Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Har du testat "bulgaren" för att öka i knäböj? jag tycker den är grymt skön och effektiv!
T-Rex skrev:
Har du testat "bulgaren" för att öka i knäböj? jag tycker den är grymt skön och effektiv!
Känns så jobbigt att behöva byta vikt hela tiden :)
Jo, det är säkert en bra idé. Just nu står jag mest och nöter på 50kg för att mina ben vill inte riktigt mer.. men ska absolut överväga den till när jag känner att jag är på g igen!
Rygg etc + mage - dåligt pass
Pullups 7
Pullups på fyrkantig stång (2 yttersta fingerlederna på stången) 3 - torka händer - 3
Chinups 7?
Rodd (nautilus)
57kg 8,8,8
Latsdrag
40kg 8
47kg 8 - fula
40kg 8
Ländrygg
71kg? 10
84kg 10
Växlande hantelcurl
12,5kg 8,8,6
10kg (med squeeze) 8-10
Framåtlutade hantellyft
10kg 8,8,8,(8) - lite ont i axeln
Shrugs (med hantlar)
35kg 8,8,8,10
Enarmschins i cable (sittande på pall :) )
36kg 8
46?kg 8
55kg 6
Växlande hantelcurl med squeeze
8kg 10,10,8
Situps på bänk (snabbt upp, långsamt ner)
10,10,8
Underarmscurl 10kg inåt, 15 reps - 6kg "utåt", 6-8 reps, 4 set per övning.
Benlyft (med böjda ben)
12,10,8
Framåtlutade hantellyft (model rehab)
8kg 10
Kommentar: Skönt pass ändå. De seriösa övningarna kändes inte så bra, lekandet kändes utmärkt.
Min kropp har länge sagt att den skiter i mat, så nu ska den få fan för det. Spontandeff model IF inleds idag och pågår till jag känner att jag uppskattar mat igen (uppskattningsvis 5-7 dagar). Kommer även återinföra matdagboken under den tiden, för att se hur jag sköter mig.
Kommer inta ca 1500kcal per dag, och börja med de underbara morgonpromenaderna. Kommer (som alltid) sikta på >120g protein och >50g fett per dag, men kommer nog lägga mindre vikt vid fettet än proteinet.
Edit:
Mat idag:
11.00 macka + stor sojacappuccino (ca 35g p, 15g f)
15.00? malto, proteinpulver, sojamjölk ( ca 30g p)
16.00 räkomelett (>40g p, 20g f)
17.00 diet irn bru
18.30 äpple, solroskärnor, quornbitar (>15g p, 10g f)
18.45 grapefrukt
Timmar fasta: 14?
Timmar ätande: 8
Kcal: 1450 (= 550 kcal-)
Protein: >120g
Fett: ~45g
Frukosten förstörde lite, då den var dagens största mål...
Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-19 20:00)
Gillar hur du kallar reps med dålig form för fula =)
Vad för övning körde du för ländryggen?
Sigyn skrev:
Gillar hur du kallar reps med dålig form för fula =)
Vad för övning körde du för ländryggen?
i nautilus maskin :) brukar skriva det, men tydligen inte gjort det här :) där man trycker bakåt, är väl omvända "hyperextensions" (samma som ryggresningar? :))
Ah, då vet jag vad du menar för rörelse. Jag tyckte det var svårt att hålla kvar rumpan på dynan när jag testade en sån där en gång. Jag tror jag var för kort, eller för lätt. =) Är en nautilus-maskin en sån där som har varierat motstånd beroende på var i rörelsen man befinner sig?
Sigyn skrev:
Ah, då vet jag vad du menar för rörelse. Jag tyckte det var svårt att hålla kvar rumpan på dynan när jag testade en sån där en gång. Jag tror jag var för kort, eller för lätt. =) Är en nautilus-maskin en sån där som har varierat motstånd beroende på var i rörelsen man befinner sig?
Ehm... nej :) Men de har ofta säkerhetsbälten, så man sitter kvar (och får snygga bdsm blåmärken på låren om man kör tungt)
Haha! Ungefär som man får på trapsen när man böjer för tungt då? Vad ska pojkvännen säga ;)
Är benlyft också i maskin? På vilken vikt?
Sigyn skrev:
Haha! Ungefär som man får på trapsen när man böjer för tungt då? Vad ska pojkvännen säga ;)
Är benlyft också i maskin? På vilken vikt?
Benlyften är i chinsräcke, men med hängmojänger som stöd för armarna (så att man inte behöver hålla i själv, mycket smart). Försökte koncentrera lyften till endast mage, då det känns mer i benen med raka ben, och mina ben är rätt kinkiga från gårdagen också.
Aha, är det höftböjarna eller magmuskulaturen som aktiveras?
Jag kan tänka mig att dina ben är lite tjuriga idag ;)
Sigyn skrev:
Aha, är det höftböjarna eller magmuskulaturen som aktiveras?
Jag kan tänka mig att dina ben är lite tjuriga idag ;)
Förhoppningsvis magmuskulaturen.... Jag vet inte, jag bryr mig inte :) Nu har jag tränat mage iaf, så nu behöver jag inte panika över det på nån vecka :)
Få inte panik nu men i den övningen får magen bara statisk träningen ,Om du inte kör någon specialare som lyfter rumpan,Men då har du förmodligen inte raka ben. Tipps vid magträning, Det går inte ut på att vika kroppen på mitten vid bennen,utan över höften,Tänker man så kan man få in rätta rörelsen i dom flästa mag övningar.Prova cabel crunch med fixerad höfft om du inte redan har gjort det 1000 gånger
Nej precis, försökte lyfta rumpan/vika mig på mitten. Kändes ok, men som sagt, var mest för att få det överstökat :)
Folk klagar till och från på jobbiga kommentarer från folk, framförallt familj, men det finns de fina stunderna också. Chattade med min mor på msn, och efter att ha nämnt Södertälje AK sägs det:
Mamma - hur bred skall du bli
Delightful imp - rätt bred. Men det tar ett tag :) om vi ses frekvent (eller vad det nu heter på svenska) så blir det nog ingen större chock
Mamma - du får passa dig så du inte blir bredare än lång då kan folk tro att du är på fel håll
Då kände jag mig rätt nöjd med min kära mor!
Idag
promenad 30 min
11.00 macka + kaffe (ca 25g p)
promenad 40 min
15.15 Röra: räkor, äpple, böngroddar, solroskärnor och lite pasta (ca 30g p, 15g f)
16.00-17.00 proteinmojs... usch... (75g p, 30g f)
koffeinchock resten av kvällen
Timmars fasta: 16
Timmars ätande: 6
Kcal: 1650? (tot~500-650kcal-)
Protein: 130g
Fett: >45g
Blev inte alls som jag hade tänkt mig, men det blir det sällan.
Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-20 20:56)
Börjar bli imponerad av både ditt träningsupplägg samt resultat och mentalitet. Väldigt bra med långsiktiga mål, det är inte särskilt många 20-åringar som har det. Just nu är denna den mest intressanta dagboken på hälso. Keep it up!
Babel skrev:
Börjar bli imponerad av både ditt träningsupplägg samt resultat och mentalitet. Väldigt bra med långsiktiga mål, det är inte särskilt många 20-åringar som har det. Just nu är denna den mest intressanta dagboken på hälso. Keep it up!
Oj... tack... :)
Vi får se om träningsmålen och de akademiska målen nås samtidigt. Man kan bara hoppas.
Delightful_imp skrev:
Vi får se om träningsmålen och de akademiska målen nås samtidigt. Man kan bara hoppas.
Det är DÄRFÖR man pluggar träning medans man tränar, silly you! Bli idrottspsykolog vettja. Jag är själv på väg mot en fil. mag inom området. ;)
Babel skrev:
Delightful_imp skrev:
Vi får se om träningsmålen och de akademiska målen nås samtidigt. Man kan bara hoppas.Det är DÄRFÖR man pluggar träning medans man tränar, silly you! Bli idrottspsykolog vettja. Jag är själv på väg mot en fil. mag inom området. ;)
Idrottspsykolog... nja.. jag tror jag överlåter det till nån som brinner för ämnet :)
Vill påstå att mitt försök att säga till kroppen att den saknar maten misslyckas radikalt. Sötsug, ja, hunger, nej. Kom hem efter tenta vid 12 efter 19 timmars fasta och kände inte alls att jag ville äta (kan dock vara stress och sömnbrist också). Med IF funkar det lite för bra, som jag tidigare konstaterat. Visst kan man känna sig lite tom i magen, men det är bara skönt :)
Hade tänkt gymma om nån timme.. men det får kanske vänta. Ska bli intressant att se hur det går!
Hoppas tentan gick bra!
Träna magen nu när den är tom! mina magpass brukar gå bra när jag fastat.
Tentan gick.. tillräckligt bra :)
Bröst etc
Liggande hantelpress
22,5kg 8,8,4 - alla långsamma upp och ner, på sista visade det sig att de var för långsamma
Bänkpress
45kg - Brett grepp (lillfingrarna vid metalringarna) 6
- vanligt grepp ( händerna mellan mitten och metalringarna) 6
40kg - Brett grepp 8, 6? (alternativt en till 8a)
Enarmstricepsextension
8kg 7?, 9, 8
Pushdown (med stång)
36kg 10
46kg 8
50kg 8,8
41kg 8-10
Stående hantelpress
10kg 10,9,8
Hantellyft åt sidan
5kg 8,6,6
Hantellyft åt sidan + fram 4kg 10?
Raka dips
10, 7-8
Hantellyft åt sidan + fram 8?
Vikt efter gym: 63kg
Kommentar: kändes inge bra alls. Kände mig seg och svag, men det gick ju inte så kass.
Känner mig redo att börja bulka igen nu, med mer fokus på många proteinrika mål efter passet, kanske 3 500kcal mål med 30g protein var. Men inte idag...idag blir det fotbollstittande...:s
Edit:
Timmar fasta: 19
Timmar ätande: 6?
12.00 gröt + te med mjölk
14.00 "korv" + dryck
15.00? spicy mocha med sojamjölk :)
16.30 gym
17.20? protein + malto + havregryn + sojamjölk
17.45 lite pasta + sojafärs + ägg (2.5)
Kcal: ca 1500
Protein: >120g
Fett: >35
Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-21 18:47)
Hur tyckte du det gick med det lite bredare greppet? Vilket jag för övrigt tycker borde döpas till vanligt grepp och det med händerna i mitten för mittengrepp. och det med händerna lika smalt som axlarna får heta smalgrepp ;)
jag känner att jag har för korta armar för att hålla så, och känner att mitt "vanliga grepp" imiterar mer hur andra håller. Kanske var jag också trött i bröstmusklerna efter hantelpressen, men det kändes inte alls bra. med "vanligt grepp" borde jag kunna gjort en 8a på 45 och kunnat reppa på rätt duktigt på 40 :) men... kan vara en vanesak också, blev som sagt kortare rörelselängd (eller vad det kan heta)
Edit:spännande att ta mer/lika mycket i hantelpress än/som i bänkpress
Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-22 10:57)
Ja, det kan inte vara vanligt att man är starkare i hantelpressen =) Så då borde det vara teknikbiten som sabbar för dig i bänken. Jag vill också göra 8or på 45!! *sotis* Målet är att bänka min egen vikt. Och det skulle jag säkert kunna göra isf ;)
jag skulle vilja bänka min egen vikt, men då jag är stor som ett hus tror jag inte ens jag kan maxa den ;) (eller kallas det klen..?)
Klart du kommer klara! Hade du inte det som mål? Rätt nära din egen vikt iaf. Du har väl inte satt upp ett mål som du inte tror att du klarar heller? =)
Nope, klen är du inte! Långt ifrån!!
Idag blir det gymmet för mig. Tog igen mig igår. Tänke köra lite bänk idag men har tyvärr ingen passare =( Hara bara tappat i bänk senaste halvåret. (Sen min passare slutade träna) Det är så himla surt. Hade då bara 2,5 kilo kvar. Sen för några månader sen så klarade jag typ bara 40. *snyft* Hur gör du när du inte har pass?
Sigyn skrev:
Klart du kommer klara! Hade du inte det som mål? Rätt nära din egen vikt iaf. Du har väl inte satt upp ett mål som du inte tror att du klarar heller? =)
Nope, klen är du inte! Långt ifrån!!
Idag blir det gymmet för mig. Tog igen mig igår. Tänke köra lite bänk idag men har tyvärr ingen passare =( Hara bara tappat i bänk senaste halvåret. (Sen min passare slutade träna) Det är så himla surt. Hade då bara 2,5 kilo kvar. Sen för några månader sen så klarade jag typ bara 40. *snyft* Hur gör du när du inte har pass?
Jo, jag hade det som mål. Att kunna göra snygga 8or på 50 känns som ett bra delmål, och det borde jag kunna nå om någon/några månader om jag verkligen vill. Sen får vi se om jag kan maxa 70kg samtidigt som kroppsvikten når dit.
Jag har aldrig pass, vilket kan vara huvudanledningen till att jag bytt till hantelpress. Mitt bänkande blir kanske lidande för det, då jag aldrig går till max, men då går jag ju oftast inte till failure heller, vilket kan vara positivt.