Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Övertränad??

Registrerad: 2007-03-18

Hur vet man att man är övertränad??, vad får man för symptom?...Jag vet inte om jag håller på att bli övertränad för jag är hungrig men orkar inte äta och jag kan sova i 10-12 timmar och ändå vara trött. Tror ni att det kan bero på överträning??

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Ett tips som jag läste i en av Chad Waterburys böcker var att göra ett spänsthopp och mäta hur högt man kommer. Detta hopp görs som ett jämförelsemått att ha som utgångspunkt (så det hjälper inte dig antagligen i det här fallet) för ett hopp då man misstänker att något inte står rätt till. Vid ett spänsthopp så måste kroppen rekrytera extremt många muskelfibrer, och om CNSet då är övertränat och ur balans så kommer man inte orka hoppa lika högt.

Hur går din träning i övrigt? Om du börjar gå bakåt så kan det vara något lurt på gång.

det har gått hyfsat, det har varit en del pass jag har varit tvungen att skita i pga att ja har varit för trött , men i måndags och tisdags gick d jättekass  då var jag jättetrött. o jag har varit tvungen att trycka i mig mat i kanske 2 veckor bara för att ja måste äta.
och igår sov jag kanske 10-12 timmar och ändå var trött, samma idag, känner mig seg o ändå har ja sovit i kanske 10 timmar

Senast redigerat av JS70 (2008-05-16 11:30)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

överträning kan kännas av i endel fall också. brännande känsla i musklerna är ett sätt. att kroppen känns väldigt tung eller att träningsresultat uteblir är två andra sätt att känna av att man är övertränad. minskad aptit är ett symptom också har jag fått för mig. hur mycket tränar du varje vecka normala veckor?

Jag tränar 4 ggr i veckan, då är två av passen bröst, triceps, axlar, och mage, och de andra 2 passen är rygg, biceps, ben. kör bröst och så på måndag, torsdag, och rygg o så tisdag, fredag

hur långa är passen?
på mängden så tror jag inte att det går att se att du ska vara övertränad, i regel så måste man träna väldigt mycket under en lång tid eller ha taskiga gener för att bli övertränad.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Första tecknet för mig brukar vara ökat sömnbehov. Andra tecknet död aptit, och då snackar jag inte om att man är hungrig men inte orkar äta utan verkligen om att man inte vill äta. Alls. Tredje tecknet är att styrkan försvinner, och det snabbt som fan. Kör du som du kör lär du inte bli övertränad om du inte lägger in sådär typ 75-100 set per pass,

Passen är runt 2 timmar och jag kör runt 50 set per pass, ett pass brukar se ut ungefär så här på måndag torsdag, sedan är det typ samma på tisdag fredag fast andra muskler och övningar.

Bänkpress: 2 set upvärmning sedan kör jag fyra-fem sexreppare, börjar då med ca 70 kg och ökar 2,5 kg varje sett.
Lutande hantelpress: 4-5 set sex reps, börjar då på 22 lr 24 och ökar på samma sätt som på bänken.
flies: samma som de andra övningarna, börjar på 14 kg.
tricepsextension, pushdowns, och så kör jag dips
Axelpress, stående rodd, lateral raise, baksida axlar på maskin
magmaskin, och olika situps

kör på samma sätt på alla övningar att jag ökar ca 2.5-5 kg

undrar också hur länge ska man vila om man är övertränad??, räcker det med typ en vecka??

Från: Norra Stå
Registrerad: 2006-10-15

Lajne skrev:

Första tecknet för mig brukar vara ökat sömnbehov. Andra tecknet död aptit, och då snackar jag inte om att man är hungrig men inte orkar äta utan verkligen om att man inte vill äta. Alls. Tredje tecknet är att styrkan försvinner, och det snabbt som fan. Kör du som du kör lär du inte bli övertränad om du inte lägger in sådär typ 75-100 set per pass,

Fan.... Dom symtomen stämmer precis in på mig ju!:O Iofs känt mig förskyld/trött länge, sen i höstas efter min Polenresa typ, hade ju hoppats på att det va HIV igen, men kanske är överträning dåxD

Tänkte på en annan sak, vitaminbrist kanske?

Webbsida

JS70 skrev:

undrar också hur länge ska man vila om man är övertränad??, räcker det med typ en vecka??

Du blir inte övertränad av det där. Du är inte övertränad.

Men men, here goes ändå: Det beror på. Överträning i dess kliniska bemärkelse kan kräva ett halvår eller mer innan man är helt frisk, men det är få icke elitidrottsmän som nånsin når dit. Den "överträning" (Jag orkar inte reda ut begreppsförvirringen) de flesta gymare råkar ut för kräver normalt sett bara 1-2 veckor innan man kan börja träna igen.

Zacke skrev:

Fan.... Dom symtomen stämmer precis in på mig ju!:O Iofs känt mig förskyld/trött länge, sen i höstas efter min Polenresa typ, hade ju hoppats på att det va HIV igen, men kanske är överträning dåxD

HIV... igen?:P Om du nu skulle få HIV och tillhöra de typ 1-2% av befolkningen som faktiskt tillfrisknar, så kan jag garantera dig att du är immun för väldigt lång tid framåt sedan, ifall det nu inte råkar finnas mer än en HIV-virusstam och du skulle ha den gigantiska oturen att drabbas av två olika xD I vilket fall hade jag provat med att vila en vecka eller två och sedan fortsätta. Normalt sett blir man på ganska dåligt humör när man övertränar också (antingen jävligt lättirriterad eller bara deprimerad), det kan också vara ett tecken att titta efter.

Vitaminbrist kan jag faktiskt inte säga, jag har jättedålig koll på bristsymptomen på alla olika jävla mineraler och vitaminer som finns tyvärr. Men rent allmänt ska man ha en riktigt assunkig kost för att drabbas av en direkt brist, speciellt om man bulkar. Är du orolig kan du ju ta ett vitaminpiller, men oavsett vilket tycker jag ändå att en vilovecka låter rimligt om alla de nämnda symptomen stämmer (och då speciellt droppandet av styrka).

Från: Norra Stå
Registrerad: 2006-10-15

Lajne skrev:

JS70 skrev:

Du blir inte övertränad av det där. Du är inte övertränad.

Men men, here goes ändå: Det beror på. Överträning i dess kliniska bemärkelse kan kräva ett halvår eller mer innan man är helt frisk, men det är få icke elitidrottsmän som nånsin når dit. Den "överträning" (Jag orkar inte reda ut begreppsförvirringen) de flesta gymare råkar ut för kräver normalt sett bara 1-2 veckor innan man kan börja träna igen.

Zacke skrev:

HIV... igen?:P Om du nu skulle få HIV och tillhöra de typ 1-2% av befolkningen som faktiskt tillfrisknar, så kan jag garantera dig att du är immun för väldigt lång tid framåt sedan, ifall det nu inte råkar finnas mer än en HIV-virusstam och du skulle ha den gigantiska oturen att drabbas av två olika xD I vilket fall hade jag provat med att vila en vecka eller två och sedan fortsätta. Normalt sett blir man på ganska dåligt humör när man övertränar också (antingen jävligt lättirriterad eller bara deprimerad), det kan också vara ett tecken att titta efter.
Vitaminbrist kan jag faktiskt inte säga, jag har jättedålig koll på bristsymptomen på alla olika jävla mineraler och vitaminer som finns tyvärr. Men rent allmänt ska man ha en riktigt assunkig kost för att drabbas av en direkt brist, speciellt om man bulkar. Är du orolig kan du ju ta ett vitaminpiller, men oavsett vilket tycker jag ändå att en vilovecka låter rimligt om alla de nämnda symptomen stämmer (och då speciellt droppandet av styrka).

Stämmer så jävla bra, tyvärr. Men träningen går ju faktiskt jävligt ok, mycket vilja iofs:P
Eller hur, ska väl va duktigt svårt för en kille på 24år att råka ut för vitaminbrist, särskilt efter som jag inte ligger på något underskott, förutom ett par dagar tillbaks i tiden. Jaja, tack så mycket för infon iaf Lajne! Passar dessutom alldeles utmärkt med lite vila etersom jag är nygaddad...

okok tack för svaren. då gör jag så att jag vilar tills på måndag iaf, kan ju inte skada:P

Alltså, är man övertränad så är det inget som går över på en helg. Bara så att du vet.

Ne men kanske är på väg att bli??:P vet inte mkt om det, men lajne skrev att den överträning gymare brukar råka ut för räcker det att vila 1-2 veckor för.

Webbsida

Det är för att det inte är överträning i sin rätta bemärkelse. Det är mer en överansträngning (kallas overreach på engelska, eller ja, overreach är väl egentligen också fel eftersom det brukar innebära att man driver sig själv totalt in i väggen, något som inte riktigt avses här) och det hinner man normalt hämta sig från på en vecka eller två. Tar inte heller längre tid än så att uppnå, till skillnad från överträning som uppnås under flera månader av att anstränga sig lite lite för hårt. Det är enkelt uttryckt den akuta versionen av det kroniska tillstånd som kallas överträning.

Det är absolut inget dumt sätt att träna på, dvs att hela tiden träna sig till gränsen på övertränad i säg; 4 veckor med 5-8set @ 80-85% av 1RM per muskelgrupp, 2-3 gånger i veckan för att sedan följa upp med 3-4 veckor med lättare träning. Det är sånt man kan börja experimentera med efter några år, då kroppen blir allt mer motståndskraftig mot utmattning/trötthet.

blir man övertränad så går det verkligen inte över bara sådär, och ju mer man tränat innan man blir övertränad, desto längre tid tar det nog att komma tillbaka också. jag skriver mitt favoritnamn ang överträning igen, per elofsson. han tränade så mycket och låg precis på gränsen. det sprack i os 2002 och sedan dess så gick det inte alls att komma tillbaka. han vilade i över ett år. han vilade ett par år och satsade sedan på att träna igen, men när kroppen inte svarade på träningen så gav han upp. dock så tror jag att det är så gott som omöjligt för människor som tränar på gym att komma till den extrema nivån av överträning som han låg på också.

symptomen stämmer in på dig, men träningsdosen är fel. hoppas att det löser sig bara.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB