Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

gå upp i vikt?

Registrerad: 2008-05-15

Skulle vilja ha lite tips på hur man kan gå upp i vikt så snabbt som möjligt? Jag är en tjej på 15 år, är ca 167 cm lång och väger ca 52 kg. Jag äter hur mycket som helst med det hjälper inte! Har läst lite om att man kan börja äta gainer som kosttillskott, det står att man går upp i vikt av det, men får man inte även mer muskler? Jag vill ju inte se ut som en biff utan vill lägga på mig några kilo bara! Några bra tips för så snabb viktökning som möjligt?

Senast redigerat av densomvet (2008-05-15 16:36)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag har ett par kompisar som haft samma problem som dig, att dom har svårt att gå upp i vikt. dom var dock ganska mycket mindre än dig också, nästan 20 kilo.

i vilket fall som helst, en gainer kommer att göra att du lägger på dig fett om du inte förbrukar energin som den medför sig. det fungerade för dom nämnda ovan och det kommer det säkert att göra för dig också. i övrigt så kan jag bara rekomendera att du ska fortsätta äta mycket.

och en sak till. jag blir jättejätteglad av att se en ung hona som vill gå UPP i vikt. det är sällsynt i min värld. mycket bra! =)

Från: trollhättan
Registrerad: 2005-07-28

Håller med Zartok på detta. jävligt kul att höra något annat än "måste verkligen gå ner i vikt" keep up the good work.
Och du blir inte biff av gainer. Man har grymt svårt att bli biff UTAN gainer också för den delen så bara att köra på.

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Väger du 52kg så äter du inte "hur mycket somhelst",ät mer.
När vågen rör sig uppåt så äter du tillräckligt.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Så, skriv upp hur du äter på en dag. Jag vill se frukost, lunch, middag och minst 2 mindre mål utspridda mellan de större basmålen; annars får du bakläxa.

Ja då ska jag i alla fall börja äta gainer! Finns det bara att beställa eller finns det att köpa i någon affär?

lättast får du tag i det via en kostaffär som budo och fitness eller gymgrossisten. båda har websidor där du kan finna gainers också. fyra kilo går på under 400 om dom inte höjt sedan jag såg priserna sist. så det är upp till dig hur snabbt du vill få tag i dom så att skriva. eller hur du bor. finns det ingen sådan butik där du bor så är internetbutiken lättaste sättet att få hem det.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Meeeeeeen! Angående att äta gainer utan att träna: http://www.halso.info/forum/t-32240.html

jag rider ungefär varannan dag, men jag räknar inte det som att jag tränar eftersom det inte är så krävande att rida på min häst just nu.. så om jag äter gainer så menar du att jag bara kommer få mer muskler och inte gå upp i vikt i fett? jag vill inte se ut som att jag har biffmuskler om ni förstår vad jag menar..

du kommer visst att kunna öka i fettmassa också. tjejer har inte så lätt att bygga på sig muskler, och så gott som alla som faktist lyckas tränar tung styrketräning. dessutom så får dom allra flesta av dom tjejerna en väldigt feminin form på kroppen, och inte den råa muskelmassan som du är orolig för.

energiöverskott som inte förbrukas läggs om till fett. dock så skulle jag nog mer rekomendera dig att äta mer av potatismos, ris och pasta. det är en bra och dessutom billigare väg till viktuppgång.

densomvet skrev:

jag rider ungefär varannan dag, men jag räknar inte det som att jag tränar eftersom det inte är så krävande att rida på min häst just nu.. så om jag äter gainer så menar du att jag bara kommer få mer muskler och inte gå upp i vikt i fett? jag vill inte se ut som att jag har biffmuskler om ni förstår vad jag menar..

Skriv upp vad/hur du äter. Gainer är inte svaret på ditt problem.

eftersom jag som sagt redan har ätit massa mat, även pasta och ris och så, men det har inte hjälpt, så nu ska jag prova gainer, men är det värt pengarna? Funkar det verkligen och hur snabbt och bra är det? Det är inte så jättebilligt så om man köper en burk, hur länge räcker den, och när den är slut,måste man fortsätta med gainer då utan att minska i vikt igen?

Många frågor där men vill verkligen vara säker på att det fungerar och är bra innan jag köper!

Cybercowboy skrev:

densomvet skrev:

Skriv upp vad/hur du äter. Gainer är inte svaret på ditt problem.

Jadu hur ska jag kunna göra det? Det börjar väl med frukost, ungefär fyra mackor och oboy, eller flingor ibland, sedan lunch + grönsaker i skolan, och en frukt på eftermiddagslektionen, och efter skolan, innan jag går ut och rider, äter jag något, olika varje gång, ibland mat och ibland blir det något enkelt och snabbt beroende på hur bråttom ut till hästen jag har, sedan när jag kommer in  från hästen äter jag en ordentlig middag och äter kvällsmat innan jag går och lägger mig. Så ser det oftast ut men går och småäter mellan varje..

densomvet skrev:

Jadu hur ska jag kunna göra det? Det börjar väl med frukost, ungefär fyra mackor och oboy, eller flingor ibland, sedan lunch + grönsaker i skolan, och en frukt på eftermiddagslektionen, och efter skolan, innan jag går ut och rider, äter jag något, olika varje gång, ibland mat och ibland blir det något enkelt och snabbt beroende på hur bråttom ut till hästen jag har, sedan när jag kommer in  från hästen äter jag en ordentlig middag och äter kvällsmat innan jag går och lägger mig. Så ser det oftast ut men går och småäter mellan varje..

Vad är det som gör att du inte kan äta mer mat? Ät mer till mellanmålen än en fjuttig frukt och ät mer mat till basmålen. Svårare än så är det inte.
En gainer är (förutom ett kostTILLSKOTT) något som man kan ta när man kört ett hårt träningspass för att optimera återhämtning och diverse andra parametrar. Det är inget man ska ta för att gå upp i vikt.

99% av dem som har svårt att gå upp i vikt är i tonåren, och 99.9% av dessa 99% är för lata/bekväma för att göra något åt problemet och försöker istället leta genvägar i form av gainers eller annat som gör att de inte behöver lyfta ett finger.

men jag kan inte sitta och äta på lektionerna? och efter skolan äter jag ju sen är jag ute i stallet i stort sett hela dagen, så jag kan helt enkelt inte äta under den tiden. Jag läste om gainers och det stod att man kunde använda det till viktökning? Du säger tydligen att jag är lat som inte orkar göra något åt problemen, tror du inte jag har försökt? Jag har haft folk som har hackat på mig i flera år för att jag är smal och jag har mått skit.. Efter att ha provat att äta mer så fort jag får chansen och det inte har blivit någon större skillnad, frågar jag nu om gainers funkar och det är det svaret jag vill ha reda på?

Registrerad: 2008-01-24

Om man tränar hårt så kan det vara bra med gainer efter träning men inte annars. Lägg till lite nyttiga nötter tex cashew eller valnötter till mellanmålen + ät lite mer på basmålen så kommer du öka i vikt.

en gainer fungerar, det är nog inte det han säger. det han säger är att det finns bättre sätt att gå upp i vikt på. jag håller med faktist. i extrema fall så kan dock gainers vara den enda lösningen, som för mina vänner som jag skrev högre upp. om du skulle ha färdigkokt ris hemma hela tiden och satsa på att äta mycket av det så tror jag dock att du skulle kunna göra snabbare resultat än med ganiers. 100g ris har ju ändå ett energivärde på kanske 300 kalorier.

det finns ju även andra snabba saker att äta, såsom godis, men av förståeliga skäl så rekomenderar vi sällan att man ska äta sånt här inne.

densomvet skrev:

men jag kan inte sitta och äta på lektionerna? och efter skolan äter jag ju sen är jag ute i stallet i stort sett hela dagen, så jag kan helt enkelt inte äta under den tiden. Jag läste om gainers och det stod att man kunde använda det till viktökning? Du säger tydligen att jag är lat som inte orkar göra något åt problemen, tror du inte jag har försökt? Jag har haft folk som har hackat på mig i flera år för att jag är smal och jag har mått skit.. Efter att ha provat att äta mer så fort jag får chansen och det inte har blivit någon större skillnad, frågar jag nu om gainers funkar och det är det svaret jag vill ha reda på?

Du KAN äta mer till frukost, lunch och middag - vill man så går det. Som mellanmål kan du dricka en liter yoghurt och äta 50-100g cashewnötter t.ex. Då får du i dig ca 1000Kcal i ett nafs.

Gainer är, återigen, inte svaret på ditt problem. Att det står "bra för viktökning" är bara ett trick av återförsäljaren att få sälja mer.

Registrerad: 2008-01-24

Gör som Cybercowboy säger Yougurt 1 Liter + Nötter, Ta den feta youghurten 900kcal + 100gram nötter + 350kcal, Börja med att halvera detta intaget som jag har beskrivit för att vänja magen och öka allteftersom eller dela upp detta på 2 mellanmål

Senast redigerat av Ander (2008-05-16 19:20)

Registrerad: 2006-04-27

det kommer med åren!

1 liter youghurt? är inte det ett helt paket? :O Köper alltså inte gainer om det inte blir ett totalt tvång i slutänden, men ´ska ge det här chansen i några månader, och se om det bir någon skillnad, tack för tipsen alla :) En sista fråga bara till Ander: 900kcal + 100gram nötter + 350kcal ?
Jag fattar ingenting haha?

Kcal är en förkortning för Kilocalories - dvs 1000 kalorier = 1Kcal. Och det är ett mått på energi.

För att du ska gå upp i vikt så måste du ge kroppen MER energi än vad den gör av med. Om du förbrukar 2000Kcal på en dag, så är det lagom att äta t.ex. 2200Kcal - då kommer du gå upp sakta men säkert, eftersom du får ett överskott på energi i form av 200Kcal. Om du då äter en yoghurt som innehåller allt mellan 600-900Kcal så kanske det räcker för att du ska hamna på ett energiöverskott - och på så vis kunna gå upp i vikt.

Förstår du nu?

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

densomvet skrev:

1 liter youghurt? är inte det ett helt paket? :O Köper alltså inte gainer om det inte blir ett totalt tvång i slutänden, men ´ska ge det här chansen i några månader, och se om det bir någon skillnad, tack för tipsen alla :) En sista fråga bara till Ander: 900kcal + 100gram nötter + 350kcal ?
Jag fattar ingenting haha?

Ett råd är att läsa deff guiden och sen göra tvärtom..

+1 till dr nick för den smått genialiska planen över hur man på ett enkelt sätt ska kunna ta reda på hur man ska gå upp i vikt =D

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Som sagt, du har helt missuppfattat poängen med gainer. Det låter som ett kosttillskott man använder för att öka i vikt, men dess främsta syfte är att förbättra återhämtningen efter ett träningspass. Jag tar lika mycket gainer när jag deffar som när jag bulkar.

Ät vanlig mat fast mer. Om du är tillräckligt desperat är en nödlösning att börja frossa i skräpmat, men det är inget jag rekommenderar.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB