Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Petergbg skrev:
Man kan göra saltbomber av en bit papper och svälja om man inte gillar smaken :)
Låter ju sådär, men ska börja emd att salta lite extra i maten.
Ironwoman: aha okej, tack igen för alla svaren=)!
Jag är(var) precis som ljuvligt. Fast jag oroade mig inte förrän min flickvän påpeka för mig att mina kramper som jag hade konstant nog berodde på att jag envisades att inta minimalt med salt (just pg a att jag inte gillar smaken av salt och för att det pratas så mycket om att gemene man behöver minska sitt saltintag).
Jag har i princip under lång tid helt ignorerat att salta maten, det i kombination med regelbunden träning, fysiskt arbete och mat som naturligt innehåller lite salt var nog orsaken till att jag fick kramper väldigt lätt. Det räckte med att jag sträckte mig på morgonen i någon sekund så låste sig tre-fyra ryggmuskler och jag fick problem med att stretcha ut dem igen så att de skulle slappna av. Detta problem och andra kramper hade jag i 1-2 månader innan jag kollade upp just om det kanske berodde på salt. Använde mig utav dietist xp för att kolla upp hur mycket salt jag fick i mig och det visade sig att jag låg på ca 1.7 gram natrium i snitt per dag.
Om jag får låna detta påstående ett tag:
"Lite är 0,1 gram natrium (0,25 gram salt) eller mindre per 100 gram mat."
Och jag vet med mig att jag äter mer än 2 kg mat om dagen men iaf vi säger 2 kg för att vara på den säkra sidan så är "lite" natrium 20*0.1=2g. Lägg till det faktum att jag tränar, har fysiskt arbete och äter mycket mat så är jag nog en av de få undantagen som faktiskt hade saltbrist.
Jag började salta maten och äta saltade jordnötter och på en dag så försvann nästan mina symptom och det har varit hyfsat bra sen jag fortsatt så här. Knappast att det finns så starka placeboeffekter. Jag kan fortfarande få kramp i muskler men bara ett fåtal och bara under vissa omständigheter istället för många gånger om dagen.
ok, nu verkar det vara lite taggat här och var. tillbaka till disskutionen. jag litar fullt på vad king crub säger, enligt mig så är han sveriges kanske största vetare inom ämnet. MEN...
hur vet man att man fått i sig för lite salt? när jag gymmar så är det inte sällan som kläderna är helt genomblöta. ingen fara tänker ni. till saken hör det att jag ALDRIG saltar min mat. aldrig någonsin. inget salt i kokvatten eller något sånt heller. inga halvfabrikat, såvida jag inte äter hos någon kompis som insisterar på att icas köttbullar är superbra mat bara för att den är lätt att göra.
jag får kort sagt i mig väldigt lite salt, säkerligen minre än väldigt många andra, därav min fråga.
Ironwoman skrev:
Dr.Demento skrev:
Man undrar ju lite om du inte är ett sk Troll.
Inte mitt fel att du är okunnig.
Du var övertygad och helt säker i vår förra diskussion men då kunde du inte ens erkänna att du hade missförstått. Pinsamt?
Samma gäller nog nu. Att du inte kan förstå att vissa kan behöva extra salt förutom det som kommer med mat för att fungera optimalt är lite trångsynt tycker jag.
Mvh
/Dr.Demento
P.S
Jag känner mig ofta extremt okunnig, och du har faktiskt helt rätt i att det inte är ditt fel. Jag lär mig mest av högutbildade kompetenta människor.
Dr.Demento skrev:
Ironwoman skrev:
Dr.Demento skrev:
Man undrar ju lite om du inte är ett sk Troll.
Inte mitt fel att du är okunnig.
Du var övertygad och helt säker i vår förra diskussion men då kunde du inte ens erkänna att du hade missförstått. Pinsamt?
Samma gäller nog nu. Att du inte kan förstå att vissa kan behöva extra salt förutom det som kommer med mat för att fungera optimalt är lite trångsynt tycker jag.
Mvh
/Dr.Demento
P.S
Jag känner mig ofta extremt okunnig, och du har faktiskt helt rätt i att det inte är ditt fel. Jag lär mig mest av högutbildade kompetenta människor.
King Grub som jag citerade är en av Sveriges mest kompetenta personer på området allmän näringslära i kombination med idrott, han har dessutom en 4 årig utbildning på ämnet. Jag har dessutom presenterat en studie. Kan du inte komma med något mer än att "du har fel, erkänn".
märka av saltbrist? någon?
zartok skrev:
märka av saltbrist? någon?
Om man ska ta normalfallen.
Då man får för lite salt i kroppen så visar det sig genom att man får en vätskebrist. Kroppen vill ha en saltkoncentration i blodet på ca 0,9 % (g/l), har man för lite salt utsöndrar kroppen vatten, har man för hög koncentration salt i blodet blir man törstig.
Symptom på vätskebrist är lågt blodtryck, yrsel då man reser sig, lite allmänt trött och svag. Dock kan lågt blodtryck också vara genetiskt. Symptomen är allmänna och svåra att säga att det just beror på saltbrist. Men äter man lite salt (dvs inte saltar vattnet då man kokar ris/pasta/gröt osv, inte äter några salta livsmedel samt svettas mycket eller har problem med kräkningar/diaréer) kan det vara värt att pröva med en mer normalsaltad kost. Vid lite svårare brister kan kramper uppstå (men man kan även få kramp av andra anledningar).
Det enda säkra sättet är att ta ett blodprov.
Det lustiga är väl att man får vätskebrist (fast på cellnivå) även om man överdoserar salt, eftersom vatten trycks ur cellerna och in i blodet för att späda ut det till rätt saltkoncentration. Gör en (också?) törstig, många strandsatta sjömän som dog på detta vis när törsten tog överhanden och de började dricka havsvatten. Bara en intressant parentes, vet inte varför jag skrev den egentligen:) Inte som om nån lär överdosera salt så grovt genom en normal kost:P
det låter nästan som att jag borde ta och testa mig för säkerhetsskull, jag har upplevt ett par av dessa symptom. yrsel då jag reser mig hastigt, seg och trött vissa dagar och igår tex så läckte jag väldigt mycket vatten på kvällen. jag har även kramp ibland, men det tror jag har varit magnesiumbrist.
tack för infon, det är bra att veta såna här saker.
Ironwoman skrev:
Dr.Demento skrev:
Ironwoman skrev:
Inte mitt fel att du är okunnig.Du var övertygad och helt säker i vår förra diskussion men då kunde du inte ens erkänna att du hade missförstått. Pinsamt?
Mvh
/Dr.Demento
P.S
Jag känner mig ofta extremt okunnig, och du har faktiskt helt rätt i att det inte är ditt fel. Jag lär mig mest av högutbildade kompetenta människor.King Grub som jag citerade är en av Sveriges mest kompetenta personer på området allmän näringslära i kombination med idrott, han har dessutom en 4 årig utbildning på ämnet. Jag har dessutom presenterat en studie. Kan du inte komma med något mer än att "du har fel, erkänn".
Har ingen 4 årig utbildning på just saltbalans men har mer är 5 års utbildning inom medicin och specialintresse för idrottsmedicin.
Kan du inte be King Grub att göra ett inlägg där har skriver att folk som svettas extremt aldrig har nytta av mer salt är vad de får från maten?
Är ju som sagt helt med på att flertalet inte behöver mer salt än vad de får i sig från maten.
Hittade lätt massor av info på att extre salt är bra för de som dricker och eller svettas mycket.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1697 … d_RVDocSum
O'Connor RE.
Department of Emergency Medicine, Christiana Care Health Services, Newark, DE 19718, USA. roconnor@christianacare.org
Exercise-induced hyponatremia is most commonly associated with prolonged exertion during sustained, high-intensity endurance activities such as marathons or triathlons. In most cases, exercise-induced hyponatremia is attributable to excess free water intake, which fails to replete the sometimes massive sodium losses that result from sweating. The risk of hyponatremia can be lowered by strategies to ensure fluid balance during exercise by maintaining the proper volume and type of fluid intake. Treatment of exercise-induced hyponatremia is based on whether the patient is volume-depleted, euvolemic, or fluid-overloaded. Because therapy must be tailored to volume status, physicians must make this determination before initiating therapy. If hyponatremia is life-threatening, hypertonic saline may be warranted to increase sodium in the extracellular fluid compartment and restore the natural balance.
PMID: 16970148 [PubMed - indexed for MEDLINE]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1925 … d_RVDocSum
Maughan RJ, Noakes TD.
Excessive replacement of sweat losses with plain water or fluids with a low sodium content may result in hyponatraemia. Sodium replacement is essential for postexercise rehydration.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9303 … d_RVDocSum
Convertino VA, Armstrong LE, Coyle EF, Mack GW, Sawka MN, Senay LC Jr, Sherman WM.
Inclusion of sodium (0.5-0.7 g.1(-1) of water) in the rehydration solution ingested during exercise lasting longer than 1 h is recommended since it may be advantageous in enhancing palatability, promoting fluid retention, and possibly preventing hyponatremia in certain individuals who drink excessive quantities of fluid. There is little physiological basis for the presence of sodium in n oral rehydration solution for enhancing intestinal water absorption as long as sodium is sufficiently available from the previous meal.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1677 … d_RVDocSum
Role of sodium in fluid homeostasis with exercise.Sharp RL.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1643 … d_RVDocSum
Exercise associated hyponatraemia: quantitative analysis to understand the aetiology.Montain SJ, Cheuvront SN, Sawka MN.
CONCLUSIONS: Actions to prevent hyponatraemia should focus on minimising overdrinking relative to sweating rate and attenuating salt depletion in those who excrete salty sweat. This simulation demonstrates the complexity of defining fluid and electrolyte consumption rates during athletic competition.
Finns även tillstånd och LM som gör att hyponatremi är långt från ett ovanligt tillstånd även för befolkning som inte är många +100kg kroppsbyggare/styrkelyftare som svettas kraftigt dygnet runt. SSRI, SIADH, CF för att ta några exempel.
Mvh
/Dr.Demento
Dr.Demento skrev:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9303999?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
Convertino VA, Armstrong LE, Coyle EF, Mack GW, Sawka MN, Senay LC Jr, Sherman WM.There is little physiological basis for the presence of sodium in n oral rehydration solution for enhancing intestinal water absorption as long as sodium is sufficiently available from the previous meal.
Där stod ju det som jag försöket säga.
Om vi försöker reda ut så vi pratar om samma sak.
Det som jag hängde upp mig på var många och extra salt. Många för mig är i normala fall klart över hälften, men i fysiologiska fall kan det vara under hälften. Vad är många för dig? Extra för mig är mer än normalt, i Sverige 10-12 g enligt slv. Dessutom är normalt för mig att inta sportdryck med salt i under längre tävlingar, även längre träningspass, även om jag aldrig har det, som i första artikeln du nämnde är det normalt att inta salt under marathon och triathlon (även om marathon går utmärkt att springa utan att inte salt om det inte är extrema förhållanden). Något som jag däremot inte tycker är normalt är att salta vatten som man dricker efter träningspass. De stora kroppsbyggarna som du vill köra med äter dessutom betydligt större volymer mat jämfört med normala människor, sedan möjligtvis lite nyttigare (alltså inte så mycket chips, salta kex, popcorn osv), men totalt minst lika mycket salt som normalt, det är för mig normalt för kroppsbyggare. Vad är extra salt för dig?
Ingen slår mitt rekord med 60g/dag under en veckas period?
Ironwoman skrev:
Dr.Demento skrev:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9303999?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
Convertino VA, Armstrong LE, Coyle EF, Mack GW, Sawka MN, Senay LC Jr, Sherman WM.There is little physiological basis for the presence of sodium in n oral rehydration solution for enhancing intestinal water absorption as long as sodium is sufficiently available from the previous meal.
Där stod ju det som jag försöket säga.
Om vi försöker reda ut så vi pratar om samma sak.
Det som jag hängde upp mig på var många och extra salt. Många för mig är i normala fall klart över hälften, men i fysiologiska fall kan det vara under hälften. Vad är många för dig? Extra för mig är mer än normalt, i Sverige 10-12 g enligt slv. Dessutom är normalt för mig att inta sportdryck med salt i under längre tävlingar, även längre träningspass, även om jag aldrig har det, som i första artikeln du nämnde är det normalt att inta salt under marathon och triathlon (även om marathon går utmärkt att springa utan att inte salt om det inte är extrema förhållanden). Något som jag däremot inte tycker är normalt är att salta vatten som man dricker efter träningspass. De stora kroppsbyggarna som du vill köra med äter dessutom betydligt större volymer mat jämfört med normala människor, sedan möjligtvis lite nyttigare (alltså inte så mycket chips, salta kex, popcorn osv), men totalt minst lika mycket salt som normalt, det är för mig normalt för kroppsbyggare. Vad är extra salt för dig?
Du verkar lite desperat nu igen då du vill ha mina definitioner på ord (kolla i ordbok på ordet många så ser du bla definition som "stort antal" inte "över hälften". Extra salt för mig är det salt man stoppar i sig utöver det maten i sig innehåller. Kunde du inte frågat om mina definitioner på ord innan du anklagade mig för att ha fel och vara okunnig? Synd att du inte lärde dig något förra gången.
Tror dom flesta med lite helhetsinsikt om hur en kropp fungerar är med på att ytterligheter som stora hårt tränade killar som svettas mycket kan kräva extra salt förutom det som finns i maten för att fungera optimalt.
Hör gärna ett inlägg av King Krub om det skulle påstå motsattsen. Men jag tror knappast han gör det då han verkar kunnig.
Mvh
/Dr.Demento
P.S.
Är säker på att du kan mycket (säkert mycket mer än flertalet här på forumet) men det stör mig att du är så låst och inte kan erkänna att du kan ha fel.
Dr.Demento skrev:
Hör gärna ett inlägg av King Krub om det skulle påstå motsattsen. Men jag tror knappast han gör det då han verkar kunnig.
Mvh
/Dr.Demento
P.S.
Är säker på att du kan mycket (säkert mycket mer än flertalet här på forumet) men det stör mig att du är så låst och inte kan erkänna att du kan ha fel.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost … ostcount=5
är inte det tillräckligt?
Jag kan erkänna att jag har fel, har gjort det senaste veckan då jag skrev om en detalj på ett lopp.
I Svea I skrev:
Ingen slår mitt rekord med 60g/dag under en veckas period?
inga problem med njurarna efter den veckan, svea?
Ironwoman skrev:
Dr.Demento skrev:
Mvh
/Dr.Demento
P.S.
Är säker på att du kan mycket (säkert mycket mer än flertalet här på forumet) men det stör mig att du är så låst och inte kan erkänna att du kan ha fel.http://www.kolozzeum.com/forum/showpost … ostcount=5
är inte det tillräckligt?
Jag kan erkänna att jag har fel, har gjort det senaste veckan då jag skrev om en detalj på ett lopp.
Jo det räcker för att fatta att King Krub håller med om att om man svettas mycket av någon anledning så kan man behöva mer salt än vad maten ger. Ännu viktigare om man av någon anledning inte äter som normalsvenssons utan äter en hälsosammare konst som troligen är mer saltfattig. De flesta fattar nog att det inte är en extrem miljö i sig utan just att man svettas mycket av någon anledning. Ex att man är en hårt tränade stor kroppsbyggare som svettas lätt.
Förstår att du saknar djupare förståelse. Finner det ganska meningslöst att försöka få dig att förstå då du inte heller kan ta in nya argument utan har taggarna utåt och angriper på alla desperata sätt du kan. Hoppas att det växer bort med åldern annars så kommer du nog få det svårt med samarbete i framtiden.
Uppenbart för mig att du bara är ute efter att vinna diskussion trots att du antagligen/förhoppningsvis förstår att du har fel. Jag kommer i vilket fall behandla dig som ett troll i fortsättningen.
Mvh
/Dr.Demento