Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Roliga porter att utöva? För gammal för boxning?

Registrerad: 2008-05-15

Hejsan allihopa. Jag har lite frågor som jag inte vet om det passar pådet här forumet, men jag ger det ett försök, det är ju ändå idrott och träning!

Det är så att jag funderar på att börja med någon sport. Ingen bollsport eller lagsport, men något annat som kan vara roligt och där man kan ha gymträning som komplement för att bli bättre på den sporten man utövar. Jag tränar på gym nu med, men det hade varit roligt att bli bra på någon sport och få nytta av gymträningen.

Jag har funderat på boxning. Men jag är väl för gammal för att börja? Jag är 25 nu nämligen :/ Eller går det ändå? Sedan vet jag inte om det är så roligt eftersom man kanske förlorar i vikt och blir väldigt smal?

Vad finns det mer för roliga sporter då som man kan bli bra i där man kan ha gymträning som komplement?

Eller finns det nåt roligt man kan inrikta sig i på gymet? Fast jag har inte gener för det i och för sig.

Senast redigerat av Flakmoppe (2008-05-15 23:17)

Från: Glasgow
Registrerad: 2005-11-07

Parkour och/eller bouldering :)

Eller så kan du ju träna nån övning som en galning, föreslagsvis chins eller dips.

Delightful_imp skrev:

Parkour och/eller bouldering :)

Eller så kan du ju träna nån övning som en galning, föreslagsvis chins eller dips.

Vad? Parkour och bouldering? Aldrig hört talas om! Vad är det?

Boxning är bara glömma eller?

Hmm, ja men detär väldigt många som är bra i chins och dips. Dips känns obehaglig men chins är okej, och marklyft tillhör de övningar som jag gillar mycket bra. Men jag är inte så bra på det. Sedan har jag svårt att chinna ofta tillexempel eftersom jag har lärt mig att jag svarar på lägre volym men det går ju i och för sig justera faktiskt. Jag vet inte...Då blir ju andra övningar lidande med. Man kan ju inte bli bra på allt.

Från: Glasgow
Registrerad: 2005-11-07

http://www.le-parkour.se/

wikipedia säger:

Bouldering är en gren av klättringssporten. Boulder kommer från engelska språket och betyder klippblock. Bouldering sker således oftast på klippblock och med en crashpad på marken som skydd vid fall. Klättringen består ofta av relativt få rörelser (moves) och den kan vara mer teknisk och atletisk än annan klättring. Då klippblocken oftast inte är mer än några meter höga (enligt Svenska klätterförbundet max 6 meter), bygger bouldering mer på styrka och teknik än uthållighet - något som delvis skiljer den från övrig klättring. Till skillnad från annan klättring kräver bouldering dessutom betydligt mindre utrustning; ett par klätterskor, en kritpåse med krita (magnesiumkarbonat), en crashpad, samt en borste att rengöra greppen med och du är redo att ge dig av.

Boxning går säkert hur bra som helst, ta kontakt med nån klubb och hör vad de säger!

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-15 23:38)

Delightful_imp skrev:

http://www.le-parkour.se/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4ttring#Bouldering

Boxning går säkert hur bra som helst, ta kontakt med nån klubb och hör vad de säger!

Tack! Självklart kom jag på för sent att jag kudne söka på orden själv, hehe, typiskt. Parkour verkar diffust och lite flummigt i mina ögon, bouldering som måste vara blockklättring är väl rätt fräckt. Utrustningen man har påminner om det som den där fransmannen har, Alain Robert! Vilken kropp han har föresten! http://www.alainrobert.com/en/photo.htm

Tror du inte jag är för gammal för att börja med boxning nu? Man måste väl börja i unga år för att kunna bli bra? Dessutom går man väl ner i vikt av det och sådant?

Men andra fräcka övningar som slog mig när jag kom att tänka på Alain Robert är ju armhävningar på en hand och chins med en arm, haha!

Armhävningar på en arm förutsätter att man står brett, men ändå klarar jag det inte. Chins med en arm ska vi inte snacka om. Att vara lättviktare där är bra eller? Sådana lite udda grejer är roligt att kunna annars :) Men det blir konstigt om man lägger in sådant i ett träningsprogram väl? I och för sig så tränar jag lite grand åt HIT-hållet till (inte HIIT) vilket gör att jag har lite utrymme till andra övningar kanske? Vet inte...!

Registrerad: 2005-08-14

Så länge du skulle tycka det vore roligt finns det ingen anledning att inte göra det? :) Kan dock rekommendera muay thai eller shootfighting, bra träning och hård träning för hela kroppen, intressanta tekniker osv. Gymmande är förstås ett grymmt bra komplement till det här. Du behöver ju heller inte satsa på att tävla utan kan köra kamratlig sparring med dina träningskamrater just for the fun of it.

Chasm skrev:

Så länge du skulle tycka det vore roligt finns det ingen anledning att inte göra det? :) Kan dock rekommendera muay thai eller shootfighting, bra träning och hård träning för hela kroppen, intressanta tekniker osv. Gymmande är förstås ett grymmt bra komplement till det här. Du behöver ju heller inte satsa på att tävla utan kan köra kamratlig sparring med dina träningskamrater just for the fun of it.

Fast jag vill gärna bli bra på det jag tänker utöva också :) Det är ju ett stort plus i alla fall! Fast hellre gammal hederlig boxning än de sporterna du skrev om, för egen del alltså. Men det känns som om man är för gammal. Dessutom går man väl ner jättemycket i vikt. Hmm! Mer grejer?

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Boxning går bra. Det hänger mycket på talangen, tidigare erfarenheter och fysik. Ålder är bara en siffra.

Om du blir smal eller inte beror på hur mycket du äter i förhållande till hur mycket du gör av med.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag tycker inte att du är för gammal för någonting. det är aldrig försent (relativt sett, naturligtvis) att börja träna någon sport nästan. du behöver ju inte satsa på att få gå en match i tysons trettioelfte comeback och dö på kuppen, men som motion så är boxning en extremt bra sport faktist. vilket flås man kan få av det.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Det är aldrig försent för att börja med något nytt. Man kanske inte blir elit på det, men det är alltid kul att pröva på något nytt. Tycker defenitivt att du ska testa på det!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

vissa gränser kan det ju finnas. bergsklättring för en 80-åring är inte att rekomendera, varpå jag skriver att det är relativt. men sporter som boxning tror jag faktist att du kan börja med fast du är 80. eller 25 =)

Registrerad: 2007-11-01

Varför inte kampsport? Finns många "vuxenutbildningar"!

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Boxning, fungerar toppen, är själv boxare och gymmar resten av tiden o ja blir inge mindre, de hänger ba på hur du lägger upp din träning plus din  kost.

(Akta för att köra dig slut på axlarna på dagen före boxnings träningen, du kommer ha väldigt svårt att hålla upp guarden :P har känt det ett par gånger ibland.)

Hej igen.

Tack för svaren som droppat in. Ja, boxning verkar fräckt, men jag vill gärna bli bra på det jag ska utöva med, och då kanske det är för sent att börja med boxning?

Jag funderade på en märklig övning, haha, nämligen marklyft bakom ryggen! Hur stor är konkurensen där? Jag ser aldrig någon som kör den. Då kan man inte använda mixat grepp utan måste ha överhandsgrepp? En övning som tar på framsida lår mest va? Hade varit roligt att marklyfta helt galna vikter bakom ryggen eller nåt, heh. Bara för skoj skull!

Jag kommer inte på något direkt, men jag ska lura på det!

Haha, marklyft bakom ryggen - sikta på ett Guinness rekord då! ;)

Du kan bli bra på boxning även om du börjar vid 25 års ålder. Det finns världsmästare som började ungefär så sent, nu minns jag tyvärr inga namn. Marciano började när han var runt 22 tror jag. Inom amatörboxningen finns det en övre åldersgräns, men inte inom proffsboxning, och nu har ju Sverige släppt lite på motståndet till proffsboxningen så att det är tillåtet med vissa inskränkningar.

T-Rex skrev:

Haha, marklyft bakom ryggen - sikta på ett Guinness rekord då! ;)

Du kan bli bra på boxning även om du börjar vid 25 års ålder. Det finns världsmästare som började ungefär så sent, nu minns jag tyvärr inga namn. Marciano började när han var runt 22 tror jag. Inom amatörboxningen finns det en övre åldersgräns, men inte inom proffsboxning, och nu har ju Sverige släppt lite på motståndet till proffsboxningen så att det är tillåtet med vissa inskränkningar.

Hehe! Den övningen är grym ju, väldigt få som kör! Hittade en videosnutt där nån galning markade 220 kilo bakom ryggen!

Oj jädrar! Där ser man, tackar för den informationen. Övre åldersgräns inom amatörboxning? Man måste väl få boxas även om man är 40? Hmm!

Moderator
Från: Hässelby Gård
Registrerad: 2003-11-01
Webbsida

Låt aldrig åldern begränsa dig bara om du ska tävla proffesionellt kanske, i och med att många är på topp vid 25-30 år, men för hobby så kör hårt, det kommer göra dig gott!

Erik

ErikSvensson skrev:

Låt aldrig åldern begränsa dig bara om du ska tävla proffesionellt kanske, i och med att många är på topp vid 25-30 år, men för hobby så kör hårt, det kommer göra dig gott!

Erik

Det är i och för sig vettigt! Jag ska fundera på saken ett tag och testa mig fram.

Flakmoppe skrev:

Oj jädrar! Där ser man, tackar för den informationen. Övre åldersgräns inom amatörboxning? Man måste väl få boxas även om man är 40? Hmm!

Jo, kondisboxning får du ägna dig åt även om du är 80 :) men tävlingsboxning är tillåtet f o m det år du fyller 15 t o m det år du fyller 34. Detta gäller dock bara inom amatörboxningen.
Inom proffsboxning får du hålla på så länge du kan stå upprätt :D dock har jag sett få aktiva proffsboxare över 50 (om någon?).

T-Rex skrev:

Flakmoppe skrev:

Jo, kondisboxning får du ägna dig åt även om du är 80 :) men tävlingsboxning är tillåtet f o m det år du fyller 15 t o m det år du fyller 34. Detta gäller dock bara inom amatörboxningen.
Inom proffsboxning får du hålla på så länge du kan stå upprätt :D dock har jag sett få aktiva proffsboxare över 50 (om någon?).

Jaha men då förstår jag, tackar för dessa uppgifter. I och för sig har jag inga krav på att bli så himla bra, och till 34 är det ändå ett tag till! Ibland känns det som om man skulle vilja satsa på att bli bra på gymträning, men jag har inte generna för det, så att söka andra sporter kanske bara är en ursäkt för att bli bra på nåt i alla fall som kräver fysisk styrka och skicklighet, haha! Jag vet inte.

Senast redigerat av Flakmoppe (2008-05-17 19:47)

Varför tror du att du inte har generna för styrketräning? hur länge har du tränat och hur har du tränat/skött kosten?

T-Rex skrev:

Varför tror du att du inte har generna för styrketräning? hur länge har du tränat och hur har du tränat/skött kosten?

Jag har inte fått så jättebra resultat. Men jag klagar inte. Har tränat en del år, kosten bryr jag mig inte så mycket om förutom att äta regelbundet haha.

Flakmoppe skrev:

T-Rex skrev:

Jag har inte fått så jättebra resultat. Men jag klagar inte. Har tränat en del år, kosten bryr jag mig inte så mycket om förutom att äta regelbundet haha.

Jag tror du skulle ta tillbaka det där om dåliga gener om du verkligen gick in för träningen 100 procent! :) så vill du satsa på byggning, så gör det, tycker jag. Det är inte lätt att bygga muskler, det kräver stor och varaktig hängivenhet.

T-Rex skrev:

Flakmoppe skrev:

T-Rex skrev:

Jag tror du skulle ta tillbaka det där om dåliga gener om du verkligen gick in för träningen 100 procent! :) så vill du satsa på byggning, så gör det, tycker jag. Det är inte lätt att bygga muskler, det kräver stor och varaktig hängivenhet.

Äsch :) Kroppsbygge är jag inte så intresserad av, mest rolig träning! Men jag har kommit in lite på styrkelyft i och med att det tränar många "gamla rävar" där jag tränar. Jag fick ett program som ser ut så här.

Måndag: Lättare ben, en toppande serie. Bänkpress 85-90% av max (står det, men jag kan göra en trea på en vikt och höja pyttelite men inte orka en etta haha! Vad kommer det sig?) Bänken är då 5 set 2-3 reps. Uppåtlutande hantelpress 6 reps 3 set, inte lika tungt och så latsdrag i några set ganska lätt.

Tisdag: Marklyft 2-3 reps i 4 set. Nära max. Mage axlar och biceps.

Torsdag: Lättare bänkpress, ungefär 65-70 procent av max (som jag har problem med att räkna ut så jag kör på känsla). Mellan 3-5 reps och runt 5 set. Tricepsextension i 3 set, tungt och/eller smalbänk. Latsdrag, tungt som stegrar till en toppande serie.

Fredag: Tunga benövningar (hatar böj så det blir press och stela mark. Kan man ersätta böj med marklyft bakom ryggen?!). Vader och mage.

Bra eller? :) Ungefär så, har inte passet framför mig nämligen.

Senast redigerat av Flakmoppe (2008-05-17 21:45)

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

T-Rex skrev:

Foreman var ju 46 när han la av, och då var han världsmästare.
Åsa Sandell var 28 när hon började sin amatörkarriär (damboxning är dock rätt kass, och då för 10 år sedan ännu sämre)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB