Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Hur är det med set/reps. Jag vet att man bör öka i vikt eller antal set/reps från vecka till vecka, men hur är det med tex armhävningar, om man kört ett tag och stannar på exempelvis 4x25, ökar man då med eller bör man sträva efter att fortsätta öka på sin träningsdos.
Hur många set är "max" Jag har hört att det brukar pendla mellan 2-6 set och ca. 8-12 reps. Stämmer det ?
Tacksam för svar !
Beror på vad du vill bli bra på. Om du vill göra många armhävningar så ska du träna så att du orkar så många som möjligt. Vill du bygga upp styrka/massa så funkar det inte med 25 repititioner. Då måste du slänga på dig en ryggsäck eller något så att det blir tyngre.
fadetoblack skrev:
Hur är det med set/reps. Jag vet att man bör öka i vikt eller antal set/reps från vecka till vecka, men hur är det med tex armhävningar, om man kört ett tag och stannar på exempelvis 4x25, ökar man då med eller bör man sträva efter att fortsätta öka på sin träningsdos.
Hur många set är "max" Jag har hört att det brukar pendla mellan 2-6 set och ca. 8-12 reps. Stämmer det ?
Tacksam för svar !
Om vi bortser från periodisering ska du alltid träna för att öka din träningsdos. Är det armhävningar du vill bli bra på föreslår jag att du drar ner till hälften av ditt RM (repetition maximum) i fler set (dubbelt kanske) i 1-2 veckor för att sedan testa ett nytt max. Avlasta, upprepa.
Cybercowboy skrev:
Beror på vad du vill bli bra på. Om du vill göra många armhävningar så ska du träna så att du orkar så många som möjligt. Vill du bygga upp styrka/massa så funkar det inte med 25 repititioner. Då måste du slänga på dig en ryggsäck eller något så att det blir tyngre.
Vad brukar ni som gör det lägga i ryggsäcken för att få mer tyngd ? Är det böcker/tidningar som gäller. Fria vikter i säcken låter inte som något alternativ, eller ?
Jag lägger alltid i 20kg guld :) Nä skämt å sido, jag behöver inte extravikter än så länge däremot så brukar de flesta jag sett använda sig utav ett bälte runt midjan de hänger extravikterna på.
Finns det några risker med detta, t.ex. snedbelastning av ryggen, om man lastar i för mycket tyngd ?
Dumpa bara ner med tunga böcker, förutsatt att du har några, annars kan du ju lägga i datorn haha... ha. okej.. men du hittar säkert något. tror inte det borde "sne"belasta, varför skulle det om den ligger mitt på ryggen?