Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hur träna för att få hårda/kraftfulla sparkar med kampsport?

Från: Haninge
Registrerad: 2004-12-08

Tränar kampsport 3 gånger i veckan och har sparring 2h.

Tränar för det mesta bara överkroppen hemma, då benen tränas på träningen till viss del....
Jag är nyfiken på hur ni anser att man kan träna benen så att man får explosiva och hårda sparkar (främst rund/sidsparkar)???

Mer specifikt så undrar jag vilka delar av benen man ska lägga störst fokus på:

- Vaderna?
- Quadriceps?
- Höftböjarna?

Har även ett par vristtyngder hemma som jag brukar ha på då och då; Har som rutin att sparka 50st sparkar per dag, förutom träning. De bör ge resultat med tiden?

Tack för respons!

Från: Norra Stå
Registrerad: 2006-10-15

För att kunna utföra en hård/explosiv roundhouse tex så krävs vältränade quads, men hsh så känns det som din tränare bore ha koll på vad du ska lägga fokus på, inte sant?

Registrerad: 2006-04-27

90 procent teknik vafan!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

mycket centralmuskulatur är det enda jag säger. det är därifrån du drar iväg kicken ifrån! kolla på dom riktigt bra killarna och tjejerna inom sporter med mycket sparkar så kan du se hur dom sparkar. dom drar först iväg med magen i ett vrid och sedan skjuter dom fram höften. jag är övertygad om att det är ganska lite quads med i det hela. det är bara själva utfällningen av benet som den involverar. så mage. disco! =D

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Nu var det längesen jag tränade kampsport, men har för mig att benet i stort sett ska vara avslappnat när man drar iväg en spark... Med andra ord tror jag snarare på att träna teknik än styrka för t.ex quads. Höfter borde man ha nytta av att träna eftersom det är där rörelsen sker.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB