Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej,
Jag har länge funderat på att kunna övervaka min träning på nätet och kunna skriva in de övningar jag har gjort under veckan med vikt och reps. Jag hittade ingen sådan sida så nu har jag knåpat ihop en sida där man kan föra journal över sin träning.
Testa gärna sidan och kom med synpunkter på
- vad som ni saknar
- vad som inte fungerar som det har tänkt
- Övningar som ni saknar
- om något är bra :)
Jag skall försöka göra de ändringar på sidan så att den skall passa så många som möjligt.
Hoppas detta skall komma till nytta för någon av er :)
Här hittar ni sidan: http://www.gymsidan.se/
Durr, göra reklam för en träningssida på en träningssida. :) Varför testa något nytt när man redan har något bra som fungerar och med massa trevligt folk som kommer med bra synpunkter. :D
Sorry, det var inte min mening att det skulle anses vara reklam. Jag har suttit och knåpat ihop sidan för att jag själv saknade denna möjlighet och trodde att det fanns fler än jag som ville ha ett sådant här verktyg.
Jag hoppas ingen tar illa upp, jag ville bara underlätta för de som tränar :)
JTanken är ju naturligtvis inte att någon här skall använda sidan istället för Hälso.info, utan enbart för att ha koll på sin träning...
Senast redigerat av daner584 (2008-05-16 22:23)
Ah okej. :) Jag har iofs med tänkt på just det som du gjort. Saknar dom där lilla extra funktionerna, men jag överlever och ska inte klaga. :D
Säkert smart sida... otacksamt att jag får en beräknad bf% på 35 dock :D
Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-16 22:40)
Jo, jag gillar verkligen Hälso.info, och det är här jag hämtar in all kunskap om träning etc och får svar på mina frågor, men som sagt så ville jag ha min träningsdata på nätet. Nu är det väl inte alla som vill ha det så :)
Tanken var ju att bara göra sidan för min egen del, men jag jobbade lite till på den så att andra också skall kunna använda den, och hoppas att fler än jag här inne kan få nytta av den :)
Delightful_imp: Haha, ja det blir väl kanske bara en kul grej för de som inte kan mäta kroppsfett på ett bättre sätt. Jag har letat en hel del efter formler för att beräkna kroppsfett, och har lagt in en som är framtagen av en doktorand. Jag antar att den inte stämmer så bra för de som är riktigt vältränade :)
Om någon känner till en formel som fungerar bättre så kan jag även lägga in den...
Låter som träningsdagbok to me och det finns på många forum inklusive detta. Du kanske menar en mer utformad dagbok där du fyller i tabeller men för mig personligen iaf så behöver jag lite mer öppen yta för träningsredogörelse eftersom mina övningar och träningssätt varierar så.
Stickus: Jo, jag antar att det är svårt att få till en journal som passar alla, men om du skulle vara intresserad att använda den, så får du gärna komma med förslag på vad som skulle ändras för att den skulle passa dina behov.
Jag har fixat tre nya funktioner nu på begäran:
- Redigera sin blogg
- Lägga till bilder till bloggen
- Även motion i journalen, som löpning, cykel, simning etc
Lite nya funktioner igen:
- Se vilka användare som är online
- Möjlighet att kommentera bloggar.
- Nya övningar: Dragonflags, Smala chins och V-chins.
Och så lite till...
Nytt:
- Se vem som är online även i forumet.
- Fixat ett gäng småbuggar...
Nytt:
Möjlighet att lägga till kommentarer till övningar.
Nya funktioner:
Smiley och citera inlägg...
Delightful_imp skrev:
Säkert smart sida... otacksamt att jag får en beräknad bf% på 35 dock :D
Haha! Tabeller ljuger alltid! Jag var själv på nån sorts undersökning/stasi-registrering (tvång från arbetsgivaren) för några år sen.
Där skulle jag och alla mina kollegor mätas och analyseras. Kärringen där räknade mitt bmi och skit enligt tabeller, och kom fram till att jag var överviktig. Men vafaan! sa jag -du ser väl att jag att jag inte har ett gram på kroppen. Då fick hon räkna enl. en annan tabell och kom fram till att jag var normalviktig, trots allt!
Så tabeller ljuger. Och slika klåparkärringar ljuger också. Jävla klåparkärring! Snacka med mig om tallriksmodeller och skit, jag är ju elitmotionär!
OBS! Nu menar jag absolut inte att skapa nån sorts debatt här på tråden.OBS!
Öppna isf. en annan tråd
haha, jo de ljuger nog i många fall och i detta fallet så är det en metod som beräknar kroppsfett med två parametrar; längd och vikt. Alltså är det omöjligt att det skall stämma bra för alla. Metoden är framtagen av i en doktorsavhandling och skall vara ganska exakt för de som inte har så mycket muskler ännu.
Tanken är naturligtvis att hitta en bättre formel för att beräkna fett. Säg gärna till om ni vet någon formel som även fungerar bra på vältränade personer!
Ny funktion:
- Lägga till egna övningar till journalen.
Så om det nu saknas någon övning så kan ni lägga till en egen övning till eran journal som ni sedan kan mata in träningsdata för. Detta är en av de två mest efterfrågade funktionerna :)
Allt är i inches och pound så du får räkna om alla mätningar som görs: (centimeter x 0.393700787) (kg x 2.20462262). Den spottar ut 10.3 för mig om jag följer formeln, tror jag ligger någonstans runt 10% med. Den här är nog mer exakt än vad du har nu och den som är bäst anpassade även för kvinnor.
Kroppsfettsmätning för Kvinnor:
Factor 1 (Total kroppsvikt x 0.732) + 8.987
Factor 2 Handleden (vid bredaste punkten) / 3.140
Factor 3 Midja (vid naveln) x 0.157
Factor 4 Höften (vid bredaste punkten) x 0.249
Factor 5 Underarmen (vid bredaste punkten) x 0.434
Lean Body Mass (LBM): Factor 1 + Factor 2 - Factor 3 - Factor 4 + Factor 5
Kroppsfettvikt: Total kroppsvikt - LBM
Kroppsfett (%): (Kroppsfettvikt x 100) / Total kroppsvikt
Kroppsfettsmätning för Män:
Factor 1 (Total kroppsvikt x 1.082) + 94.42
Factor 2 Midja (vid naveln) x 4.15
Lean Body Mass (LBM): Factor 1 - Factor 2
Kroppsfettvikt: Total kroppsvikt - LBM
Kroppsfett (%): (Kroppsfettvikt x 100) / Total kroppsvikt
Senast redigerat av Babel (2008-05-26 22:23)
Tusen tack. Skall försöka fixa till formeln så snart som möjligt.
Var med och tyck till hur jag skall utforma den nya (alternativa) journalen. Det är bättre ju fler vi är som tycker till så att vi får fram en journal som alla kommer att trivas med att använda! Knalla in på www.gymsidan.se och tyck till!
Nytt:
- Kunna sortera bloggar på senast kommenterade.
- Ny formel för bänkmax (bänkpress). Nu finns även markmax (marklyft) och böjmax (knäböj) i topplistan.
Börjar bli en riktigt grym sida! Fortsätt såhär, jag skaffade nyss account ;) "KOP" såklart ;D
Keep_On_Pumpin: Roligt att du gillar den. Jag hoppas att vi tillsammans kan göra den ännu bättre!
Nytt:
- Bänkmax, markmax och böjmax har tagits bort från topplista och inforuta. När du jämför din träningsdata (med dig själv eller andra) med kurvor så kommer respektive formel fortfarande finnas kvar för marklyft, knäböj och bänkpress. För topplistan får ni nu fylla i era respektive rekord på "Min sida".
- Nu kan länkar, bilder, fet stil och kursiv stil användas i forum, kommentarer och bloggar.
Designen av den nya journalen är nu klar och jag har påbörjat arbetet med att fixa till den. Jag hoppas det inte skall ta alltför många dagar :)
Tack för alla som har tyckt till!
Ganska dyster design, hoppas du uppdaterar den :)
Är det för att det är svart bakgrund? Jag får väl göra en undersökning när journalen är klar och tycker folk att designen skall ändras så får det bli så :)