Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
zartok skrev:
till stickus: den finns tillsammans med andra färdigrätter i frysdisken. nu minns jag inte vilket företag som släppte den, men det är en ganska färgglad förpackning. finns i olika varianter som tex köttbullar och något samt tacogrejs. har aldrig köpt det själv, men bulkar man och har glömt sin matlåda så är det nog en rätt så energirik infryst mat. såvida man inte vill micra oxpytten. inget som jag rekomenderar.
Tack!.
Gustav N skrev:
Har du någon gång sagt någonting som stämmer på halso.info? Börjar bli trött på att läsa dina inlägg i varje tråd nu...
Härlig attityd där faktiskt. För vem behöver nånsin förklara för någon vad man anser att han gör fel, när man bara kan säga att han har fel och klaga lite?
Härlig attityd där faktiskt. För vem behöver nånsin förklara för någon vad man anser att han gör fel, när man bara kan säga att han har fel och klaga lite?
Attityd är viktigt, mycket viktigare än ett koncist budskap. Jag sade dessutom vad han gjorde fel; han snackar om saker han inte vet något om. Sedan om det är om fetter, proteinsyntes eller bananbåtar ger jag blanka fan i för fel är alltid fel oavsett hans låtsade kunskap och min 'härliga' attityd.
tjena!
Findus är det som har släppt XL portioner på 500g stycket. har för mig det ligger runt 600-700 kcal/måltid. Finns ju även en kycklingmix och en spagetti bolognese-mix i frysdisken. en påse på 1 kg. går hur bra som helst att köra i micron!
I Svea I skrev:
Totala andelen fett/totala andelen mättade fetter spelar ingen roll för hjärt-/kärlsjukdomar
ok. det kan knappast vara bara jag som är skeptisk mot det här påståendet/undersökningen. så du kan lika gärna vräka i dig vad du vill i fettväg utan att det har någon betydelse. oemga 3 fettsyrorna hjälper inte alls mot hjärt och kärlsjukdomar menar du? berätta gärna mer, för det här är väldigt nytt för mig.
"Livsmedelsverkets beräkningar visar att en vuxen svensk får i sig ungefär 2 gram transfett om dagen, jämfört med ca 30-40 gram mättade fetter. Det mättade fettet har samma påverkan på kolesterolet som transfetterna."
enligt livsmedelsverket så är mättat fett alltså lika farligt som transfetter.
Gustav N skrev:
Attityd är viktigt, mycket viktigare än ett koncist budskap. Jag sade dessutom vad han gjorde fel; han snackar om saker han inte vet något om. Sedan om det är om fetter, proteinsyntes eller bananbåtar ger jag blanka fan i för fel är alltid fel oavsett hans låtsade kunskap och min 'härliga' attityd.
Så när du inte berättar för honom vad han sade fel och vad som är rätt så att han kan säga det till nästa gång kommer han verkligen att lära sig till nästa gång? Jag förstår. Det bidrar ju för övrigt också till att lösa ditt eget problem med att du börjar bli trött på att läsa hans inlägg...
Bara hoppar in här lite snabbt och ber dig Gustav N att bättra på din attityd. Att komma in här och klaga på en persons kunskap, oavsett om den är fel eller ej är inte berättigat. Om du nu ska säga att personen har fel, gör då det på ett vettigt sätt och kom med konkreta förslag på vad som är fel, för så som du uttryckte dig gör ingen glad. Skärpning, detta är ett diskussionsforum och inte en uppslagsbok.
Erik
ErikSvensson skrev:
Bara hoppar in här lite snabbt och ber dig Gustav N att bättra på din attityd. Att komma in här och klaga på en persons kunskap, oavsett om den är fel eller ej är inte berättigat. Om du nu ska säga att personen har fel, gör då det på ett vettigt sätt och kom med konkreta förslag på vad som är fel, för så som du uttryckte dig gör ingen glad. Skärpning, detta är ett diskussionsforum och inte en uppslagsbok.
Erik
Ok. Man har tydligen olika uppfattningar om vad som är tillåtet och inte. Men visst, det är Mattis forum och jag ska göra som ni säger.
zartok skrev:
"Livsmedelsverkets beräkningar visar att en vuxen svensk får i sig ungefär 2 gram transfett om dagen, jämfört med ca 30-40 gram mättade fetter. Det mättade fettet har samma påverkan på kolesterolet som transfetterna."
enligt livsmedelsverket så är mättat fett alltså lika farligt som transfetter.
Livsmedelsverkets siffror saknar en ordentlig vetenskaplig grund, om man tittar på de senaste fem-tio årens studier.
Gustav N skrev:
ErikSvensson skrev:
ErikOk. Man har tydligen olika uppfattningar om vad som är tillåtet och inte. Men visst, det är Mattis forum och jag ska göra som ni säger.
Tycker inte du det är ganska självklart att man inte "dumförklarar" någon som man inte känner på ett internetforum? Brukar du säga till dina kompisar som ev. har fel att du börjar bli trött på att dom aldrig säger något vettigt? Tror du det höjer din popularitetsfaktor?
Har du någon gång sagt någonting som stämmer på halso.info? Börjar bli trött på att läsa dina inlägg i varje tråd nu...
§3
Personangrepp är inte tillåtna. Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och hålla ett vårdat språk för allas trevnad.
Erik
ErikSvensson skrev:
Gustav N skrev:
ErikSvensson skrev:
ErikOk. Man har tydligen olika uppfattningar om vad som är tillåtet och inte. Men visst, det är Mattis forum och jag ska göra som ni säger.
Tycker inte du det är ganska självklart att man inte "dumförklarar" någon som man inte känner på ett internetforum? Brukar du säga till dina kompisar som ev. har fel att du börjar bli trött på att dom aldrig säger något vettigt? Tror du det höjer din popularitetsfaktor?
§3
Personangrepp är inte tillåtna. Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och hålla ett vårdat språk för allas trevnad.
Erik
Men vad tusan är det vi diskuterar egentligen? Trist att inlägg som "haha XD" och ";)" och rent bullshit som får människor att göra de mest korkade grejerna kommer undan på det här forumet när konstruktiva inlägg som mitt med sensmoralen att bara snacka om saker man vet något om resulterar i tillsägelser. Jag är färdig i den här tråden.
Personangrepp är för övrigt inte en definition för ett direkt sakligt yttrande om att någon/något har/är fel i sak eller att någon har agerat felaktigt. Att jag inte avslutade med en smiley kanske jag borde ursäkta mig för om det är det som menas med kamratlig ton?
Så du ska bestämma vem som får skriva och vilka som inte får det? Om du tycker att en person skriver något galet, kan du då inte istället skriva vad som är galet istället för att säga åt personen i fråga att sluta skriva eftersom denna inte kan någonting? Det är så man lär sig, att få höra "jag är trött på dina "korkade" inlägg så snälla sluta skriva (Ja, så kan man utläsa det du skrev) hjälper ingen, och bidrar bara till just denna form av diskussion.
Jag anser inte att det är kamratligt att säga till någon att deras inlägg aldrig tillfört något, däremot att säga "du har fel, det är egentligen såhär *hänvisar till en säker källa*" är bra mycket mer kamratligt, håller du inte med? Om inga källor nämns ska man alltid vara kritisk, så enkelt är det. Om man tror att allt i ett diskussionsforum är fakta så bör man hålla sig borta från det.
Smileys har inget med detta att göra, och jag förde nyligen en diskussion med keep on pumpin om just det med smileys, att vi gärna ser att det skrivs lite färre sådana, samt att "haha" och liknande ska undvikas. Jag har inte tid att sitta och radera alla inlägg och varna alla för allt, detta är trots allt idéellt. Om du är missnöjd är du välkommen att maila oss på modereringen. Jag säger inte att jag alltid har rätt och vet bäst, men jag utgår från reglerna och riktlinjerna, och jag tycker du gjorde ett övertramp, men det finns säkert flera som inte tycker du gjorde det.
Erik
Edit. Om du vill fortsätta debattera, maila mig istället, känns inte som vi ska stjäla plats i denna tråden.
grundan skrev:
tjena!
Findus är det som har släppt XL portioner på 500g stycket. har för mig det ligger runt 600-700 kcal/måltid. Finns ju även en kycklingmix och en spagetti bolognese-mix i frysdisken. en påse på 1 kg. går hur bra som helst att köra i micron!
Tack så mycket. Tror ni en sån där XL måltid plus en Keso blir en duglig lunch?
Stickus skrev:
grundan skrev:
tjena!
Findus är det som har släppt XL portioner på 500g stycket. har för mig det ligger runt 600-700 kcal/måltid. Finns ju även en kycklingmix och en spagetti bolognese-mix i frysdisken. en påse på 1 kg. går hur bra som helst att köra i micron!Tack så mycket. Tror ni en sån där XL måltid plus en Keso blir en duglig lunch?
Dom är goda som tusan! Du kan även ta keso till det, kanske funkar bra till den där tacogratängen.
Grundan: Var inte du på deff? Håll dig borta från färdigmaten :)
Erik
jag vet inte, men en total helomvändning i ämnet om mättade fettsyror är väl ändå ganska orealistisk att det skulle hända, tror ni inte? eller är det möjligen så att det enda farliga fettet är transfetter, och allt annat fett skulle vara bra?
jag ställer mig väldigt skeptisk mot bevis som tyder på att mättade fetter är lika bra som omättade eller fleromättade. men visst, mirakulösa saker har säkert hänt tidigare.
Det är ingen helomvändning. Det är snarare så att vi ska rättolka vad som tidigare har feltolkats.
är det? som jag ser det så har man tidigare sagt att mättat fett är väldigt farligt, men du menar att man ska säga att det är ofarligt om jag förstått dig rätt. det skulle jag se som en helomvändning.
I Svea I skrev:
Det är ingen helomvändning. Det är snarare så att vi ska rättolka vad som tidigare har feltolkats.
Det är ofta därför man ska passa sig för att blint lita på forskningen, för ena dagen är den en sak, nästa dag en annan. För många år sen var något farligt, som inte är det idag, och vice versa. Ofta kommer man långt med sunt förnuft.
Erik