Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Fettbildning, genetiskt betingat?

Registrerad: 2008-04-22

Är fettbildning genetiskt betingat? Finns det genetiska förklaringar? Jag har haft lite mycket midjemått i förhållande till min vikt. Nu har jag gått ner i vikt, men midjemåttet sjunker inte mer än vikten. Det vill säga att relativt sätt är midjemåttet fortfarande lika mycket, i förhållandevis till nuvarande vikt.

Funderar på att skita i det och bara brassa på, käka som jag vill och fortsätta träna som vanligt. Kanske ingen höjdare, men vad gör man annars? Jag kan tydligen fortsätta att gå ner i vikt och ändå ha lite kulmage.

Från: Malmö
Registrerad: 2008-04-16

Jag tror inte att fettbildningen är mycket genetiskt betingat. Gör så att du satsar på att hålla lite över den dagligt rekomenderade kaloriintaget på 2000 kcal. Prova ligga på ca 2400 kcal. Träna sedan mycket styrketräning och konditionsträning. Kom ihåg att äta mycket protein, köp kosttillskott.

hugok skrev:

Jag tror inte att fettbildningen är mycket genetiskt betingat. Gör så att du satsar på att hålla lite över den dagligt rekomenderade kaloriintaget på 2000 kcal. Prova ligga på ca 2400 kcal. Träna sedan mycket styrketräning och konditionsträning. Kom ihåg att äta mycket protein, köp kosttillskott.

I mitt första inlägg står det att jag ha gått ner i vikt, eller hur? Jag har alltså hållt koll på kosten och samtidigt tränat. Fettet rnt magen har inte försvunnit för det.

Kanske jag har fått fler antal fettceller.

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

hugok skrev:

rekommenderat dagligt kaloriintag är förövrigt relativt för varje enskild individ...lät nästan som du generaliserade :S

Från: Södertälje
Registrerad: 2005-11-07

Frank Tommy skrev:

Är fettbildning genetiskt betingat? Finns det genetiska förklaringar? Jag har haft lite mycket midjemått i förhållande till min vikt. Nu har jag gått ner i vikt, men midjemåttet sjunker inte mer än vikten. Det vill säga att relativt sätt är midjemåttet fortfarande lika mycket, i förhållandevis till nuvarande vikt.

Funderar på att skita i det och bara brassa på, käka som jag vill och fortsätta träna som vanligt. Kanske ingen höjdare, men vad gör man annars? Jag kan tydligen fortsätta att gå ner i vikt och ändå ha lite kulmage.

Ja, var fettet lagras ska vara pga genetik. Som du själv säger, antingen satsar du järnet och ser till att bli rikitgt deffad, eller så skiter du i det, äter gott och bygger lite muskler istället.

Delightful_imp skrev:

Ja, var fettet lagras ska vara pga genetik. Som du själv säger, antingen satsar du järnet och ser till att bli rikitgt deffad, eller så skiter du i det, äter gott och bygger lite muskler istället.

Blir jag riktigt deffad verkar det som om jag måste se ut som när ja gvar yngre, det vill säga smal som fan och noll muskler. Jag vill inte bli ett skelett igen.

Jag tror att det bästa är att gå till en utbildad dietist.

Registrerad: 2007-09-19

Fortsätt din diet. Kcalminus.
Har du stenkol på dina mikronutrienter? Hur strikt är du? Slinker det ner en snyftar-pizza eller ett par kalla på helgen? Jag tror fortfarande det är mer att göra på din kost, men för att tipsa behöver man ju veta hur du bär dig åt nu.

När du är nere på singel siffror och fortfarande har lite fett-depåer kvar. Finns det lite tips och trix!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

gå till en utbildad dietist, om du verkligen tror att dom har mer kunskap om mirakel än vad vi här har.
det är genetiskt betingat vart fettet lägger sig, så långt kan man komma med blotta ögat. det finns även gott om forskning som tyder på att människor som haft ättlingar som levt i extrema klimat förr i tiden har gener som är mycket bättre att lagra fett än hos vanliga människor. detta lär inte gälla dig. eller någon annan av oss här inne för den delen (med undantag om det finns någon som har släkt som kommit från några av dessa mer sällsynta platser på jorden).

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Jag tror inte du har försökt tillräckligt. Om du hade gjort det hade vi fått en lång redovisning av tidigare mödor och planer och resultatet av detta. Att olika människor har ställen på kroppen där kroppsfettet ger sig senare snarare än förr är inte ovanligt på något vis.

Registrerad: 2006-10-02

Frank Tommy skrev:

Nu har jag gått ner i vikt, men midjemåttet sjunker inte mer än vikten. Det vill säga att relativt sätt är midjemåttet fortfarande lika mycket, i förhållandevis till nuvarande vikt.

Förväntade du dig alltså att midjemåttet skulle minska mer i förhållande till resten av kroppen?

vem vet, han kanske menar att cm och kilon minskar lika snabbt, ett för ett så att skriva. svårt att veta vad människan pratar om, eller hur?

zartok skrev:

vem vet, han kanske menar att cm och kilon minskar lika snabbt, ett för ett så att skriva. svårt att veta vad människan pratar om, eller hur?

Helt klart. I mina öron låter det som att han förväntade sig någon form av punktförbränning runt magen.
På mig fungerar det LIFO (Last In, First Out)

tja, med hans kunskap så skulle det inte förvåna mig om han tror att det går att göra på det sättet. dock så är det väl lite annorlunda för dig, sigyn? du är väl en hona? era fettdepåer på stuss och... mellan mellangärdet och halsen försvinner väl i regel mycket segare än det som lägger sig på magen? eller, det är säkert också individuellt på vissa plan. vi hanar bygger i regel fettdepåer mer jämnfördelat iaf har jag fått för mig.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Många tjejer kan ha rutor i ett relativt tidigt skede, medans fett kring rumpa/lår är det som sitter kvar längst - och kommer tillbaka först vid ett överskott.

ungefär det jag fiskar efter här ^^ men det beror ju på lite granna också, finns ju alltid undantag till alla regler, och verkligen när det gäller fettdepåer på människor.

Cyber: Du har helt rätt. Själv är jag vid normal-vikt päronformad. (Inte alla kvinnor som är det dock, och för dem gäller inte samma ordning som för mig.) Säg att vi börjar när jag väger som lägst. Och så börjar jag bulka. Det som kommer först är rumpa och lår, sen lägger det sig på mage för att sen lägga sig på bröst och rygg och sist armar. När jag sedan börjar deffa så försvinner det i den omvända ordningen. armar, rygg, bröst, mage, lår, rumpa. Idag har jag rutor, trots att jag har mycket kvar att deffa bort på lår och rumpa. Skulle jag gissa har jag nog 18%bf på över kroppen och 23%bf på underkroppen.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Sigyn skrev:

Cyber: Du har helt rätt. Själv är jag vid normal-vikt päronformad. (Inte alla kvinnor som är det dock, och för dem gäller inte samma ordning som för mig.) Säg att vi börjar när jag väger som lägst. Och så börjar jag bulka. Det som kommer först är rumpa och lår, sen lägger det sig på mage för att sen lägga sig på bröst och rygg och sist armar. När jag sedan börjar deffa så försvinner det i den omvända ordningen. armar, rygg, bröst, mage, lår, rumpa. Idag har jag rutor, trots att jag har mycket kvar att deffa bort på lår och rumpa. Skulle jag gissa har jag nog 18%bf på över kroppen och 23%bf på underkroppen.

Orättvist va? :)

Registrerad: 2008-03-30

Sigyn skrev:

Jag är precis tvärtom, fettet på magen är det som stannar längst. medans fettet på min rumpa och mina ben tar till flykten först.

där hade vi undantaget i ekvationen.

Cyber: Mycket =(
Ljuvligt: Sån är min mamma också. Äppelformad. Jag skulle döda för hennes ben! Och hon för min midja ;) Undrar hur det ser ut procentuellt bland kvinnor. hur många är äpplen och hur många är päron?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB