Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Glömt att göra matlåda...

Registrerad: 2008-04-09

..bulkar, har endast tillgång till micro på jobbet och ska få i mig en vettig lunch. Va köper jag?

Har kört på 3 Billy´s ett tag nu när jag glömt matlåda (ca 1300 kcal) men är jävligt trött på skiten och tänkte mig något liiite mer hälsosamt.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Karins lasagne är väl rätt god.

Helst så mycket kcal som möjligt för pengarna. Billigast skulle väl vara att trycka i sig 4L röd mjölk (ca 2400 kcal) men vet inte hur nyttigt det kan va.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

mjölken innehåller väldigt farligt fett, så det skulle inte jag rekomendera. mycket kolhydrater, ris och pasta innehåller mycket energi, och det går att micra. lägg till en god rödvinssås och en köttbit så har du en bra matlåda som kan innehålla rätt så mycket energi också.

Tack zartok. Låter både gott och nyttigt men hela grejen är den att jag glömt att göra matlåda och bara hinner köpa nåt i affären på vägen till jobbet. Inget som jag behöver tillbereda särskilt mycket.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Stickus skrev:

Tack zartok. Låter både gott och nyttigt men hela grejen är den att jag glömt att göra matlåda och bara hinner köpa nåt i affären på vägen till jobbet. Inget som jag behöver tillbereda särskilt mycket.

Det måste väl ffs finnas bättre val än BILLYS????? Varför inte köpa någon av Findus/Dafgårds/mumbojumbo och allt vad de nu heter´s färdiga maträtter? De är bra mycket bättre än en flottig panpizza.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

1 liter riktigt fet, fin fruktyoghurt? ca 950 kcal. Lägg i 100g cashews också, det kan nog smaka gott, så har du ju ~1400-1500kcal. Detta var ett väldigt dåligt förslag om du prompt ville ha nåt varmt, jag ber om ursäkt isf:P

ok, då hänger jag med. ursäkta.
det finns microrätter som heter XL tror jag, dom ska vara lite mer ordentliga. blanda ner det och en liter MINImjölk så tror jag att du kommer att få i dig mycket energi.
skulle du vilja ha ännu mer energi än så så tycker jag att lajnes tips på cashewnötter är riktigt bra. det är en av dom nyttigaste nötterna. den nyttigaste är dock valnöten.

Webbsida

Proteinet i valnötter har dock ett betydligt sämre biologiskt värde än det i cashewnötter om jag inte minns helt fel, och dessutom innehåller valnötterna mindre protein i absoluta tal. Om man nu är "proteinjägare" alltså, annars spelar det ju ingen roll:) Personligen tycker jag dock att cashews är godare att äta; valnötter är mer smaklösa och passar därför bättre att mala ner i drinkar. Men det är ju bara min åsikt:)

jag tänkte mer på fettet i dom olika nötterna. proteinet missade min lilla hjärna helt att tänka på faktist.
dessutom, när han äter en xl meny och en liter mjölk så behöver han inte fler proteiner! =D

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Cybercowboy skrev:

Stickus skrev:

Det måste väl ffs finnas bättre val än BILLYS????? Varför inte köpa någon av Findus/Dafgårds/mumbojumbo och allt vad de nu heter´s färdiga maträtter? De är bra mycket bättre än en flottig panpizza.

Målet här är väl iofs bara att smaska på med så mycket kcal man kan få för en tjuga :)

Webbsida

stevebc skrev:

Målet här är väl iofs bara att smaska på med så mycket kcal man kan få för en tjuga :)

Jaha, då rekommenderar jag att man köper 2kg havregryn och sen kokar gröt på det i micron, ger ju ~7,2k kcal. Fast det kanske var att ta i?:P

Senast redigerat av Lajne (2008-05-16 13:52)

Registrerad: 2007-03-03

Zartok, sluta trolla.

I Svea I skrev:

Zartok, sluta trolla.

hey, vad är det jag trollat med nu? jag skrev en rekomendation om mat som han ska äta och nötterna med den högsta andelen nyttiga fettsyror. samt anledningen till varför jag inte tänke på proteinerna i båda nötfallen, då han ska äta en stor micromiddag och en liter minimjölk, som tillsammans lätt innehåller 60-70 g protein.

ahh glömde nämna...dödligt allergisk mot nötter =P.

Men det där XL målet Zartok. Vart hittar jag det? Finns det i min lokala Konsum?

Webbsida

zartok skrev:

I Svea I skrev:

Zartok, sluta trolla.

hey, vad är det jag trollat med nu? jag skrev en rekomendation om mat som han ska äta och nötterna med den högsta andelen nyttiga fettsyror. samt anledningen till varför jag inte tänke på proteinerna i båda nötfallen, då han ska äta en stor micromiddag och en liter minimjölk, som tillsammans lätt innehåller 60-70 g protein.

Han/hon menar förmodligen ditt påstående om att mjölkfett är farligt. Jag avstod från att kommentera då forskarvärlden mig veterligen fortfarande är delad angående mättat fett.

Lajne skrev:

zartok skrev:

I Svea I skrev:

Zartok, sluta trolla.

Han/hon menar förmodligen ditt påstående om att mjölkfett är farligt. Jag avstod från att kommentera då forskarvärlden mig veterligen fortfarande är delad angående mättat fett.

Lajne. Din klipskhet överträffar återigen all världens höjder.

Självklart var det fettet jag syftade på.

Webbsida

I Svea I skrev:

Som vanligt alltså. Dessutom ger det mig extra posts att tolka andra människors vilja:)

Senast redigerat av Lajne (2008-05-16 21:31)

mättat fett har varit kritierat under en väldigt lång tid, och det misstänker jag är av en anledning. att dra i sig en liter grön mjölk skulle ge 30g av det här potentiellt farliga fettet, och det är inte bra. oavsett vad som än skulle komma fram i framtida studier så är jag väldigt väldigt säker på att mättade fettsyror aldrig lär visa sig vara lika bra som fleromättade, eller ens omättade. som jag misstänker det så lär det mesta som kommer fram vara att mättade fettsyror inte är lika farliga som man tidigare trott.

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

zartok skrev:

mjölken innehåller väldigt farligt fett, så det skulle inte jag rekomendera. mycket kolhydrater, ris och pasta innehåller mycket energi, och det går att micra. lägg till en god rödvinssås och en köttbit så har du en bra matlåda som kan innehålla rätt så mycket energi också.

Har du någon gång sagt någonting som stämmer på halso.info? Börjar bli trött på att läsa dina inlägg i varje tråd nu...

jahapp....den här XL produkten ja.... vart hittar jag nu den då?

ok, vad är det för fel i det jag skrivit nu? mjölk och farligt fett. ja. saturated fat som det så fint heter är den mest bespottade fettkällan bortsett från transfetter. är det ett tecken på att det är nyttigt? eller är det så att ris och pasta INTE innehåller mycket kolhydrater kanske? snälla, förklara för mig nu. jag lär behöva det. det säger ni ju alla helt plötsligt.

funderar ni över att rödvinssåsen är hemsk så kan jag även skriva att den inte alls behöver vara det om man gör den själv. alkohol har en tendens att koka bort först av allt när man tillagar den har jag hört. fel?

till stickus: den finns tillsammans med andra färdigrätter i frysdisken. nu minns jag inte vilket företag som släppte den, men det är en ganska färgglad förpackning. finns i olika varianter som tex köttbullar och något samt tacogrejs. har aldrig köpt det själv, men bulkar man och har glömt sin matlåda så är det nog en rätt så energirik infryst mat. såvida man inte vill micra oxpytten. inget som jag rekomenderar.

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

zartok skrev:

ok, vad är det för fel i det jag skrivit nu? mjölk och farligt fett. ja. saturated fat som det så fint heter är den mest bespottade fettkällan bortsett från transfetter. är det ett tecken på att det är nyttigt? eller är det så att ris och pasta INTE innehåller mycket kolhydrater kanske? snälla, förklara för mig nu. jag lär behöva det. det säger ni ju alla helt plötsligt.

Bara för att något är 'bespottat' innebär det inte per automatik att det är 'väldigt farligt'. Mättat fett har sin plats i vilken balanserad kost som helst i rätt mängder.

Vidare är det inte första gången du snackar om saker som du egentligen inte vet ett skit om för att sedan förklara bort det när någon säger att du har fel. Sluta gärna med det.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

I Svea I skrev:

Självklart var det fettet jag syftade på.

Så hur ligger det till då?

Totala andelen fett/totala andelen mättade fetter spelar ingen roll för hjärt-/kärlsjukdomar (1). Dock så sänker mä ... äsch, skitsamma; tänkte skriva en liten halvartikel men pallar inte. Det här får räcka.

1. Cardiovascular event risk in relation to dietary fat intake in middle-aged individuals: data from The Malmo Diet and Cancer Study. European Journal of Cardiovascular Prevention & Rehabilitation. 14(5):701-706, October 2007.
Leosdottir, Margret a b; Nilsson, Peter M. b; Nilsson, Jan-Ake b; Berglund, Goran b

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB