Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 72 73 74 75 76 … 108  

Endag tränar för en vacker dag

Registrerad: 2007-05-08

Senaste dagarnas träning:
Fredag 9 maj vila
Lördag 10 maj vila

Söndag 11 maj
Löpning 14 km, 75 min, HR144

Måndag 12 maj
Löpning barnvagn 8.5 km, 48 min, HR 132
Sprang på riktigt låg puls, vet inte vad som hände men den steg aldrig

Cykling 52 km, 111 min, HR 122
Även här låg pulsen riktigt lågt, verkar haft lågpulsdag helt enkelt.
Malmö - Hofterup längs kusten

Tisdag 13 maj vila

Onsdag 14 maj
Löpning barnvagn 8.7 km, 47 min

Fredag 16 maj

Cykling trainer, 1h 15 min
13 min uppvärmning, sen 3*10 min hårt med 3 min lugnt emellan. HR 142 i snitt på varje. Det är en puls som jag haft som snitt på 3-4 h cykling, men det tar lite tid för mig att få upp puls på cykelintervaller. Starten på en intervall hade jag ca 110 nu och på slutet 157.
Avslutade med att trampa på lagom lugnt.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

:) Hur länge har du cyklat totalt? För jag cyklade idag och hade en snittpuls på 154 ;o Jag menar, det kändes ändå jobbigt för mig. :D

Registrerad: 2006-08-28

Ser bra ut, jag var påväg på ett möte så jag hann inte motivera varför jag valde den lite längre varianten på intervaller. Men dels tar det någon min på cykel innan man kommer upp i puls, sedan ger längre lite långsammare intervaller mindre, men mer stabil formtopp, dessutom är inte just fart det stora problemet för dig.

NybZ skrev:

:) Hur länge har du cyklat totalt? För jag cyklade idag och hade en snittpuls på 154 ;o Jag menar, det kändes ändå jobbigt för mig. :D

Började cykla för ett år sen ungefär. Brukar ha svårt att få upp pulsen på korta cykelpass, men på sista tiden har jag haft låg puls både på löpning och cykling. Hur länge har du cyklat?

Ironwoman skrev:

Ser bra ut, jag var påväg på ett möte så jag hann inte motivera varför jag valde den lite längre varianten på intervaller. Men dels tar det någon min på cykel innan man kommer upp i puls, sedan ger längre lite långsammare intervaller mindre, men mer stabil formtopp, dessutom är inte just fart det stora problemet för dig.

Det är lugnt, jag hann ändå inte läsa det förrän efter jag cyklat ;) Jag resonerade ungefär som du. Samtidigt har jag sett i Coltings IM-träning att han rekommenderar kortare intervaller, som längst 8-minutare.

Intervallerna hoppas jag kunna ge lite fart till GBG triathlon också, kan jag inte springa eller simma fort får jag väl cykla max istället :)

Webbsida

Endag skrev:

NybZ skrev:

Började cykla för ett år sen ungefär. Brukar ha svårt att få upp pulsen på korta cykelpass, men på sista tiden har jag haft låg puls både på löpning och cykling. Hur länge har du cyklat?

hehe, till och från de senaste åren. Dock aldrig regelbundet. Började seriöst med det idag nämligen. :D

NybZ skrev:

hehe, till och från de senaste åren. Dock aldrig regelbundet. Började seriöst med det idag nämligen. :D

Aha, seriös sen en dag tillbaka :) Låter spännande, får kolla in din tråd lite...

Senast redigerat av Endag (2008-05-17 07:16)

Webbsida

Endag skrev:

NybZ skrev:

Aha, seriös sen en dag tillbaka :) Låter spännande, får kolla in din tråd lite...

:) Haha, om man kan kalla det seriöst. Men jah har planerat in mycket cykel i sommar. Så vi får se hur det går :)
Är det vättern som väntar?

NybZ skrev:

:) Haha, om man kan kalla det seriöst. Men jah har planerat in mycket cykel i sommar. Så vi får se hur det går :)

Nej, det är Kalmar triathlon. Ska du vara med poå Vättern?

Webbsida

Endag skrev:

NybZ skrev:

Nej, det är Kalmar triathlon. Ska du vara med poå Vättern?

Vi funderade på det men det var lite ont om tid. Men nästa år står jag där väl förberädd :D

Vecka 20

Måndag  Löpning barnvagn 8.5 km, 48 min, HR 132
            Cykling 52 km, 1h 51 min, HR 122

Tisdag    vila

Onsdag  Löpning barnvagn 8.7 km, 47 min, HR 144

Torsdag Löpning barnvagn 9 km, 50 min

Fredag  Cykling trainer  3*10 min, 35 km, 75 min

Lördag Löpning 13.7 km, 1h 11 min

Söndag vila

Totalt 6 h 42 min
Sim 0
Cykel 87 km, 3 h 6 min (trainer 35 km, 75 min)
Löpning 39.9 km, 3 h 36 min (barnvagn 28.2 km, 2h 25 min)

Har haft ont /stel i ryggen hela veckn och inte kunnat springa så långt. Hittills har min taktik varit att många bäckar små, men jag kommer vara chanslös i Kalmar om jag inte sprungit pass över 20 km innan. Nu måste jag upp på distans på löpningen så jag funderar på att trappa ner antalet pass för att kroppen ska bli bättre. Aldrig köra alibipass för att få ihop cheap minutes för träningsdagboken, utan kör jag trainer så kör jag hårt och sen trampar jag ner några minuter och that's it. Och införa fler vilodagar.  Konditionen är jag inte orolig för, jag har tränat kontinuerligt länge, men jag är orolig att min kropp inte håller.

Senast redigerat av Endag (2008-05-19 08:40)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Hur har du tänkt, att du kör färre löppass men längre? Det räcker inte med att du kör ett långpass, över 20 km, i veckan, och sen duttar på resten av veckan?

Kalle Löpare skrev:

Hur har du tänkt, att du kör färre löppass men längre? Det räcker inte med att du kör ett långpass, över 20 km, i veckan, och sen duttar på resten av veckan?

Det är komplicerat. För det första ska jag ha tid för långpass, det har jag knappt, isåfall får jag ställa in cyklingen på helgen. Kanske kan köra varannan helg iofs.Och sen klarar jag inte att springa 20 km för min kropp gör ont, just nu i ryggen. Lyfter runt på en 11-kg bebis i olika ryggovänliga lyft dygnet runt och jag har ju kass rygg sen innan. Så därför tänkte jag fler vilodagar, färre pass, men bättre kvalitet. På löpningen är det dock svårt... men det sliter mer på ryggen att springa med barnvagn, det har jag märkt. Vet inte hur jag ska göra... Även om jag bestämt mig för att jag skiter i hur det går i Kalmar så vill jag komma upp i lite längre pass på löpningen. Gör jag bara det är Kalmar biff. Har bättre tider på lågpuls-testerna (MAFtest) än någonsin, har cyklat hyfsat mycket och simma- hur svårt är det egentligen? ;) Det jag saknar är distans på löpningen och för att få det måste jag vila mer även om det innebär att totalvolymen kommer gå ner tror jag det är bra.

Har du provar att blanda jogging och gå? Kan ju bli både bättre och sämre av det.

Ironwoman skrev:

Har du provar att blanda jogging och gå? Kan ju bli både bättre och sämre av det.

Nja, inte mdvetet, men de gånger jag joggat och haft lite småont och sen stannat och fixat med barnvagnen så har det blivit värre av det. Men jag borde kanske prova det på ett långpass.

Har kollat lite med en kompis som är fd sjukgymnast i dag och hon tipsade om två sjukgymnaster som är duktiga och som har idrottsinriuktning.

Måndag 19 maj
Cykling trainer 45 min
Körde en övning som jag hittat på Coltings IM-träningsprogram, modifierade något:

uppvärmning ca 15 min
Låg kadens och tunga växlar: 7 + 5 + 4 + 3 min med 90 sek stilla vila mellan, fokus rundtramp
5 min hårt snabbt normal kadens
5 min lugnt

Vet inte vad det är men jag har en sån konstig puls nuförtiden, speciellt på cykel. På trainer hinner jag nästan aldrig få upp pulsen om jag inte kört tungt och snabbt. På uppvärmningen kom jag upp i 100-110 och sen typ 120 på de tunga intervallerna. De snabba 5 minuterna låg jag över 140.

Tisdag 20 maj
Löpning 16.5 km, 1h30 min, HR 140
Yes! Äntligen lite längd på ett löppass. Kände av hamstrings lite, tror det var för att jag cyklade tunga växlar i måndags, men ryggen var rätt ok. Tyvärr kraschade magen efter ca 14 km och jag fick nödlanda lite om jag säger så. Efter nödlandning var det omedelbar take-off igen och det flöt på bra. Kunde nog sprungit lite längre men vill få hybris och göra en för snabb ökning. Så här långt har jag inte sprungit sen 25 januari då jag fick ihop 21.5 km på långa intervaller. Sammanhängande löpning så var det 18 km den 21 januari. Så detta känns som en liten seger faktiskt!

Senast redigerat av Endag (2008-05-21 08:10)

Du kanske är iform på cyklingen efter att ha vilat?

Kul att du är igång med löpningen!

Ironwoman skrev:

Du kanske är iform på cyklingen efter att ha vilat?

Kul att du är igång med löpningen!

Ja jag vet inte vad det är. Jag hade ju dessutom bättre resultat på MAFtestet jag gjorde nu än det före Växjö marathon då jag var i toppform. Fast det var stora skillnader. Nu hade jag 5.02 min/km första 2.88 km, 5.14 på andra varvet och 5.24 på tredje. Inför Växjö hade jag 5.13 på första varvet, men sen tappade jag bara några få sek i pace per varv. Så jag har bättre startvärden nu, men jag tappar mycket mer. Jag tolkar det som att min kontinuerliga uthållighetsträning sedan maj förra året har gett utdelning, men att jag saknar viss uthållighet på långa distanser för att jag inte kört långpass i år. Eller har du nån tolkning?

MAFtest maj 08

Varv 1: 14:30, 5:02/km, HR144
Varv 2: 15:03, 5:14/km, HR 146
Varv 3: 15:27, 5:22/km, HR 144

Utökat MAFtest okt 07
Varv 1: 15:00 min, 5:13 min/km, HR 143
Varv 2: 15:07 min, 5:15 min/km, HR144
Varv 3: 15:21 min, 5:20 min/km, HR 144
Varv 4: 15:24 min, 5:21 min/km, HR 145
Varv 5: 15:27 min, 5:22 min/km, HR 143
Varv 6: 15:48 min, 5:29 min/km, HR 145
Varv 7: 16:32 min, 5:44 min/km, HR 145
Varv 8: 14:52 min, 5:10 min/km, HR 156

Dock ligger mitt tredje varv nu inte signifikant sämre än förra året (MAFtest slår ju på några sek beroende att man inte kan ha exakt sama puls, man har olika dagsform, olika yttertemp osv). Kanske mina cykelpass också ger bra betalning, är ju optimala lågpulspass.

Senast redigerat av Endag (2008-05-21 08:36)

Jag skulle göra samma tolkning som du. Att det är långpassen på löpning som gör att du tappar mer, även om du egentligen är bättre tränad. Att mer träning annars gett resultat.

Det skulle i så fall stödja mina funderingar om att du kanske skulle satsa på färre, men längre pass. Men som jag inte direkt har skrivit eftersom jag uppvevt att det skulle stressa dig mer. Jag känner en triathlet som tränat så. Han kör massa cykel på helgerna, typ 20 mil lördag och 20 mil söndag inför tävlingssäsong, men i övrigt ligger på 300-400 timmar/år. Så tempo och så under vintern och sedan komma ut och få ut distanserna. men nu är han betydligt mer ferfaren än mig och kan leva på gamla meriter lite. Min kollega (1,12 på halvmaran) som ju också haft en mycket bättre träningsbakgrund körde lite så. På våren började han med att kunna hålla bra tempo på 5 km, sedan försöka med samma tempo på 10, halvmaran, maran allt eftersom säsongen gick.

Jag har faktiskt börjat köra så: färre pass, lägre totalvolym, men jag ska försöka få bättre kvalitet och längre distans när jag väl kör. Jag måste helt enkelt få upp distansen på löpningen, annars är jag pretty fucked 2 aug :) D'äremot är jag inte så bekymrad av en låg volym, jag har tränat kontinuerligt ett bra tag nu så det kommer funka ändå.

Senast redigerat av Endag (2008-05-21 12:24)

Nu har jag varit duktig och anmält mig till en sjukgymnast med inriktning mot idrott. Cirka en månads väntetid. Undrar bara hur seriöst en sjukgymnast tar mig om jag säger att jag tänker köra Kalmar i augusti?

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Skoj att du börjar få upp lite volym, som du vill ha! Som vi skrivit tidigare så är det tyvärr många saker man måste beakta när man tränar. Det kan vara barn och det kan vara ben som gör att man inte kan träna som man vill. Om sen det man vill är optimalt, har vi också diskutera mycket om!
I december sprang jag tre pass i veckan för att jag inte kunde springa längre än 7 km. Hade jag väntat tills benet var 100% så hade jag fått hälsa hem.
Skadorna är olika och jag är ingen expert, men du vet senast så kunde jag inte springa 4 veckor innan utan körde de två andra grenarna. Kanske den erfarenheten som fick mig att inte kasta in handuken i december, utan i stället köpa Plankan.

Sjukgymnasten, hm.. du kan få svårt att förklara, men har du ingen chans att hitta nån som ger nån behandling av något slag, massage, elbehandling etc? Du gymnastiserar ju nog en hel del redan!

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Skönt att löpningen fungerar på ett långpass! Ser stabilt ut med tanke på puls och hastighet.

Endag skrev:

Nu har jag varit duktig och anmält mig till en sjukgymnast med inriktning mot idrott. Cirka en månads väntetid. Undrar bara hur seriöst en sjukgymnast tar mig om jag säger att jag tänker köra Kalmar i augusti?

Jadu, se till att ha ett förvarstal redo, som du rapar upp innan alla förmaningar kommer! :)  Jag ringde min sjukgymnast i februari, han sa att jag skulle springa som längst 1 mil hela sommaren och först på hösten på upp till 15 km... Jag bara: jo, ja, jo, det låter vettigt...

På vasaloppssändningen för något år sedan hade de ett repotage om en av veterangubbarna. Han blev påkörd av en bil i oktober då han tränade rullskidor och enligt läkare skulle det vara kört med vasaloppet. men då han fick tillåtelse att börja gå lite försiktigt med stavar tolkade han det som att han kunde åka skidor. Vet inte om han tog sig imål eller inte.

Sidor: 1 … 72 73 74 75 76 … 108  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB