Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Max storlek på vader, sen operation?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

babel, du är ju väldigt vass i ämnet; känner du till vad det är man gör, hur man gör det och vad som förändras när man gör operationen? det hade varit ytterst intressant att höra.

Från: Löddeköpinge
Registrerad: 2004-09-20

Lajne skrev:

Arne Persson skrev:

Skulle vadmusklerna bli "för stora" så kommer osteoclasterna och osteoblasterna att ommodellera benen så att musklerna ges plats. Inga problem alltså.

Fast nu var det ju då tal om att muskelfascian inte hinner växa i samma takt som musklerna, vilket ger ett operationsbehov. Eller i alla fall lite längre ner i tråden, du kanske bara läste första posten:P

Tränar man vaderna med styrketräning under normala omständigheter så är det knappast någon fara med kompartmentsyndrom. Då är det värre med "skadlig löpning mm". he he!
Förövrigt har jag exempel på där ben ommodellerats för att ge plats år åt stor muskelmassa.

Senast redigerat av Arne Persson (2008-05-18 09:33)

Registrerad: 2004-02-23

Babel skrev:

Raah skrev:

Jag har kroniskt kompartement syndrom i underarmarna sedan 4-5 år. Har provat alla huskurer med massage och så vidare men inget hjälper. Är det bara operation som återstår? Hur svårt tror du att det är att få tid? Hur lång konvalecens?

Och nej jag är inte dopad, även om det inte är någon annans business.

Kronisk kompartment anser jag SKA opereras (fasciotomi) precis som man gör vid akut kompartment. Konvalecenstiden (ca 3-5 veckor) är relativt kort då det bara handlar om mjukdelar som opereras och nästan alla opererade visar förbättringar direkt. Att gå runt med kronisk kompartment är inget bra alls. Du kan tillslut drabbas av nervdöd pga ischemin och få drophand för resten av livet. Inget att leka med alltså. När det sedan gäller att få den opererad är det ett helt annat problem. Hade du kommit från en bilolycka med aktu kompartment hade du ju fått operation med en gång. Går du in till en läkare och vrider dig i smärtor och klagar på sömnbrist så finns det goda chanser att få den opererad. Överdriv alla problem du har och lägg gärna till att du börjat tappa ytkänsel i fingrar samt att du tycker du fått sämre finmotorik i fingrarna (något man kan få vid kompartment). Det är hemskt, men ska man få rätt behandling måste man tyvärr lägga till lite. Fasciotomi är en rätt enkel operation och det kommer troligen lösa alla dina problem direkt.

Alright, jag ska nog ta och göra det. Tack!

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB