Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Progression, ett måste?

Registrerad: 2008-05-15

Det här med progression är svårt tycker jag.

Jag tycker alltid man kommer till platåer när man har en förutbestämd progression så som linjär progression eller dylikt. Jag har börjat tvivla på om progression verkligen är bra. Det tar ju inte hänsyn till dagsform tillexempel.

Kan man inte öka långsamt ändå, utan en given viktökningsplan?

Det enda jag gör är att variera mellan högre frekvens och lägre frekvens. Är det dåligt? Bör man hålla sig till ett och samma program för att verkligen nöta in övningarna?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

En förutbestämd progression är inget måste,  många har nått mycket bra resultat bara genom att öka vikterna när de känner att de klarar mer:)

Lajne skrev:

En förutbestämd progression är inget måste,  många har nått mycket bra resultat bara genom att öka vikterna när de känner att de klarar mer:)

Tackar för bekräftelsen. Jag snackade med en kille som nåt goda resultat och tränat i över 30 år, han tyckte inte om tanken på progression riktigt. Det är alltså så, att det räcker att man har ett pass att följa, så man vet vad man ska göra för övningar, reps och set och ja vikt då, och sedan följa det? Då blir man väl automatiskt starkare även om det tar tid? Jag tror inte man ska hasta iväg? Stämmer allt detta jag skriver, eller finns det felaktigheter? I så fall är jag tacksam att få dessa rättade.

Men det kanske är dåligt att växla mellan program?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Man blir automatiskt starkare ja, men ska man inte ha en progression tror jag mer på att köra på den vikt som känns bra för dagen (alltid så tungt som möjligt då, utan att cp-faila) än att "veta vilken vikt man ska ha", om du förstår skillnaden. Då tror jag ökningarna blir försumbart mindre bra än en förutbestämd progression, eller till och med bättre om man är kass på att planera progressionen.

Lajne skrev:

Man blir automatiskt starkare ja, men ska man inte ha en progression tror jag mer på att köra på den vikt som känns bra för dagen (alltid så tungt som möjligt då, utan att cp-faila) än att "veta vilken vikt man ska ha", om du förstår skillnaden. Då tror jag ökningarna blir försumbart mindre bra än en förutbestämd progression, eller till och med bättre om man är kass på att planera progressionen.

Verkar jättebra! Precis så där var det "en gammal räv" förklarade för mig. Han tror inte heller på linjär progression tillexempel. Jätteskönt att få det bekräftat. Nu vet jag inte vem du är eller vad du har för erfarenhet, men du skriver vettigt enligt mig, plus att det stämmer överens med det jag har hört av erfarna. Så det tror jag på.

Visst förstår jag skillnaden. Jag kan i och för sig planera progressionen också, men för mig blir det lika med en platå efter några veckor, hehe, och då är man där i alla fall. Det där med dagsformen tror jag man måste ta hänsyn till också. Hur mycket har man sovit? Ätit och druckit bra? Ja, sådant.

Cp-faila, härligt uttryck :) Jag växlar mellan två olika program och har nu tränattill fail efter att inte ha gjort det på länge, då har jag lägre frekvens. Jag tycker det är skönt ibland i kortare perioder. Om det är bra vet jag inte, men allt har väl för- och nackdelar.

Annars har jag fått ett program av en kunnig som har tränat länge. Jag vill bli stark i lite alla möjliga övningar. Så det ser ut ungefär så här.

Måndag: Lättare ben, en toppande serie. Bänkpress 85-90% av max (står det, men jag kan göra en trea på en vikt och höja pyttelite men inte orka en etta haha! Vad kommer det sig?) Bänken är då 5 set 2-3 reps. Uppåtlutande hantelpress 6 reps 3 set, inte lika tungt och så latsdrag i några set ganska lätt.

Tisdag: Marklyft 2-3 reps i 4 set. Nära max. Mage axlar och biceps.

Torsdag: Lättare bänkpress, ungefär 65-70 procent av max (som jag har problem med att räkna ut så jag kör på känsla). Mellan 3-5 reps och runt 5 set. Tricepsextension i 3 set, tungt och/eller smalbänk. Latsdrag, tungt som stegrar till en toppande serie.

Fredag: Tunga benövningar (hatar böj så det blir press och stela mark. Kan man ersätta böj med marklyft bakom ryggen?!). Vader och mage.

Bra eller? :) Ungefär så, har inte passet framför mig nämligen.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB