Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Teknikmässigt i böjen - Excellent. Ass to grass, hälar i backen, inga problem.
Styrkemässigt i böjen - Medioker om jag ska va snäll mot mig själv. Tränat ben hårt och länge nu utan några vidare styrkeökningar men det ska det bli ändring på!
Visste inte att du tävla i OL. Har nyligen introducerat mycket sånt till mitt träningsschema. Jävligt kul men jävligt tekniskt. Har du nå tekniska tips i ryck och stöt så får du gärna dela med dej av dom.
Morgonvikt idag Söndag: 89.7 stora kilon. Min hittills tyngsta morgonvikt i mitt 20 år gamla liv.
Knäböj idag. Kändes tungt men satte ändå PR med 127,5 kg. 2,5kgs ökning. Lite besviken men undrar om det inte har att göra med viktuppgången. En hastig viktuppgång måste väl påverka övningar som knäböj och chins, eller?!
Reppade efteråt 3 5or på 110. Kändes sådär.
Sen va det time för modifierad Grace #2. 10-10-10 reps av stöt och knees-to-elbows hängandes i stång på tid.
9.50 blev tiden vilket jag är mycket nöjd med. Magövningen knees-to-elbows var förvånansvärt tung och för att vara första gången jag körde den så gick det ganska bra.
Anar en liten muskelinflammation i svanken sen fredagens Linda men förhoppningsvis går det över snart.
Jag tävlar inte så sett, det är bara en klubbtävling där även icke licensierade lyftare får lov att delta. Men det hindrar mig ju inte från att göra så bra ifrån mig som möjligt:). Så tyvärr har jag inte så mycket att komma med i väg av tekniktips, men jag skrev iaf den här tråden där jag blev tipsad om en del videos osv, om du inte redan har sett den: http://www.halso.info/forum/t-32297.html
För övrigt så brukar man faktiskt öka i böj och mark när kroppsvikten ökar, framför allt eftersom man blir stabilare. Men det behöver inte gälla dig; om du t.ex. har en perfekt balans annars så kan du säkert förlora något kg på stången om du lägger på dig icke-kvalitativ massa. Chins och dips är däremot en helt annan sak, där lyfter man ju verkligen hela kroppen och har inget behov för stabilitet på samma sätt.
Senast redigerat av Lajne (2008-05-11 18:00)
Du är förnuftig du. Tack för svaret på viktuppgångsfrågan.
Lagt upp en liten plan på hur jag ska nå 500kg. Ska sikta på att göra 5kg ökningar totalt varje vecka i 11 veckor. Det borde vara både rimligt och ganska snabbt. Börjar med bänken imorn. Då ska 140kg upp!
Lycka till med bänken då. Jag tar det lugnt med maxningar tills den här cykeln av min träning är över i slutet av månaden, så får vi se vad min nya total hamnar på då;)
YESSAH!!! Igår small det. 140 åkte upp i bänken!
Kändes jävligt stabilt och bra och 142.5kg hade nog definitivt inte varit en omöjlighet men efter läst tråden om hur dåligt failure är för en så bestämde jag mig för att spara den till nästa vecka.
Så här såg bänkpasset ut (ej räknat uppvärmning).
1x130
1x137,5
1x140
3x130
2x130
Sen var det dags för Fran efteråt men jag var alldeles för trött i axlarna från gårdagens Grace för att kunna köra thrusters så det fick bli overhead squats istället. Första gången jag verkligen gav mig in på det och det var tungt och svårt men kul. Pull-upsen kändes lättare än de gjort på flera veckor!
Morgonvikt 89.3kg
BJJ-passet efteråt chockade mig. Missat en del träningar på senaste men kom tillbaka med besked. Passet bestod till största del av sparring och jag ströp ut och submitta alla jag körde med minst en gång var utan att själv bli submittad en enda gång. Kul!
Aja. 2.5kg kvar på veckomålet. Ska tas på onsdag!
Senast redigerat av Stickus (2008-05-13 21:19)
Blev ingen 2,5kgs ökning idag. Blev överhuvudtaget inget vidare pass idag. Kände mig taggad inför maxlyft i marklyft men det gick bara inte.
182,5kg ville inte röra sig mer än en decimeter ovanför marken men det som var riktigt deprimerande var att det ville inte 180 heller. 180 som jag faktiskt tog utan större problem förra veckan.
Blev efteråt en 1a på 170 iaf som kändes hyggligt lätt och sen en 5a på 150.
Elizabeth var en pina. Troligen mest för att jag var så förargad över markresultaten samtidigt som jag var trött i korsryggen. Sket i tiden och slet bara igenom övningen efter förmåga. Kändes tungt och inte alls som förra veckan.
Imorn blir det ett extra benpass för att förbereda mig inför söndagens viktiga knäböjsmaxning. 2,5kg till MÅSTE ökas den här veckan.
Du vet, vi andra brukar vila ordentligt i upp mot en vecka inför viktiga maxningar; ett extra benpass tror jag faktiskt kan ge rakt motsatt effekt från den du hoppas på:P
Möjligt men det har hjälpt mig förr och jag hoppas få samma effekt den här gången.
Hur som helst så körde jag lite idag trots att det egentligen är vilodag. Körde 21-15-9 av pull-ups och knees-to-elbows. Var riktigt kul även om det var tufft, särskilt i greppet men definitivt en work-out jag kommer köra igen.
Sen hände det som absolut inte FÅR hända just nu..... min högra axel börja värka. Sån stickande värk i rotator cuffen. Så fort jag vrider eller lyfter armen uppåt så värker det just nu kraftigt.
Jag har varit med om det här för några år sen och då tog det skitlång tid innan det blev bra. Nu SKA jag bli bra snabbt annars blire Zon och köra på iaf.
Kommer gå och lägga mig nu och hoppas hoppas hoppas att all värk är borta imorn och jag är fit for fight för Linda. Gör vad som helst för att må skitbra imorn.
Och någon nånstans lyssnade. Axeln var nästan helt återställd när jag vaknade på morgonen!
Hur som helst, Linda idag. Tog bort cleans för att skona axeln. Bänken på 112,5 och marken på 130. Hade 20 min på mig och hann rundorna 10-9-8-7.
Kändes lite läskigt med ny Linda-vikt i bänken med tanke på att jag inte hade nån pass men lyckades köra alla reps i båda övningarna utan avbrott =).
Morgonvikt idag Lördag: 90.0 kg. Fetast hittills!!
Bitter träningsvärk i svank och pattar.
Morgonvikt idag Söndag: 91.0 kg. Mer fetast hittills.
Uppdaterar senare med förhoppningsvis nytt PR i böjen!
Yeheeesss! 130 i böjen!
Knäböj:
110x1
120x1
130x1
120x3
125x1
115x4
Alla reps kändes ganska lätta och maxningen såg stabil och relativt lätt ut enligt min passare. Kunde nog kört 132,5 också men sparar det till nästa vecka. Fått en liten failurenoja nu.
Efteråt var det dags för modifierad Grace med knees-to-elbows. Magövningen kändes bra och jag körde den med mer kontroll än nånsin. C&Jsen däremot kändes ganska tunga av någon anledning.
Imorgon får vi se om 142,5 åker upp i bänken!
Lyckades med min 5kgs-ökning den här veckan men allt hängde på knäböjen. Blir spännande att se om jag lyckas nästa vecka.
Senast redigerat av Stickus (2008-05-18 20:47)
Pisspass. Pissdag.
Bestämde mig idag under lunchen att det fan får bli ett läkarbesök ändå. Jag måste ha nåt jävla fel när det gäller matätning för jag KAN inte svälja när jag vill. Hann långt ifrån äta upp lunchen idag, det trots att jag verkligen fokuserade på att äta fort. Sitter just nu och övar på att medvetet svälja maten jag äter och inte bara tugga den så jävla länge så att den tillslut rinner ner.
Aja, till träningspasset.
Fick upp 142,5 vad som kändes som en bra bit men sen tog det abrupt stopp och hela bänkpasset gick utför efter det. Kändes inte som tekniken satt där den skulle och efter första failen blev allting tungt. Failade på 140 efteråt i ett half-assed försök och bestämde mig sen för att reppa lite.
Bänk:
1x110
1x120
1x127,5
0x142,5 fail
0x140 fail
4x127,5
4x127,5
Efteråt 21-15-9 av vändningar på 45kg och chins. Tungt som fan och kändes underligt. Jag orkade inte alls lika många reps i chins som jag brukar men jag återhämtade mig nästan ögonblickligen efter jag tappat greppet. Så de 21 första var i stort sätt 4or och 3or rakt igenom i ett ganska högt tempo.
Ingen ökning i bänken så fortfarande 5kg ökningar att göra i mark och böj. Ingen stark början på veckan.
Morgonvikt: 89.4kg
Senast redigerat av Stickus (2008-05-19 22:36)
Här är en artikel om hur man ska knäböja ur ett styrkelyftarperspektiv: http://www.t-nation.com/article/supplem … ds&cr=
david54321 skrev:
Här är en artikel om hur man ska knäböja ur ett styrkelyftarperspektiv: http://www.t-nation.com/article/supplem … ds&cr=
Tack, ska dra ett böjteknik-pass nån gång i veckan då jag tränar lite mer på det här. Det är framförallt armbågarna framåt som jag tycker är skitsvårt att ha. Det liksom låser axlarna i en obekväm ställning som ger mig krampkänningar.
Anyway...
Morgonvikt: 90.3kg. Fattar inte hur jag kan pendla upp och ner så som jag gör.
Vilodag. Ska bli skönt som fan. Helt slut i kroppen av någon anledning.
Morgonvikt idag Onsdag: 90.7kg. Pendlingen fortsätter.
Mark och Elizabeth idag.
Mark:
100x1
140x1
170x1
182,5x0 fail!
4cm viktskiva som platå:
140x6 enkelt!
150x3 ganska enkelt
155x3 fortfarande ganska lätt men trött i ryggen och lite bitter så la ner markandet nu.
Elizabeth: 21-15-ingen 9a.
Planerade alla repetitionerna ganska väl och körde på hårt som fan men under nån utav de sista repetitionerna i cleansen i 15-rounden så small det till i skallen och mitt bakhuvud började dunka och värka som sjutton. Väldigt jobbigt men fortsatte med dips. Började snart må väldigt illa och visste inte om jag snart skulle spy eller skita ner mig samtidigt som huvudet dunkade men bestämde mig iaf för att runda av där.
Tråkigt utan PR så hoppas på en 5kgs ökning i ben på söndag för att nå mina veckomål. Men först gäller det att ladda inför Linda på Fredag.
Lajne nu har du din chans! Jag har införskaffat mig en liten svacka för att du ska kunna ta igen lite ;). Tyvärr så har jag ju läst om dina skador men det är säkert bara påhitt och du laddar egentligen inför massmaxningsökningar.
Haha vi får se, läker min rygg (eller snarare om det visar sig att det inte var så farligt) så är det definitivt så att jag laddar för massmaxningsökningar; ge mig bara några dagar så ska jag bland annat klämma iväg en 5a på mer än vad jag skrev upp som projicerat max i böjen och bänken borde också ha ökat iom hantelpressarna. Marken är det sämre med, jag siktar naturligtvis på att klara drömgränsen 200 men det kan få vänta ända till slutet av juni. Vi får se helt enkelt, det är planerat att jag ska maxa ut den 31a i alla fall och sedan ta det därifrån:) Jag tänker iaf helt klart ge dig motstånd värt att kämpa mot;)
morgonvikt igår torsdag: 91.1kg
Morgonvikt idag fredag: 90.7kg
Uppdaterar senare med Linda-resultat.
Körde modifierad Linda med strikta pull-ups istället för frivändningar eftersom det är en övning som jag känner att jag halkat efter i rejält.
Så övningen är 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 reps av marklyft på 130kg, bänkpress på 110 (hade ingen pass så vågade inte mer) och då förut nämnda pull-ups.
Repsuppdelningen blev såhär:
Marklyft: 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1
Bänkpress: 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1
Pull-ups: 10,6+3,6+2,6+1,6,5,4,3,2,1
Av uppdelningen att döma så är jag klart svagast i vanliga pull-ups. Att jag klarade av alla repsen på bänk och mark berodde nog mer på att jag tog lagom/mer än lagom med vila än någonting annat. Marklyften är definitivt den som suger mest kraft,liv,ork och träningssug ur mig och efter repetitionerna så ville jag bara ge upp och var tvungen att återhämta mig en ganska bra stund innan varje bänkset.
Jag fick tillbaka smärtan i bakhuvudet efter det första setet av marklyft och återhämtningen blev otroligt lång innan första bänksetet pga den huvudvärken men så småningom så försvann den iaf helt :D.
Hur som helst så fick jag en tid på 40.01 vilket jag är hyfsat nöjd med. Det var sååå många gånger som jag bara ville lägga av och gå hem (ni som har testat Linda vet precis vad jag pratar om) men ändå fortsatte så jag är lite förvånad/stolt över mig själv. Jag är i grund och botten lite av en quitter när det kommer till att kämpa igenom det där lilla steget från att göra nånting väldigt bra till att göra det exceptionellt bra vilket jag försöker jobba på som fan. Jag gör/utövar något tills jag är bättre än de flesta runt min omgivning men så fort den där snubben som är så mycket grymmare än mig dyker upp så istället för att anta utmaningen och förbättra vad det nu handlar om (skola, jobb, sporter) så viker jag mig oftast och börjar med någonting annat.
En stor fet pizza satt iaf finfint efteråt och nu mår jag kanon igen. Nästa Linda ska jag under 35 min!
Imponerande pass du fick ihop där, 40 min låter som en grym tid. Bra jobbat!
Tack! Tråkigt att du inte träna igår. Ingen motivation eller jobb som kom ivägen?
Morgonvikt: 91.5kg. Konstigt att jag går upp i vikt för min aptit är just nu sämre än nånsin och det känns inte alls som jag äter så mycket som jag brukade för några veckor sen.
Morgonvikt: 91.6kg. Detta EFTER min vanliga gigantiska morgonpiss som brukar ligga på mellan 0,5-0,8kg.
Böj idag. Känns inte som jag har tekniken alls. Jag kör ass to grass men westside-metoden jag läste om som skulle fokusera på röven och baksida lår fungerar inte alls. Hur man böjer med armbågarna pekandes framåt övergår mitt förstånd och att stå brett kändes bara tyngre.
Experimenterade lite med tekniken i repsen i form av stång längre ned mot ryggen, fokus på att pressa fram höften, bredare stance osv.
1x110
1x120
1x130 seg!
1x132,5 PR, bättre böj än på 130.
4x120 tungt
2x120 fail på andra
5x110 Kändes inte tungt men tekniken kändes inte rätt.
2,5kgs ökning den här veckan så ligger 2,5kg efter i schemat som jag får försöka ta igen nästa vecka. Lite ont i svanken.
Efteråt blev det modifierad Grace som gick okej men greppet var helt slut efter andra ronden.
Efter det så tänkte jag testa mina haltande biceps styrka. Har inte curlat seriöst på år och plockade upp en skivstång och började köra.
40x8
40x8
40x6
Tungt som fan. Biceps är min achilleshäl och skall jobbas på i framtiden eftersom jag tror andra större övningar faktiskt blir lidande av att mina biceps är så klena i förhållande till min kroppsvikt.
Ska omstrukturera lite i mitt träningsupplägg för att få in mer element som jag känner att jag behöver jobba på och för att låta svanken vila liiite mer. Det element i CF som jag gillar, intensiteten ska jag behålla men variera övningarna lite så det blir mer anpassat för mig och mina mål.
Yessssah!
Hade ett sånt där pass. Ni vet ett sånt där pass då allt bara går så jääävla bra.
Bänk:
1x110
1x120
1x130
(passare 1 måste dra, lurar in annan stressad typ som får passa)
1x140 easy! (snubben stressad som fan)
(30 sek vila)
1x142,5 PR lätt! (glad som fan, passaren gratulerar och springer iväg :D)
6x120
6x125 ganska lätt men läskigt utan passare. Ställningen på mitt gym är väldigt lätt och flyttar på sig när man slår i med vikter över 100 samtidigt som hakarna på ställningen är små och luriga.
Kändes fan som jag skulle kunnat ta mig an 150 idag men som sagt, ingen pass och än är jag tillräckligt vacker för att inte vilja riskera min nuna för ett maxförsök.
Nu var det debut för min nya CrossFit-skapelse som kommer bli min nya måndags-workout:
Dianabeth!
21-15-9 av djupa ringdips och handstand push-ups mot en vägg på tid.
Tog det lugnt och kände på tekniken idag och det kändes bra. Mosade axlar, triceps, bröst och mådde riktigt gött efteråt.
Debuttiden blev 20.30. En tid som jag definitivt slår nästa vecka.
Morgonvikt: 91.3kg
Mörda lite biceps.
Stångcurls:
8x40
7x40
6x40
6x40
Lite koncentrationscurls och lite annat skit efteråt. Hatar biceps.
Märkte iaf att många viktiga övningar såsom chins egentligen involverar en hel del bickar. Försökte köra EN pull-up efter bicepspasset men njet. Inte ens nära.
Imorn blire mark och Franabeth :D.
Senast redigerat av Stickus (2008-05-27 23:56)