intervallerna gå snabbare också :) Eller så kortar du ner till 1min och behåller farten. Tur att du har åratal på dig att träna så du hinner prova alla metoder XD

Hur mkt snabbare pratar vi om här?

Webbsida

5x1000 m, ståvila upp t.o.m. 120sek
4:15
4:15
4:12
4:12
4:10
Maxtempo: 4:05

Här övar vi på jämn farthållning.

Eller så kör du 6x1000 i snitt 4.30-4.25/km och med 1min ståvila.

De där passen kan du köra (med ungefär liknande förutsättningar "standardisera" träningen dagen innan t.ex) några veckor efter maran sedan, och jämföra
1) muskulär påfrestning/trötthet
2) puls
3) upplevd ansträngning
4) mm mmm mm mmmmmmarabou

Senast redigerat av floppix (2008-05-18 20:30)

Tack, floppix! Ska testa efter SM.

floppix skrev:

Tur att du har åratal på dig att träna så du hinner prova alla metoder XD

Värre för oss 30+, fast vi har ju rutinen så vi vet vad som funkar istället, 8.5 km barnvagnslöpning 4 ggr/vecka är grejen. Eller inte...

Registrerad: 2006-08-28

machine gun skrev:

Kalle Löpare skrev:

Nej för sjutton! Jag syftade på typ 30-42 km. Några ultralopp är jag verkligen inte sugen på i dagsläget.

bara att simma och cykla lite innan maran, eller?

Ironwoman skrev:

Den dagen den sorgen :D

Webbsida

machine gun skrev:

Ironwoman skrev:

Den dagen den sorgen :D

Hihi... Blir den dagen & sorgen nästa år eller?

På tal om maran, MG, mitt personbästa på maran ligger på 4:15... Och jag tror faktiskt du skulle spöa mig på maran om jag var tvungen att springa nu. Men SM 2009, då kan vi tävla!! ;)

Kalle Löpare skrev:

Hihi... Blir den dagen & sorgen nästa år eller?

På tal om maran, MG, mitt personbästa på maran ligger på 4:15... Och jag tror faktiskt du skulle spöa mig på maran om jag var tvungen att springa nu. Men SM 2009, då kan vi tävla!! ;)

Jag vet faktiskt inte. Ska testa att tävla i triathlon på valfri distans först innan jag uttalar mig. Som det känns nu vill jag inte behöva stressa upp distanserna för fort. Jag är liksom fortfarande en trafikfara på cykel och några 18 mil ligger inte precis inom räckhåll där.

Bäst att jag kör Maffetone hela vintern alltså ;D

080519
Styrketräning ca 40 min

De vanliga uppvärmningsövningarna
Chins (nåja, nästan en hel iaf + några halva)
Armhävningar
Bänkdips
Djupa böj på balansplatta
Tåhävningar på balansplatta
SLRDL
Försök till enbensböj
Försök till utrullningar
Bollfjoll
Saxon side bends
Scap push-ups

Yep, det går att träna utan att bege sig till gymmet.

Registrerad: 2006-03-15

machine gun skrev:

Jag vet faktiskt inte. Ska testa att tävla i triathlon på valfri distans först innan jag uttalar mig. Som det känns nu vill jag inte behöva stressa upp distanserna för fort. Jag är liksom fortfarande en trafikfara på cykel och några 18 mil ligger inte precis inom räckhåll där.

Smart drag, dock så tror jag inte du är en trafikfara =)
Har du någon fundering på tävlingsdebut? Den vill man ju inte missa.

Sidor: 1 … 35 36 37 38 39 … 86 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB