Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag har fått höra en massa snack om att man inte kan utveckla vaderna likadant som alla andra muskler. Det sägs att de når en viss maxstorlek för att sen börjar musklerna växa inåt och trycka mot benet. Då krävs operation och man får större vader? xD
Myt, eller sanning? :)
Och btw.. nån som har ett skitbra tips för att bulka på vaderna? Mina e pinsamma :P
Senast redigerat av Ehrwan (2008-05-16 00:59)
Go morgon på dej asso. Tänk lite, du säger ju emot dig själv.
"Vaderna kan bara växa en viss mängd, och när de har växt till sin max gräns, ja då börjar de växa innåt"
Att vader kan vara sega och svåra att utveckla bra är en helt annan sak!
din genetik säger hur stora dina vader kan bli. jag lider av din åkomma, fast jag är stark i vaderna så vill dom inte bli stora, men någon maxgräns så att du behöver en operation... det är nog det galnaste jag hört =)
zartok skrev:
din genetik säger hur stora dina vader kan bli. jag lider av din åkomma, fast jag är stark i vaderna så vill dom inte bli stora, men någon maxgräns så att du behöver en operation... det är nog det galnaste jag hört =)
Har du provat att träna dem med 1) Högre frekvens och/eller 2) Väldigt hög volym?
har nästan slutat träna mina vader nu. har fått bra volym på vadmusklerna men mina anklar är minimala =P ser helt sjukt ut
Ehrwan skrev:
Jag har fått höra en massa snack om att man inte kan utveckla vaderna likadant som alla andra muskler. Det sägs att de når en viss maxstorlek för att sen börjar musklerna växa inåt och trycka mot benet. Då krävs operation och man får större vader? xD
Myt, eller sanning? :)
Och btw.. nån som har ett skitbra tips för att bulka på vaderna? Mina e pinsamma :P
Det bästa med internet är alla goda skratt man får! Ha ha ha!
Det är framför allt längden på M. gastrocnemius båda muskelhuvuden som bestämmer om du får "stora" vader. Lång muskelbuk = förutsättning till stor volym. That's it!
jag har provat lite av varje med mina vader. nu så har jag gett mig fan på att dom ska växa, så jag kör dom vartannat pass, och det har gett en utåtstående muskel i sidan faktist, så det går framåt. men rätt så sakta. att mina ben är sjukligt långa gör ju också sitt till att dom ser så tunna ut. hade jag haft normala ben till min överkroppslängd så hade jag säkert varit runt 175 =D
zartok skrev:
jag har provat lite av varje med mina vader. nu så har jag gett mig fan på att dom ska växa, så jag kör dom vartannat pass, och det har gett en utåtstående muskel i sidan faktist, så det går framåt. men rätt så sakta. att mina ben är sjukligt långa gör ju också sitt till att dom ser så tunna ut. hade jag haft normala ben till min överkroppslängd så hade jag säkert varit runt 175 =D
Vaderna är ganska stryktåliga, så många gurus brukar rekomendera hög volym och hög frekvens för att det ska hända något. Att sadla om till flyttarbetare brukar annars göra underverk för vaderna.
yes, det har jag faktist hört. samma sak med magmuskulaturen, finns dom som tränar den väldigt ofta. jag kör den supersettat med mage, dvs vartannat träningspass. jag kör för övrigt dom supersettade med varandra eftersom maskinerna står brevid varandra på gymmet, inget annat =)
passar bra med flyttarbetare, jag ska flytta nu i slutet av den här månaden. då ska vaderna piskas =D
tack för tipsen i vilket fall som helst. dom skall anammas, och högre volym träning ska läggas in på vaderna för att smiska dom mer.
high_school_boy skrev:
Go morgon på dej asso. Tänk lite, du säger ju emot dig själv.
"Vaderna kan bara växa en viss mängd, och när de har växt till sin max gräns, ja då börjar de växa innåt"
Att vader kan vara sega och svåra att utveckla bra är en helt annan sak!
Jag har aldrig påstått att det var jag som sa det ;) Jag frågar om det är en myt eller sanning! Tror iofs ingen här svarade på det. Det jag fått höra är precis detta:
Vaderna växer ett tag precis som vilken annan muskel och får större synlig volym utåt, alltså att man kan se att man har större vadmuskler. Men efter ett tag slutar de växa utåt p.g.a något (någon sa att huden kring vaderna är annorlunda xD) och börjar istället växa inåt och trycka mot benen. Det resulterar i smärta och gör att man måste operera upp vaderna. Det är inte jag som har kommit på detta, utan det är vad jag hört.
En gång till, myt eller sanning?
myt. jag har aldrig någonsin hört talas om en människa som måste operera sig för att musklerna växer sig förstora pga träning. däremot så kan man behöva operera sig om muskeln växer fel, en av mina bekanta har fått göra en bröst/axel/armoperation som lämnat hans ena arm nästan en dec kortare än den andra och omöjligt att dra den armen högre än rakt fram ungefär. detta var dock inte träningsbetingat, utan med medfödd "missbildning", om man kallar det för det.
Risken för kompartment (det du frågar om) är relativt liten men endå markant vid styrketräning där man har mycket vadträning. Vid kombination av "mediciner" och vadträning finns det en mängd fall där människor behövt operera för kompartmentsyndrom. En hemsk träningsskada att få. Kompartment får du när muskelfacian (det som omsluter muskeln) inte växer i samma utsträckning som den inneslutande muskeln och det blir "trångt" och du får syrebrist i muskeln. De som vanligast får kompartment i vader är långdistanslöpare och styrketränande individer som tuggar.. ehh... tillskott.
woot!? det var som fan, jag har aldrig hört talas om något liknande! tom någon som har jättevader, ronnie coleman har väl inte gjort någon operation på det här? shit, det måste ju vara horribelt att råka ut för. man kanske ska vara nöjd över att ens vader inte kan bli sådär superstora? =)
zartok skrev:
woot!? det var som fan, jag har aldrig hört talas om något liknande! tom någon som har jättevader, ronnie coleman har väl inte gjort någon operation på det här? shit, det måste ju vara horribelt att råka ut för. man kanske ska vara nöjd över att ens vader inte kan bli sådär superstora? =)
Jag råkar veta... eller ja... hörsägen via en annan tävlande rättare sagt, att just Ronnie har opererats för kompartment 2ggr. Sådana operationer är inte något man skryter om precis. Det är otroligt smärtsamt att ha kompartment och det är svårt att bli av med det.
jasså? tja, jag kan förstå att det inte är något man säger högt. finns det fler operationer som kan tänkas att man måste göra om musklerna blir för stora? det här är en ny nivå av argument mot doping, onekligen.
zartok skrev:
jasså? tja, jag kan förstå att det inte är något man säger högt. finns det fler operationer som kan tänkas att man måste göra om musklerna blir för stora? det här är en ny nivå av argument mot doping, onekligen.
Man kan få kompartment och ischemi i alla muskler i kroppen, men vanligast är vader, jag har även hört talas om kompartment i raka bukmuskeln. Som sagt, vanligast bland dopade individer och långdistanslöpare på elitmotionärnivå eller högre.
Babel skrev:
jag har även hört talas om kompartment i raka bukmuskeln.
Pga doping? Bukarna brukar ju svälla rätt rejält av vissa substanser och då kanske det blir trångt...?
Skulle vadmusklerna bli "för stora" så kommer osteoclasterna och osteoblasterna att ommodellera benen så att musklerna ges plats. Inga problem alltså.
Senast redigerat av Arne Persson (2008-05-16 13:36)
Arne Persson skrev:
Skulle vadmusklerna bli "för stora" så kommer osteoclasterna och osteoblasterna att ommodellera benen så att musklerna ges plats. Inga problem alltså.
Fast nu var det ju då tal om att muskelfascian inte hinner växa i samma takt som musklerna, vilket ger ett operationsbehov. Eller i alla fall lite längre ner i tråden, du kanske bara läste första posten:P
alltså, nu känns det ordentligt skönt att man valde att inte bli långdistansare, utan en helt vanlig odopad byggare. med små vader =)
finns det en supervass länk på svenska eller engelska där det går att läsa mer om tillståndet? jag finner det mycket spännande att läsa om det här, då jag inte hört talas om det någonsin tidigare.
Babel skrev:
Risken för kompartment (det du frågar om) är relativt liten men endå markant vid styrketräning där man har mycket vadträning. Vid kombination av "mediciner" och vadträning finns det en mängd fall där människor behövt operera för kompartmentsyndrom. En hemsk träningsskada att få. Kompartment får du när muskelfacian (det som omsluter muskeln) inte växer i samma utsträckning som den inneslutande muskeln och det blir "trångt" och du får syrebrist i muskeln. De som vanligast får kompartment i vader är långdistanslöpare och styrketränande individer som tuggar.. ehh... tillskott.
Men vad händer med muskeln efter operation? Blir den "större" ?
på något sätt så måste man ju göra så att den kan växa vidare. man kanske tar och skär den och lappa och klistra för att den ska växa på ett annat sätt möjligen?
Babel skrev:
Jag har kroniskt kompartement syndrom i underarmarna sedan 4-5 år. Har provat alla huskurer med massage och så vidare men inget hjälper. Är det bara operation som återstår? Hur svårt tror du att det är att få tid? Hur lång konvalecens?
Och nej jag är inte dopad, även om det inte är någon annans business.
Raah skrev:
Jag har kroniskt kompartement syndrom i underarmarna sedan 4-5 år. Har provat alla huskurer med massage och så vidare men inget hjälper. Är det bara operation som återstår? Hur svårt tror du att det är att få tid? Hur lång konvalecens?
Och nej jag är inte dopad, även om det inte är någon annans business.
Kronisk kompartment anser jag SKA opereras (fasciotomi) precis som man gör vid akut kompartment. Konvalecenstiden (ca 3-5 veckor) är relativt kort då det bara handlar om mjukdelar som opereras och nästan alla opererade visar förbättringar direkt. Att gå runt med kronisk kompartment är inget bra alls. Du kan tillslut drabbas av nervdöd pga ischemin och få drophand för resten av livet. Inget att leka med alltså. När det sedan gäller att få den opererad är det ett helt annat problem. Hade du kommit från en bilolycka med aktu kompartment hade du ju fått operation med en gång. Går du in till en läkare och vrider dig i smärtor och klagar på sömnbrist så finns det goda chanser att få den opererad. Överdriv alla problem du har och lägg gärna till att du börjat tappa ytkänsel i fingrar samt att du tycker du fått sämre finmotorik i fingrarna (något man kan få vid kompartment). Det är hemskt, men ska man få rätt behandling måste man tyvärr lägga till lite. Fasciotomi är en rätt enkel operation och det kommer troligen lösa alla dina problem direkt.